Gå til innhold

Transvestisme - fortsatt tabù?

Fremhevede innlegg

Skrevet

'Transkjønn' er en paraplybetegnelse og omfatter både transseksuelle og tranvestitter. Begge gruppene er omtrent like stigmatisert, dog noe forskjellig. Trakasseringen vi utsettes for er nok den samme og jeg regner med det er omtrent like farlig (hvis ikke enda farligere for en tv) å bruke herretoalettet for begge gruppene.

Å, ok. Takk for opplysningen. Mitt inntrykk var at transvestitter er fullt klar over hvilket kjønn de er men er mer komfortabel med å kle seg i klær som vanligvis er forbeholdt andre kjønn. Men ok, jeg kan se at for eksempel en mann i kjole kan "provosere" noen på et herretoalett. Det kan ikke være så lett å risikere bråk bare fordi man må på toalettet. :(

Anonymous poster hash: 24ef2...e6b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Å, ok. Takk for opplysningen. Mitt inntrykk var at transvestitter er fullt klar over hvilket kjønn de er men er mer komfortabel med å kle seg i klær som vanligvis er forbeholdt andre kjønn. Men ok, jeg kan se at for eksempel en mann i kjole kan "provosere" noen på et herretoalett. Det kan ikke være så lett å risikere bråk bare fordi man må på toalettet. :(

Nei, det er ikke så lett, og slagene sitter løst. Jeg er selv transseksuell og har gjenntatte ganger opplevd trakassering på åpen gate fra vilt fremmede mennesker. En gang måtte løpe og gjemme meg i sentrum av Oslo mens to menn jaktet på meg for å banke meg opp. Heldigvis er jeg mer usynlig i dag og har ikke slike problemer lenger.

Og forresten, både transseksuelle og transvestitter er klar over hvilket kjønn de er.

Skrevet

En transvestitt føler seg også som jente, når en er i jenteuttrykk.. Skulle ønske at flere kunne begynne å tenke litt på andre enn seg selv. Noen har bestemt seg for hva dem tror, og vil ikke høre på forklaringer.

Jeg datet ei jente en gang, og prøvde å fortelle henne om dette. Men hun hadde bestemt seg for at hun trodde at jeg kom til å kutte av meg penis. Og ville ikke høre på hva jeg prøvde å fortelle. En stund før hadde hun fortalt at hun er fordomsfri, og syntes at folk skulle få være slik som dei ønsker å være.

Skrevet

Nei, det er ikke så lett, og slagene sitter løst. Jeg er selv transseksuell og har gjenntatte ganger opplevd trakassering på åpen gate fra vilt fremmede mennesker. En gang måtte løpe og gjemme meg i sentrum av Oslo mens to menn jaktet på meg for å banke meg opp. Heldigvis er jeg mer usynlig i dag og har ikke slike problemer lenger.

Og forresten, både transseksuelle og transvestitter er klar over hvilket kjønn de er.

Det er trist å høre at du har opplevd slikt. :(

Ja, jeg mente egentlig at f.eks. at en mannlig transvestitt foretrekker klær og kanskje sminke som kulturelt sett ikke brukes av menn. Mens transseksuell har ikke noe med klær å gjøre - kvinner kjøper oftest kvinneklær, menn kjøper menns klær, transseksuell eller ei. Slik jeg har forstått det.

Skrevet

Virker som om mange fremdeles tror at alle transpersoner er typ Rocky Horror-transvestitter. Dessverre. Ingen former for transpersoner plager eller sjenerer meg, det eneste de gir meg lyst til å gjøre, er å klemmeoverfalle dem fordi de er tøffe nok til å være slik de ønsker/slik de er ment å være. Hjertet mitt blør for gutter og jenter som ikke tør å komme ut som trans* i frykt for hva andre vil mene.

Som Gahr Støre sa for noen uker siden: "Det handler om å ivareta en av de mest grunnleggende rettigheter et menneske har: Retten til å være personen man føler, tenker og lever som". Det være seg mann, kvinne, androgyn, genderqueen eller at man ikke føler at man egentlig tilhører noen som helst slags bås. :) Hurra for mangfoldet!

• Liker 2
Skrevet

Virker som om mange fremdeles tror at alle transpersoner er typ Rocky Horror-transvestitter. Dessverre. Ingen former for transpersoner plager eller sjenerer meg, det eneste de gir meg lyst til å gjøre, er å klemmeoverfalle dem fordi de er tøffe nok til å være slik de ønsker/slik de er ment å være. Hjertet mitt blør for gutter og jenter som ikke tør å komme ut som trans* i frykt for hva andre vil mene.

Som Gahr Støre sa for noen uker siden: "Det handler om å ivareta en av de mest grunnleggende rettigheter et menneske har: Retten til å være personen man føler, tenker og lever som". Det være seg mann, kvinne, androgyn, genderqueen eller at man ikke føler at man egentlig tilhører noen som helst slags bås. :) Hurra for mangfoldet!

Takk for det MsFoster, det er altid godt å få høre det fra folk som forstår og bryr seg :)

Det er imidlertid et mysterium hvorfor så mange mennesker der ute hater meg så intenst som de gjør og hvorfor det er så viktig for dem undertrykke oss. Det virker nesten som det er ukentlig jeg leser om en transkvinne som er blitt myrdet og det finnes aktivistgrupper der ute som jobber for å gjøre det til en forbrytelse og et menneskerettighetsbrudd å gi behandling til transseksuelle og ellers ta fra oss det diskrimineringsvernet vi har :hakeslepp:

Gjest Riskjeks
Skrevet

Nå vet ikke jeg hvor hyppig det egentlig er, men en viss andel av alle fødsler er hermafroditter, og i vår kultur er det vanlig å "korrigere" dem kirurgisk rett etter fødselen, slik at de enten blir gutter eller jenter. Jeg er litt usikker på hvordan denne beslutningen tas, om det er legene som gjør den selv, eller om foreldrene spørres til råds, men uansett, korrigeringen gjøres, helt konsekvent. Noen ganger slår det heldig ut, andre ganger vokser vedkommende opp med feil kjønn, og lider under det.

Jeg så et innslag på NRK for et par år siden om saken, og en av dem var en som hadde blitt "korrigert" til å bli jente. Men hun hadde gjennom hele oppveksten følt seg og oppført seg som en gutt, og i voksen alder var det det hun ville være.

Det er en del forskjeller på hjernearkitektur og andre ting mellom kjønnene. Og det har vært gjort en del forskning som viser at dette er forskjeller som viser seg fra tidlig alder. På den annen side, vi vet også at hormoner som styrer utviklingen av alt dette, kan være i aktivitet på forskjellige måter, eller at organismen kan være følsom for slik påvirkning i forskjellig grad. Et eksempel er personer som genetisk sett er menn, men som pga testosteron insensitivitet, ikke utvikler mannlige fysiske trekk i det hele tatt. Mange av dem blir tvert imot hyper feminine, og oppdager ikke sannheten før de i voksen alder gifter seg med en mann og forsøker å få barn. Og vi kjenner vel alle til en og annen kvinne som er rett så maskulin og tøff av fremtoning? Kjønn og kjønnsidentitet er ganske flytende, og vår nåværende konvensjonelle oppfatning av at det er to kjønn, og at det er alt som fins, er antakelig nokså utilstrekkelig.

Fint innlegg. Lurer på om du har dokumentasjon på noe mer info om det uthevde?

Gjest Riskjeks
Skrevet

:klappe:

Takk for det MsFoster, det er altid godt å få høre det fra folk som forstår og bryr seg :)

Det er imidlertid et mysterium hvorfor så mange mennesker der ute hater meg så intenst som de gjør og hvorfor det er så viktig for dem undertrykke oss. Det virker nesten som det er ukentlig jeg leser om en transkvinne som er blitt myrdet og det finnes aktivistgrupper der ute som jobber for å gjøre det til en forbrytelse og et menneskerettighetsbrudd å gi behandling til transseksuelle og ellers ta fra oss det diskrimineringsvernet vi har :hakeslepp:

Synes et er fælt å høre om alt du har opplevd! :overrasket: Triste greier...

Skrevet

Hihi, flere gode transvenner.. samt kjæreste :rodmer: For meg som er såpass androgyn er det litt rart og vanskelig å trøste og støtte henne gjennom timer hos terapeuter osv., jeg klarer liksom ikke se folk for hva de har mellom beina uansett og skulle så gjerne ønske at jeg bare kunne gitt henne enkelte av mine kroppsdeler.. *sukk*

Folk er feige og ufyselige, verden er dessverre slik at det er de snille som får gjennomgå av de slemme og langt fra like mye den andre verden som jeg skulle ønske.. :( Er rimelig sikker på at dersom man hadde latt et oppegående men transfobisk ciskjønnet og et oppegående transkjønnet menneske være sammen i ei uke på tomannshånd, hadde det ikke vært så gæle etterpå. Så lenge folk er gode, kan utseende være det samme. Akk, jeg skulle styrt dette landet med god gammeldags kosemose-politikk :fnise:

• 1 måned senere...
Skrevet

Hihi, flere gode transvenner.. samt kjæreste :rodmer: For meg som er såpass androgyn er det litt rart og vanskelig å trøste og støtte henne gjennom timer hos terapeuter osv., jeg klarer liksom ikke se folk for hva de har mellom beina uansett og skulle så gjerne ønske at jeg bare kunne gitt henne enkelte av mine kroppsdeler.. *sukk*

Folk er feige og ufyselige, verden er dessverre slik at det er de snille som får gjennomgå av de slemme og langt fra like mye den andre verden som jeg skulle ønske.. :( Er rimelig sikker på at dersom man hadde latt et oppegående men transfobisk ciskjønnet og et oppegående transkjønnet menneske være sammen i ei uke på tomannshånd, hadde det ikke vært så gæle etterpå. Så lenge folk er gode, kan utseende være det samme. Akk, jeg skulle styrt dette landet med god gammeldags kosemose-politikk :fnise:

Du har kjæreste som er trans? Hva er han/hun født som? Og hva mener du med at du er androgyn? At du også har transe-tendenser eller?

Gjest BettyBoop
Skrevet

men i garderoben i f.eks svømmehallen må de nesten bruke herregsrderoben da. De kan ikke vifte med en penis i damegarderoben. Det blir litt feil.
Skrevet

men i garderoben i f.eks svømmehallen må de nesten bruke herregsrderoben da. De kan ikke vifte med en penis i damegarderoben. Det blir litt feil.

Det er nok tenkelig at det finnes en og annen skrulle der ute som er likanes til å finne på noe slikt, men de fleste pre/non-op trans-kvinner vil oppleve det som usedvanlig skremmende og ydmykende å vise seg naken for andre mennesker i en garderobe.

Det er nesten 10 år siden anatomien min der nede forandret seg, men jeg kvier meg den dag i dag for å kle av meg i en garderobe i frykt for å bli "lest" og så slått ned, trakkasert, mobbet, kastet ut eller bli beskyldt for å være en infiltrerende mann i forkledining, klar til å forgripe meg på kvinner og barn i deres trygge sfære.

Skrevet

Det er hjertevarmende å høre at kjæresten din har en som deg oppe i alt det vanskelige hun går igjennom :)

Du har helt rett i at folk ofte endrer syn på oss om de bare får tilbrakt litt tid sammen med oss. Jeg har ved flere anledninger opplevd å møte tydelig transfobiske menn som etter et par timer i mitt selskap begynner å flirte og komme med seksuelle tilnærmelser :fnise:

Gjest BettyBoop
Skrevet

Det er nok tenkelig at det finnes en og annen skrulle der ute som er likanes til å finne på noe slikt, men de fleste pre/non-op trans-kvinner vil oppleve det som usedvanlig skremmende og ydmykende å vise seg naken for andre mennesker i en garderobe.

Det er nesten 10 år siden anatomien min der nede forandret seg, men jeg kvier meg den dag i dag for å kle av meg i en garderobe i frykt for å bli "lest" og så slått ned, trakkasert, mobbet, kastet ut eller bli beskyldt for å være en infiltrerende mann i forkledining, klar til å forgripe meg på kvinner og barn i deres trygge sfære.

pre non op? hva betyr det?

Skrevet

pre non op? hva betyr det?

Ikke operert.

Gjest BettyBoop
Skrevet

Ikke operert.

å. Men da får man la vær å gå i svømmehallen til etter man er ferdig kjønnsskifta. Vet ingen annen løsning
Skrevet

Denne debatten belyser en stor svakhet i det norske språk, at vi kun har ett ord for kjønn. På engelsk er det enklere å diskutere når man kan skille mellom biologisk kjønn (sex) og performativt kjønn (gender).

For mitt vedkommende er det rart og fremmed å skulle anse dette som tabu og særlig å hevde at verden ikke er moden for å akseptere cross dressing eller transseksualitet - det høres ut som en trist og begrenset verden jeg ikke kunne funnet meg til rette i. Og paradoksalt - dersom jeg med min vagina ikler meg dressbukse, skjorte, slips, dressjakke og hatt så er jeg trendy og kul, men om noen med penis ikler seg kjole og pumps er vedkommende unormal og til og med - som noen her har nevnt - ekkel eller forstyrrende?? Stopp verden, jeg vil av! :klaske:

Tror flere i denne tråden kunne hatt utbytte av å lese Judith Butler og hennes teorier om hvorfor kjønn (som i gender) er performativt og ikke biologisk - som mange andre aspekter av personligheten. Paris is Burning er også en veldig god dokumentar om drag/ball-miljøer på 80-tallet som kanskje kan være av interesse - den ligger gratis tilgjengelig på youtube.

• Liker 2
Gjest BettyBoop
Skrevet

Denne debatten belyser en stor svakhet i det norske språk, at vi kun har ett ord for kjønn. På engelsk er det enklere å diskutere når man kan skille mellom biologisk kjønn (sex) og performativt kjønn (gender).

For mitt vedkommende er det rart og fremmed å skulle anse dette som tabu og særlig å hevde at verden ikke er moden for å akseptere cross dressing eller transseksualitet - det høres ut som en trist og begrenset verden jeg ikke kunne funnet meg til rette i. Og paradoksalt - dersom jeg med min vagina ikler meg dressbukse, skjorte, slips, dressjakke og hatt så er jeg trendy og kul, men om noen med penis ikler seg kjole og pumps er vedkommende unormal og til og med - som noen her har nevnt - ekkel eller forstyrrende?? Stopp verden, jeg vil av! :klaske:

Tror flere i denne tråden kunne hatt utbytte av å lese Judith Butler og hennes teorier om hvorfor kjønn (som i gender) er performativt og ikke biologisk - som mange andre aspekter av personligheten. Paris is Burning er også en veldig god dokumentar om drag/ball-miljøer på 80-tallet som kanskje kan være av interesse - den ligger gratis tilgjengelig på youtube.

men sånn har det alltid vært... Det kommer aldri til å skje at det blir helt naturlig at menn crossdresser. Det vil ikke skje i vår tid iallefall. Det tror jeg ikke. Og selv om det fins transvestitter så er det i hovedsak forskjell på menn og kvinner.
  • Liker 1
Skrevet

Hvis personen er ellers frisk og har et sunt og godt liv, så har jeg ikke noe jeg skulle sagt. Da er det en selvfølge at man er interessert i profesjonell helsesjekk, psykisk og alt som følger med.

Hørte om en transe som hadde forlatt både kone og barn, var stadig beruset på alle stoffer, og som plutselig fant ut at han skulle se ut som en kvinne.

Skrevet

men sånn har det alltid vært... Det kommer aldri til å skje at det blir helt naturlig at menn crossdresser. Det vil ikke skje i vår tid iallefall. Det tror jeg ikke. Og selv om det fins transvestitter så er det i hovedsak forskjell på menn og kvinner.

Det er ingenting "naturlig" i det kulturelle skillet mellom kvinne- og mennsklær. Det har ikke alltid vært sånn. Skjørt og kjoler har vært vanlig for menn tidligere.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...