Gå til innhold

Hva synes dere om bloggeren Lizbeth Osnes?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Signerer.

Hvorfor er det så viktig å "ta" henne, påvirker hun virkelig livene deres i så stor grad at dere føler det nødvendig?

Anonym poster: 45baadcace77c38121733e35223f240f

Hun påvirker ikke livet mitt nei, men jeg syns ikke noe om at hu tar så lett på anoreksia, fremstiller det som at med litt viljestyrke så er man frisk i løpet av en måned og lever det perfekte drømmelivet.

Når ei som har fremstilt seg selv om svært syk, med en bmi på 12, sier at på 1-2-3 så ble hun frisk fra november til januar (midt i julestria som for de fleste anorektikere pleier å være følelsesmessig brutal) uten å overhodet ha tatt noe skade av å ha gått avmagret i så mange år så skjønner jeg som har lang erfaring med anoreksi og som er voksen at det sannsynligvis ikke er realititen, men for lett påvirkelige unge jenter (og gutter) som flørter litt med spiseforstyrrelser og leser bloggen hennes er det kanskje ikke så åpenbart. Og vips, så har man rotet seg inn i en spiseforstyrrelse som ikke blir borte bare man ønsker det nok. Det livet unner jeg ikke noen, og derfor lar jeg meg provosere av henne.

Anonym poster: c53a5329e5fe6a8d3292132e5cb48c04

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hun påvirker ikke livet mitt nei, men jeg syns ikke noe om at hu tar så lett på anoreksia, fremstiller det som at med litt viljestyrke så er man frisk i løpet av en måned og lever det perfekte drømmelivet.

Når ei som har fremstilt seg selv om svært syk, med en bmi på 12, sier at på 1-2-3 så ble hun frisk fra november til januar (midt i julestria som for de fleste anorektikere pleier å være følelsesmessig brutal) uten å overhodet ha tatt noe skade av å ha gått avmagret i så mange år så skjønner jeg som har lang erfaring med anoreksi og som er voksen at det sannsynligvis ikke er realititen, men for lett påvirkelige unge jenter (og gutter) som flørter litt med spiseforstyrrelser og leser bloggen hennes er det kanskje ikke så åpenbart. Og vips, så har man rotet seg inn i en spiseforstyrrelse som ikke blir borte bare man ønsker det nok. Det livet unner jeg ikke noen, og derfor lar jeg meg provosere av henne.

Anonym poster: c53a5329e5fe6a8d3292132e5cb48c04

Men da skal du ikke ta det en rosablogger på 21 år skriver som god fisk, skjønner du.

Anonym poster: f66fe8b4fb05dc29bc86b1400c6c815f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men da skal du ikke ta det en rosablogger på 21 år skriver som god fisk, skjønner du.

Anonym poster: f66fe8b4fb05dc29bc86b1400c6c815f

Det gjør jeg ikke heller ;) Det provoserer meg bare at hun ikke selv ser eller tar ansvar for at måten hun fremstiller anoreksi på kan får unge, uerfarne barn til å tro at anoreksia er noe man kan bli kvitt når man selv vil og som ikke får noen konsekvenser for verken psykisk eller fysisk helse. Og at en bmi på 12 ikke er verre enn at legen sender deg hjem for å "klare deg selv".

Anonym poster: c53a5329e5fe6a8d3292132e5cb48c04

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at grunnen til mange, inkludert meg selv, blir provosert er fordi Lizbeth har "bygget" bloggen på sympati og nysgjerrighet. Det er ikke damene her inne som har hatt anoreksien som hovedfokus, det har Lizbeth helt fint klart selv.

Når man bruker "Behind the scenes - mitt liv med anoreksi" som bloggtittel, sier det seg selv at man ikke bare er ute etter å fortelle sin historie. Man er på jakt etter oppmerksomhet, og et kjapt google-søk på Lizbeths navn viser at hun også nevner at hun skriver om anoreksi i mange av kommentarene hun legger igjen.

Dette er forsåvidt helt kurant, men når hun deretter, like etter hun ble gravid, sletter alle innleggene sine og forsøker å fremstille ting hun selv har skrevet og stått fast på som overdrevent eller ikke reelle, da blir det for dumt. Nå har jo hun noe nytt å skrive om, graviditeten, men det kan virke som om hun forsøker å skape sensasjon på bloggen, først med lidelsene sine, deretter om at hun er gravid.

At Lizbeth selv mener at folk angriper hennes ikke fødte datter ved å si negative ting om at hun kanskje blir som moren, tyder på at hun ikke burde ha en blogg. Dessverre er en av fordelene ved å ha mange lesere også en av de største ulempene: ikke alle liker deg eller det du skriver. I Lizbeths tilfelle vil jeg vel si at kritikken er ganske så rettferdig ettersom det virker som om hun lyver om veldig mye.

Anonym poster: d1cd5584a00b5b88bd595851c2b93588

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den eneste årsaken til at bloggere som henne klarer å skape noen som helst slags sensasjon på sin blogg er at folk som mange av dere som skriver i denne tråden leser bloggen hennes og engasjerer seg i den. Hvorfor gjør dere det? Og om dere velger å gjøre det, hva får dere til å tro at man kan ta alt dypt seriøst? Litt kildekritikk kan være sunt, spesielt når det gjelder nettet.

Jeg er fullstendig klar over at barn kan lese bloggen hennes og få en misoppfatning av spiseforstyrrelser. Det er her jeg vil spille ballen tilbake til dere når det gjelder nettvett... følg med på hva barna deres leser og lær de å ikke sluke alt rått. Dette er enkelt individer som skriver om sine oppfatninger av ting som spiseforstyrrelser, ikke medisinske oppslagsverk.

Jeg aner ikke hva Lizbeth har skrevet om verken spiseforstyrrelser, graviditet eller annet. Jeg skal være ærlig nok til å si at jeg ikke interesserer meg for det. Jeg aner ikke hvem hun er, og jeg har mange rundt meg jeg heller vil bruke tid på og som trenger min oppmerksomhet.

Men for min del må hun gjerne skrive om hva hun vil, det er ytringsfrihet i dette landet, og dere må gjerne lese det, det er jo det hun vil med bloggingen. Men å ta hennes blogg og lignende blogger så dypt seriøst at man blir så provosert som dere virker å være, er for meg helt ubegripelig.

Anonym poster: f66fe8b4fb05dc29bc86b1400c6c815f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lizbeth, du lurer på om du skal slutte å blogge, og mitt svar er helt klart at for din mentale helses skyld bør du gi deg mens leken er god.

Jeg syns det er helt latterlig å lese dine tåpelige bortforklaringer her når du blir tatt i løgn.

Jeg skal fatte meg i korthet.

Hvis du ikke er syk,som du hevder, har du ikke rett på trygd. Da får du løfte den late ræva di opp av pc stolen, og begynne å jobbe som alle oss andre.

Og hvis du ikke visste det. NAV ansatte har også tilgang på Internett. Og jeg huske godt jeg leste i avisen om en jente som var ufør, som mistet stønaden fordi NAV fant bloggen hennes på Internett, hvor hun gikk på stranden og på fest og jogget rundt, og var supersosial, mens hun var ufør pga psykiske plager, og knapt var i stand til å gå ut av døra. Jeg klarer ikke finne linken akkurat nå, men den finner du vel selv hvis du vil. Jeg har aldri skrevet noe på bloggen din, for jeg har inntrykk at du snoker veldig etter hvem som skriver ved ip adressen.

Anonym poster: a7661b4cfffef7e3e9b83379650caf1b

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har null tro på at en anorektiker med BMI på 12 får lov av leger til dra hjem fra legekontoret for å prøve å fikse dette selv.

Da jeg hadde en BMI på 14 ble jeg truet med tvangsinnleggelse hvis jeg ikke gikk opp i vekt. Hadde tett oppfølging på den tiden, både av leger, ernæringsfysiolog og psykolog.

Grunnen til at jeg leste Lizbeth sin blogg var nettopp pga bloggen hennes kom opp da jeg søkte om blogger som omhandlet anoreksi. Jeg begynte relativt tidlig å tvile på hele bloggen, og iallefall da hun gikk fra veldig syk sent på høsten ifjor til helt frisk på nyåret.

Anonym poster: 0ef91687d2dac53ed5f3ba6b299e6d47

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Lizbeth.

Her kommer et forsøk på et velmenende og konstruktivt svar til deg.

Du skriver at du vurderer å slette bloggen din. Det er ikke noe du bør vurdere, det er noe du bør gjøre absolutt med en gang. Drit i passord og en utluket leserkrets, det passordet kommer til å sirkulere på sosiale medier uansett.

Du lurer på hvorfor du får så mye mer oppmerksomhet enn andre mammablogger, som skriver om like drøye, og kanskje drøyere ting enn deg.

Svaret er måten du har profilert bloggen din på de siste årene. Du har malt deg inn i et hjørne ved å kringkaste sykdommene dine så til de grader at du nå har bitt deg selv i baken. Du har, kanskje overdrevet, men like fullt, skapt et bilde av en stakkarslig, syk ung jente med et overdrevet eksponeringsbehov. Dette bildet av deg selv, som du selv har laget ettertrykkelig, kolliderer voldsomt med dette nye bildet som du plutselig har laget av deg selv, fordi du er gravid.

Nå er du plutselig feildiagnostisert og frisk, og er i full stand til å ta vare på ikke bare deg selv, men et barn. Hvis dette er den hele og fulle sannheten, er det ingen grunn til at du skal leve på NAV og utnytte systemet.

Folk er i sin fulle rett når de reagerer på at du skriver at du får boliglån basert på inntekt fra NAV hvis du faktisk er helt frisk. Da bør du komme deg opp av sofaen og skaffe deg en jobb snarest. Men det kan du da heller ikke gjøre, fordi du nok en gang ikke er frisk nok.

Du skriver at hensynet til babyen din og at hun blir mobbet er problemet. Men ser du ikke selv at dette er et ikke-født barn, som ingen ønsker å skade? Det er du som legger grunnlaget for at datteren din blir mobbet, og det gjør du ved å fortsette å utlevere både deg selv og henne.

Du velger et navn til jenta som beklageligvis skriker lav sosial kapital. Hun har ikke valgt navnet selv, det er det du som gjør for henne. Du bretter ut om dine innerste hemmeligheter, og valgte å publisere graviditeten til hele Norge lenge før 12-ukers fristen. Behovet ditt for eksponering kom den gangen langt foran hensynet til din ufødte datter.

Hvis moren min hadde hatt et internettliv på nivå med ditt, hadde jeg aldri tilgitt henne. Jeg hadde aldri ønsket at mine venninner skulle kunne lese om moren min sitt kjærlighetsliv og sykdomsliv på internett.

Gi deg , før barnet ditt blir født. Du trenger ikke dele gleden over barnet ditt med hele Norge. Kjærlighet måles ikke i shopping av babyklær og stellebord. Hvis kjærligheten og gleden er stor nok, holder det i massevis at du deler dette med nærmeste familie.

Anonym poster: 0b5a1b869a6b4f11684cf6c47efdd1f2

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden den gamle tråden er skjult for moderering, lager jeg en ny tråd og håper den vil bli flettet inn i den gamle når den blir ferdig moderert.

Over til saken;

Her er utdrag fra en kommentar ang forklaring på hvorfor hun vil passordbeskytte innleggene som omhandler datteren.

"Takk for forståelsen! Det er godt at du er enig med meg :) Hun har jo aldri sagt ja til å være en del av denne bloggen i det store og hele, så jeg syns det er det minste jeg kan gjøre – selv om det helt klart vil være vanlig at barna på hennes alder finner frem til blogger om seg selv når hun blir eldre, hehe. Syns likevel hun har rett på privatliv :) Det er selvfølgelig bare til å gi en lyd på Facebook så får du passordet som gjør at du kan lese de innleggene jeg vil velge å beskytte =)"

Her sier du faktisk at, jo hun har rett på et privatliv, men om du vil like facebooksiden min, så får du et eksklusivt innblikk i livet hennes. Ser du virkelig ikke selv hva du gjør? Du regelrett pimper ut familien din klikk.

Hun har forøvrig tatt til seg noe av det som sto i den gamle tråden, noe av det nærmest ordrett. Hun har derimot klart å skrudd til sin egen fordel, en liten Lizbethtwist om du vil..

Hatets gonna hate, ikke sant.

Anonym poster: b6e4ddb53e21d60b0e25d5864373644f

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ingen trenger å like Facebook-siden min for noe som helst :) Det er kun i forbindelse med konkurranser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest RompeRusk

Ingen trenger å like Facebook-siden min for noe som helst :) Det er kun i forbindelse med konkurranser.

Kjære Lizbeth.

For det første: Du graver deg bare dypere ved å drive å svare her inne, spesielt når du ikke svarer på det folk spør om. Etter min oppfatning har folk fått et dårligere inntrykk av deg (Ihvertfall her på KG)

For det andre: Igjen, du svarer ikke på det folk spør om. I HI var vel problematikken at du først sier "datteren min har krav på et privatliv", men dette er tydeligvis ikke lenger gjeldende så lenge du får mer oppmerksomhet gjennom passord og mye styr.

Det er det folk reagerer på.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg synes det er litt rart å skal legge inn passord på bilder og sånt som omhandler barnet hennes. Fordi om hun kan sjekke hvem som spør på facebook, så er de jo for henne likevel totalt ukjente mennesker som får se datteren hennes.

Beste for barnet vil vel være å ikke bli eksponert for noen over nettet. Vet jo aldri hvilke tullinger som ser bildene av barnet.

Er veldig glad for at jeg ikke er barn av den tiden her, og fått bilder og deler av livet mitt spredt for en haug ukjente mennesker!

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg synes det er litt rart å skal legge inn passord på bilder og sånt som omhandler barnet hennes. Fordi om hun kan sjekke hvem som spør på facebook, så er de jo for henne likevel totalt ukjente mennesker som får se datteren hennes.

Beste for barnet vil vel være å ikke bli eksponert for noen over nettet. Vet jo aldri hvilke tullinger som ser bildene av barnet.

Er veldig glad for at jeg ikke er barn av den tiden her, og fått bilder og deler av livet mitt spredt for en haug ukjente mennesker!

Godt innlegg.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Passordet kan spre seg uansett og hvis det sprer seg og noen virkelig er interessert, så kan man ta printscreen. Kan like godt ha blogg uten passord. Helst ingen blogg kanskje..

Anonym poster: 7fd21591209a676c8634ee24b077e2e6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...