Gå til innhold

Livet som trebarnsmamma <3

Anbefalte innlegg

Skrevet

Seint i går kveld var jeg ferdig med å vaske alle gjørmete klær og cherrox'ene fikk seg også en runde i maskina. Tørka dem i støveltørker i natt og de er gode som nye!

I dag skinner sola! Deilig!! :)

26 uker alt, tida går fort! Jeg skal på kortlagingshelg hos ei venninne, skal overnatte og greier. Har fått tilbake leggkrampene og sover dårlig, så er spent på hvordan en natt borte blir.

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Magebilde 26 uker:

sl1hs5.jpg

Vekt: 73,8 kg (+6,8 kg)

Babyen veier 900 gram og er 31 cm lang (CRL 22,5 cm).

Hjernebølger begynner å aktivisere hørsels- og synssystemer, og både munn og lepper viser større sensitivitet. Hjernevindingene utvikles gradvis fra nå av. Fosteret begynner nå å reagere på både lys og lyd som kommer utenfra livmoren. Neseborene som til nå har vært lukket, åpnes.

Lungene begynner å bli bedre forberedt på et liv utenfor livmoren hvis barnet skulle bli født for tidlig. Ryggraden vokser for å støtte opp om fosterets vekt. Ryggraden består nå av 33 ringer, 150 ledd og 1000 sener.

Den neste måneden vil være en svært aktiv periode for fosteret, og det vil vokse og legge godt på seg.

Endret av La Traviata
Gjest roseduft
Skrevet

Fine magen :hjerte::)

Kos deg masse på kortlaging og overnatting :jepp:

Kanskje du faktisk sover bedre enn på lenge :kose:

Skrevet (endret)

Takk roseduft, jeg sov ganske godt faktisk! Litt urolig pga hard seng, men måtte ikke opp på do før litt før kl. 8 i dag morges. :)

Har hatt en veldig fin helg! Dro til venninna mi i 12-tida i går, så dro vi til hobbybutikken for å handle inn papirer og stæsj, og så spiste vi lunsj på kafé og jeg fikk handla en ny vårjakke med plass til magen. Nå er det virkelig vår, med sol, mange plussgrader og pollen i lufta. Og vinterjakka mi er altfor varm nå!

Så satte vi oss til hjemme hos venninna mi for å lage kort. Det ble 3 kort totalt på meg i løpet av helga, alle med påske/vårmotiver. Blir i godt humør av å lage kort med fine vårfarger, blomster, fugler, påskeegg, harer osv. :)

I går kveld lagde vi middag sammen og så på MGP (for en elendig semifinale..) og så Game of Thrones på DVD. Vi er begge fans av GoT, og satt og mimra om premierefesten vi ved et rent slumpetreff fikk billetter til i fjor! Satt på Jerntronen, fikk se 1. episode før alle andre, masse morsomme folk og kostymer osv. :)

Kom hjem i stad, her hadde mann og barn kost seg ute, ordna litt i hagen og vært på kino. Hadde pulled pork til middag (greit å prøve noe nytt!) og det var supergodt. Jeg er ganske sliten i rygg og bekken etter en helg med mye sitting, og har hatt MYE kynnere også. Lillebror er ekstremt aktiv, ofte samtidig med at jeg har kynnere.

Endret av La Traviata
Skrevet

Så fine kort du har laga! Skulle ønske jeg var kreativ på den måten, men det er jeg altså ikke. Jeg laga bordkortene til bryllupet vårt, veldig enkle, vel å merke, og der stopper det for meg. ;)

Høres ut som om du har hatt en fin helg og er godt oppladet til en ny uke :klemmer:

Skrevet (endret)

kisskissbangbang: :klem: Takk vennen! Veldig godt med en sånn helg! Og så er det så godt å komme hjem igjen til barn som klemmer meg hardt og sier 'jeg har savna deg, mamma!' :hjerte:

Orka ikke skrive her i går jeg, er så slått ut av pollen. Sånn er det jo hver vår, men jeg blir aldri helt vant til det. Det går seg nok til..

I natt har jeg sovet dårlig, hadde tett nese, kramper i beina og veldig aktiv baby. Hadde hodepine fra tidlig morgen av, og har det fortsatt.

Bare 2 uker til 3D UL i dag!

Vi har egentlig bestemt oss for navn, men så er det det at snuppa er så veldig imot det (ikke det at hun skal få bestemme, altså) og jeg føler litt at navnet blir litt kort og 'hardt', selv om jeg også liker det veldig godt!

De to største har norrøne navn, storebror har et fra norrøn mytologi og snuppa har et nordisk, gammelt navn. Begge navnene er ganske sjeldne, men ikke sånn at man aldri har hørt om dem før.

Så kom gjerne med forslag til fine, norrøne guttenavn som har mer enn 3 bokstaver (men helst ikke mer enn 5). :)

Endret av La Traviata
Skrevet

Takk for fine forslag, Tekola! Blant de du nevner er både storebrors navn og det vi har tenkt på til lillebror :)

Sverre er jeg også veldig glad i. Morfaren min het det, og jeg vil gjerne bruke det, men mannen forbinder det dessverre med en på skolen som ikke var noe grei. Jeg har det jo sånn jeg også, med folk jeg forbinder et navn med. Vi har tidligere tenkt på Sigurd, synes det er litt fint :)

Har laga meg en liste over norrøne navn i den gata, vi får ta en gjennomgang i plenum (barna må jo få si sin mening)!

Skrevet

Endelig fikk jeg satt meg ned litt med en god kopp kaffe. :)

Det har gått i ett i ettermiddag, som det alltid gjør på hverdager. Var i butikken og handla inn til middag, så hjem for å hjelpe eldstemann med leksene og begynne på middagen, så ut for å hente snuppa på korøvelse, så hjem for å gjøre lekser med henne og gjøre ferdig middagen.

Lagde laks i sitron, brukte denne oppskriften:

http://fotballfrue.no/2014/02/26/oppskrift-onsdag-laks-med-sitron/

Hadde ris til i stedet for blomkålmos, men det ble veldig godt!

Gjest roseduft
Skrevet

Godt du finner tid til deg selv midt oppi lekser og husarbeid :kose:

Opp med bena og nyt en liten time til dagen :jepp:

Skrevet

Roseduft: :klem: Ingen fare, jeg pleier å slappe av litt på kvelden :) Jeg og eldstemann satt og så på Costa del Kongsvik, og han lo så fælt at jeg måtte le skikkelig selv også! :ler:

Har sovet som en stein i natt, og det er alltid like deilig! Det er mye pollen nå, og det er så synd når været er så strålende flott - det er ikke så godt å være ute. Kan nesten ikke lufte engang.

Senere i dag skal jeg på foreldresamtale for snuppa på skolen. Er litt spent, men tror det blir bra (hun har litt problemer med matte for tida, men ellers er hun flink). :)

Skrevet

Det var bare skryt å få på foreldresamtale med snuppa :)

Hun er en flink elev, jobber bra, har mange venner, er flink til å ta vare på andre, har hoppa mange trinn fram når det gjelder lesing nå, og på div. tester i matte og norsk har hun hatt alt rett. Skal øve mer på matte hjemme også, og lese på senga hver kveld for å bli enda raskere.

Nå har vi spist, og snart skal mannen og snuppa på svømming. Jeg skal hjelpe eldstemann med resten av leksene, men først 5 minutter i sofaen med en kaffekopp. Lillebror sparker så hardt akkurat nå at magen buler ut!

Skrevet

Det er så greit med sånne foreldresamtaler som egentlig er unnagjort på ti minutter :)

"Alt er fint, alt er bra, fortsett sånn, skriv under her" :ler:

Kjipt at du skal slite sånn med pollenallergien, da. Men er det sånn at det er våren som er verst, eller er det like ille hele sommerhalvåret igjennom?

Jeg nyser ti ganger før frokost for tiden, men det er det. Derimot gruer jeg meg til burot-sesongen er i gang, den kan være tøff. Men min allergi har blitt så mye svakere med årene at jeg skal virkelig ikke klage. Verre med eldstesønnen, dessverre. Har noen av dine arvet allergien din, eller har de sluppet unna?

Skrevet (endret)

Mafalda: Det er verst når bjørka herjer litt senere på våren, men jeg reagerer på både or, hassel, salix (tror jeg det heter), bjørk, gress og burot. Så herligheten varer til uti august! ;) Har også støvallergi, pelsdyrallergi og div. kryssallergier med matvarer (hasselnøtter, eple, pære, gulrot m.m.).

Ingen av barna har allergi, heldigvis! Jeg fant ikke ut av det før jeg ble voksen. Enten utviklet jeg det etter hvert, eller så var det ingen som kobla konstante vårforkjølelser til allergi. Husker at jeg var mye forkjøla som ungdom, i hvert fall.

I natt hadde stakkars snuppa mi mareritt, og våknet og gråt sårt. Hun hadde drømt at lillebror i magen var død :grine: Skikkelig ekkelt, og selv om hun sovna fort igjen, fikk jo ikke jeg sove videre selv. Hadde hodepine også, og er trøtt og utafor i dag. Men har vært hos fysio (han tok mest på ryggen og nakken i dag, for det er verre enn bekkenet akkurat nå) og gjort unna et par ærend - bytta klokkereima på klokka til eldstemann, kjøpt en bursdagsgave, noen nye BH'er (igjen) og en deilig lunsj som jeg snart skal nyte. Fikk så lyst på grilla fetaost i ovn, så da ble det det :)

Det var et par minusgrader her i morges, og rim på bakken. Så vinteren har vist ikke gitt seg helt ennå! Ikke å forvente heller, egentlig - det er jo bare mars måned, men nå hadde våren virkelig fått fotfeste og vi hadde begynt å finne fram lettere klær og sko. Oh well...

Endret av La Traviata
Skrevet

Satse på at det er bare sen kveld, natt og tidlig morgen den kulda viser seg. Jeg trodde også det var skikkelig vår ute nå, jeg la ikke merke til rim ute, - men minusgrader når jeg sto opp. Skulle ønske jeg fant ut hva jeg er allergisk mot selv. Jeg har bare fått bekrefta at jeg har uspesifikk allergi, aldri funnet ut eksakt hva jeg reagerer på. Kanskje det er kryss-allergi, for det er ikke så voldsomt. Håper barna dine slipper å utvikle det! ;)

Skrevet

Millimani: Håper du finner ut av allergien din!

Har hatt så sinnsykt vondt i ryggen siden i går kveld. :( Sov dårlig i natt pga det, og var oppe kl 5 pga sterk hodepine. Ryggen er såpass ille i dag at jeg måtte se langt etter de fine planene om husarbeid - kåken ser ikke ut når sola skinner! Det trengs støvtørking, støvsuging, vasking og rydding.. Og alt jeg kan gjøre nå er å se på det og irritere meg over det enda en dag..

Det er vondt å sitte særlig lenge, vondt å ligge for lenge på den ene siden... Så hvor i all verden skal jeg gjøre av meg??

Akkurat nå skulle jeg ønske jeg hadde en spoleknapp på tilværelsen og bare kunne hoppe til juni måned og få dette overstått. Snart 3 måneder til termin..

Gjest roseduft
Skrevet

Så dumt å høre du sov elendig og at formen ellers ikke er så bra :(:kose:

Kan ikke mannen eller barna hjelpe til med litt husarbeid? Selv om man kanskje helst skulle gjort ting selv..

Har du mulighet for å ta ett bad? Eller gå på svømming og flyte litt fritt i vannet? Svømme litt..? Eller mannen kan massere deg litt?

Håper du får en koselig dag og fin helg til tross for vontene..

Sender deg en god klem :klem:

Skrevet

:kose:

Her er alt av støvsuging/gulvvask blitt overlatt til kjære de siste månedene. Blir helt gæren i ryggen om jeg skal gjøre det :roll:

Skrevet

Roseduft og TuttaV: Takk :klem: Mann og barn skal ta seg av rengjøringa i morgen :) Og så skal vi i Badeland på søndag.

Ryggen er ikke så ille nå, heldigvis! Hadde vært nesten uutholdelig om det skulle vært sånn konstant. Er sliten, da. Var på handletur og hadde så mye vonde kynnere og kraftige spark mot blæra at jeg løp på do så fort jeg var ferdig. Lillebror har begynt å spenne mot hoftebeina og HOPPE på blæra mi. Deilig altså!! :fnise:

I kveld har vi lagd taco (med hjemmelaget tacokrydder og guacamole) og kost oss med Junior MasterChef og fredagsunderholdninga på TV. Skal legge meg snart! :Gjesp:

Gjest roseduft
Skrevet (endret)

Godt ryggen er bedre og at du fikk bevegd deg litt i dag hvertfall :kose:

Ikke noe særlig med bebis som sparker i blæra nei, føles hvertfall bedre alt når hodet festa seg..

Mmmm..taco, det hørtes ut som en koselig kveld alt i alt :)

Ha en god natt da :kose: håper du sover som ei prinsesse og våkne frisk, rask og uthvilt imorgen tidlig :klem:

Endret av roseduft

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...