Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Herregud :daane: Når land konkurrer mot hverandre er det naturlig å heie på sitt hjemland. Ingen før har kalt det rasistisk, men jeg venter på det.

Hvorfor er det naturlig? Det er vanlig, men naturlig?

Jeg synes det naturlige er å heie på de utøverne man liker best, og jeg synes det er primitivt å velge favorittutøvere basert på uviktige faktorer som nasjonalitet, seksuell legning og hudfarge.

Anonymous poster hash: fbe97...b84

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Denne diskusjonen her er rett og slett helt tåpelig og begynner å bli skikkelig ufin. Enten er vedkommende som sammenligner gassing av jøder og norsk ol-gullseier et Troll, ellers har personen rimelig lav iq.

Skjønner egnetlig ikke at noen gidder å diskutere dette, men jeg ser jo selv at jeg blir provosert.

Hvis Norge med Erna Solberg i spissen bomber Sverige, så sier jeg ikke at VI bombet Sverige, fordi jeg ikke støttet det som ble gjort. Når Bjørgen tar OL-gull for Norge - da er det landet Norge som vant, noe jeg er stolt av og såklart støtter, dermed sier jeg vi (Norge) tok OL-gull.

Anonymous poster hash: c3da5...98a
  • Liker 3
Skrevet

I OL så representerer utøverne landet sitt. Ikke rasen sin. Så du kan si at du heier på Norge, men du kan ikke si at du heier på "de hvite".

Så hvis de representerte rasen sin så hadde det vært greit å si "heia de hvite"?

• Liker 1
Skrevet

Enten er vedkommende som sammenligner gassing av jøder og norsk ol-gullseier et Troll, ellers har personen rimelig lav iq.

Det er ingen som har sammenlignet OL-gull med gassing av jøder.

• Liker 1
Skrevet

Det er ingen som har sammenlignet OL-gull med gassing av jøder.

jo. Har du ikke lest tråden?

Anonymous poster hash: da004...6d8

• Liker 2
Skrevet

Når Bjørgen tar OL-gull for Norge - da er det landet Norge som vant, noe jeg er stolt av og såklart støtter, dermed sier jeg vi (Norge) tok OL-gull.

Det er primitivt å være stolt av andres prestasjoner fordi du har samme pass. Like primitivt å være stolt av andres prestasjoner fordi du har samme hudfarge.

• Liker 2
Gjest New_Girl
Skrevet

Hvorfor er det naturlig? Det er vanlig, men naturlig?

Jeg synes det naturlige er å heie på de utøverne man liker best, og jeg synes det er primitivt å velge favorittutøvere basert på uviktige faktorer som nasjonalitet, seksuell legning og hudfarge.

Tror ikke du har skjønt hva OL er jeg...

Det er forøvrig ingen som hindrer deg i å heie på den utøveren du liker best, uansett nasjonalitet.

• Liker 4
Skrevet

Versågod å hei på hvem du vil ja. Men OL er jo en konkurranse mellom nasjoner. Så å heie på den nasjonen man kommer fra er jo helt naturlig. Ja - naturlig!

• Liker 2
Gjest New_Girl
Skrevet

Så hvis de representerte rasen sin så hadde det vært greit å si "heia de hvite"?

Det er en så tåpelig problemstilling som det kan få blitt. De representerer ikke rasen sin, det har de aldri gjort, så jeg trenger heldigvis ikke ta stilling til noe så dumt.

Skrevet

Det er primitivt å være stolt av andres prestasjoner fordi du har samme pass. Like primitivt å være stolt av andres prestasjoner fordi du har samme hudfarge.

Hva om jeg heier på utøvere med samme pass med ulik hudfarge da? :P

Skrevet

jo. Har du ikke lest tråden?

Ingen har sagt at OL-gull er det samme som gassing av jøder. Derimot ha noen sagt at det å ta del i andres prestasjoner på bakgrunn av nasjonalitet er like dumt som å ta del i andres prestasjoner på bakgrunn av hudfarge.

• Liker 1
Skrevet

Det er forøvrig ingen som hindrer deg i å heie på den utøveren du liker best, uansett nasjonalitet.

Jeg har ikke sagt det heller.

Gjest New_Girl
Skrevet

Jeg har ikke sagt det heller.

Så hva er egentlig problemet?

Skrevet

OL er jo en konkurranse mellom nasjoner.

Det kommer an på om du er nasjonalist eller ikke. Jeg ser det som en konkurranse mellom utøverne. Nasjonalister ser det som en konkurranse mellom nasjonaliteter.

Skrevet

Så hva er egentlig problemet?

Det er ikke noe problem, men det bør være en tankevekker.

• Liker 2
Skrevet

Det kommer an på om du er nasjonalist eller ikke. Jeg ser det som en konkurranse mellom utøverne. Nasjonalister ser det som en konkurranse mellom nasjonaliteter.

VM/World Cup er en konkurranse mellom utøvere - hvem som er den beste utøveren - OL er en konkurranse mellom nasjoner.

• Liker 1
Skrevet

VM/World Cup er en konkurranse mellom utøvere - hvem som er den beste utøveren - OL er en konkurranse mellom nasjoner.

Jeg er ikke enig i det. Les om OL på Wikipedia.

• Liker 1
Skrevet

Det er sikkert primitivt, men til forskjell fra å basere slik støtte på hudfarge og seksuell legning er det å heie på idrettspersonligheter med samme statsborgerskap som en selv helt harmløst. Det er vennskapelig, og det dreier seg maks om litt kulturell prestisje. Gjennomført etnonasjonalisme er selvsagt skadelig, men å tillate seg å heie på utøvere fordi du kan identifisere deg med dem gjennom felles kultur, statsborgerskap, språk etc. er noe helt annet. Jeg er som sagt av asiatisk opprinnelse, men jeg får ta del i dette. Det gjennomføres ingen sanksjoner mot ikke-norske som følge av at nordmenn feirer andre nordmenns idrettsprestasjoner.

Det er kanskje flokkmentalitet, det er kanskje primitivt, men det er et utbredt og harmløst fenomen. Jeg har hørt det du sier mange ganger før, men det er irrasjonell, ufundert drittkasting - ikke et tankekors. Jeg forstår at du ikke direkte sammenligner gassing av jøder og feiring av OL-gull, men du fremstiller det som at det er akkurat samme mekanisme, bare lengre ut i enden av samme spekter. Det er altfor billig til at du kommer unna med det.

Anonymous poster hash: 522cf...8c7

• Liker 5
Gjest Corto Maltese
Skrevet (endret)

Det er ikke galt og holde med utøvere fra sitt eget land.

Selv om for min del er det ganske likegyldig om en Norsk vinner eller ikke. For min del kunne Kalla vunnet i dag og det ville ikke gjort meg noe

Endret av Corto Maltese
  • Liker 1
Gjest New_Girl
Skrevet

Det er ikke noe problem, men det bør være en tankevekker.

Nei, egentlig ikke. Dere lager et problem av ingenting.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...