Gå til innhold

Kvinnemakt i forhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Forhold hvor den dominante partneren har full kontroll over alle aspekter av den underdaniges liv er vel ganske sjeldne, uansett kjønn.

"Full kontroll", dvs å bestemme fullstendig over den andre, så ja - det er sjeldent. Det er ikke noe mål heller. Det jeg skrev var at det er som regel visse motsetninger og forskjeller mellom partnere. Og som regel er mannen den mer dominante og aktive av natur. Det betyr ikke at han bestemmer OVER kvinnen, men vil være aktiv ved å ta tak i ting, komme med forslag og ta beslutninger.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg startet denne tråden og det har vært interessant å lese reaksjonene. Det er tydelig at mange er provoserte over at jeg mener at kvinnelede forhold kan være bra og fungere godt for mange av oss jenter. Jeg var gift i flere år og hadde et veldig tradisjonelt forhold som ikke var bra for meg. Jeg er (og mange andre) er ikke skapt for å innordne seg en mann. Jeg foretrekker å bestemme og som jeg sa innledningsvis - å være kaptein i forholdet. Jeg ser stadig rundt meg at mannsledede forhold går i stykker fordi kvinnen ikke har respekt for han som leder i forholdet. Flere her inne mener at det blir kjedelig å leve i et forholdet som er kvinneledet og at et slikt forhold helt sikkert blir av kort varighet. En slik påstand virker litt pussig på meg - når en vet at tradisjonelle forhold statistisk varer stadig kortere. Vi kvinner sender ofte ut veldig uklare signaler. Mange av oss søker nok en sterk mann som tar avgjørelser - men når alt kommer til alt som respekterer vi ikke de avgjørelsene som han tar for oss. Jeg diskuterte dette med en venninne som innrømte at hun likte en sterkt trygg mann som tok de avgjørelsene hun ønsket og ville at han skulle ta. En sånn holdning blir merkelig for meg: Da bestemmer jeg like gjerne selv og er glad jeg har funnet en mann som aksepterer en kvinne med sterk vilje. Jeg har enorm respekt for han som har valgt å stole på meg og som gjør som jeg vil. Seksuelt liker jeg at også han tar initiativ av og til - at han viser at han er full av lyst på meg - selv om han vet at på det som andre felt er det bare meg som bestemmer. Ser det er noen her inne som trekker dette over i yrkeslivet. Gutten min har en ledende stilling i arbeidslivet og det har jeg også. Til andre jenter: Ikke vær redd for å ta makten i forholdet, mange menn liker det og kvinneverdier trumfer tradisjonelle mannsverdier i dagens samfunn

• Liker 1
Skrevet

Jeg startet denne tråden og det har vært interessant å lese reaksjonene. Det er tydelig at mange er provoserte over at jeg mener at kvinnelede forhold kan være bra og fungere godt for mange av oss jenter. Jeg var gift i flere år og hadde et veldig tradisjonelt forhold som ikke var bra for meg. Jeg er (og mange andre) er ikke skapt for å innordne seg en mann. Jeg foretrekker å bestemme og som jeg sa innledningsvis - å være kaptein i forholdet. Jeg ser stadig rundt meg at mannsledede forhold går i stykker fordi kvinnen ikke har respekt for han som leder i forholdet. Flere her inne mener at det blir kjedelig å leve i et forholdet som er kvinneledet og at et slikt forhold helt sikkert blir av kort varighet. En slik påstand virker litt pussig på meg - når en vet at tradisjonelle forhold statistisk varer stadig kortere. Vi kvinner sender ofte ut veldig uklare signaler. Mange av oss søker nok en sterk mann som tar avgjørelser - men når alt kommer til alt som respekterer vi ikke de avgjørelsene som han tar for oss.

Jeg skjønner ikke hvorfor du sammenligner forhold hvor kvinnen innordner seg mannen med forhold hvor kvinnen bestemmer, når de aller fleste ønsker likeverdige forhold. De færreste menn og kvinner har behov for partnere som tar avgjørelsene for oss, vi vil ha partnere som tar avgjørelsene sammen med oss.

Til andre jenter: Ikke vær redd for å ta makten i forholdet, mange menn liker det og kvinneverdier trumfer tradisjonelle mannsverdier i dagens samfunn

Hvilke kvinneverdier trumfer hvilke mannsverdier?

Jeg lurer fortsatt på om du faktisk mener at det ene kjønnet er mindre egnet til å lede enn det andre, og hvorfor.

• Liker 3
Skrevet (endret)

Men dette er altså bare mine litt løse spekulasjoner sånn uten at jeg har noe annet å bygge på i dneen tråden enn innleggene, kombinert med bittelitt innsikt i noen av de mange varianter som foreligger.

Det gir mening det du skriver, men måten forholdet er bygget opp på går i mot mine verdier og prinsipper. Derfor reaksjonen.

Både den dominante og suben står i grunn for helt andre ting enn meg. Jeg er nok et sted midt på skalaen, mer dominant enn sub vil jeg påstå.

Menn som er dominante vil se ned på sub-mannen, slik er det bare. For dem ser det ut som han ikke har integritet, men det har han jo gjerne. Står bare for andre verdier og et annet syn.

Endret av .-L-.
Skrevet

Hei Cathrine

Jeg har aldri hevdet at alle forhold skal ha en kvinne som den ledende i forholdet. Vi vet at ca. 17% av kvinner oppgir at de ønsker å leve i et kvinneledet forhold. Dette er nesten en av fem kvinner. Dette er likevel ikke sosialt akseptert. Mannen skal være ledende - som mange her inne hevder hele tida. Min erfaring når jeg ser rundt meg er at ganske få lever i et forhold hvor det er full balanse når det gjelder hvem som bestemmer. Til syvende og sist er det en av partene (oftest mannen) som bestemmer. Mange kvinner her inne sier at de vil ha det sånn og gjerne for meg. Jeg vil gjerne poengtere at et kvinneledet forhold er deilig å leve. Jeg bestemmer alt og vi lever etter det. Det er deilig både i dagliglivet og også i sexlivet. Menn har jo stort sett lyst hele tida - trives best ved at mine lyster og behov er 100% i fokus !

• Liker 1
Skrevet

Tabuet, hvis man skal snakke om dette, er har ikke noe med at kvinner leder an i et forhold. Men at noen, uavhengig av kjønn tar så mye av kontrollen. For det er da like mye tabu, om jeg som mann slår meg på brystet og sier at jeg bestemmer alt i huset, fra økonomi, sexualitet, husarbeid osv. Egentlig tror jeg det hadde vært mer tabu og politisk ukorrekt i disse feminismetider.

Anonymous poster hash: 5588f...6be
Skrevet (endret)

Enig. Jeg ser ikke noe gale i at damen er sjefen i forholdet, men jeg mener at denne holdningen rundt det å forkaste den andre personen ikke er sund, for noen av dem. Forholdet er jo da mer eller mindre bygget opp rundt et ultimatum. Det synes ikke jeg er sundt, men det er vel det som appelerer dem som vil ha et slikt forhold.

Endret av .-L-.
Skrevet

Vi vet at ca. 17% av kvinner oppgir at de ønsker å leve i et kvinneledet forhold. Dette er nesten en av fem kvinner.

Nei, det vet vi ikke. Hvor er undersøkelsene som er gjort på dette?

Dette er likevel ikke sosialt akseptert. Mannen skal være ledende - som mange her inne hevder hele tida. Min erfaring når jeg ser rundt meg er at ganske få lever i et forhold hvor det er full balanse når det gjelder hvem som bestemmer. Til syvende og sist er det en av partene (oftest mannen) som bestemmer. Mange kvinner her inne sier at de vil ha det sånn og gjerne for meg. Jeg vil gjerne poengtere at et kvinneledet forhold er deilig å leve. Jeg bestemmer alt og vi lever etter det. Det er deilig både i dagliglivet og også i sexlivet. Menn har jo stort sett lyst hele tida - trives best ved at mine lyster og behov er 100% i fokus !

Du svarer fortsatt ikke på det du blir spurt om. Mener du at menn er mindre egnede til å ta avgjørelser enn kvinner? Tidligere i tråden uttrykte du et ønske om at menn holdt seg unna fordi kvinner diskuterer så mye bedre uten dem. Du sier også at kvinneverdier trumfer mannsverdier. I tillegg la du inn en link om et kvinnestyrt samfunn hvor menn har liten bestemmelsesrett, både i forholdene sine og i samfunnet forøvrig. Det får meg til å stille spørsmål ved synet ditt på menn.
  • Liker 5
Skrevet

Enig. Jeg ser ikke noe gale i at damen er sjefen i forholdet, men jeg mener at denne holdningen rundt det å forkaste den andre personen ikke er sund, for noen av dem. Forholdet er jo da mer eller mindre bygget opp rundt et ultimatum. Det synes ikke jeg er sundt, men det er vel det som appelerer dem som vil ha et slikt forhold.

Er ikke alle forhold bygget opp rundt ultimatum da? Vær trofast eller bli forkastet ;)

Anonymous poster hash: c082e...27d

Skrevet

Hvilke kvinneverdier trumfer hvilke mannsverdier?Jeg lurer fortsatt på om du faktisk mener at det ene kjønnet er mindre egnet til å lede enn det andre, og hvorfor.

Hun er vel så vant til at ingen motsier henne at hun ikke gidder å svare :rolleyes:

Anonymous poster hash: 763cb...fe6

Skrevet (endret)

Er ikke alle forhold bygget opp rundt ultimatum da? Vær trofast eller bli forkastet ;)

Er jo en måte å se på det, men det finnes da polygame forhold, og folk som tilgir utroskap.

Jeg synes det er mer akseptabelt å dumpe noen over utroskap, enn å dumpe noen fordi man ikke får viljen sin.

Endret av .-L-.
Gjest Lille-pus
Skrevet

Nei, ikke rundt utimatum, ikke alle...

Et ultimatum innebærer en absolutt konsekvens av negativ art som vil utløses 'dersom'...

Et forhold som bygges på ultimatum vil ikke for alle være de riktige bærebjelkene for livets mange opp- og nedturer.

Ultimatum er absolutter hvor det ikke nødvendigvis er innsikt, empati og ønske eller evne til dialog som er styrende...

Og det som så glatt defineres som 'å dumpe' vil kanskje vise seg å være mye letetre å skrive på en skjerm enn å gjennomføre når det er mange andre faktorer som binder et par sammen.

Den viktigste faktoren i et forhold, slik det i denne konstellasjonen er definert av TS, er begge partenes ønske om å ha det slik.

Forrykkes denne balansen av bærebjelken så vil forholdet stå i fare dersom ikke balanse gjenopprettes.

• Liker 1
Skrevet

Nei, ikke rundt utimatum, ikke alle...

Et ultimatum innebærer en absolutt konsekvens av negativ art som vil utløses 'dersom'...

Et forhold som bygges på ultimatum vil ikke for alle være de riktige bærebjelkene for livets mange opp- og nedturer.

Ultimatum er absolutter hvor det ikke nødvendigvis er innsikt, empati og ønske eller evne til dialog som er styrende...

Og det som så glatt defineres som 'å dumpe' vil kanskje vise seg å være mye letetre å skrive på en skjerm enn å gjennomføre når det er mange andre faktorer som binder et par sammen.

Den viktigste faktoren i et forhold, slik det i denne konstellasjonen er definert av TS, er begge partenes ønske om å ha det slik.

Forrykkes denne balansen av bærebjelken så vil forholdet stå i fare dersom ikke balanse gjenopprettes.

Jeg skjønner ikke helt... Mener du at denne typen forhold er tryggere eller mindre trygt enn "vanlige" forhold? At det skal mer eller mindre til før de oppløses?

Gjest Lille-pus
Skrevet (endret)

Jeg skjønner ikke helt... Mener du at denne typen forhold er tryggere eller mindre trygt enn "vanlige" forhold? At det skal mer eller mindre til før de oppløses?

Det er individavhengig, og siden jeg ikke kjenner disse menneskene, og heller ikke de andre bærebjelkene i deres forhold, så har jeg nada kunnskap om hvor solid deres forhold er.

Husk at samme hvordan du vrir og vrenger på det så består ethvert to-somt forhold av to mennesker som sammen har meislet ut de viktige bærebjelkene for akkurat dem og deres samliv.

Endret av Lille-pus
Skrevet

Hei Cathrine

Jeg har aldri hevdet at alle forhold skal ha en kvinne som den ledende i forholdet. Vi vet at ca. 17% av kvinner oppgir at de ønsker å leve i et kvinneledet forhold. Dette er nesten en av fem kvinner. Dette er likevel ikke sosialt akseptert. Mannen skal være ledende - som mange her inne hevder hele tida. Min erfaring når jeg ser rundt meg er at ganske få lever i et forhold hvor det er full balanse når det gjelder hvem som bestemmer. Til syvende og sist er det en av partene (oftest mannen) som bestemmer. Mange kvinner her inne sier at de vil ha det sånn og gjerne for meg. Jeg vil gjerne poengtere at et kvinneledet forhold er deilig å leve. Jeg bestemmer alt og vi lever etter det. Det er deilig både i dagliglivet og også i sexlivet. Menn har jo stort sett lyst hele tida - trives best ved at mine lyster og behov er 100% i fokus !

Jeg skulle likt å ha en samtale med mannen din. Uten at du er tilstede. Men det bestemmer vel du at han ikke får lov til.

Jeg er svært skeptisk til maktfordelingen i forholdet dere har, og jeg tror ikke du evner å se særlig langt inn i framtiden. Du snakker som om ethvert forhold må ha noen som bestemmer på vegne av paret. Jeg tror ikke det trenger å være slik. Det er fullt ut mulig at hun bestemmer hva hun vil og han bestemmer hva han vil. Min kone tar aldri en beslutning på vegne av meg, og jeg tar aldri en beslutning på vegne av henne.

Det at menn stort sett har lyst hele tiden, er også en illusjon. Mannen din vil bli eldre og hva skjer den dagen har plutselig sier at han ikke har lyst? Skal du da bestemme at han skal ha lyst?

Skrevet

Det er individavhengig, og siden jeg ikke kjenner disse menneskene, og heller ikke de andre bærebjelkene i deres forhold, så har jeg nada kunnskap om hvor solid deres forhold er.

Husk at samme hvordan du vrir og vrenger på det så består ethvert to-somt forhold av to mennesker som sammen har meislet ut de viktige bærebjelkene for akkurat dem og deres samliv.

Takk for svar :)

Håper begge har gjort det da, ikke bare en av de.

Skrevet

Det er MINST like tabubelagt å ha forhold hvor mannen har så mye makt som du har i ditt forhold TS. Personlig har jeg inntrykk av at det er MER.

Skrevet

Hei Cathrine

Jeg skulle likt å ha en samtale med mannen din. Uten at du er tilstede. Men det bestemmer vel du at han ikke får lov til.

Jeg er svært skeptisk til maktfordelingen i forholdet dere har, og jeg tror ikke du evner å se særlig langt inn i framtiden. Du snakker som om ethvert forhold må ha noen som bestemmer på vegne av paret. Jeg tror ikke det trenger å være slik. Det er fullt ut mulig at hun bestemmer hva hun vil og han bestemmer hva han vil. Min kone tar aldri en beslutning på vegne av meg, og jeg tar aldri en beslutning på vegne av henne.

Det at menn stort sett har lyst hele tiden, er også en illusjon. Mannen din vil bli eldre og hva skjer den dagen har plutselig sier at han ikke har lyst? Skal du da bestemme at han skal ha lyst?

Nå kjenner jeg hverken Vivian eller hennes mann, men jeg kjenner en del mennesker med alternativ livsstil, også en del SM-ere, og når det gjelder alle former for skjeve forhold vil forholdet lett høres både vondt og usunt ut så lenge man oppfatter den nedprioriterte part som et svakt offer eller mistenker at han/hun er det. Vivian kan nok kanskje høres sjåvinistisk og hard ut, men det vi glemmer er at dette antagelig er nettopp noe hennes mann setter pris på. Ikke bare godtar passivt, men ønsker. Alle skjevheter i forhold er jo egentlig uheldig hvis man ikke er enige om at man vil ha det sånn, men når man er enige blir det en helt annen sak.

Og det er som sagt viktig å huske på at dette forholdet bunner i en seksuell preferanse fra begge parters side. Blant cuckold-par er det - kanskje særlig i USA - ganske vanlig å kombinere cuckoldry med interracial, nærmere bestemt at kvinnen i stor grad velger svarte menn som elskere og gjerne snakker høyt om at hun foretrekker disse mennene, at svarte menn er bedre elskere osv. Dette er jo en ganske klar form for opphøyelse av en rase/etnisitet på bekostning av en annen. Men det må altså forståes som del av en kontekst der alle parter i praksis ønsker det slik.

Det finnes de som går enda et skritt lenger, vi har black supremacy-tilhengere som seksuell subkultur, hvite og svarte SM-ere som finner hverandre og der de svarte er dominante og de hvite underdanige og der alle parter får en slags ekstra glede av å innføre et slags rasistisk element i sin virkelighetsforståelse der de forklarer de svartes dominans med at de svarte liksom er skapt for å herske over hvite. På samme måte som det finnes female supremacy-entusiaster blant femdom-SM-ere som finner det ekstra spennende å opphøye kvinner til de naturlige herskere og menn naturlige slaver, til for å tjene sine kvinner.

Støter vi på disse siste variantene vil vi selvsagt ha problemer med å godta deres virkelighetsforståelse, at noen kvinner kan synes svarte menn er spesielt sexy er det vanskelig å argumentere mot, det finnes jo alle slags preferanser og den ene er ikke riktigere enn den andre, derimot blir det litt problamtisk om noen går et skritt lenger og mener at svarte er naturlig dominante og at det ville være ønskelig at vi inverterte fortidens raseundertrykkelse, nå med hvite som underkastede og slaver. Eller i det minste en forestilling om at alle hvite egentlig er underdanige og burde ha svarte dominante over seg. I den grad noen virkelig luller seg inn i slike tanker, har det gått litt for langt. Feilen er at man forsøker å lage allmenne regler av de forhold og de følelser man selv har og ikke godtar at det finnes andre som tenner på stikk motsatt rollefordeling og at det er like riktig.

Men jeg tror ikke Vivian har gått over den streken, mitt inntrykk er at hun bare er akkurat så selvsentrert og bitchy som hun nyter å være sammen med en mann som setter pris på at hun er akkurat så selvsentrert og bitchy. Den siste del av setningen er her uunværlig, uten en mann som setter pris på at hun er akkurat så selvsentrert og bitchy ville det vært et usunt forhold, forutsetningen for at dette skal fungere er at begge parter ønsker det akkurat slik.

Skrevet

Mon tro om "kvinnemakt i forholdet" har noen sammenhenger med ustanselige mengder med sympati.

Anonymous poster hash: 22bc2...85f

Skrevet

Mon tro om "kvinnemakt i forholdet" har noen sammenhenger med ustanselige mengder med sympati.

Anonymous poster hash: 22bc2...85f

?

:klo:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...