Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hvilke av de norske deltagerne er det som mangler personlighet, verdier og moralsk karakter mener du?

Alle.

De sier bare det de har lært de må si når de intervjues, for å slippe treningsforstyrrende negativ oppmerksomhet fra et intolerant samfunn, og intolerant media.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå er jeg ikke så veldig opptatt av sport, men å være litt stolt for at en nordmann vinner er jo beslektet med å kunne føle en viss stolthet når noen i familien din utmerker seg, enten vedkommende blir professor på Harvard eller fiolinist i verdensklasse. Det er selvsagt også dette som gjør at vi kan være stolte av våre felles helter, enten det er Harald Hardråde, Henrik Ibsen, Edvard Munch, Fridtjof Nansen eller Kirsten Flagstad. Vi påstår ikke at vi selv har vunnet, men vi er stolte av at folk i gruppen vi tilhører (i dette tilfellet landet) gjør det bra.

Ikke sant. Gruppetilhørighet. Flokkmentalitet. Anti-individualisme.

Skrevet

Ikke sant. Gruppetilhørighet. Flokkmentalitet. Anti-individualisme.

Det er en liten kortslutning: Jeg støtter ikke konformitetskrav selv om jeg ikke ser noe problem med at folk føler tilknytning til sin egen stat. På samme måte som jeg er for at hvert individ i slekten skal kunne utvikle seg i sin retning og ha sine spesiele interesser og uttrykk, jeg er mot ensretting, men ikke mot at man skal føle gruppetilhørighet.

Skrevet

Jeg bidrar faktisk veldig mye. Jeg kjøper mye mat og noen av det jeg kjøper er sikkert sponsor til landslaget. Så når jeg sitter på sofoen og spiser og en nordmann tar gull, så er det veldig mye min fortjeneste og.

Anonymous poster hash: 72fc2...e64
Skrevet (endret)

Det er en liten kortslutning: Jeg støtter ikke konformitetskrav selv om jeg ikke ser noe problem med at folk føler tilknytning til sin egen stat. På samme måte som jeg er for at hvert individ i slekten skal kunne utvikle seg i sin retning og ha sine spesiele interesser og uttrykk, jeg er mot ensretting, men ikke mot at man skal føle gruppetilhørighet.

Det er ikke sikkert du kan skille tilknytning fra eksklusjon. At du har tilknytning til folk som står deg nær, det er fint. Men oppmerksomheten og jubelen omkring norske skiløpere, den står i misforhold til hvor lite felles en nødvendigvis har med disse skiløperene. Hvor mange her jublet når søstera di var ferdig med utdannelsen sin? Og ekskluderende virker det, siden det også er en medhørende kodeks på hvem som skal få lov til å juble og være med.

Enig med ham som skrev: velg deg en enkelt-favorittutøver.

Endret av xfce123
Skrevet

Det er ikke sikkert du kan skille tilknytning fra eksklusjon. At du har tilknytning til folk som står deg nær, det er fint. Men oppmerksomheten og jubelen omkring norske skiløpere, den står i misforhold til hvor lite felles en nødvendigvis har med disse skiløperene. Hvor mange her jublet når søstera di var ferdig med utdannelsen sin? Og ekskluderende virker det, siden det også er en medhørende kodeks på hvem som skal få lov til å juble og være med.

Enig med ham som skrev: velg deg en enkelt-favorittutøver.

Nå har jeg hatt inntrykk av at svensker og dansker synes det er helt fint i den grad nordmenn heier på deres fotballlag i VM- eller EM-turneringer der Norge ikke er med, så så veldig ekskluderende tror jeg ikke det er. Husker også at langrennsløperen Vladimir Sminov fra Kasakhstan og god venn med Bjørn Dæhlie og Vegard Ulvang ble heiet frem av mange nordmenn. Det er jo også en del nordmenn som holder med Manchester United eller Liverpool og som heier på England i VM eller EM der Norge ikke er med. Men selvsagt vil det være flere nordmenn som holder med Norge og flere svensker som heier på Sverige. Jeg ser ikke problemet.

• Liker 1
Skrevet

Siden Norge utmerker seg i diverse idrettsgrener og har gjort det i mange år, kjenner jeg en stille glede når "vi" ikke vinner.

Alle de andre har også trent vel og lenge for å vinne. Jeg unner at flere kommer til på pallen. Vi trenger ikke å være best på alt, alltid.

Skrevet (endret)

Siden Norge utmerker seg i diverse idrettsgrener og har gjort det i mange år, kjenner jeg en stille glede når "vi" ikke vinner.

Alle de andre har også trent vel og lenge for å vinne. Jeg unner at flere kommer til på pallen. Vi trenger ikke å være best på alt, alltid.

Dette er jo tåpelig, Norge er ikke best i alt, alltid, vi er gode i en del ganske små vinteridretter, mens vi på ingen måte hevder oss like sterkt i idretter som er store på verdensbasis. Jeg tror alle har godt av å se at folk fra egen gruppe kan hevde seg, nordmenn er intet unntak.

Endret av Cuckold
  • Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...