Gå til innhold

Tyttebærsesong


tyttebæret

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Sååå mange lykkeønskninger :o Det var jammen utrolig koselig! Tusen takk! :klem:

Er dere klare for oppdatering?

Mannen og jeg frydet oss over turen til Flekkefjord. Det var jo nokså langt å kjøre (13 mil) og ingen av oss har noen gang vært der.

Sykehuset var lite, med veldig hyggelige folk. Jeg plasserte meg godt på venterommet og regnet med å bli sittende en stund for de som satt der hadde ventet mye lengre enn meg. Men sannelig ble jeg ikke ropt først opp!

Så ble jeg fulgt inn til gynekologen - som holdt til i andre enden av sykehuset. Lempet meg så op i GU-stolen og lurte litt på hvordan dette skulle gå. Ble vasket og ordnet og kjente vel ikke så utrolig mye - litt lugging og litt mensvondt. Men så begynte kommersen. Gynekologen var ikke kjent med akkurat den typen kateter som røntgen hadde sendt med, så hun forstod ikke patenten på hvordan hun skulle blåse opp den ballongen som åpner livmormunnen. Jeg ble heldigvis ikke brukt som prøvekanin - hun og sykepleieren prøvde på et annet sett til de fant ut av det, før de "blåste meg opp". Så skulle jeg buksere meg over på en benk slik at jeg kunne bli trillet inn på røntgen.

Det var litt kult - har alltid drømt om å bli trillet i en sykehus korridor! - men jeg så jo bare taket der jeg lå rett ut med et laken rundt meg... :ler:

Så kom jeg inn på røntgen og måtte der buksere meg over på røntgenbordet. Røntgenlegen var en hyggelig kar og forklarte fælt. Han var veldig opptatt av at menge kvinner synes dette er vondt og lurte på om jeg hadde det bra. Da han skulle sprøyte inn kontrasten opdaget han at kateteret hadde falt ut! Ergo måtte jeg tilbake igjen til gynekologen og gjenta hele prosessen!!!!!! :o

Det var vel egentlig ingens feil, men kanskje min. Jeg var nok litt ivrig i tjenesetn da jeg skulle over på røntgenbordet. Takk og lov at jeg ikke synes det var spesielt vondt!!!! :-?

Så bar det gjennom korridorene igjen tilbake til gynekologen, over i stolen, tilbake på bordet, gjennom korridoren og så VENTE...Lå vel en stund som korridorpasient og stirret i taket og håpet inderlig at ingen skulle glemme meg :o

Kom tilslutt inn til røntgenlegen og flyttet over på bordet, sprøytet inn kontrastveske og tatt de magiske bildene. Det var ganske kult å ligge å se på skjermen hvordan kontrastvesken bante seg vei...

- og resultatet: flotte, fine nysmurte eggledere!!!

Jeg blødde en del underveis og det blei litt klin, antagelig fordi de måtte gjøre det to ganger, men jeg kunne heldigvis skifte inne på et bad etterpå så jeg fikk vasket meg litt. Jeg har ikke mer vondt enn en vanlig mens, heller litt mindre. Men så skal det sies at jeg pleier å ha sinnsykt vondt når jeg har mens, da - av typen vondt i rygg, livmor og nedover i beina! Kanskje andre synes at det er mer vondt enn meg!?

Mannen stakkar hadde fått beskjed av meg at han bare kunne vente - det tar ikke mer en ca 15 min sa jeg...og ble borte 1,5 timer. Han trodde jeg var blitt dårlig og sa at han var på vei for å finne ut hvor jeg var blitt av :ler:

Heldigvis at han ikke så meg bli trillet fram og tilbake, han hadde ikke skjønt noenting stakkar!!! :hjerte:

Ble litt mye dette her - men skrev litt detaljert fordi mange lurer jo så på hvordan dette er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette høres jo veldig spennende ut!!

Men et lite spm, jeg er ikke helt med her.

Hva er det de vil finne ut av ved HSG?

Det har gått meg us forbi...

Uansett så håper jeg at prøvesvarene som kommer er utlukkende positive!!! :Nikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så flott å høre at undersøkelsen er vel overstått, og at du slapp unna de verste smertene, har forstått det slik at HSG kan være veldig smertefult....

Og som magnhild, håper jeg prøvesvarene er fine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ehhh....Jeg skrev vel ikke det så tydelig. Man sjekker om egglederne er åpne eller ikke. Mine eggledere er åpne og det ser ikke ut til at jeg skal ha noen problemer med å bli gravid. Med mindre jeg har endometriose, da som gyn mistenker.

=Prøvesvarene er flotte!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HVordan oppdager man endometeriose? Har hørt at det kan komme av at man har veldig vondt under menstruasjonen. Selv har jeg ikke så veldig vondt, men skal ta en HSG (hos gynekologen min) i september. Høres litt rart ut å bli blåst opp :-? men samtidig spennende å kunne få se fri flyt av kontrastveske (forhåpentligvis) :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott forklaring av HSG!!!!

Fikk du forresten beskjed om å ikke kjøre etterpå? Vet Hanni fikk det, og det kan bli et lite problem for meg... Må jo på jobb etterpå :roll:

Håper du har en finfin dag, og krysser fingrene for at du får samme HSG bivirkninger som Hanni :tommelsmil:

:kyss:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott at alt gikk bra, Tyttebæret! :tommelsmil:

Jeg må bare kommentere en ting til Løvinnen: Jeg har aldri hørt at HSG kan være veldig smertefullt. Og det er det ikke heller - jeg syntes ikke det var særlig vondt da jeg tok det iallfall - omtrent slik som Tyttebæret beskriver

Og nå - Tyttebæret - skal du som bizzy sier, følge etter meg :danse: Jeg krysser fingre for snarlig blått kryss!

Klem fra hanni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jepp, jeg er klar som bare det!!!

Bare kom igjen, lille spire, du er :hjerte: lig velkommen til oss!!!

:babygutt::babyjente:

Apriljente - jeg har svart deg i din egen bok!

Hanni, Bizzy, Lilly og Edea - tusen takk for så flott support. Det er virkelig koselig å lese dagboka mi med så mange flotte hilsener! :dagensrose:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ehhh...du hadde kanskje ikke dagbok, Apriljente?

Endometriose er en tilstand der vev fra livmoren er på avveie i buken. Det kan sitte på tarmene, eggledere ellerlivmor eller et annet sted. Grunnen til at det er smertefullt er at det styres av de samme hormonene som styrer syklusen, dvs at det blør samtidig når man har mens. Ikke alle er plaget av smerter og det oppdages ofte tilfeldig. Diagnosen kan kun stilles med sikkerhet etter laprascopi (kikkehullsoperasjon). Det antas at endo gjør kvinnen ufruktbar/vanskelig for å bli gravid pga "ugunstige forhold" i livmor.

Mer infor finnes på www.endonorge.no og www.snartgravid.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg venter og håper på blått kryss, ja!

Takk for håp på mine vegne...

Denne uka er den magiske EL-uka...og det vanlige skjer mannen har ikke lyst...

Tror vi snart sliter oss ut på dette her. Jeg håper så inderlig vi snart kan legge denne anstrengende prøveperioden bak oss. Vi snakket endel om dette i går og begge frykter jo at vi aldri skal få det til. At mannen ønsker å se meg gravid og følge hele veien mot det barnet vi begge ønsker oss.

Jeg håper på gode tider i kveld :kline: , men etter "24" for den er hellig her i huset (ja, ikke for meg da...) Jeg er forresten glad han ikke gidder å følge med på OL. Da hadde jeg blitt frustrert, da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjett om jeg krysser fingrene her inne denne uken og utover!! :hoppe: :enig_animasjon:

Tenk om dere blir gravid! :hjerter2:

Det hadde vært fortjent og på tide...!

Hva var det som gjorde litt vondt før de satte inn kateteret? Holdt de på masse inni?

Visste ikke at man kunne reise hvor man ville i landet for å gjøre noe på sykehus...men tydeligvis! :ler:

Kanskje jeg også må det da, siden st Olavs ikke ville!? :tunge1:

Tusen takk for støttende ord - nok en gang - i boka mi! Du er så god... :klem:

Sitter og ler av den vennlige dyttingen din... :ler2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...