Gå til innhold

Game of Thrones. Serien og bøkene, ettertrykkelig spoila.


Mann 42

Anbefalte innlegg

Jeg tenkte på at hun ikke var i bryllupet i boken.

Nei, det stemmer. Hun ble etterlatt hos Catelyn`s far på slottet til Tullyene, for å ikke fornærme Walder Frey. Så i bøkene blir barnet hennes en arving til Winterfell. Men det kompliserer kanskje historielinjen for TV-serien. "The Red Wedding" er i praksis det endelige fallet for Starkene, uansett. På denne siden av bok 6 iallfall...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kona til Robb er vel ikke en gang tilstede i bøkene? Eller husker jeg feil?

Dere som har lest bøkene og sett episoden, er the red wedding skildra bra? Hører mange trekker frem skuespillerprestasjonene til Michelle Fairley (Cat Stark) og at hun var spesielt bra.

Gleder meg veldig til å se den i kveld!

Jeg syntes det var riktig bra, og i det alt vesentlige etter boken, bortsett fra at kona til Robb ikke var tilstede ved bryllupet i boken. Men ellers er alt nøyaktig som beskrevet. Den vulgære rasstappen Walder Frey, gnagingen på den gamle fornærmelsen, og sangen før massakren begynner. Men jeg kan ikke huske at Roose Bolton var med på det hele. Men Catelyn Starks fortvilte trusel på slutten, og endatil at hun skjærer strupen over på en av Frey-jentene (men ikke kona til Frey. Jeg TROR det var en datter eller et barnebarn) er som beskrevet.

Etterspillet er enda mer grotesk. Freyene skjærer hodet av Robb og setter det på en stake, og syr i stedet på ham hodet til ulven hans. Catelyn dumpes naken med strupen overskåret i elven.

Det er èn scene jeg gjerne vil se i denne serien, og som ikke er med i bøkene. Jeg vil se Walder Frey spiddet på en stake. Opp gjennom rævhullet, slik at han kan sige langsomt ned på den til den trenger ut gjennom munnen. Jeg hører at det er en ganske langsom måte å dø på, hvis staken er passe tykk og ikke for spiss.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er èn scene jeg gjerne vil se i denne serien, og som ikke er med i bøkene. Jeg vil se Walder Frey spiddet på en stake. Opp gjennom rævhullet, slik at han kan sige langsomt ned på den til den trenger ut gjennom munnen. Jeg hører at det er en ganske langsom måte å dø på, hvis staken er passe tykk og ikke for spiss.

Hmmm......og ellers har du det bare bra?

Anonym poster: 7abd546248c0146d81c853dd4c843035

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm......og ellers har du det bare bra?

Anonym poster: 7abd546248c0146d81c853dd4c843035

Når jeg får den scenen, så. Det er klart at det kommer en oppgjørets time for Walder Frey.

Siden spoiling er fullstendig legitimt i denne tråden,så kan jeg røpe at

selv om Catelyn Stark er VELDIG død, så løper det rundt en rød prest i området som kan bringe de døde tilbake til livet. Akkurat som han gjorde med ridderen som The Hound slåss mot da han og Arya var fanger hos geriljabøndene. Han fikk et halvmeterlangt kutt gjennom skulderen og halvveis ned i brystet, men bare et par minutter etter var han like kvikk, bare med et nasty arr. Den samme mannen hadde vært hengt, fått hodet knust, blitt stukket gjennom det ene øyet med en dolk, og fått brystet penetrert av en lanse, og hver gang har denne presten bragt ham tilbake. Det samme kommer til å skje med Catelyn, og så er jaktsesongen på Freyer og Lannistere offisielt åpnet. De blir funnet dinglende etter halsen over alt ut over landsbygda når Catelyn starter sin vendetta. Jeg håper VIRKELIG at den biten er med i serien videre. Catelyn er ikke en mild kvinne lenger, og har helt mistet sansen for både kompromisser og nåde

Så det er med andre ord grunn til håp.

Endret av Mann 42
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Belle Gunnes

Jeg missfortstod. Trodde ikke dere mente selve bryllupet når det gjaldt Robbs kone. Men nei i bøkene var hun så klart ikke med på bryllupet. Slik Mann42 sier.

Aha Catelyn ja

Hun lever jo nå neste side om side med Nymeria. Ulven til Aria.

Men det er en ting jeg ikke fikk med meg i siste boka. Der Aria dreper en fyr.

Skjønte ikke den med at hun stjal en mynt fra en kunde av denne mannen, og så dro sin vei. Hun rørte jo ikke den mannen hun skulle drepe. Ville den halte mannen drepe han fyren i stedet?

Jeg sliter big time nå, for drar ut siste boka alt jeg kan, men ikke lett å la den ligge heller :P vil jo ikke at eventyret skal være over for min del nå... hva skal jeg gjøre da??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg missfortstod. Trodde ikke dere mente selve bryllupet når det gjaldt Robbs kone. Men nei i bøkene var hun så klart ikke med på bryllupet. Slik Mann42 sier.

Aha Catelyn ja

Hun lever jo nå neste side om side med Nymeria. Ulven til Aria.

Men det er en ting jeg ikke fikk med meg i siste boka. Der Aria dreper en fyr.

Skjønte ikke den med at hun stjal en mynt fra en kunde av denne mannen, og så dro sin vei. Hun rørte jo ikke den mannen hun skulle drepe. Ville den halte mannen drepe han fyren i stedet?

Jeg sliter big time nå, for drar ut siste boka alt jeg kan, men ikke lett å la den ligge heller :P vil jo ikke at eventyret skal være over for min del nå... hva skal jeg gjøre da??

Vel, det er jo alltids fansites der man kan diskutere alle mulige og umulige teorier og vinklinger på historien, og kose seg med fanart, tegninger og malerier.

Jeg klarte IKKE å la bøkene ligge, og det angrer jeg litt på. Jeg leste hjemme, på bussen, under reklamen på kino, og et par ganger i lunsjpausen på jobb. Jeg er hekta, og det skikkelig. Kanskje jeg må begynne forfra? Eller skaffe meg bøkene i hard-cover. Illustrerte utgaver. Lese appendixene og pugge kongerekker og store hus i Westeros? Lære Valyrisk? (ja, de lagde visstnok både Valyrisk og Dothraki, basert på noen av de ordene som Martin brukte i bøkene).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg missfortstod. Trodde ikke dere mente selve bryllupet når det gjaldt Robbs kone. Men nei i bøkene var hun så klart ikke med på bryllupet. Slik Mann42 sier.

Aha Catelyn ja

Hun lever jo nå neste side om side med Nymeria. Ulven til Aria.

Men det er en ting jeg ikke fikk med meg i siste boka. Der Aria dreper en fyr.

Skjønte ikke den med at hun stjal en mynt fra en kunde av denne mannen, og så dro sin vei. Hun rørte jo ikke den mannen hun skulle drepe. Ville den halte mannen drepe han fyren i stedet?

Jeg sliter big time nå, for drar ut siste boka alt jeg kan, men ikke lett å la den ligge heller :P vil jo ikke at eventyret skal være over for min del nå... hva skal jeg gjøre da??

Tenker du på det første drapet som Arya gjør for "de ansiktsløse"?

Det var ganske fiffig. Hun kunne ikke komme på hvordan hun skulle få ram på forsikringsmannen uten at noen merket det. Det skulle ikke se ut som noe mord. Så det hun gjorde, var å snike en av de ansiktsløses jernmynter inn mellom myntene til en som kom for å forsikre skipet sitt for en sjøferd. Han gav pengene til forsikringsmannen, som fikk et hjerteinfarkt da han så jernmynten. Alle i Braavos vet hva de myntene betyr. Det er ikke et betalingsmiddel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan rett og slett ikke huske at Jeyne i det hele tatt ble gravid i bøkene. Jeg husker jeg ventet på at hun skulle annonsere noe, men ikke gjorde det før Robb dro. Derfor er det enkelt å skrive henne ut av historien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg missfortstod. Trodde ikke dere mente selve bryllupet når det gjaldt Robbs kone. Men nei i bøkene var hun så klart ikke med på bryllupet. Slik Mann42 sier.

Aha Catelyn ja

Hun lever jo nå neste side om side med Nymeria. Ulven til Aria.

Men det er en ting jeg ikke fikk med meg i siste boka. Der Aria dreper en fyr.

Skjønte ikke den med at hun stjal en mynt fra en kunde av denne mannen, og så dro sin vei. Hun rørte jo ikke den mannen hun skulle drepe. Ville den halte mannen drepe han fyren i stedet?

Jeg sliter big time nå, for drar ut siste boka alt jeg kan, men ikke lett å la den ligge heller :P vil jo ikke at eventyret skal være over for min del nå... hva skal jeg gjøre da??

Han mannen tygde alltid på myntene for å sjekke om de var ekte, hun puttet gift på en mynt og byttet denne med en annen da hun kræsjet i den andre fyren, slik at han får i seg gift og dør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Produsentene tar seg nok noen friheter når de omformer bøkene til serie-formatet, er ikke sikkert det er så dumt heller, for å korte ned og skape effekt. Blir jo litt ekstra dramatisk når hun er gravid. Nå har ikke jeg lest bøkene, da, bare klarer ikke å holde meg unna spoilers. Må vel lese dem i sommer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Teora

Antar at dette bekrefter at det ikke vil dukke opp noen gravid Jane Westerling i de neste bøkene, noe jeg har ventet litt på.

Ellers syns jeg det var bra, men har fortsatt litt å pirke på. Syns angrepet skulle kommet enda mer overraskende og syns ikke stikkingen i magen på Talisa var nødvendig, det ville vært mer effektivt å bare kutte strupen hennes (selv om jeg ser ønsket om at det skulle fremstå som et mest mulig grusomt angrep på Rob).

Klarer ikke helt sette ord på det, men følte på et vis at det gikk tregt, og med få folk til stede i forhold til what?! what?! what the f...!?!!-følelsen jeg satt med når jeg leste. Men det er klart, nå visste jeg jo, sånn ca, hva som kom. Det var stort sett bare Talisa sin skjebne som ikke var klar på forhånd, da hun i utgangspunktet ikke skulle vært tilstede i det hele tatt.

Skulle også likt å sett at de bare viste at noen grep fatt i Arya mot slutten, men ikke hvem, slik at samboer fikk føle på den cliffhangeren fra boken ;)

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Naria

Skulle også likt å sett at de bare viste at noen grep fatt i Arya mot slutten, men ikke hvem, slik at samboer fikk føle på den cliffhangeren fra boken ;)

Veldig enig i dette. Jeg trodde faktisk at Arya var død når jeg leste bøkene og syntes at det var verre en det som nettopp hadde skjedd med Robb og Cat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Belle Gunnes

Takk Tyrion (Mann42) og Missandei. Haha ja dere er virkelig hekta.

At jeg ikke hadde fått med meg dette med de myntene. Hmm. Men veldig fiffig ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er veldig fornøyd med hvordan RW ble, og selv om jeg visste hva som kom var det utrolig fælt å se på! Herregud, Michelle Fairley fortjener virkelig noen priser for den episoden, for en skuespillerprestasjon!

Jeg tipper vi blir såvidt introdusert for Lady Stoneheart helt i slutten av neste episode!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig fornøyd med hvordan RW ble, og selv om jeg visste hva som kom var det utrolig fælt å se på! Herregud, Michelle Fairley fortjener virkelig noen priser for den episoden, for en skuespillerprestasjon!

Jeg tipper vi blir såvidt introdusert for Lady Stoneheart helt i slutten av neste episode!

Det tviler jeg litt på, egentlig. Men det er jo ikke totalt umulig. I bøkene så treffer vi ikke Lady Stonehearth før Brienne of Thart blir tatt til fange av gruppen hennes, og det er ganske langt frem til det punktet i historien. Iallfall hvis vi skal bli med Brienne på den mislykkede delen av jakten hennes.

Nei, jeg tipper at Lady Stoneheart kommer til å åpenbare seg nærmere slutten på sesong 4, og at det kommer til å bli et gedigent WTF???!!! øyeblikk for de uinvidde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke vi kommer til å få se noe av hvem hun har blitt og hva hun gjør, men at den siste scenen vil bli at Cat åpner øynene etter at Beric har bragt henne til live. Selv om vi ikke ser henne i bøkene før ganske langt uti, så blir hun jo gjenopplivet lenge før vi møter henne første gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Teora

Jeg håper litt at det neste vi ser til Catlyn er gjennom Nymerias øyne mens hun drar henne i land, før Arya typ bråvåkner eller noe. Som en påminnelse om at Arya sin ulv fortsatt er der ute, og at Arya også har wargaktige egenskaper. Bare fordi jeg i tillegg til å bruke så mye krefter på å håpe på at Arya fant familien sin brukte minst like håp på at ulven hennes skulle dukke opp mens det fortsatt var geografisk mulig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spm. til dere som har lest bøkene: hvor langt tidsspenn foregår ting over her? Er det slik at man etter hvert i serien får se Arya og Bran som voksne, eller forblir de barn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er et fantastisk intervju med deler av casten, GRRM og produsentene. Jeg lo meg ihjel av Jason!

edit- og her er linken :-)

Endret av KikiEco
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Naria

Spm. til dere som har lest bøkene: hvor langt tidsspenn foregår ting over her? Er det slik at man etter hvert i serien får se Arya og Bran som voksne, eller forblir de barn?

Fra første til femte bok har det ikke gått veldig lang tid. Et par-tre år kanskje? Barna er definitivt fremdeles barn, og de er jo også yngre i bøkene enn de er i serien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...