tom1986 Skrevet 19. juli 2013 #101 Skrevet 19. juli 2013 En av de beretningene jeg leste, skjedde i USA. En trailersjåfør ble "sjekket" av en kvinne som fikk ham med seg til sitt motellrom. Der ventet flere andre kvinner, som overmannet ham og bandt ham på sengen. De tvang ham til å utføre oralsex på dem, og de gjennomførte også en rekke vaginale samleier med ham. Når han ikke kunne få reisning lenger, så truet de med å skjære av ham pikken hvis han ikke ble hard. De voldtok ham etter tur i nærmere 48 timer, før de slapp ham. Han ble ikke skadet så mye fysisk, bare noen overfladiske kutt med kniv og noen blåmerker, men han ble aldri den samme psykisk. Angst, depresjoner, suicidalitet, og fullstendig impotent. Høres det ut som noe du ville kost deg med? Så du har hørt om ett tilfelle fra usa for x antall år siden. Et enormt samfunnsproblem! Noe sånt som 1 av 1 milliard menn utsettes for det...
Mann 42 Skrevet 19. juli 2013 #102 Skrevet 19. juli 2013 Så du har hørt om ett tilfelle fra usa for x antall år siden. Et enormt samfunnsproblem! Noe sånt som 1 av 1 milliard menn utsettes for det... Nøyaktig hvor hyppig det er, skal ikke jeg påta meg å mene noe om. I motsetning til deg, altså, som bedyrer at det rett og slett ikke KAN skje. Kanskje på samme måte som kvinner ikke kan utnytte barn seksuelt (selv om nærmere halvparten av overgrepene mot barn er utført av kvinner), kvinner ikke er voldelige i parforhold (selv om flertallet av voldsepisoder er initiert av kvinner) og kvinner ikke kan begå mord? 6
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2013 #103 Skrevet 19. juli 2013 Så du har hørt om ett tilfelle fra usa for x antall år siden. Et enormt samfunnsproblem! Noe sånt som 1 av 1 milliard menn utsettes for det... "Overgrep mot gutter Det er 1,5-3 ganger så vanlig med overgrep mot jenter (Finkelhor 1994, sammenstilling av 21 internasjonale undersøkelser). Flest overgrep mot gutter er begått av menn/andre gutter. Hvert 5. overgrep er begått av en kvinne/jente." http://www.fmso.no/Seksuelle-overgrep/Fakta-om-seksuelle-overgrep-19/ Selv om det er mindretall, skjer det, og det er et problem. Anonymous poster hash: 050ee...b23 1
Fim Skrevet 19. juli 2013 #104 Skrevet 19. juli 2013 Så du har hørt om ett tilfelle fra usa for x antall år siden. Et enormt samfunnsproblem! Noe sånt som 1 av 1 milliard menn utsettes for det... Hvis du hadde giddet å lese linkene jeg la ut på _din_ forespørsel, ville du sett at det er adskillig hyppigere enn som så. Men nå er det jo tydelig for de fleste at du ikke er interessert i å høre noe som taler mot den sannheten du har bestemt deg for, da, så jeg er ikke overrasket. 6
tom1986 Skrevet 19. juli 2013 #105 Skrevet 19. juli 2013 Hvis du hadde giddet å lese linkene jeg la ut på _din_ forespørsel, ville du sett at det er adskillig hyppigere enn som så. Men nå er det jo tydelig for de fleste at du ikke er interessert i å høre noe som taler mot den sannheten du har bestemt deg for, da, så jeg er ikke overrasket. Jeg så på linkene, men fant ingen konkrete tall.
tom1986 Skrevet 19. juli 2013 #106 Skrevet 19. juli 2013 Nøyaktig hvor hyppig det er, skal ikke jeg påta meg å mene noe om. I motsetning til deg, altså, som bedyrer at det rett og slett ikke KAN skje. Kanskje på samme måte som kvinner ikke kan utnytte barn seksuelt (selv om nærmere halvparten av overgrepene mot barn er utført av kvinner), kvinner ikke er voldelige i parforhold (selv om flertallet av voldsepisoder er initiert av kvinner) og kvinner ikke kan begå mord? Overgrep mot barn, vold og mord er noe helt annet.
Fim Skrevet 19. juli 2013 #107 Skrevet 19. juli 2013 Jeg så på linkene, men fant ingen konkrete tall. Du må ha det inn med teskje? Utdrag fra den siste av linkene jeg posta: [T]he tables on p 18 and 19 … report that 18.3% of women report being raped (according to the CDC’s definition) while 1.4% of men report being raped and 4.8% of men report “being made to penetrate someone else”. Page 24 states that 79.2% of the men who reported being “made to penetrate someone else” reported only female perpetrators. 1.1% of women report being raped in the last 12 months 1.1% of men report being “made to penetrate someone else” in the last 12 months. Note that these figures do not include prison rape. Konkret nok for deg? Jeg la også ut link til selve studien, hvis du ikke stoler på dem som skrev utdraget. Det er en stor studie, fra 2010. Ca 9000 kvinner og 7400 menn ble intervjuet. 7
tom1986 Skrevet 19. juli 2013 #108 Skrevet 19. juli 2013 Du må ha det inn med teskje? Utdrag fra den siste av linkene jeg posta: [T]he tables on p 18 and 19 … report that 18.3% of women report being raped (according to the CDC’s definition) while 1.4% of men report being raped and 4.8% of men report “being made to penetrate someone else”. Page 24 states that 79.2% of the men who reported being “made to penetrate someone else” reported only female perpetrators. 1.1% of women report being raped in the last 12 months 1.1% of men report being “made to penetrate someone else” in the last 12 months. Note that these figures do not include prison rape. Konkret nok for deg? Jeg la også ut link til selve studien, hvis du ikke stoler på dem som skrev utdraget. Det er en stor studie, fra 2010. Ca 9000 kvinner og 7400 menn ble intervjuet. Jeg vil ikke kalle "being made to penetrate someone else" for voldtekt vil gjerne se hvordan spørsmålet ble stilt. Hvor mange av mennene som ble voldtatt ble voldtatt av kvinner og ikke andre menn?
Mann 42 Skrevet 19. juli 2013 #109 Skrevet 19. juli 2013 Overgrep mot barn, vold og mord er noe helt annet. Same, same, but different. Hva er den store forskjellen, tror du? Det er alt sammen former for vold, utøvd i en eller annen egeninteresse, noe for gratifikasjon og nytelse, noe pga sinne og et ønske om kontroll og ydmyking av en annen, og noe i raseri eller for hevn. Jeg tror at når du ser på alvorlighetsgraden og motivasjonen, så ligger alt sammen rett opp i samme gate som voldtekt. Det er huset ved siden av i det verste nabolaget som tenkes kan. Du er en idiot hvis du tror at det ene skiller seg nevneverdig fra det andre. 3
Jalp Skrevet 19. juli 2013 #110 Skrevet 19. juli 2013 Ja, kvinner kan voldta og menn kan voldtas, og det er viktig at samfunnet innser det. De forkvaklede ideene om at menn alltid er klare for sex og er fornøyde og/eller heldige uansett situasjon, bare de "får seg noe", er ikke bare feilaktige, men skadelige. Det ensidige fokuset på menns vold mot kvinner, seksualisert eller ikke, gjør situasjonen enda verre for de mennene som er utsatt for vold (seksualisert eller ikke) av kvinner. Tabuene som hindrer disse mennene å søke hjelp er voldsomme, og gjør fornedrelsen de utsettes for enda dypere. (Misforstå meg rett; jeg er klar over at det er flere kvinner enn menn som utsettes for vold av det motsatte kjønn, og at dette problemet derfor fortjener størst ressurser. Jeg mener imidlertid at det må være mulig å formulere seg slik at man ikke ekskluderer en allerede marginalisert gruppe. Altså: I stedet for å starte en sak med å påpeke at menns vold mot kvinner er et problem, kan man starte med å påpeke at vold i nære relasjoner er et problem. Deretter kan man understreke at flertallet av disse voldsutøverne er menn, og flertallet av de voldsutsatte er kvinner, og at det derfor er verdt å se på om det er et problem med mannskulturen. Dette kan gjøres uten at voldsutsatte menn usynliggjøres, eller at man insinuerer at deres situasjon ikke er problematisk.) Holdningene om at menn alltid er sterkest og aldri kan skades av en kvinne er gammeldags tøv som samfunnet bør kvitte seg med så fort som mulig, både for kvinners og menns del. Disse ideene bidrar også til å opprettholde kulturen som skaper menn med forkvaklede kvinnesyn, og som derfor er mer sannsynlige kandidater til å begå seksuell trakassering eller overgrep mot kvinner. Det er mye riktig og bra det du skriver her. Det kan presiseres at voldtekt absolutt ikke trenger innebære samleie. Derfor er spørsmålet om ereksjon eller ikke, HELT irrelevant. Du skriver en del om mengder og hyppighet jeg mener ikke helt holder vann. Du antyder at vold i nære relasjoner oftere begås av menn. Det har jo i årevis vært oppfatningen, men den lille forskningen vi har å forholde oss til på området, tyder på at også det er en myte. Kjønnene viser seg å være like ofte representert som voldsutøver i tillegg til at kvinner mishandler barn oftere enn menn. Et annen svært uheldig side av at menn/ gutter sjelden blir sett på som ofre i voldssaker der en kvinne er forbryteren, er at noen opparbeider et kvinnehat som senere i livet materialiserer seg i voldshandlinger mot kvinner. Gutter som opplever vold og misbruk av kvinner, blir ofte voldsforbrytere mot kvinner senere i livet. Men da ofte mot uskyldige kvinner. 2
Fim Skrevet 19. juli 2013 #111 Skrevet 19. juli 2013 Jeg vil ikke kalle "being made to penetrate someone else" for voldtekt vil gjerne se hvordan spørsmålet ble stilt. Hvor mange av mennene som ble voldtatt ble voldtatt av kvinner og ikke andre menn? I så fall omdefinerer du premisset for diskusjonen. Dét er utpreget dårlig debatteknikk. Rent juridisk er voldtekt ofte definert som tvungen penetrasjon. I denne diskusjonen og i de fleste andre som jeg har sett, inkludert i offentlig ordskifte, regnes voldtekt derimot som å bli tvunget til å ha sex. I hovedinnlegget nevnes en sak hvor en jente tvang en gutt til å ha sex med henne, og TS spør om det er riktig å kalle det voldtekt. Hvis man per definisjon utelukker denne handlingen fra voldtektsbegrepet er det ikke mye igjen å diskutere. Altså er ikke den juridiske definisjonen av voldtekt brukbar i denne diskusjonen. 5
Fim Skrevet 19. juli 2013 #112 Skrevet 19. juli 2013 Det er mye riktig og bra det du skriver her. Det kan presiseres at voldtekt absolutt ikke trenger innebære samleie. Derfor er spørsmålet om ereksjon eller ikke, HELT irrelevant. Du skriver en del om mengder og hyppighet jeg mener ikke helt holder vann. Du antyder at vold i nære relasjoner oftere begås av menn. Det har jo i årevis vært oppfatningen, men den lille forskningen vi har å forholde oss til på området, tyder på at også det er en myte. Kjønnene viser seg å være like ofte representert som voldsutøver i tillegg til at kvinner mishandler barn oftere enn menn. Et annen svært uheldig side av at menn/ gutter sjelden blir sett på som ofre i voldssaker der en kvinne er forbryteren, er at noen opparbeider et kvinnehat som senere i livet materialiserer seg i voldshandlinger mot kvinner. Gutter som opplever vold og misbruk av kvinner, blir ofte voldsforbrytere mot kvinner senere i livet. Men da ofte mot uskyldige kvinner. Takk for presiseringen - jeg vedgår at jeg baserte meg på antagelser der. Man "vet" jo at det er flest menn som banker konene sine, ikke omvendt. Dataene du nevner (har du noen gode kilder for hånden?) er svært interessante og kunne med fordel fått mer oppmerksomhet. Offentlig ordskifte hadde absolutt hatt godt av et mer nyansert bilde av disse problemstillingene.
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2013 #113 Skrevet 19. juli 2013 Jeg vil ikke kalle "being made to penetrate someone else" for voldtekt vil gjerne se hvordan spørsmålet ble stilt. Hvor mange av mennene som ble voldtatt ble voldtatt av kvinner og ikke andre menn? En av fem voldtekter av menn blir gjort av kvinner, står kilde lenger oppe. Selvsagt er det voldtekt å bli tvunget til å ha sex med noen.. Penetrering er sex om du ikke har skjønt det. Anonymous poster hash: 050ee...b23 6
tom1986 Skrevet 19. juli 2013 #114 Skrevet 19. juli 2013 I så fall omdefinerer du premisset for diskusjonen. Dét er utpreget dårlig debatteknikk. Rent juridisk er voldtekt ofte definert som tvungen penetrasjon. I denne diskusjonen og i de fleste andre som jeg har sett, inkludert i offentlig ordskifte, regnes voldtekt derimot som å bli tvunget til å ha sex. I hovedinnlegget nevnes en sak hvor en jente tvang en gutt til å ha sex med henne, og TS spør om det er riktig å kalle det voldtekt. Hvis man per definisjon utelukker denne handlingen fra voldtektsbegrepet er det ikke mye igjen å diskutere. Altså er ikke den juridiske definisjonen av voldtekt brukbar i denne diskusjonen. Jeg omdefinerer ingenting. Det er studien som trekker dette skillet.
tom1986 Skrevet 19. juli 2013 #115 Skrevet 19. juli 2013 fra studien: "The majority of male rape victims (93.3%) reported only male perpetrators." 1,4% av menn oppga at de har blitt voldtatt eller forsøkt voldtatt en eller annen gang i livet sitt. av disse utgjorde kvinner 6,7% av overgriperne. det vil si at 0.094% av menn er blitt eller forsøkt voldtatt av kvinner. ikke akkurat et stort samfunnsproblem.... og det er gitt at disse tallene faktisk er troverdige. btw, made to penetrate inkluderer når mannen er overstadig beruset og kvinnen forsøker ha sex med han. du kan gjerne si det er voldtekt, men jeg mener det er langt fra alvorlig eller har stor skadevirkning på mannen.
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2013 #116 Skrevet 19. juli 2013 fra studien: "The majority of male rape victims (93.3%) reported only male perpetrators." 1,4% av menn oppga at de har blitt voldtatt eller forsøkt voldtatt en eller annen gang i livet sitt. av disse utgjorde kvinner 6,7% av overgriperne. det vil si at 0.094% av menn er blitt eller forsøkt voldtatt av kvinner. ikke akkurat et stort samfunnsproblem.... og det er gitt at disse tallene faktisk er troverdige. btw, made to penetrate inkluderer når mannen er overstadig beruset og kvinnen forsøker ha sex med han. du kan gjerne si det er voldtekt, men jeg mener det er langt fra alvorlig eller har stor skadevirkning på mannen. Hvorfor er det ikke et problem at en av tusen menn blir voldtatt av kvinner? Og hvordan (i helvete) kan du vite at dette ikke har skadevirkning? Det er tydelig av denne tråden at absolutt ingen er enige med deg. Hverken menn eller kvinner. Anonymous poster hash: 050ee...b23 5
Fim Skrevet 19. juli 2013 #117 Skrevet 19. juli 2013 Jeg omdefinerer ingenting. Det er studien som trekker dette skillet. Fra hovedinnlegget: "Kan en kvinne faktisk voldta? Kan man virkelig si at en gutt ble voldtatt i en slik situasjon? Eller var han bare heldig som fikk seg noe?" Altså: Vi diskuterer hvorvidt det er et overgrep når en mann blir tvunget til å penetrere en kvinne mot sin vilje. En slik hendelse, altså påtvungen sex, er noe de fleste mener hører inn under begrepet voldtekt, uavhengig av hva den juridiske definisjonen er. At studien putter "made to penetrate someone else" i en annen kategori er ikke relevant. Spørsmålet vi diskuterer er altså om en mann kan tvinges til sex av en kvinne - noe vi har vist at stemmer - og om en mann kan oppleve dette negativt - noe vi også har kommet frem til at stemmer. Case closed. 4
tom1986 Skrevet 19. juli 2013 #118 Skrevet 19. juli 2013 Hvorfor er det ikke et problem at en av tusen menn blir voldtatt av kvinner? Og hvordan (i helvete) kan du vite at dette ikke har skadevirkning? Det er tydelig av denne tråden at absolutt ingen er enige med deg. Hverken menn eller kvinner. Anonymous poster hash: 050ee...b23 Fordi menn er ikke så skjøre som kvinner og en voldtekt etterlater omtrent ingen skadevirkninger for de aller fleste menn. De få menn som føler seg skitten og brukt etter en slik episode, får heller danne egne kosegrupper de kan sitte å snakke om følelsene sine i. Poenget er at dette er ikke et samfunnsproblem. Det er en rekke andre ting som er langt mer presserende.
tom1986 Skrevet 19. juli 2013 #119 Skrevet 19. juli 2013 Fra hovedinnlegget: "Kan en kvinne faktisk voldta? Kan man virkelig si at en gutt ble voldtatt i en slik situasjon? Eller var han bare heldig som fikk seg noe?" Altså: Vi diskuterer hvorvidt det er et overgrep når en mann blir tvunget til å penetrere en kvinne mot sin vilje. En slik hendelse, altså påtvungen sex, er noe de fleste mener hører inn under begrepet voldtekt, uavhengig av hva den juridiske definisjonen er. At studien putter "made to penetrate someone else" i en annen kategori er ikke relevant. Spørsmålet vi diskuterer er altså om en mann kan tvinges til sex av en kvinne - noe vi har vist at stemmer - og om en mann kan oppleve dette negativt - noe vi også har kommet frem til at stemmer. Case closed. Som jeg skrev. En kvinne som prøver å få en overstadig og bevisstløs mann til å penetrere henne regnes som "made to penetrate". Så nei, en kvinne kan ikke tvinge en mann til å ha sex mot hans vilje, gitt at ikke situasjonen er helt absurd.
Mann 42 Skrevet 19. juli 2013 #120 Skrevet 19. juli 2013 I så fall omdefinerer du premisset for diskusjonen. Dét er utpreget dårlig debatteknikk. Rent juridisk er voldtekt ofte definert som tvungen penetrasjon. I denne diskusjonen og i de fleste andre som jeg har sett, inkludert i offentlig ordskifte, regnes voldtekt derimot som å bli tvunget til å ha sex. I hovedinnlegget nevnes en sak hvor en jente tvang en gutt til å ha sex med henne, og TS spør om det er riktig å kalle det voldtekt. Hvis man per definisjon utelukker denne handlingen fra voldtektsbegrepet er det ikke mye igjen å diskutere. Altså er ikke den juridiske definisjonen av voldtekt brukbar i denne diskusjonen. Det du sier her om at voldtekt er definert som tvungen penetrasjon, er ikke korrekt. Penetrering, enten oralt, vaginalt eller analt er en skjerpende omstendighet. Enhver ufrivillig seksuell handling som man tvinges til å være med på, er i lovens øyne en voldtekt. Så om du tvinges til å penetrere eller blir penetrert, så går det for det samme. Likeens kan det å bli ufrivillig stimulert, være voldtekt. Om du skulle våkne av at noen utfører oralsex på deg, så er det per def en voldtekt. Det blir noe litt merkelig med å diskutere voldtekt (eller hva som helst annet) hvis alle skal gjøre det ut fra sine egne definisjoner. Det sentrale MED voldtekt, er at det er ufrivillig sex. Detaljene i hva som blir gjort med hvem, hvor, hvordan og av hvem, er ikke spesielt interessante, egentlig, annet enn hva angår vurderingen av alvorlighetsgraden. Voldtekt er ufrivillig sex under tvang, og det kan alle utsettes for. 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå