AnonymBruker Skrevet 8. februar 2014 #1 Skrevet 8. februar 2014 "Vi vant gull", sier nordmenn. Men har de som sier dette egentlig tatt del i seieren? Har Ola Dunk grunn til å ta en større del av æren når det er Marit Bjørgen som vinner enn når det er en utenlandsk skiløper? Jeg synes hele konseptet med å heie frem norske utøvere er litt skummelt. Det er noe nasjonalistisk over det. Hvorfor skal vi heie mer på en som tilfeldigvis har samme pass? Bør det ikke være viktigere faktorer som avgjør hvilke idrettsutøvere vi skal heie på (som personlighet, verdier og moralsk karakter)? Anonymous poster hash: a606f...650 5
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2014 #2 Skrevet 8. februar 2014 Det er jo land som konkurrerer mot hverandre om landslaget til Norge vinner, vinner Norge. Vi er som kjent fra norge og derfor sier man "vi", men alle legger jo merke til hvem i laget som vant. Anonymous poster hash: 17a6f...63a 7
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2014 #3 Skrevet 8. februar 2014 Jeg synes det er feil å si at "vi vant". Det er utøveren og hjelpeapparatet rundt som vant. Anonymous poster hash: fbe97...b84 3
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2014 #4 Skrevet 8. februar 2014 Jeg irriterer meg over dette. Det er rett og slett tåpelig. Jeg føler overhodet ikke at jeg er en del av et "vi" når idrettsutøvere vinner. Jeg er ikke interessert i sport, og det er meg revnende likegyldig hvem som vinner eller taper. Jeg vil ha meg frabedt å bli dratt med i dette hysteriet. Tror de at alle synes det er spennende å se på siklende skiløpere gå fort på ski? Jeg ser ikke på disse skiløperne som representanter for mitt land, de er kun representanter for seg selv. Anonymous poster hash: 2ed24...dd2 5
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2014 #5 Skrevet 8. februar 2014 De eneste som har tatt serien og gullet er jo utøveren og hjelpeapparatet. Men vi som sitter og ser på og heier blir en del av det da de representerer Norge, og i og med at det er land som konkurrer om det så blir det en nasjons seier på mange måter. Anonymous poster hash: f320f...129 1
Gjest New_Girl Skrevet 8. februar 2014 #6 Skrevet 8. februar 2014 Nå er ikke jeg den som ser mest på og følger mest med sport, men noe av det beste med sport og idrett er i min mening den felleskapsfølelsen det skaper. Så jeg er uenig i at det er teit og rart å si st "vi vant". Tror nok at publikum og fansen spiller større rolle enn vi tror. Det er en grunn til st man gjør det litt bedre på hjemmebane. 19
Gjest Funky Punk Skrevet 8. februar 2014 #7 Skrevet 8. februar 2014 Jeg er ingen sportsfan i det hele tatt, men syns likevel det er tildels riktig å si at vi vant gull. Dette er land som konkurrerer mot hverandre, og de norske utøverne representerer Norge. Og jeg er en del av Norge, ergo; vi vant 13
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2014 #8 Skrevet 8. februar 2014 De representerer jo Norge så jo, vi vant. Og når ble det galt å være nasjonalistisk? Anonymous poster hash: 769e0...061 8
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2014 #9 Skrevet 8. februar 2014 Fordi de går faktisk for Norge. Da er det jo vi som i vi som er nordmenn som vinner. Da er det ikke Sverige som vant liksom.. Det finnes folk som ikke går for et land også, og om en nordmann hadde vært med her så hadde det ikke blitt som at vi vant pga at da hadde ikke den personen konkurrert for landet sitt. Det er ingenting skummelt med og heie på sitt eget land. Nå er jeg i alle fall glad og stolt over at jeg er fra Norge og da blir jeg selvsagt også glad når vi er på topp i OL. Anonymous poster hash: 84e27...6fa 3
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2014 #10 Skrevet 8. februar 2014 De representerer jo Norge så jo, vi vant. Og når ble det galt å være nasjonalistisk? Anonymous poster hash: 769e0...061 Da må man i alle fall boikotte 17.mai da om man synes det er galt og heie på eget land Anonymous poster hash: 84e27...6fa 6
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2014 #11 Skrevet 8. februar 2014 Nå er ikke jeg den som ser mest på og følger mest med sport, men noe av det beste med sport og idrett er i min mening den felleskapsfølelsen det skaper. Så jeg er uenig i at det er teit og rart å si st "vi vant". Tror nok at publikum og fansen spiller større rolle enn vi tror. Det er en grunn til st man gjør det litt bedre på hjemmebane. Det er det mange liker å tro, men det er ikke alle som føler denne felleskapsfølelsen. Men det er en allmenn forventning om at man skal det. Irriterende! Anonymous poster hash: 2ed24...dd2 2
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2014 #12 Skrevet 8. februar 2014 Hvis det er riktig å si "vi vant" så er det også riktig å si "dere gasset jøder" når man møter folk fra Tyskland. Jeg synes det blir helt feil. Man er bare ansvarlig for sine egne handlinger, ikke for andres. På godt og vondt. Anonymous poster hash: fbe97...b84 3
xfce123 Skrevet 8. februar 2014 #13 Skrevet 8. februar 2014 "Vi vant gull", sier nordmenn. Men har de som sier dette egentlig tatt del i seieren? Har Ola Dunk grunn til å ta en større del av æren når det er Marit Bjørgen som vinner enn når det er en utenlandsk skiløper? Jeg synes hele konseptet med å heie frem norske utøvere er litt skummelt. Det er noe nasjonalistisk over det. Hvorfor skal vi heie mer på en som tilfeldigvis har samme pass? Bør det ikke være viktigere faktorer som avgjør hvilke idrettsutøvere vi skal heie på (som personlighet, verdier og moralsk karakter)? Anonymous poster hash: a606f...650 Jeg er helt, helt enig med deg. Følger litt med på sykkel. Nasjonalidrett er noe piss.
Mynona Skrevet 8. februar 2014 #14 Skrevet 8. februar 2014 (endret) Hvorfor er det skummelt å heie frem utøvere som representerer sitt eget land? Hele verden gjør jo det. Er det like skummelt at bergenserer heier frem Brann og trøndere heier frem Rosenborg? At canadiere heier frem sitt ishockeylag? Og svenskene heier frem Kalla som representerer dem i langrenn? Eller er det bare skummelt når det er nordmenn som gjør det? Endret 8. februar 2014 av Mynona 6
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2014 #15 Skrevet 8. februar 2014 Da må man i alle fall boikotte 17.mai da om man synes det er galt og heie på eget land Anonymous poster hash: 84e27...6fa 17. mai er en feiring av verdiene Grunnloven representerer - ikke av andres nasjonalisme. Anonymous poster hash: fbe97...b84 2
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2014 #16 Skrevet 8. februar 2014 Det er det mange liker å tro, men det er ikke alle som føler denne felleskapsfølelsen. Men det er en allmenn forventning om at man skal det. Irriterende! Anonymous poster hash: 2ed24...dd2 Det er det vel ikke? Ikke alle er glade i sport. Om noen ikke synes det er stas at Norge tar medalje har ikke noe å si for meg. Hvorfor opplever du det slik at det er allmenn forventning? Anonymous poster hash: 769e0...061 2
xfce123 Skrevet 8. februar 2014 #17 Skrevet 8. februar 2014 Hvorfor er det skummelt å heie frem utøvere som representerer sitt eget land? Hele verden gjør jo det. Er det like skummelt at bergenserer heier frem Brann og trøndere heier frem Rosenborg? Et canadiere heier frem sitt ishockeylag? Og svenskene heier frem Kalla som representerer dem i langrenn? Eller er det bare skummelt når det er nordmenn som gjør det? Ja, når du kommer med slike eksempler, så har jeg alltid syns at Bergensere er utrolig sjåvinistiske, og slik overdreven lokalpatriotisme er ikke sjarmerende.
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2014 #18 Skrevet 8. februar 2014 Det er det mange liker å tro, men det er ikke alle som føler denne felleskapsfølelsen. Men det er en allmenn forventning om at man skal det. Irriterende! Anonymous poster hash: 2ed24...dd2 Du er født og oppvokst i Norge? Og du er ikke glad og stolt over landet du kommer fra? Anonymous poster hash: 84e27...6fa 2
Mynona Skrevet 8. februar 2014 #19 Skrevet 8. februar 2014 Ja, når du kommer med slike eksempler, så har jeg alltid syns at Bergensere er utrolig sjåvinistiske, og slik overdreven lokalpatriotisme er ikke sjarmerende. Men er det skummelt?
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2014 #20 Skrevet 8. februar 2014 Hvis det er riktig å si "vi vant" så er det også riktig å si "dere gasset jøder" når man møter folk fra Tyskland. Jeg synes det blir helt feil. Man er bare ansvarlig for sine egne handlinger, ikke for andres. På godt og vondt. Anonymous poster hash: fbe97...b84 Merkeligste sammenligningen jeg har lest.. Anonymous poster hash: 84e27...6fa 12
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå