Gå til innhold

Stolt av Canada Goose jakka di?


Djungelvrål

Anbefalte innlegg

Jeg reagerer også på dette at det er "in" å være så veldig for dyrevelferd når det gjelder pels, men ikke når det gjelder dyrene vi spiser...

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg reagerer også på dette at det er "in" å være så veldig for dyrevelferd når det gjelder pels, men ikke når det gjelder dyrene vi spiser...

Ikke alle av oss som spiser dyr da ;)

Anonymous poster hash: 68c27...d3c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke alle av oss som spiser dyr da ;)

Anonymous poster hash: 68c27...d3c

Neida, mulig det. Men tviler på at flertallet av motstanderne er vegetarianere/veganere.

Jeg er for øvrig fullstendig for matproduksjon, altså. Litt mer usikker på det med pels.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg reagerer også på dette at det er "in" å være så veldig for dyrevelferd når det gjelder pels, men ikke når det gjelder dyrene vi spiser...

Og ironisk nok spiser vi mye mer kylling, enn vi bruker pels. Så det hadde jo vært mer å vinne på å overbevise folk om å velge etisk riktig når de spiser, enn når de skal kjøpe en svindyr jakke noen få ganger i livet.

Jeg er ikke vegetarianer selv jeg heller, jeg ser ingenting galt i å spise kjøtt. Men jeg har stor respekt for alt liv, og ønsker at dyret jeg spiser skal ha hatt det så godt som mulig, og prøver derfor å velge riktig når jeg handler mat (men perfekt er jeg ikke). Føler det er mye viktigere enn å ta et standpunkt til Canada Goose eller ei - hva slags kjøtt man spiser er et valg man tar nesten hver dag!

Nå mener jeg ikke at man ikke skal bry seg om det etiske ved CG fordi noen har det verre, skulle bare ønske folk kunne blitt like engasjert når det gjaldt noe annet enn mote.

Til og med på det etiske plan er nordmenn overfladiske som faen, for å sette det på spissen. ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde folk enda vært like kritiske til hva de stapper i kjeften. Men neida, å være i mot pels er in, å være for velferden til dyrene vi spiser er ikke like kult, kylling og egg må man jo ha så man kan holde seg slank og fin! :roll:

I Norge har dyrene det faktisk veldig bra. Jeg er selv oppvokst på gård med noen hundre sauer, så jeg vet hvor kjøttet kommer fra. Har ikke dyrene det bra her i Norge, tar mattilsynet fra deg dyrene.

Anonymous poster hash: f0a77...8e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Norge har dyrene det faktisk veldig bra. Jeg er selv oppvokst på gård med noen hundre sauer, så jeg vet hvor kjøttet kommer fra. Har ikke dyrene det bra her i Norge, tar mattilsynet fra deg dyrene.

Anonymous poster hash: f0a77...8e2

Sauer har det ganske greit ja. Men for eksempel kyllingproduksjonen er det litt verre med, eller bare eggproduksjon. De lever på ingen måte i "naturlige" omgivelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Neida, mulig det. Men tviler på at flertallet av motstanderne er vegetarianere/veganere.

Jeg er for øvrig fullstendig for matproduksjon, altså. Litt mer usikker på det med pels.

Jeg vet ihvertfall at kua jeg spiser har vært ute å friluft og har hatt gress under føttene......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde alle brydd seg om sitt eget liv ikke alle andres hadde det vært fred på jorden.

Og alle voldteksmenn ville gått fri. Barnemishandlere, drapsmenn og ranere likeså. Jeg for min del tror det hadde blitt kaos på jord om ingen brydde seg.

Endret av Limah
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående dyrene vi spiser så blir de ihvertfall ikke flådd levende! Det er et vesentlig poeng.

Eller ribbet levende......

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg regner med at alle dere som forpester CG er vegeterianere?



Anonymous poster hash: 893e3...de1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående dyrene vi spiser så blir de ihvertfall ikke flådd levende! Det er et vesentlig poeng.

Men kyllinger lever hele livet sitt i trange bur, noen med etseskader og andre skader. Ved slakt er det gjerne noen som glipper unna maskinene og skoldes levende.

Slaktertransportene her i Norge er også forferdelig lange (tror det er lov med opp til ti timer som er lov).det skjer at dyr står i timesvis med brukne bein eller blir funnet frosset fast, døde til gulvet når de kommer frem.

Ja, jeg er vegetarianer fordi jeg ikke orker det industrielle dyreholdet, men bevisstheten begynte med pelsdyr. Det er bare tøys at dere som ikke bryr dere om noen dyr skal ta de som bryr seg om pelsdyr for ikke å være vegetarianere. De gjør i alle fall noe.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slaktertransportene her i Norge er også forferdelig lange (tror det er lov med opp til ti timer som er lov).det skjer at dyr står i timesvis med brukne bein eller blir funnet frosset fast, døde til gulvet når de kommer frem.

Feil. Maks transporttid i Norge er åtte timer. I praksis vil det ofte være langt mindre, siden slakteriene ligger spredt over hele landet.

Jeg er enig i at det er mye som kan kritiseres - også med den norske slaktebransjen, men det er greit å være korrekt når man kommer med påstander. Regelverket i Norge er ekstremt strengt, alle slakteriene har faste veterinærer og det er faktisk ikke sånn at brukne bein eller død under transport er dagligdags.

Men dette er skikkelig OT. :)

Anonymous poster hash: d643d...07d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Feil. Maks transporttid i Norge er åtte timer. I praksis vil det ofte være langt mindre, siden slakteriene ligger spredt over hele landet. Jeg er enig i at det er mye som kan kritiseres - også med den norske slaktebransjen, men det er greit å være korrekt når man kommer med påstander. Regelverket i Norge er ekstremt strengt, alle slakteriene har faste veterinærer og det er faktisk ikke sånn at brukne bein eller død under transport er dagligdags. Men dette er skikkelig OT. :)Anonymous poster hash: d643d...07d

Jeg skrev at jeg tror det er opptil ti timer, det var ikke en bastant påstand. Åtte timer er altfor lenge, og ikke bra dyrevelferd. Mobilslakt og slakting på stedet ville vært mye bedre for dyrene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skrev at jeg tror det er opptil ti timer, det var ikke en bastant påstand. Åtte timer er altfor lenge, og ikke bra dyrevelferd. Mobilslakt og slakting på stedet ville vært mye bedre for dyrene.

Og det er jeg helt enig i! (Jakt er det aller beste.)

Anonymous poster hash: d643d...07d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ingen pelsjakker selv(ettersom jeg ikke har hatt bruk for det enda)

Men det at dere poster sånne videoer og påstår at det er sånn canada goose jakkene blir laget blir feil, det finnes desverre ingen bevis for at DETTE er hvordan canada goose jakkene blir laget. Selvfølgelig er det helt urettferdig, feil og forferdelig at det finnes måter på hvordan dyrene blir pinet til døde for og brukes som mote/klær. Har hørt rykter om at Canda goose slakter på en human-måte noe jeg er for da. Ettersom dette på videoen vil jeg kalle for dyremishandling. Det kommer egentlig helt an på hvordan de gjør dette, har ingenting imot at folk går med pels.

Men så må du ta deg til fatning at enkelte folk TRENGER pelsjakker, at folk bruker pels for og overleve.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Og ang at død under transport ikke er dagligdags. Et kjapt søk viste at 55.000 dyr døde under transport i fjor, men at dette var færre enn året før. Det sier jo noe om hvordan dyrene har det under transport, selv om totalsummen på de som fraktes selvfølgelig er vanvittig mye høyere, men man kan jo da uansett si at død under transport er dagligdags.

Det er OT ja, men det var ikke jeg som dro vegetarisme inn i pelsdyrdebatten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sauer har det ganske greit ja. Men for eksempel kyllingproduksjonen er det litt verre med, eller bare eggproduksjon. De lever på ingen måte i "naturlige" omgivelser.

Det er helt sant, og de har selvsagt mye forbedringspotensiale der. Et alternativ som vi kan gjøre, er å kjøpe egg fra gårder i stedet for å kjøpe de fra butikken. Det har jeg gjort mange ganger.

Men jeg tenker også det er viktig å huske på at kjøtt er noe vi spiser (må ikke glemme at vi er kjøttetere også) mens pels er noe noen bruker bare for å se bra ut. Pels er ikke noe vi trenger, mens kjøtt trenger vi.

Anonymous poster hash: f0a77...8e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badebuksa

Jeg la ikke merke til noen prærieulver i klippet ditt ? Hvor er de ? Om det ikke er noen prærieulver bør trådtittel modereres siden du da sprer usannheter om jakkene til Canada Goose.

Ellers er jakker fylt av dun og med pels en nødvendighet når man er ute i lave temperaturer over lang tid. At man kan kjøpe dette fra solide merkevarer er viktig.

Hva var poenget ditt egentlig? At "snill" ull ikke er godt nok? At man ikke kan sanke fjær på en human måte?

Hvis det av en eller annen absurd grunn skulle være slik at noen vil oppholde seg et iskaldt sted der det kun duger med pels og fjær fra mishandla dyr, burde de finne seg et annet sted å bo gitt! Ingen som tvinger demtil å bo der de bor.

Flytt da vel!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badebuksa

Det er helt sant, og de har selvsagt mye forbedringspotensiale der. Et alternativ som vi kan gjøre, er å kjøpe egg fra gårder i stedet for å kjøpe de fra butikken. Det har jeg gjort mange ganger. Men jeg tenker også det er viktig å huske på at kjøtt er noe vi spiser (må ikke glemme at vi er kjøttetere også) mens pels er noe noen bruker bare for å se bra ut. Pels er ikke noe vi trenger, mens kjøtt trenger vi. Anonymous poster hash: f0a77...8e2

Det er ikke sikkert at alle hønene har det bra selvom de bor på gård. Endret av Badebuksa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...