Gå til innhold

Tyttebærsesong


tyttebæret

Anbefalte innlegg

Hei, må legge igjen en liten hilsen til Tyttebæret siden jeg tittet innom her. Må bare ønske lykketil i morgen. :)

Fint navnevalg...... :P

Hilsen fra iingvild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Takk for lykkeønskninger, iingvild og pondusa. Det setter jeg pris på. Jeg ble veldig glad da jeg så det i dag tidlig da jeg tittet innom (jeg la inn dagens temp, slik at jeg kunne ta med meg oppdatert chart til gyn).

Svigerfar er altfor dressert til å spørre om hvorfor vi var hos gyn (han vet ikke at vi var hos gyn, altså). Men han er ultranysgjerrig...han tror vi har vært på kulturhuset :-)

Så til gyn besøket. Dama er kjempekoselig. Vi troppet opp begge to og vi var såå velkommen. Først innhentet hun opplysninger om helse, hvor lenge vi hadde prøvd og syklusens gang etc. Deretter snakket hun om at hun ville ha utredning på oss begge, dvs at mannen nå må levere sædprøve og vi fikk rekvisisjon til dette. Er spent på hvordan det går...jeg håper ikke at han får prestasjonsangst!

Deretter vil hun ta full hormonstatus på meg, så i dag har jeg målt

Blodprøvene sendes til Aker sykehus, hormonlaboratoriet og det tar ca 3-4 uker før jeg får svar. Dvs at sommeren kommer til å gå før det skjer noe mer.Gyn mener fortsatt at jeg kan ha endometriose og vil derfor søke meg inn for dette når prøvesvar foreligger. Dvs jeg skal ringe henne i august. Da skal vi diskutere prøvesvarene og videre framgang. Hun skisserte at hun da først kom til å søke meg inn for laprascopi, og hvis de finner endometriose vil hun søke oss inn for IVF. Finner de ikke endo vil hun prøve hormonstimulering før evt IVF. Det kommer jo også an på sædprøve resultatet, selvfølgelig.

i tillegg til dette gjennomførte hun alminnelig GU, livmorhals-prøve og chlamydia-test - som er standard ved utredning. Hun foretok innvendig UL og mente at jeg også kunne ha antydning til PCOS. Vi så noen få eggposer på eggstokken (2-3 stk). Derfor skal jeg også måleom jeg har insulinresistens. Hvis jeg har PCOS vil dette forklare hvorfor jeg har så vanskelig for å gå ned i vekt. Har jeg både endo og PCOS blir det nok IVF på oss, ja!

Vi snakket også litt om min overvekt. Det var jeg forberedt på, så jeg synes ikke det var ekkelt. Hun var veldig ok på også det området, og anbefalte meg å gå ned i vekt bl a fordi det erfaringsmessig gjør det lettere å bli gravid. Både mannen og jeg synes hun tok opp dette temaet på en veldig fin måte og jeg fortalte at jeg forsøker å følge Lindberg/atkinson-tankegangen, men at jeg til tross for dette og trening går lite ned i vekt. Hun anbefalte å fortsette å følge det opplegget. Det passet bra for folk med PCOS mente hun. Hun roste meg ellers for bra innsats og tempskjemaene mine! Kjempehyggelig dame - og supert at noe skjer, selv om jeg skulle gjerne visst hvor jeg får kjøpt tålmodighetssalve.... :ler:

Likevel er det greit at vi har litt tid...det er noe psykisk som skjer når man prøver og prøver sånn. Man innstiller seg på behandling ettersom tiden går. Vi håper likevel vi skal få det til uten hjelp. Det er jo tross alt enklest!

Vi snakket forøvrig også litt om hvordan vi stilte oss til IVF, økonomisk og psykisk i og med at det er en belastning rent menneskelig sett og for lommeboka (i allefall vår!). Men dette har vi allerede snakket om og er forberedt på at kan skje. Det er ikke det første valget vårt, men er innstillt på at vi kanskje må ha drahjelp. Derfor er jeg glad for at prosessen også tar tid, men det er gost å være i gang og snart kunne få noen svar!

Puh...det var en lang dagboksinnlegg. Jeg er imponert hvis du har lest alt! Jeg skriver jo også for å samle opplysningene på ett sted. Likevel kan det hende at det ble litt rotete. Det kommer ut litt hulter til bulter dette.

Oppmuntringsklem til meg selv :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå må du bli imponert altså! For jeg har nemlig nettopp lest gjennom hele dagboken din :ler:

Flott skrevet om timen hos gynekologen!! Jeg har kun vært hos fastlegen og fått videre rekvisisjon...

Takker for koselig hilsen i dagboken min :wink: Hadde visst ikke vært innom her tidligere, men bedre sent enn aldri :tunge1:

Lykke til videre, blir koselig å følge med på deg fremover!

:tommelsmil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå må du bli imponert altså! For jeg har nemlig nettopp lest gjennom hele dagboken din :ler:

Ja, jeg er imponert! Tenk at du orket det!!! :tommelsmil:

Takk for hilsen, forresten!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for kjempekoselig hilsen hjemme hos meg :-)

Det er alltid fint når noe skjer... Jeg tror nok man slapper mere av; særlig i tiden like etter. Men etterhvert trengs nok tålmodighetssalven ja... :roll:

Vet du hva de hormonprøvene du får svar på om en mnd. finner ut? Jeg har nemlig også tatt slike...

Lykke til videre, Tyttebær!

Nå følger jeg med... :tunge1:

Klem fra Lillen :klem2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vet du hva de hormonprøvene du får svar på om en mnd. finner ut? Jeg har nemlig også tatt slike...

Hmmm...jeg kan se om jeg har forstått dette riktig:

Forhøyede verdier av prolaktin: Dette er et hormon som frigjøres fra hypofysen og som stimulerer melkekjertlene. er prolaktin forhøyet kan menstruasjon og eggløsning utebli.

FSH (folikkelstimulerende hormon) og LH (lutealiserende hormon):

Lave verdier observeres ved: skader i hypothalamus, forstyrrelser i dets funksjon som for eksempel: anorexia nervosa, betydelig stress, eller alvorlig sykdom. Konsentrasjoner av FSH og LH er også lave ved graviditet og ved bruk av p-piller.

Obs!!! moderat forhøyet LH i forhold til FSH sees ofte ved PCO (Policystisk ovarial syndrom)

Høye verdier måles ved skader av germinitive apparat, kastrasjon og klimakteriet.

Lave verdier observeres ved: skader i hypothalamus, forstyrrelser i dets funksjon som for eksempel: anorexia nervosa, betydelig stress, eller alvorlig sykdom. Konsentrasjoner av FSH og LH er også lave ved graviditet og ved bruk av p-piller.

Obs!!! moderat forhøyet LH i forhold til FSH sees ofte ved PCO (Policystisk ovarial syndrom)

Progesteron:Høye verdier måles ved skader av germinitive apparat, kastrasjon og klimakteriet.

Østradiol:

Lave verdier måles ved mangel på menstruasjon (amenore) og ved PCO.

TSH og FT4 måler stoffskifteverdier. Forstyrrelser i stoffskiftet kan i ubehandlet tilstand vanskeliggjøre befruktning.

Insulin måles ved mistanke om insulinresistens, noe som er aktuelt ved PCO(S).

shbg har sammenheng med testosteronproduksjon.

Testosteron og androstendion har også med testosteronproduksjonen å gjøre.

De fleste blodprøvene vil, sånn som jeg forstår det, indikere om du har PCO(S). Mulig de kan vise andre forhold også, men det vet jeg ikke.

Håper dette kan være informativt for alle prøvere som er under utredning!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for hilsen i bokji mi. Føler meg helt smigret nå...

Flott å lese om gyn.besøket, og at det har gått fint. Blir spennende utover sommeren hva som skjer, skal sitte klistret fast her jeg... :oops:

:dagensrose:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hulderjenta

Godt å være i gang med utredning! Du er sikkert spent på den endelige konklusjonen om hva som er "galt" med deg. Håper alt står bra til med din mann sine svømmere når de blir undersøkt - det kommer helt sikkert til å gå bra. Min stakkars mann har gjort det der to ganger, det er ikke så skummelt. Men sikkert litt flaut...

:ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! :vinke:

Takk for hilsenen i dagboken min. :dagensrose:

Kom hjem fra Kreta i natt, :Gjesp:

så derfor ha jeg ikke kunnet sende hilsen før.

Flott å se at du trives her på KG.

Jeg trives kjempe god her (og på FUB).

Lykke til videre med prøvingen.

Håper det går så raskt som mulig.

Klem fra

Zianta :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for hilsner, jenter!

Det er stas å sjekke dagboka når det er så mange engasjerte mennesker som legger igjen hilsner her :wink:

Jeg temper stadig og tempen holder seg høy. Ovusoft har spådd en mulig trifastisk kurve, et tegn på at jeg kan være gravid. Jeg har ikke særlig tro på det og siden jeg ikke har tempet før vet jeg jo ikke noe om hvordan tempen min egentlig er i løpet av en syklus. Derfor er jeg ganske spent hver dag når jeg måler tempen. Jeg er jo selvsagt glad for hver dag den holder seg høy, men tenker ikke så mye på om jeg kan være gravid eller ikke. Nå har vi jo endelig begynt utredningen og det i seg selv er en lettelse. Nå vil det jo begynne å skje noe snart.

Jeg skal ta div blodprøver når jeg får mensen til neste uke og prøvde å ringe legekontoret jeg hører til, uten hell. De hadde tatt pinseferie vldig tidlig i dag (jeg ringte 1430). Jeg håper de kan ta blodprøvene og sende svarene til gynen, slik at jeg slipper å kjøre alle milene til gyn kontoret jeg går på.

Ha en fortreffelig pinsehelg, folkens! Krysser fingrene for masse hygge, sol og glede! :blomst:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:o Å så kjempespennende!!!!!! Kanskje du er blandt de som tester positivt med en gang utredningen er kommet litt ordentlig igang :tommelsmil: Er visst mange av de sier legen min :Nikke:

Krysser for full klaff jeg! Håper at du starter/blir med på den blå flodbølgen vi har planlagt her inne denne måneden :tommelsmil:

God pinse!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så flott at du hadde et positivt utredningsmøte!

Godt å komme i gang :wink:

Ønsker deg ei fin Pinsehelg!

:klem: fra murmel!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Murmeldyret, Hulderjenta og Bizzy - tusen takk for all omtanke! Dere er fantastiske! :blomst:

Jeg kjenner jeg har skikkelig lyst på tvillinger, jeg! :P

Søstern blir litt misunnelig, for hun har alltid ønsket seg det, men hun har tre friske, sunne barn, så jeg synes ikke hun skal klage. Mannen vil også ha tvillinger, men som han sier: " Da har vi i hvertfall to!!" Det hører med til historien at vi vil ha tre barn, i den grad vi kan ønske oss det i vår situasjon. Et fjerde barn kan muligens være et adoptert barn!

Ellers må jeg le litt av reaksjonene fra familien min (mamma og søstern vet om at vi sliter og er under utredning). Mamma vil absolutt hjelpe oss økonomisk med privat IVF eller adopsjon. Hun var mega-engasjert i både det å få flerlinger og mulig endo og PCOS. Søstern er sykepleier og ville ha alle detaljer, og også hun var ivrig på dette med å hjelpe oss økonomisk. Vet ikke helt hva jeg synes om det - men engasjementet er ikke noe å si på! :):ler:

Jeg har verdens flotteste familie - og den aller mest spesielle (på fler enn en måte :sjarmor: )

Tempkurven min er fortsatt trifasisk. Er spent på hva tempen viser i morgen. Prøver å ikke ta av helt. Det positive er at dersom jeg får mens til uka som ventet behøver jeg ikke fortvile. Da vil det jo skje noe positivt likevel: sædprøvetagning og blodprøver! ÅHHH, det er deilig å være i gang!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Heisann, håper du har en fin pinsehelg!

Flott med familie som stiller opp, og vel så det... :hoho:

Spennende med tempingen nå??? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, ja charten var spennende lenge den...helt til tempen dalte som en solnedgang i går morges. Da ble det brått slutt, og med lav temp i dag og tilsvarende begynnende menskramper, er det vel bare og erkjenne at det gikk ikke denne måneden heller.

ellers så snakket jeg med en veldig hyggelig dame på mitt nye legekontor i dag. :) Hun kunne ta de blodprøvene jeg trenger å ta. det var bare å komme innom og de skulle sørge for at alle papirer og prøver skulle bli sendt til riktig sted. Det er jeg glad fo, for da slipper jeg å dra 6 mil av gårde for å ta noen usle blodprøver! Dama var kjempehyggelig og jeg følte meg godt mottatt. Dette lover bra!

Endelig i gang!!!! Blodprøvene tas på fredag hvis mens kommer i dag, i morgen eller på torsdag... :wink:

Takk for hyggelige hilsner og tanker, Pondusa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...dessuten var det negativ graviditetstest i går... :( Nei, det er vaskelig å holde fingrene unna testingen selv om jeg vet at jeg ikke burde. Noen som kjenner seg igjen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...