Gå til innhold

Hva har dere spist i dag?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest kattinka

Et glass med youghurt med en neve med bringebær

To kyllinglår og masse salat med avioli

To cupcakes uten sukker

en sukkerfri sjokolade.

:/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Frokost: yoghurt med musli, rosiner og bringebær. Et glass melk og kaffe

Lunsj: kyllingsalat og appelsinjuice

Mellom: et eple og to gulrøtter

Middag: minestronesuppe, grovt rundstykke og vann

Kvelds: to kornmo med brunost og kaffe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Funky Punk

Frokost: nystekt rundstykke med masse smør og salami

Lunch: karbonade med stekt egg og stekt løk

Middag: samme som lunchen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frokost: Egg og bacon med brødskiver

Lunsj: Gulrotsuppe

Middag: Gratinert tortellini med tomatkjøttsaus og foccacia

Kveldskos: Druer, appelsin med vaniljekesam

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frokost: havregrøt (1dl gryn og 2, 5 dl vann), 100 gram cottage cheese, 1ts lett blåbærsyltetøy, kaffe

Lunsj: en ørretfilet, salat (ruccola, cherrytomater, agurk, løk) 1 ss tzatsiki og en halv tynn brødskive, en eple/pæreskyr med musli

Middag: en kyllingfilet med honningglassert chevreost (30 gram), salat (ruccola, cherrytomater, to stk soltørkede tomater, agurk og løk)

2 glass rødvin

2 kopper te med melk

Anonymous poster hash: a7cc8...75b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Frokost: en god morgon yoghurt.

Lunsj: 4 riskaker med kaviar

Middag: 2 wienerpølser med masse ketsjup

Kvelds: to havrekjeks med brunost og hvitost. Senere på kvelden: en sånn liten ny stratos sjokolade. Et syrlig eple. Sliter med kvalme, må prøve å få i meg meg næringsrik mat altså:/



Anonymous poster hash: 36981...a85
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og dette er hvorfor vi ikke bør ha slike tråder.

Jeg er grunnleggende enig.

Men det er tydelig at du har sett feilene med tråden, men har du sett feilene ved deg selv i tråden?

Å sitere noen som åpenbart knapt får i seg tresifret antall kilokalorier, og skrive med dem eksemplifisert at slike som dem gjør at vi ikke burde ha slike tråder. Det sender alt annet en positive signaler til vedkommende - og til andre som spiser lite, og vet det selv. (typ: "Wow for en spurv du er", "når du poster slik ødelegger du tråden fordi du har spesielle matvaner". Det er kanskje en grunn til at noen brukere velger å anonymisere seg. De vet meget godt hvordan deres egne matvaner ligger an med tanke på deres helse, og at de poster her med alle andre intensjoner enn å skryte av det.

En positiv ting med slike tråder er at mennesker som sliter med spiseforstyrrelser kan få litt mer inspirasjon til å forbedre seg, når de ser at flere andre klarer å spise måltider stabilt gjennom døgnet. Det er selvfølgelig en fordel dersom de da blir oppmuntret og støttet, ikke gjort til et problem. Ved siden av at folk er interessert å se hva andre spiser, og kan til og med også få tips og ideer.

Det å kommentere på andres matvaner er ømt (ikke at du kommenterte noe spesielt, og dette er ikke bare rettet mot deg men alle i tråden - men meldingen om at personer her inntok for lite etter din mening var tydelig), og kan føre med seg konsekvenser du ikke forutså deg.

La nå alle få skrive hvor mye eller lite de spiser, samme hvor usunt eller sunt - det er selvsagt en svakhet med tråden at det åpner for spiseforstyrrelser. Men det er en realitet man må annerkjenne at mange har spisevaner som er ekstreme og annerledes, eller usunne på flere måter, og at folk har ulike forhold til mat. Men til slutt er det korrespondansene vedkommende måtte få som eventuelt skaper problemer. Ikke at de selv velger å skrive hva de spiser, for det er det tråden handler om.

I tillegg noe alle burde ha i bakhodet er at det litt vel drastisk å trekke seg konklusjoner om helsa til noen basert på matinntak, uten å ha generell informasjon om personen fra før (helsetilstand, medisinske problemer og sykdommer, treningsregime, noen føler metthet fortere enn andre, hvor lenge de har spist så mye/lite), annet enn hva de spiser på en dag. Så hvordan kan man vite at det de spiser er usunt? For å ta meg selv som eksempel; for meg hadde det gagnet meg innimellom å spise 5 cheeseburgere, havregryn, pasta og ris, biff, et helt brød, 6 liter vann og 2L melk på samme dag.. Fordi kroppen min gjør godt av kalorioverskudd (selv om det også kan anses som ekstremt ((på bulk, men dog). Mange mennesker fungerer fint, (men ikke optimalt) - i kaloriunderskudd. Mange spiser lite, og faktisk trives med det. Andre spiser lite og vet at de burde spise mer. Kropper kan venne seg til mye, inkludert overdrevent/underdrevent matinntak, og evnen til å rasjonere energi er forskjellig hos mennesker.

Av slike grunner syns jeg folk skal være forsiktige ved å kommentere andres matvaner på måter som antyder ting som overhodet ikke hjelper vedkommende. Man vet rett og slett ikke nok om dem til å ta slike beslutninger, og det man da baserer seg på ved å kommentere på noen er førsteinntrykket sitt av matvanene deres.

Ingen burde føle at de ikke har noe grunnlag for å poste, for alle burde kunne det, uansett matinntak, og denne tråden kan eksistere fint med alle slags matvaner. Men det tråden ikke kan eksistere med er lite gjennomtenkte svar som kan ende opp hos folk med anstrengt forhold til mat, som kan være veldig ømt, i tillegg til at mye kan tolkes feil. :)

Endret av Jigsaw
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

- 40 gr. proteinpulver og 2 dl ekstra lett melk.

- Skyr blåbær. Hundre kaffekopper.

- Havregrøt kokt på ekstra lett melk/vann med linfrø og solsikkefrø. En dæsj hjemmelaget blåbærsyltetøy på toppen.

- Hjemmelagde kjøttkaker i brun saus med potet, gulrøtter og kålstuing.

Kanskje noe snacks når jeg er ferdig på kveldsvakt; Cola Zero og litt smågodt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-skogsbæryoghurt med musli
-et knekkebrød med gulost
-en neve potetskruer
-pasta og kylling med ostesaus
-ei skål smågodt og ei halv flaske cola

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- En skive og 3 pepperkaker
- Lasagne med salat
- 2 skåler med blåbær og bringebær
- 3 biter sjokolade



Anonymous poster hash: 7f23d...460
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frokost: ett knekkebrød med tomat og agurk og ett med egg

Lunsj: blomkålsuppe med halvt rundstykke, melk

Mellom: nøtter/tørket frukt

Middag: vegetarlasagne og et glass rødvin

Kveldskos: popkorn og bris

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Pasta med tomatsaus og kjøttboller,slo sammen lunsj og middag i dag, og spiste MYE.

2 brødskiver med pesto, hvitost og oregano. tomatsalat av cherrytomater, sjalottløk, rapsolje og epleeddik.

1 skyr

1 øl



Anonymous poster hash: ae442...ab8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 klementiner

1 stort norsk eple

1 skyr blåbær

1 konfektbit

1 beger cottage cheese med pære&vanilje-smak

middag: kylling, løk og paprika stekt med fajitaskrydder. Agurk, tomat og salsa ved siden av.

1 pose Ifa

0,5 liter pepsi max

1 klementin

1 stor skål oppkuttet kålrot til å knaske på (tipper rundt 400 g)

1 krus sukkerfri kakao.

+ Alt for mye kaffe gjennom dagen ;)



Anonymous poster hash: 8c568...f5d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frokost: Gresk yoghurt med musli og honning, vann og te

"mellommåltid": To kaffe latte, to gulerøtter (det hørtes sært ut, men det var over et par timer) og masse vann.

Lunsj: Nudler og pepsi max

Middag: Grandis + 2 glass rødvin

Godt det er helg :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kl 10. Til frokost to kokt egg på riskake
Kl. 16.30 "Lunsj", to horn med ost og skinke

og til kvelds litt sjokolade, chips og pepsi max! Dårlig rutine på maten i dag. Noen ganger går jobben utover matrutinene mine!!! Pleier vanligvis å spise regelmessig med frokost, mellommåltid, lunsj, middag, kvelds osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Funky Punk

Frokost: rundstykke, delt i tre, med salami og hvitost. 1 kopp kakao

Middag: en stor porsjon med tacograteng og salat

Kveldsmat: 1/2 rundstykke med leverpostei

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har spist altfor lite..

1 knekkebrød med leverpostei og agurk.

1 eple

1 porsjon risotto (klarte bare halve porsjonen).

Gleder meg til formen og helsa blir litt bedre og matlysten kommer tilbake!



Anonymous poster hash: 67611...ef6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...