Gå til innhold

Transvestisme - fortsatt tabù?

Fremhevede innlegg

Skrevet

I dagens samfunn er mange tabuer forsvunnet, men enkelte eksisterer i høyeste grad fortsatt. I min omgangskrets (både privat og på jobb) er i hvert fall transvestitter fortsatt tabubelagt. Menn som kler seg opp som damer er vel omtrent så langt ned på rangstigen man kommer før man bikker over på ulovligheter.Jeg er selv transvestitt og gift med en forståelsesfull kone. Hennes største bekymring er imidlertid at naboer, venner eller familie skal oppdage at jeg er transvestitt. Jeg er tildels enig, men skulle virkelig håpe at dette etterhvert kunne bli like akseptert som f.eks. homofoli er blitt.

Er interessert i å høre andres meninger. Er samfunnet så fordømmende når det gjelder transvestisme som jeg har inntrykk av, eller er det noe man etterhvert har fått øynene opp for.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Syns det er sært, men dømmer ingen for det.

Syns derimot det er tåpelig når folk skifter kjønn, og påstår de er født som det kjønnet de til slutt endte opp med..

• Liker 6
Skrevet

Syns derimot det er tåpelig når folk skifter kjønn, og påstår de er født som det kjønnet de til slutt endte opp med..

Hvorfor? kjønn har faktisk mye å si for identiteten.

Jeg har ingen problemer med det,men hadde syns det er turn off hvis mannen min gjorde det samme.

• Liker 8
Skrevet

Hvorfor? kjønn har faktisk mye å si for identiteten.

Jeg har ingen problemer med det,men hadde syns det er turn off hvis mannen min gjorde det samme.

Fordi er man født mann, og blir kvinne, så er man fortsatt født mann...

og vice versa

• Liker 4
Gjest Ghostwhisperer
Skrevet

Helt greit med transer, så lenge det virkelig er "gjennomført" (i mangel av et bedre ord å bruke).

Menn som kler seg som damer, men driter i detaljer som f.eks. skjeggstubber og litt for mye hårvekst ellers til at det kan kalles feminint, det syns jeg er fælt.
Men det går jo da på hvordan de ser ut dessverre, ikke det at de er transer i seg selv...det bryr meg ikke. Vi er alle født forskjellige, selv om noen dessverre ennå er så trangsynte at de tror alt dreier seg om valg.
Men man velger jo ikke legning, man blir faktisk født med den...

Vær stolt av den du er, du er et like verdig menneske som hetero a4 folk ;)

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det handler vel om det som per definasjon er avvik. ALtså noe langt utenfor normen. Homofile utgjør en ganske stor andel av befolkningen og mannlige homofile forsøker iikke å være annet enn menn i all hovedsak.

På samme måte som at en person som har en spesiell fetish eller seksuell legning (som å tenne på trær) også vil bli sett på som veldig sær og spesiell.

En kollega av meg som har en veldig snodig hobby jeg heller ikke kan forstå overhodet og han er helt oppslukt i dette og har behov for å inkludere det i dagliglivet vil også bli sett på som spesiell og slike ting vil legges til på en vekt hvor man bedømmer om man føler man har noe til felles med og er interessert i å omgås denne personen på forskjellige vis.

Dette er menneskelig natur. Like barn leker best, vi liker å forstå det som foregår rundt oss osv. Uforutsigbarhet og irrasjonell oppførsel hos andre får det til å rykke i varsellampene våre.

Anonymous poster hash: c04c8...5a6
  • Liker 4
Skrevet

Jeg synes det er sært, og har vanskelig for å forstå det.

Eller, jeg har forståelse for det å føle seg som noe annet enn det man er født som, og jeg klarer til dels å forstå menn som liker å kle seg ut nå og da, men jeg klarer ikke skjønne f.eks menn som krever å bli kalt for kvinne, bli omtalt som "hun" og bli kalt for Ingrid (.. altså, på fulltid. Hele tiden. Ikke bare akkurat de gangene han/hun tok på seg kvinnelige klær, og rollen som kvinne), når de ikke har en fremtidsplan om å bytte kjønn noen sinne..

Altså. Jeg ser ikke på transvestitter som mindreverdige eller noe slikt, jeg bare synes det er vanskeligere å forstå (..enkelte av dem) enn homofili. Men, jeg har mer forståelse for transvestisme enn f.eks enkelte sære legninger som dendrofili og zoofili (.. siden du sammenlignet transvestisme med homofili...)

Når det er sagt, så hadde jeg ikke hatt noe i mot det om jeg fikk vite at en kompis likte å kle seg ut som ei dame til tider. Jeg hadde ikke støtt ham fra meg av den grunn. Men, jeg tror ikke selv jeg kunne hatt et kjærlighetsforhold til noen som gjorde det.. (Men, der igjen - jeg kunne ikke hatt en kjæreste som var homofil heller.)

Jeg tror.. det fremdeles er ganske tabu, men ikke like ille som det har vært - og at samfunnet er klar til å ta det mer innover seg, på en måte. Jeg sitter også med det inntrykket av at det er mer "greit" i USA enn her i Norge, men det har sikkert mer rot i filmverdenen enn virkeligheten..

Hm. Dette ble litt langt og rotete. Jaja..

• Liker 4
Skrevet

Helt greit med transer, så lenge det virkelig er "gjennomført" (i mangel av et bedre ord å bruke).

Menn som kler seg som damer, men driter i detaljer som f.eks. skjeggstubber og litt for mye hårvekst ellers til at det kan kalles feminint, det syns jeg er fælt.

Men det går jo da på hvordan de ser ut dessverre, ikke det at de er transer i seg selv...det bryr meg ikke. Vi er alle født forskjellige, selv om noen dessverre ennå er så trangsynte at de tror alt dreier seg om valg.

Men man velger jo ikke legning, man blir faktisk født med den...

Vær stolt av den du er, du er et like verdig menneske som hetero a4 folk ;)

Takk for flott og reflektert tilbakemelding. Jeg er helt enig i at man må passe på detaljene. Det ville ikke falt meg inn å sminke meg og kle meg opp uten å være nybarbert. Selv om jeg nok ikke klarer å narre noen til å tro at jeg er kvinne, forsøker jeg så godt jeg kan med sminke, parykk og ikke altfor overdreven oppkledning.

Og til dere som ikke er kjent med hva transvetisme er, så kan jeg med en gang avkrefte at det har noe med ønske om kjønnsskifte. Da snakker vi om transsexualitet. Jeg er heterofil er gift og har to barn. Lever 95 % av tiden som mann, men har altså en trang for å kle meg opp som kvinne.

Gjest Nikki09
Skrevet

Synes ikke det er sært i det hele tatt! Ikke helt min smak, men hver sin lyst :) hadde mannen kommet og sagt at han ønsket sminke, klær osv så hadde jeg vært stolt og lykkelig over at han viser meg nok tillit og er trygg nok på meg til å fortelle det! På en måte kan jeg forstå det, for ærlig talt, det er mye penere klær til kvinner enn til menn :nigo:

:fnise:

• Liker 10
Gjest Nikki09
Skrevet (endret)

Dobbelpost.

Endret av nikki09
  • Liker 1
Skrevet

Det er ofte litt enten eller tror jeg, enten er folk veldig forståelsesfulle og avslappet til travsvestisme eller så synes de det er skikkelig ekkelt. Men selvsagt er det noen med mer nøytrale syn på det også. Og jeg tror kvinner generelt har et mer avslappet forhold til menn i dameklær enn det menn flest har. Machomenn og sånne "tøffe" typer liker som oftest ikke transer, har jeg følelsen av da.

Jeg er litt light-transe selv og har hatt dette i meg helt siden jeg var 4-5 år tenker jeg. Jeg "tyvlånte" skjørt og kjoler fra klesskapet til moren min da jeg var i barneskolealder og var selvsagt livredd for å bli oppdaget! Og jeg prøvde å huske på eksakt hvor plaggene lå/hang hen og hvordan de var brettet osv. så det ikke skulle bli oppdaget. Men jeg greide å holde dette skjult i alle år og det er fortsatt ingen i familien min som aner noe om dette. Nå er jeg over 40.

Jeg har kun stått fram til noen greie og forståelsesfulle nettvenninner. Ikke vil jeg ut med dette til noen andre heller.

Og ja, transvestisme er nok mer tabu enn homofili.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ingenting som heter "transvetitisme". Det ville isåfall vært en politisk ide om å bli en maktgruppe

Anonymous poster hash: c04c8...5a6

• Liker 1
Skrevet

Jeg så en transe i går, på en festival. Det ser litt pussig ut når det er veldig tydelig at det er en mann i kvinneklær.

Men jeg så ikke ned på vedkommende. Jeg bare tenkte at "det er en mann" uten å reflektere mer over det.

• Liker 5
Gjest Murica
Skrevet

Bukser, skjørt, toga...samme for meg hva andre har på seg.

• Liker 1
Gjest Nightwich
Skrevet

Tabu og fordommer bunner vel i mangel på innsikt og forståelse.

Jeg har ingenting imot transer men jeg forstår det ikke. Er det seksuelt opphissende å ha på dameklær eller er det en drøm/lek om å være noe annet enn den man er ?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det er ekkelt å se på. Eller, ekkelt får det til å høres verre ut enn det er. Litt forstyrrende. Noe stemmer ikke helt. Det er mer det underbevisste som plager meg, at det er noe som ikke stemmer overens med det jeg er vant til.

Når det er sagt: Jeg har ingen som helst problemer med det. Jeg kunne ikke vært i et forhold med en som likte crossdressing, med mindre det var noe vedkommen kun drev med uten meg til stede, men det handler jo bare om preferanser. De står fritt til å kle seg i det annet kjønn sine klær, jeg står fritt til å velge min egen partner.

Kan fint forholde meg til dem, men jeg er ikke så åpen og fordomsfri at jeg klarer å overse det eller bli helt vant til det. Samtidig må de gjerne holde på med det, det hindrer ikke meg i å leve mitt liv slik jeg vil.

Anonymous poster hash: 6ac08...51b

• Liker 2
Skrevet

+1

Skrevet

+1

Hvem av påstandene er det du her støtter? Første, andre eller begge?

• Liker 2
Skrevet (endret)

Fordi er man født mann, og blir kvinne, så er man fortsatt født mann...

og vice versa

Vel..... Nå er det faktisk slik at ikke bare er kjønnsorganet i seg selv som bestemmer hvordan man føler seg... Selv om man definerer kjønnn ut i fra om man er født med eller uten penis i dag, så kommer nok kanskje "definisjonen" til å forandre seg i fremtiden.... Finnes damer som er født med invendige testikkler og menn med eggledere osv... En hel haug av hormonreseporterer som er enten "på eller av" som i veldig stor grad påvirker både kropp og sinn. Så, tja tjo.... er nok ikke så enkelt som svart og hvitt du.....

Edit, sry avsporing....

Endret av Beeblebrox
  • Liker 7
Skrevet

Vel..... Nå er det faktisk slik at ikke bare er kjønnsorganet i seg selv som bestemmer hvordan man føler seg... Selv om man definerer kjønnn ut i fra om man er født med eller uten penis i dag, så kommer nok kanskje "definisjonen" til å forandre seg i fremtiden.... Finnes damer som er født med invendige testikkler og menn med eggledere osv... En hel haug av hormonreseporterer som er enten "på eller av" som i veldig stor grad påvirker både kropp og sinn. Så, tja tjo.... er nok ikke så enkelt som svart og hvitt du.....

Edit, sry avsporing....

Men da snakker vi tvekjønnet mennesker...

Det jeg siktet til var mennesker som er medisinsk det ene eller det andre kjønnet ved fødsel. Hvis de da bytter kjønn, så endrer ikke det faktum at de var født som et annet kjønn..

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...