Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hvilke av de norske deltagerne er det som mangler personlighet, verdier og moralsk karakter mener du?

Har ikke sagt at noen mangler det. Men det virker som de fleste ikke bryr seg så lenge de er norske. Er man norsk da støttes man. Er man ikke norsk så støttes man ikke. Jeg synes det bør være personlige kvaliteter som teller, og ikke passet.

Anonymous poster hash: fbe97...b84

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Gjest New_Girl
Skrevet

Ikke mer meningsløst enn å heie på noen på bakgrunn av nasjonalitet.

Hudfarge har ingenting å si. Men nasjonalitet har heller ingenting å si. Det er personlige egenskaper som har noe å si. Holder heller med en sympatisk svenske enn en usympatisk nordmann.

Jo, nasjonalitet har noe å si. Utøverne representerer landet sitt.

Og det er ingen av de norske utøverne jeg syns er usympatisk, så da har jeg vel lov til å heie på de likevel?

Skrevet

WOW, man har det virkelig godt i dette landet når man klarer å klare på SLIKE ting...

Har aldri sagt at vi har det vondt.

Skrevet

Idrettsutøvere har vært en del av den nasjonale satsingen som er finasiert av skattebetalerne.

Anonymous poster hash: b6d52...a0a

Det er faktisk et poeng. Du har vært med å betale, så du har faktisk litt av æren for seieren.

Skrevet

Når du sier "vi vant" så antyder du at du var med å vinne (derav "vi" i stedet for hun/de). Men det var du jo ikke. Du gjorde ingenting annet enn å sitte hjemme og glo på skjermen.

Tydelig at du ikke har noe idrettslig bakgrunn.

Du har neppe sett en fotballfinale før, men hadde du det, hadde du også sett at reservespillerne jubler for seier, selv om de ikke spilte finalen og ikke engang har noen fast spilleplass resten av sesongen. Men de bidrar. De bidrar på trening hver dag og hjelper til å holde nivået oppe gjennom konkurransen de har med kollegene.

På samme måte som at du som idrettsinteressert har vært en liten del av den større satsingen for å få frem de store talentene, gjennom dine egne bidrag til idretten når du følger med, viser interesse og bruker penger på det. Nasjonen Norge har skapt disse utøverne, og alle som føler seg som en del av nasjonen Norge må vel få lov til å vise glede over et gull som går til vår nasjon?

• Liker 1
Gjest New_Girl
Skrevet

Har ikke sagt at noen mangler det. Men det virker som de fleste ikke bryr seg så lenge de er norske. Er man norsk da støttes man. Er man ikke norsk så støttes man ikke. Jeg synes det bør være personlige kvaliteter som teller, og ikke passet.

Det er ikke noe missekonkurranse heller da. Jeg kjenner ingen av utøverne personlig, så det er vel idrettsprestasjonene som er viktigst?

Skrevet

Men da har jo ikke du den samme fellesskapsfølelsen som mange andre har. Jeg skjønner bare ikke hvorfor dine følelser er mer riktig og legitime enn mine?

Bjørgen vet ikke engang hvem du er. Jeg går utifra at familien din vet hvem du er, og at du betyr mye for dem og omvendt. Forestillingen om nasjonen som en storfamilie er derimot bare en løgn.

• Liker 1
Skrevet

Nei, det er det åpenbat ikke.

Anonymous poster hash: 522cf...8c7

Det er harmløst om jeg heier på hvite, jo. Eller svarte for den saks skyld (hvis jeg var svart). Idiotisk, men harmløst.

• Liker 1
Skrevet

Jo, nasjonalitet har noe å si. Utøverne representerer landet sitt.

Og det er ingen av de norske utøverne jeg syns er usympatisk, så da har jeg vel lov til å heie på de likevel?

At de går med flagget på lua er ikke det samme som at DU vinner. Det er Bjørgen (og apparatet rundt henne) som vinner. Ikke random folk foran TV-skjermen.

• Liker 1
Gjest New_Girl
Skrevet

Bjørgen vet ikke engang hvem du er. Jeg går utifra at familien din vet hvem du er, og at du betyr mye for dem og omvendt. Forestillingen om nasjonen som en storfamilie er derimot bare en løgn.

Jeg tror nok at Bjørgen hadde merket det om det var ingen som var på stadion for å heie på henne, ingen som skrev om henne og ingen som satt hjemme å så på.

Skrevet

Hitler gasset jøder. Hvorfor kan man ikke da si "dere gasset jøder" hvis man kan si "vi vant gull" når Bjørgen tar gull?

Fordi du forveksler en stort sett harmløs nasjonal stolthet med en ødeleggende nasjonalistisk ideologi. Du skal heller ikke glemme den kollektive skyldfølelsen mange tyskere har vist i årene etter andre verdenskrig, en skyldfølelse som både er fullt forståelig, fordi det var det tyske (og østerrikske) folk som sto bak grusomhetene, og samtidig irrasjonell fordi disse menneskene ikke deltok i galskapen selv. Et tidlig eksempel er Thomas Mann som satt i eksil i USA og skrev ferdig sin store roman Doktor Faustus mens krigen nærmet seg slutten.

• Liker 1
Skrevet

Tydelig at du ikke har noe idrettslig bakgrunn.

Jeg er kretsmester i håndball for juniorer, så det så :) Man MÅ ikke være nasjonalist for å drive med sport.

Skrevet

Du har neppe sett en fotballfinale før

Broren min og faren min er Liverpool-tilhengere, så jeg har til og med vært på kamp på Anfield.

Skrevet

reservespillerne jubler for seier, selv om de ikke spilte finalen og ikke engang har noen fast spilleplass resten av sesongen. Men de bidrar.

Disse er en del av laget. Deltar på treninger hver dag. De er en del av teamet, i motsetning til de som sitter foran TV-skjermen og drikker øl.

• Liker 1
Skrevet

Det er ikke noe missekonkurranse heller da. Jeg kjenner ingen av utøverne personlig, så det er vel idrettsprestasjonene som er viktigst?

Ja, prestasjoner er viktige.

Gjest Corto Maltese
Skrevet

Jeg synes den er god. For den viser hvor urimelig det er å ta ære for andres prestasjoner.

Si meg hvem i Tyskland i dag tar æren for det som skjedde under 2 verdenskrig ?

Skrevet

Jeg tror nok at Bjørgen hadde merket det om det var ingen som var på stadion for å heie på henne, ingen som skrev om henne og ingen som satt hjemme å så på.

Kanskje, men nasjonalistene sier at det er ALLE nordmenn som vinner, ikke bare de som faktisk bidrar.

• Liker 1
Skrevet

Fordi du forveksler en stort sett harmløs nasjonal stolthet med en ødeleggende nasjonalistisk ideologi.

Feil. Jeg sier ikke at OL = Hitler. Jeg sier at man ikke er ansvarlig for andres handlinger, verken gode eller onde handlinger.

• Liker 1
Skrevet

Handler ikke om passet. Om personen ikke hadde representert Norge hadde jeg ikke heiet på dem. Man kan velge og ikke representere Norge. Så derfor har du ingen argument.

Anonymous poster hash: 84e27...6fa

Skrevet

Feil. Jeg sier ikke at OL = Hitler. Jeg sier at man ikke er ansvarlig for andres handlinger, verken gode eller onde handlinger.

Det handler ikke om at vi er ansvarlig for andres handliger, men de som respresenterer Norge i Ol gjør akkurat det: representerer Norge. Vil de representere seg selv kan de faktisk det.

Anonymous poster hash: 84e27...6fa

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...