Gå til innhold

Game of Thrones. Serien og bøkene, ettertrykkelig spoila.


Mann 42

Anbefalte innlegg

Ei jeg kjenner som er gravid skal kalle datteren Daenerys :fnise: Hun bor i USA da, så da er det kanskje litt mer akseptabelt..

Anonym poster: c2f05219362e375b7c5945ac47cf06fa

Hahaha. Bra det ikke er bare meg som kjenner noen :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Åh, jeg har i hele dag lest på wikisidene og forumsidene til A Song of Ice and Fire. Det er så mange entusiastiske folk som virkelig har satt seg inn i bøkene og teoriene. Jeg har spesielt bitt meg i merke profesien om the Prince who was Promised (som Melisandre mener er Stannis) og hans "sverd" Lightbringer. Om man har tid til overs, er dette innlegget veldig interessant. Her påstås det at Lightbringer ikke er et fysisk sverd, men en metafor for våpen - og da Night's Watch. Eden som Night's Watch-medlemme må fremføre hinter litt til dette:

Night gathers, and now my watch begins. It shall not end until my death. I shall take no wife, hold no lands, father no children. I shall wear no crowns and win no glory. I shall live and die at my post. I am the sword in the darkness. I am the watcher on the walls. I am the fire that burns against the cold, the light that brings the dawn, the horn that wakes the sleepers, the shield that guards the realms of men. I pledge my life and honor to the Night's Watch, for this night and all nights to come.

Åå, jeg elsker sånne her ting. GRRM skriver så utrolig bra, og det er utrolig vanskelig å si om dette er reelt eller ikke. Nå har jeg lest hele teorien, og den virker jo faktisk veldig VELDIG bra og sannsynlig.

Så, kan ikke bare neste bok komme i dag?

Edit: Og, hva tenker dere rundt Dany? Tror dere at hun blir som The Mad King? Noen kaller henne jo allerede for The Mad Queen.

Personlig, så tenker jeg nei. Men det ville blitt interessant hvis hun ble det. Men jeg ser ikek for meg hendelseforløpet slik.

Endret av Nyyx
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Armule

Åå, jeg elsker sånne her ting. GRRM skriver så utrolig bra, og det er utrolig vanskelig å si om dette er reelt eller ikke. Nå har jeg lest hele teorien, og den virker jo faktisk veldig VELDIG bra og sannsynlig.

Så, kan ikke bare neste bok komme i dag?

Edit: Og, hva tenker dere rundt Dany? Tror dere at hun blir som The Mad King? Noen kaller henne jo allerede for The Mad Queen.

Personlig, så tenker jeg nei. Men det ville blitt interessant hvis hun ble det. Men jeg ser ikek for meg hendelseforløpet slik.

Jaa, boka kan ikke komme fort nok! Jeg er så spent på hvordan det går med Jon Snow.. og Daenerys for den saks skyld. Jeg tror hun har anlegg for å bli det, og vist tendenser til det, men at det ikke kommer til å skje fullt ut Mad King-skala.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaa, boka kan ikke komme fort nok! Jeg er så spent på hvordan det går med Jon Snow.. og Daenerys for den saks skyld. Jeg tror hun har anlegg for å bli det, og vist tendenser til det, men at det ikke kommer til å skje fullt ut Mad King-skala.

Jaa, sliter med det samme selv. Jeg vil ha boka nå :-(

Det er jeg også. Kjempe spent. Venter så utrolig mye.

Det tror jeg også. At hun har anlegg for det. Og som i siste kapitell i a Dance with Dragons så mener jeg at hun skjønner at hun må innta en rolle som "conquer", så jeg tror at vi får se en mørkere side av henne. Litt mer som the Mad King ja, men ikkke dratt til de grader.

Det jeg har fått inntrykket av er at alle Targ er litt gærene uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Naria

Jeg er også veldig spent på Jon Snow. Jeg klarer ikke se for meg at han skal være død, det er for mange løse tråder rundt han til det tenker jeg. Men jeg må si jeg er bekymret. Det jeg er mest redd for er at han dør og at Melissandre bruker magien sin til å gi han livet tilbake. Vi har jo tidligere sett hvor vellykket det er og da vil jeg si det er langt å foretrekke at han faktisk dør.

Forhåpentligvis ble han bare hardt skadd, men at han klarer seg uten hjelp av magi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Armule

Noe som irriterer meg grønn, er at Jon ikke er en skinchanger i tv-serien. Når skinchangers dør, går de over til sin dyreform. Så jeg kan se for meg at han lever videre i Ghost, og at noe kan utvikle seg derifra etterhvert. Men hvordan skal de gjøre det i tv-serien? Vil de utvikle den delen av han iløpet av de neste sesongene? Jeg håper det.

Edit: Litt morsom fun-fact jeg leste på et forum - som regel når en person "dør" i sitt eget kapittel, så er de sjelden død. Se f.eks. Bran, Cat og Theon (og forsåvidt også Brienne! kanskje). Mens når de blir nevnt som døde av andre (jf. Robb, Joffrey, som dog aldri hadde POV i bøkene). Jeg kan ikke huske om Davos liksom "døde" i sitt eget kapittel eller ble nevnt av andre, men jeg tror det sistnevnte er rett. Det er sikkert ikke rett i alle tilfeller, men det er da en liten pekepinn/håp.

Endret av Cervix
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Valiumsjunkie

Det måtte jo komme. Men er det egentlig noe bra navn? Rhaella var moren til Viserys og Daenerys, og døde i barsel mens slottet Dragonstone var beleiret av styrkene til Robert Baratheon.

Høres ut som ralle, raller for døden, dødsrallinger.

Ellers liker jeg ordet "ettertrykkelig", minne meg om Flåklypa Grand Prix.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er mye som taler for dette ja, rent tidsperspektivsmessig passer det perfekt med alderen

til Jon også. Pluss det forklarer hvorfor Lyanna var så godt bevoktet nede i Dorne.

Slaget som ble utkjempet ved "Tower of Joy" er en av de absolutte høydepunktene i hele

greia så langt for min del....Det er jo bare en person som fremdeles kan kaste lys over dette,

disse dager.

Det passer veldig godt tidsmessig med at Eddard Stark fikk en dame gravid like før den samme kampanjen. De som virkelig ikke vil spoiles, kan hoppe over det følgende:

Og i A Dance of Dragons så havner Davos Seaworth, The Onion Knight på øya Little Sister, der han får høre historien om hvordan Stark kom dit under opprøret, ferjet over fra fastlandet av en fisker og datteren hans. Fiskeren døde, men datteren reddet livet til Stark, og han forlot henne med en pose sølvmynter og en bastard i magen. Og gutten ble kalt Jon Snow, etter Jon Arryn, som var lensherre til øyene The Sisters.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Naria

Noe som irriterer meg grønn, er at Jon ikke er en skinchanger i tv-serien. Når skinchangers dør, går de over til sin dyreform. Så jeg kan se for meg at han lever videre i Ghost, og at noe kan utvikle seg derifra etterhvert. Men hvordan skal de gjøre det i tv-serien? Vil de utvikle den delen av han iløpet av de neste sesongene? Jeg håper det.

Edit: Litt morsom fun-fact jeg leste på et forum - som regel når en person "dør" i sitt eget kapittel, så er de sjelden død. Se f.eks. Bran, Cat og Theon (og forsåvidt også Brienne! kanskje). Mens når de blir nevnt som døde av andre (jf. Robb, Joffrey, som dog aldri hadde POV i bøkene). Jeg kan ikke huske om Davos liksom "døde" i sitt eget kapittel eller ble nevnt av andre, men jeg tror det sistnevnte er rett. Det er sikkert ikke rett i alle tilfeller, men det er da en liten pekepinn/håp.

Ja, har ikke tenkt på at han ikke er det i serien. Men jeg kan ikke helt se at det skal kunne funke at han lever videre i dyreform heller for å være ærlig. Jeg lengter slik etter neste bok, men vet at det er bortkastet energi. Det er evig lenge til den kommer uansett..

Endret av Naria
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe som irriterer meg grønn, er at Jon ikke er en skinchanger i tv-serien. Når skinchangers dør, går de over til sin dyreform. Så jeg kan se for meg at han lever videre i Ghost, og at noe kan utvikle seg derifra etterhvert. Men hvordan skal de gjøre det i tv-serien? Vil de utvikle den delen av han iløpet av de neste sesongene? Jeg håper det.

Edit: Litt morsom fun-fact jeg leste på et forum - som regel når en person "dør" i sitt eget kapittel, så er de sjelden død. Se f.eks. Bran, Cat og Theon (og forsåvidt også Brienne! kanskje). Mens når de blir nevnt som døde av andre (jf. Robb, Joffrey, som dog aldri hadde POV i bøkene). Jeg kan ikke huske om Davos liksom "døde" i sitt eget kapittel eller ble nevnt av andre, men jeg tror det sistnevnte er rett. Det er sikkert ikke rett i alle tilfeller, men det er da en liten pekepinn/håp.

Ja, det syns jeg også burde vært med. Ulvene og båndet Stark-barna har til dem er jo veldig viktige i bøkene. Ghost redder livet til Jon mange ganger, og ved flere anledninger speider han fremover gjennom ulven. Da lord Mormont blir angrepet av hvite vandrere på Castle Black, er det Ghost som merker at noe er galt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig har jeg aldri hatt sansen for Daenerys, så jeg ser helt klart muligheten for Dany blir the Mad Queen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Armule

Ja, har ikke tenkt på at han ikke er det i serien. Men jeg kan ikke helt se at det skal kunne funke at han lever videre i dyreform heller for å være ærlig. Jeg lengter slik etter neste bok, men vet at det er bortkastet energi. Det er evig lenge til den kommer uansett..

Nei, jeg tror ikke egentlig at det kommer til å skje. Kanskje han hopper inn i Wun Wun, redder sin egen kropp fra angriperne og får hjelp fra Melisandre til å bli frisk. Men jeg tror det er noe i at Jons siste ord var Ghost. Kanskje Ghost er i nærheten og oppfyller samme rolle som Wun Wun. Argh, man får vel bare vente på boka.. Tviler uansett på at Jon dør, da jeg mener GRRM har nevnt at Jon skal få vite hvem som er foreldre hans. The Wall er uansett en av de viktigste stedene i hele Westeros/Essos, så jeg ser ikke for meg at Jon dør og Melisandre overtar som POV der.

Det er også mulig at dødsforsøket må til for at Jon skal ytterligere utvikle vargeegenskapene sine. Bran hadde sine hendelser som utviklet hans, mens Arya måtte bli blind for å utvikle sine.

Endret av Cervix
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, har ikke tenkt på at han ikke er det i serien. Men jeg kan ikke helt se at det skal kunne funke at han lever videre i dyreform heller for å være ærlig. Jeg lengter slik etter neste bok, men vet at det er bortkastet energi. Det er evig lenge til den kommer uansett..

Skinchangers har et "andre liv" dersom de klarer å ta kontroll over et dyr før de dør selv. Da lever de videre i dyret, men dyret overtar mer og mer, og de smelter sammen til en ny helhet. Mennesket kan ikke leve i dyret på samme måte som når en skinchanger besetter et dyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig har jeg aldri hatt sansen for Daenerys, så jeg ser helt klart muligheten for Dany blir the Mad Queen.

Det har jeg. Men jeg kan likevel se henne som the Mad Queen likevel. Alle Targene har vært noe gærne, og det kan hende at hun er faktisk like ille som the Mad King.

Hun har jo også forsåvidt hatt en relativt brutal oppvekst. Det er lett å bli gæren da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, har ikke tenkt på at han ikke er det i serien. Men jeg kan ikke helt se at det skal kunne funke at han lever videre i dyreform heller for å være ærlig. Jeg lengter slik etter neste bok, men vet at det er bortkastet energi. Det er evig lenge til den kommer uansett..

Har hatt problemer med det selv. Jeg greier ikke se for meg Jon leve inni Ghost. At de blir en helhet. Ååå, det irriterer meg sånn at jeg ikke får neste bok enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Naria

Skinchangers har et "andre liv" dersom de klarer å ta kontroll over et dyr før de dør selv. Da lever de videre i dyret, men dyret overtar mer og mer, og de smelter sammen til en ny helhet. Mennesket kan ikke leve i dyret på samme måte som når en skinchanger besetter et dyr.

Ja, dette vet jeg jo selvsagt. Men jeg mener at dersom det skjer med Jon Snow blir jeg fryktelig skuffet. Jeg klarer på ingen måte å se hvordan en slik utvikling skal være historien verdig. Vi kan jo ikke følge Jon som ulv.. Det blir bare for dumt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Armule

Det er jo ingen som sier at han må forbli som ulv for alltid, om det hender. Melisandre så jo noe i flammene: Først Jon Snow, som ble Ghost og som ble Jon igjen.

Endret av Cervix
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Naria

Nei, men uansett. Skal han da gå inn i en annen menneskekropp? Neeei, virkelig ikke fan av den muligheten altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har akkurat lest serien "The Farseer Trilogy" av (svenske) Robin Hobb. Det er det også snakk om mennesker som har spesielle bånd med dyr. Hovedpersonen (Fitz) er faktisk bundet til en ulv en stor del av tiden. Kort beskrevet er han i fiendskap med ham som etterhvert blir kongen i landet og Fitz blir satt i fengsel og slått nesten til døde hver dag. Men ulven, som han kommuniserer med, og de få vennene han har igjen, overtaler ham til å ta en pille som gjør at han ser død ut og når han "dør" så går han inn i ulvevennen sin. Kongen gravlegger ham og Fitz er i graven i tre dager (!) før vennene graver ham opp og etter mye om og men får overtalt ulven til å gi slipp på ham igjen.

Jeg har tenkt at noe lignende kan skje med Jon Snow.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...