Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hvorfor er det skummelt å heie frem utøvere som representerer sitt eget land?

Hele verden gjør jo det.

Er det like skummelt at bergenserer heier frem Brann og trøndere heier frem Rosenborg? Et canadiere heier frem sitt ishockeylag? Og svenskene heier frem Kalla som representerer dem i langrenn?

Eller er det bare skummelt når det er nordmenn som gjør det?

Fordi det vitner om saueflokkmentalitet. At man skal støtte noen kun på bakgrunn av deres nasjonalitet. Jeg synes det er greit å ha favorittidrettsutøvere, men å basere dette på nasjonalitet er like kvalmende som å basere det på hudfarge.

Om jeg sa "jeg heier på de hvite" så hadde jeg blitt fordømt og (med rette) kalt rasist. Men når jeg sier "jeg heier på de norske" så er det plutselig alment akseptert.

Anonymous poster hash: fbe97...b84

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis det er riktig å si "vi vant" så er det også riktig å si "dere gasset jøder" når man møter folk fra Tyskland. Jeg synes det blir helt feil. Man er bare ansvarlig for sine egne handlinger, ikke for andres. På godt og vondt.

Herlighet for et eksempel. Når tror jeg ikke det er så mange i Tyskland som ville ha "reklamert" for slike hendelser. De gjorde ikke det der for å skape glede og fellesskap, det der var pur ondskap. Og jo, det må gå an å skille mellom gode og vonde hensikter, spesielt når du drar inn slike hendelser.

Anonymous poster hash: 769e0...061

• Liker 2
Skrevet

Å herregud så folk skal legge seg opp i ting. Norge vant. Du, jeg og vi er fra Norge, ergo VI vant OL-gull!

Det vil da ikke si at du er en avgjørende faktor for at Bjørgen vant gull idag selv om.

Anonymous poster hash: c3da5...98a
  • Liker 5
Skrevet

Fordi det vitner om saueflokkmentalitet. At man skal støtte noen kun på bakgrunn av deres nasjonalitet. Jeg synes det er greit å ha favorittidrettsutøvere, men å basere dette på nasjonalitet er like kvalmende som å basere det på hudfarge.

Om jeg sa "jeg heier på de hvite" så hadde jeg blitt fordømt og (med rette) kalt rasist. Men når jeg sier "jeg heier på de norske" så er det plutselig alment akseptert.

Så du mener jeg er rasist fordi jeg heier på de norske utøverne?

• Liker 1
Skrevet

Merkeligste sammenligningen jeg har lest..

Anonymous poster hash: 84e27...6fa

Hitler gasset jøder. Hvorfor kan man ikke da si "dere gasset jøder" hvis man kan si "vi vant gull" når Bjørgen tar gull?

• Liker 1
Skrevet

Herlighet for et eksempel. Når tror jeg ikke det er så mange i Tyskland som ville ha "reklamert" for slike hendelser. De gjorde ikke det der for å skape glede og fellesskap, det der var pur ondskap. Og jo, det må gå an å skille mellom gode og vonde hensikter, spesielt når du drar inn slike hendelser.

Gassingen av jøder ble utført i det ariske fellesskapets navn.

Skrevet

Så du mener jeg er rasist fordi jeg heier på de norske utøverne?

Hva med å tenke før du skriver?

Skrevet

Hvis det er riktig å si "vi vant" så er det også riktig å si "dere gasset jøder" når man møter folk fra Tyskland. Jeg synes det blir helt feil. Man er bare ansvarlig for sine egne handlinger, ikke for andres. På godt og vondt.

Godwins lov. :)

Anonymous poster hash: 32d15...5ed

• Liker 3
Skrevet

Fordi det er ikke rasistisk og bli glad når noen fra ditt eget land vinner. Er ikke akkurat som jeg sitter og er kjempeglad om en fra Finland vinner og blir sur om en person fra Kenya vinner heller.. Det hadde jo vært rasisme, men det spiller da ingen verdens rolle hvilken hudfarge personen som vinner har.

Nasjonalromantikk har ingenting med saueflokkmentalitet og gjøre. Men det er et faktum at veldig mange som er føst i Norge elsker landet sitt på samme måte som at en person som er født i Sverige elsker landet sitt.

• Liker 2
Skrevet

Hitler gasset jøder. Hvorfor kan man ikke da si "dere gasset jøder" hvis man kan si "vi vant gull" når Bjørgen tar gull?

Hva tror du selv? Tror du flesteparten ville ha tatt avstand fra det første eller det siste eksemplet ditt? Det er jo nettopp det som skaper felleskap. Jeg antar at du har ikke noe imot at Bjørgen tar gull? Jeg antar derimot at du har noe imot at Hitler gjorde det han gjorde?

Skrevet

Godwins lov. :)

Anonymous poster hash: 32d15...5ed

Jeg er ikke enig i den loven. Det må være lov å tenke prinsipielt. Hvis det er legitimt at nordmenn er stolte når andre nordmenn vinner gull, så må det også være legitimt å skamme seg over at medlandsmenn gjør slemme ting.

• Liker 1
Skrevet

Fordi Marit Bjørgen står på ski for Norge og gjør noe som er fullt lovlig i forhold til en psykopat og en drapsmann. Kvalmt at du kan sammenligne det.

• Liker 3
Skrevet

Det er det vel ikke? Ikke alle er glade i sport. Om noen ikke synes det er stas at Norge tar medalje har ikke noe å si for meg.

Hvorfor opplever du det slik at det er allmenn forventning?

Jeg opplever ofte at folk forventer at jeg skal engasjere meg i hvem som vinner i sport, og kan ikke med sin beste vilje forstå at jeg ikke er interessert. Da ser de undrende på meg, og synes visst jeg er en raring av en annen verden. En annen ting som tilsier at det er en allmenn forventning, er dette "vi vant" som blir brukt over alt. I dette uttrykket ligger det en allmenn forventning om at vi alle skal interessere oss.

Anonymous poster hash: 2ed24...dd2

• Liker 2
Skrevet

Gassingen av jøder ble utført i det ariske fellesskapets navn.

Og det omfattet hele Tyskland, både før og i ettertid? Jeg tror nok de fleste idag tar avstand fra en slik handling.

• Liker 2
Skrevet

Jeg opplever ofte at folk forventer at jeg skal engasjere meg i hvem som vinner i sport, og kan ikke med sin beste vilje forstå at jeg ikke er interessert. Da ser de undrende på meg, og synes visst jeg er en raring av en annen verden. En annen ting som tilsier at det er en allmenn forventning, er dette "vi vant" som blir brukt over alt. I dette uttrykket ligger det en allmenn forventning om at vi alle skal interessere oss.

Anonymous poster hash: 2ed24...dd2

Tror du legger litt for mye i det...

• Liker 4
Skrevet

Herregud. Det er greit nok å være kranglete for kranglingens skyld, men selv slik surmuling bør det finnes grenser for. Himle litt med øynene for dere selv og glem det. La sportsinteresserte nordmenn få glede seg over det her. Det er ingen snøballeffekt som leder til etnisk rensing, det er ingen sjåvinistisk og nedlatende etnonasjonalisme å spore. Det er litt enkel glede. Jeg er asiat av utseende selv, og jeg lover å si fra dersom jeg skulle lynsjes hvis Lund Svindal skulle knipe utforseieren foran Bode Miller. Inntil det kan man legge hysteriet på is.

Og til du som sa Godwins lov: Du har så rett, så rett. Jeg tenkte akkurat det samme.

Anonymous poster hash: 522cf...8c7
  • Liker 8
Skrevet

Fordi det er ikke rasistisk og bli glad når noen fra ditt eget land vinner. Er ikke akkurat som jeg sitter og er kjempeglad om en fra Finland vinner og blir sur om en person fra Kenya vinner heller.. Det hadde jo vært rasisme, men det spiller da ingen verdens rolle hvilken hudfarge personen som vinner har.

Det er ikke rasistisk, men det er nasjonalistisk. Spørsmålet mitt er hva den moralske forskjellen er. Hvorfor er det greit å bli glad fordi gullmedaljevinneren har samme pass, men primitivt å bli glad fordi vinneren har samme hudfarge?

• Liker 1
Skrevet

Herregud :daane: Når land konkurrer mot hverandre er det naturlig å heie på sitt hjemland. Ingen før har kalt det rasistisk, men jeg venter på det.

• Liker 2
Gjest New_Girl
Skrevet

I OL så representerer utøverne landet sitt. Ikke rasen sin. Så du kan si at du heier på Norge, men du kan ikke si at du heier på "de hvite". I vinter-OL så er det vel knapt noen andre enn hvite å oppdrive uansett, så det hadde ikke sagt så veldig mye.

• Liker 1
Skrevet

Hva med å tenke før du skriver?

Du skriver jo at det kan direkte sammenlignes med å heie på noen pga hudfarge - så det jo omtrent det du sier.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...