Gå til innhold

Game of Thrones. Serien og bøkene, ettertrykkelig spoila.


Mann 42

Anbefalte innlegg

Dere som har lest bøkene, leser dere dem på engelsk eller norsk? Noen anbefalinger her? Er oversettelsen bra?

Anonym poster: e7523423fddb14b5c72db5b35e4410d9

Jeg leser dem på engelsk. Og det er veldig bra. Jeg tviler sterkt på at en oversettelse til norsk vil være like bra som originalen. Som HedvigR skriver, så er det en god del gammeldagse uttrykk som er brukt, og når jeg har slått dem opp i Oxford Advanced Learners Dictionary (som følger med Kindle) så har det slått meg flere ganger at jeg ANER ikke hva det tilsvarende uttrykket ville vært på norsk.

Ta hestetyper, f.eks. "Destrier" er en stor sterk krigshest som ble brukt av riddere i slag, mens en "garron" er en liten, raggete og hardfør hestetype som ble brukt i ulendt terreng. En "palfrey" er en hest med rolig gemytt som ble brukt av kvinner og urutinerte ryttere til ren befordring. En "courser" er en rask hest. Det finnes sikkert ord for dette på norsk, også. Men enten så krever oversettelsen at man beskriver slike ting med en setning, eller så må jeg sitte med ordbok når jeg leser den norske oversettelsen, også.

Språket og vokabularet til RR Martin er definitivt med på å gi en viss middelaldersk feel, som kanskje vil være vanskelig å oversette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Belle Gunnes

Du har lært deg en del om hest du nå Mann42 :)

Og det stemmer som du sier - det finnes ingen gode norske definisjoner på disse forskjellige hestetypene.

Og som flere sier - han har et gammelengelsk språk og en del egne definisjoner og ord på ting. Men man skjønner godt hva han skriver om, selv om man ikke kjenner til ordene fra før, så går helt fint å lese på engelsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har lært deg en del om hest du nå Mann42 :)

Og det stemmer som du sier - det finnes ingen gode norske definisjoner på disse forskjellige hestetypene.

Og som flere sier - han har et gammelengelsk språk og en del egne definisjoner og ord på ting. Men man skjønner godt hva han skriver om, selv om man ikke kjenner til ordene fra før, så går helt fint å lese på engelsk.

Hvis Martin tar seg bryet med å lete opp gamle ord som beskriver en hest, så skal ikke jeg være dårligere.

Og så er det selvsagt ikke helt uviktig, heller. Hesten en person rir er en viktig del av beskrivelsen av personen. Hva sier det om en ridder dersom han rir en palfrey kontra en destrier? Ganske mye. MArtin kunne sikkert barbert vekk noen hundre sider om han hadde latt hest være hest, mat mat og klær enten fattigslige eller veldig pene, men jeg liker detaljnivået i miljøbeskrivelsene. Man kan få et ganske eksakt bilde av hver scene og persons fremtreden og personlighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg heller mot å lese disse på engelsk. Har gjort det med andre bøker, og det er noe med stemningen som har en tendens til å bli borte ved en oversettelse, vanskelig å få formidlet det å samme måte.

Anonym poster: 00e7378ca02a1adf3da6a00cac8d757d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kiara!

Jeg må nok lese disse bøkene på norsk skal jeg få med meg noe... :rolleyes: Synes nemlig at de snakker litt lavtutydelig i tv-serien så det er ikke alt jeg får med meg rett og slett uten tekst under.

Men jeg storkoser meg med serien, lar meg fascinere inn i en verden som er ganske så fjern fra hva jeg vanligvis liker. Så liker jeg godt denne tråden som gjør at jeg blir enda mer interessert. :fnise:

Eneste som er dumt er jo at det nærmer seg slutten på nok en sesong... vil gjerne ha enda mer uten å vente!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Njaaa......tanken har slått meg, men det er ikke alt som taler i den retning...

Det blir blant annet hintet frem at han er en "gammel kjenning" av children of the forest,

noe som passer dårlig på B.Stark....han er ikke så lenge forsvunnet liksom...

Tror heller ikke det er Benjen, både fordi the children sier he died a long time ago. Og fordi Bran tilbringen mye tid med Coldhands i ADwD, og han burde kjent igjen noe ved onkelen iallefall.

Det JEG lurer på, er hvorfor Coldhands er forskjellig fra de andre? Han har jo selv sagt at han er en hvit vandrer. Men det at han snakker og resonnerer og faktisk hjelper Bran og følget hans mot sitt mål, er jo ganske spesielt.

Er det tenkelig at skinchangers også kan overta white walkers?

Jeg tror ikke han er en standard runn-off-the-mill-white walker. Tror heller Coldhands enten er en tilfeldig wight som the-tree-eyed crow har varget inni. Eller så er han noe eldgammelt, (som the Night's king) - for jeg TRRRRROR det var en av de eldgamle karene som ble dømt til vandre rundt til the others returned.

Og jeg leser (åpenbart :P ) bøkene på engelsk, syns generelt det beste er å lese bøker med akkurat de ordene og formuleringene forfatteren selv har valgt :) Også tror jeg også at akkurat denne type bøker taper masse i oversettelsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror heller ikke det er Benjen, både fordi the children sier he died a long time ago. Og fordi Bran tilbringen mye tid med Coldhands i ADwD, og han burde kjent igjen noe ved onkelen iallefall.

Heeey, forfriskende å treffe på noen her inne som har litt peiling sånn i dybden

på ting i bøkene....:)

Jepp, helt enig i det du skriver....men på den annen side (om det no er B.Stark) så har han

tydeligvis gjennomgått en slags "forvandling".....ikke sikkert det er så mye igjen av den gamle

mannen i Coldhands, men dette er ren spekulasjon.....tviler sterkt på at det er tilfelle, egentlig.

Har du noen teorier rundt hvem det er for noen Bran treffer på nede i den hulen? og hvem som er

the "three-eyed-crow"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heeey, forfriskende å treffe på noen her inne som har litt peiling sånn i dybden

på ting i bøkene.... :)

Jepp, helt enig i det du skriver....men på den annen side (om det no er B.Stark) så har han

tydeligvis gjennomgått en slags "forvandling".....ikke sikkert det er så mye igjen av den gamle

mannen i Coldhands, men dette er ren spekulasjon.....tviler sterkt på at det er tilfelle, egentlig.

Har du noen teorier rundt hvem det er for noen Bran treffer på nede i den hulen? og hvem som er

the "three-eyed-crow"?

The three eyed crow er han som sitter på tronen i hulen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heeey, forfriskende å treffe på noen her inne som har litt peiling sånn i dybden

på ting i bøkene.... :)

Jepp, helt enig i det du skriver....men på den annen side (om det no er B.Stark) så har han

tydeligvis gjennomgått en slags "forvandling".....ikke sikkert det er så mye igjen av den gamle

mannen i Coldhands, men dette er ren spekulasjon.....tviler sterkt på at det er tilfelle, egentlig.

Har du noen teorier rundt hvem det er for noen Bran treffer på nede i den hulen? og hvem som er

the "three-eyed-crow"?

Jeg har tanker om hvem han er, men jeg aner ikke hva formålet hans er hvor den del-historien er på vei.

Han sier han het Brynden, og at han var en lord. Og når de kaller han tree-eyed-crow, sier han yes I wore black once. Og så sier han at han har fulgt med Bran lenge; jeg så deg bli født - ja jeg så din får bli født (noe som får meg til å undres på Neds skinchanging abilities). Og han har kunnet se dette fordi han har a thousand eyes and one.

Cue master Aemon som forteller Sam om da han kom til muren, broren ville ikke at han skulle dra men tømte fangehullene sånn at Aemon skulle slippe å si eden alene. Dermed avla Aemon eden sammen med Bryndon Rivers. Senere lord commander, og mannen sangen å thousand eyes and one handler om, og så googlet jeg :P

Men jeg skjønner ikke hva formålet hans er, og hvor hans lojalitet ligger. Og hvordan han har havnet der han er. Han kan tydeligvis "warge" inn i ravner (basert på ravnene som kommer med beskjeder til Coldhands) sååh, hva da med Lord Mormonts ravn?

Men uansett Bryndon er veldig interessant, han er en Targaryen-bastard som blir lord commander of the night watch. Oh, ja Jon er Rhaegars sønn er min favoritt-teori ever :P Og han er alibino *host* ghost *host* Og jeg syns navnene Snow og Rivers,sånn som jeg forestiller meg martin syns er snedig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tanker om hvem han er, men jeg aner ikke hva formålet hans er hvor den del-historien er på vei.

Han sier han het Brynden, og at han var en lord. Og når de kaller han tree-eyed-crow, sier han yes I wore black once. Og så sier han at han har fulgt med Bran lenge; jeg så deg bli født - ja jeg så din får bli født (noe som får meg til å undres på Neds skinchanging abilities). Og han har kunnet se dette fordi han har a thousand eyes and one.

Cue master Aemon som forteller Sam om da han kom til muren, broren ville ikke at han skulle dra men tømte fangehullene sånn at Aemon skulle slippe å si eden alene. Dermed avla Aemon eden sammen med Bryndon Rivers. Senere lord commander, og mannen sangen å thousand eyes and one handler om, og så googlet jeg :P

Men jeg skjønner ikke hva formålet hans er, og hvor hans lojalitet ligger. Og hvordan han har havnet der han er. Han kan tydeligvis "warge" inn i ravner (basert på ravnene som kommer med beskjeder til Coldhands) sååh, hva da med Lord Mormonts ravn?

Men uansett Bryndon er veldig interessant, han er en Targaryen-bastard som blir lord commander of the night watch. Oh, ja Jon er Rhaegars sønn er min favoritt-teori ever :P Og han er alibino *host* ghost *host* Og jeg syns navnene Snow og Rivers,sånn som jeg forestiller meg martin syns er snedig.

MEN: du velger å se bort fra de andre tingene som Brynden forteller om sin opprinnelse. Blant annet et par ting som indikerer at han er MYE eldre enn Aemon. Når han forteller at hans navn er Brynden, så sier Brandon at han hadde en forfar som hette Brynden. Og da sier Brynden at "Han var kanskje oppkalt etter meg. Det var det mange som var, selv om jeg nå er glemt." Eller noe i den gata. Og la oss ikke glemme at Muren er GAMMEL. Den er over 8000 år gammel. Og det har vært vakter på muren i hele den tiden. Og når The Children of the Forest snakker om den treøyde kråka, så går det frem at han er bortimot udødelig pga sin forening med weirwood-treene, og at han er MEGET gammel. Langt ut over et naturlig liv for et menneske.

Så jeg tipper at Brynden er en gammel nord-mann som ble født som greenseer en eller annen gang i gammel tid, og kanskje han hadde en tilknytning til Starkene. Han kan jo se alt som foregår og foregikk på steder der det finnes weirwood-trær. Bran får visjoner av fortiden når han knytter seg til trærne første gang

Endret av Mann 42
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Belle Gunnes

MEN: du velger å se bort fra de andre tingene som Brynden forteller om sin opprinnelse. Blant annet et par ting som indikerer at han er MYE eldre enn Aemon. Når han forteller at hans navn er Brynden, så sier Brandon at han hadde en forfar som hette Brynden. Og da sier Brynden at "Han var kanskje oppkalt etter meg. Det var det mange som var, selv om jeg nå er glemt." Eller noe i den gata. Og la oss ikke glemme at Muren er GAMMEL. Den er over 8000 år gammel. Og det har vært vakter på muren i hele den tiden. Og når The Children of the Forest snakker om den treøyde kråka, så går det frem at han er bortimot udødelig pga sin forening med weirwood-treene, og at han er MEGET gammel. Langt ut over et naturlig liv for et menneske.

Så jeg tipper at Brynden er en gammel nord-mann som ble født som greenseer en eller annen gang i gammel tid, og kanskje han hadde en tilknytning til Starkene. Han kan jo se alt som foregår og foregikk på steder der det finnes weirwood-trær. Bran får visjoner av fortiden når han knytter seg til trærne første gang

Må si meg enig med deg ang Bryndens alder. Han er hønngammal. Han har jo sittet der i røttene i en evighet. Tusenvis av år? Men at han skinchanger via Mormonts ravn,hadde ikke falt meg inn, selv om jeg synes det er noe spesielt med denne ravnen. Men han gikk i sort? Så han har vel hatt sin tid på muren han også? Så jeg er usikker på hans opphav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MEN: du velger å se bort fra de andre tingene som Brynden forteller om sin opprinnelse. Blant annet et par ting som indikerer at han er MYE eldre enn Aemon. Når han forteller at hans navn er Brynden, så sier Brandon at han hadde en forfar som hette Brynden. Og da sier Brynden at "Han var kanskje oppkalt etter meg. Det var det mange som var, selv om jeg nå er glemt." Eller noe i den gata. Og la oss ikke glemme at Muren er GAMMEL. Den er over 8000 år gammel. Og det har vært vakter på muren i hele den tiden. Og når The Children of the Forest snakker om den treøyde kråka, så går det frem at han er bortimot udødelig pga sin forening med weirwood-treene, og at han er MEGET gammel. Langt ut over et naturlig liv for et menneske.

Så jeg tipper at Brynden er en gammel nord-mann som ble født som greenseer en eller annen gang i gammel tid, og kanskje han hadde en tilknytning til Starkene. Han kan jo se alt som foregår og foregikk på steder der det finnes weirwood-trær. Bran får visjoner av fortiden når han knytter seg til trærne første gang

Mja, jeg har en selektiv hukommelse så jeg husker bare det som støtter mine egne meninger :tongue: Men Bran sier ikke at en forfader het Brynden:

“I wore many names when I was quick, but even I once had a mother, and the name she gave me at her breast was Brynden.” “I have an uncle Brynden,” Bran said. “He’s my mother’s uncle, really. Brynden Blackfish, he’s called.” “Your uncle may have been named for me. Some are, still. Not so many as before. Men forget. Only the trees remember.”

Brynden Rivers (aka Bloodraven), var halvt Targaryen, halvt Blackwood - Blackwood'ene er bannermenn til Tully. Og Blackwood'ene stammer fra the first men, og de holder seg til de gamle gudene, så BR kan ha fått greenseer-evnene sine fra morssiden (våpenskjoldet deres er forresten ganske interessant).

Dessuten det at han er udødelig pga at han er forent med weirwood utelukker ikke at det kan være BR. Pluss Maester Aemon dro til muren da han var noen og tredve. BR må da ha vært en godt voksen mann. Aemon er 100+ (?) og da har iallefall BR levd lenger enn normalt.

Så jeg holder faktisk på mitt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Belle Gunnes

Agathe

Hva slags våpenskjold har Blackwood?

Jeg har virkelig fått det på hjernen at Brynden er hønngammel. Jeg så for meg noenogtusen år jeg. Men skal ikke avskrive din teori heller.

Men en annen ting

Men hva med Tywin Lannisters kone, Lady Joanna, og hennes flørt med Rhaegar Targaryen? Kan Jamie og Cersei være halvt Targaryens? De er jo veldig lyse i håret

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Agathe

Hva slags våpenskjold har Blackwood?

Jeg har virkelig fått det på hjernen at Brynden er hønngammel. Jeg så for meg noenogtusen år jeg. Men skal ikke avskrive din teori heller.

De har en flokk ravner på rød bunn, som omkranser en hvit weirwood på svart bunn. Jeg syns iallefall det var en aha-opplevelse, siden det er akkurat de tingene vi vet the three-eyed-crow, og kanskje de fleste greenseers benytter seg av

Men en annen ting

Men hva med Tywin Lannisters kone, Lady Joanna, og hennes flørt med Rhaegar Targaryen? Kan Jamie og Cersei være halvt Targaryens? De er jo veldig lyse i håret

Det har jeg aldri tenkt på. Jeg trodde Tywin og Joannas ekteskap var lykkelig? Men når du nevner det så har Cersei virkelig en del Targaryen-galskap i seg - for ikke å snakke om Joffrey. Men allikevel, klarer ikke helt å se det for meg?

Endret av Agathe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Belle Gunnes

De har en flokk ravner på rød bunn, som omkranser en hvit weirwood på svart bunn. Jeg syns iallefall det var en aha-opplevelse, siden det er akkurat de tingene vi vet the three-eyed-crow, og kanskje de fleste greenseers benytter seg av

aha ja det stemmer. Takk.

Det har jeg aldri tenkt på. Jeg trodde Tywin og Joannas ekteskap var lykkelig? Men når du nevner det så har Cersei virkelig en del Targaryen-galskap i seg - for ikke å snakke om Joffrey. Men allikevel, klarer ikke helt å se det for meg?

Vet ikke, men det er en del smådrypp ang dette med Joanna og Rhaegar. Ant. Martin som har laget noen små åpninger sånn tilfelle. Men jeg har reagert på at Cersei spesielt er så lys og også lettere vill i nøtta. Joffrey var ikke det skvett bedre. Det passet liksom ikke inn i Tywins kalde beregnende vesen og Joanna, som virket som en lun kvinne. De ligner ikke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Naria

Jeg gråt faktisk av dagens episode da Brienne og Jamie sa farvel og hun ikke kalte han Kingslayer, men faktisk sa Ser Jamie. Den relasjonen de to utvikler er bare så rørende. :grine:Er det noe Martin er grisegod på er det karakterutvikling.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Mja, jeg har en selektiv hukommelse så jeg husker bare det som støtter mine egne meninger :tongue: Men Bran sier ikke at en forfader het Brynden:

“I wore many names when I was quick, but even I once had a mother, and the name she gave me at her breast was Brynden.” “I have an uncle Brynden,” Bran said. “He’s my mother’s uncle, really. Brynden Blackfish, he’s called.” “Your uncle may have been named for me. Some are, still. Not so many as before. Men forget. Only the trees remember.”

Brynden Rivers (aka Bloodraven), var halvt Targaryen, halvt Blackwood - Blackwood'ene er bannermenn til Tully. Og Blackwood'ene stammer fra the first men, og de holder seg til de gamle gudene, så BR kan ha fått greenseer-evnene sine fra morssiden (våpenskjoldet deres er forresten ganske interessant).

Dessuten det at han er udødelig pga at han er forent med weirwood utelukker ikke at det kan være BR. Pluss Maester Aemon dro til muren da han var noen og tredve. BR må da ha vært en godt voksen mann. Aemon er 100+ (?) og da har iallefall BR levd lenger enn normalt.

Så jeg holder faktisk på mitt :)

Men forget. Only the threes remember. Indikasjon på svært langt liv, tror du ikke? Weirwoods er evige. De sier at en weirwood ikke dør, hvis den får være i fred.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Agathe

Hva slags våpenskjold har Blackwood?

Jeg har virkelig fått det på hjernen at Brynden er hønngammel. Jeg så for meg noenogtusen år jeg. Men skal ikke avskrive din teori heller.

Men en annen ting

Men hva med Tywin Lannisters kone, Lady Joanna, og hennes flørt med Rhaegar Targaryen? Kan Jamie og Cersei være halvt Targaryens? De er jo veldig lyse i håret

The man that fucked Westeros!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaime i bjørnegropen! Veldig bra. Men jeg savnet litt det sleipe trikset til Geita på Harrenhal. I boken gav han jo Brienne et treningssverd av stål, men uten egg. Så hun kjempet som om hun trodde at hun hadde en sjanse mot bjørnen, men uten å kunne skade den. Tresverdet passet ikke. Hvem faen ville forsøke å ANGRIPE en bjørn med en pinne?

Men Ser Jaime "Larger than Life" Lannister kommer ganske klart frem når han hopper ubevæpna og enarmet ned i gropa og løfter Brienne ut først. "Hva tror du er viktigst for Lord Bolton? Å belønne rotta si, eller se til at Tywin Lannister får sin sønn tilbake i live?" Say it, bitch!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gråt faktisk av dagens episode da Brienne og Jamie sa farvel og hun ikke kalte han Kingslayer, men faktisk sa Ser Jamie. Den relasjonen de to utvikler er bare så rørende. :grine:Er det noe Martin er grisegod på er det karakterutvikling.

Kvinner er rare sånn. Han snakker litt om følelsene sine, og vips er han helten hennes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...