Gå til innhold

Game of Thrones. Serien og bøkene, ettertrykkelig spoila.


Mann 42

Anbefalte innlegg

Lurer på hvem i alle dager han Coldhands er for noen, personlig....

og hva som skjedde med Benjen Stark.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Belle Gunnes

Lurer på hvem i alle dager han Coldhands er for noen, personlig....

og hva som skjedde med Benjen Stark.

Jeg tror du svarte på ditt eget spørsmål her

;) De får jo aldri se selve Coldhands ansikt. Ikke i bøkene i hvert fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det JEG lurer på, er hvorfor Coldhands er forskjellig fra de andre? Han har jo selv sagt at han er en hvit vandrer. Men det at han snakker og resonnerer og faktisk hjelper Bran og følget hans mot sitt mål, er jo ganske spesielt.

Er det tenkelig at skinchangers også kan overta white walkers?

Endret av Mann 42
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Njaaa......tanken har slått meg, men det er ikke alt som taler i den retning...

Det blir blant annet hintet frem at han er en "gammel kjenning" av children of the forest,

noe som passer dårlig på B.Stark....han er ikke så lenge forsvunnet liksom...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste nettopp at Martin bare er 1/4 ferdig med neste bok, wow....seriøst, hvor treeeg er

han egentlig? Greit nok, det tar tid å produsere kvalitet, men det må da være måte på....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det avklart hvor mange bøker det skal bli, eller er dette noe som kan finne på å spinne inn i evigheten nå som de tjener gode penger? (Jf, Lost, Priscon Break osv.)

Anonym poster: e7523423fddb14b5c72db5b35e4410d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det avklart hvor mange bøker det skal bli, eller er dette noe som kan finne på å spinne inn i evigheten nå som de tjener gode penger? (Jf, Lost, Priscon Break osv.)

2 bøker til, virker som om dette er temmelig satt i stein ifra Martin sin side.....men en skal aldri

si aldri selvfølgelig.

Ikke at jeg har noe imot mer, om han makter å holde en like høy standard på alle utgivelsene,

denne serien er seriøst den beste jeg noensinne har lest, og tro meg jeg har lest MASSE.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 bøker til, virker som om dette er temmelig satt i stein ifra Martin sin side.....men en skal aldri

si aldri selvfølgelig.

Ikke at jeg har noe imot mer, om han makter å holde en like høy standard på alle utgivelsene,

denne serien er seriøst den beste jeg noensinne har lest, og tro meg jeg har lest MASSE.

Det er da ikke utenkelig at serien blir forlenget med en bok eller to. Det kommer vel litt an på hvordan skriveprosessen går. Martin selv sier jo at "A Feast for Crows" og "A Dance with Dragons" egentlig var ment som en bok, men etter hvert som han kom lenger ut i det, så så han at han ble nødt til å dele det opp i to.

Jeg lurer forresten på om det finnes noen kokebøker basert på bøkene? Bikkja til naboen begynner å irritere meg, og JEG begynner å lure på hvordan honningmarinert bikkje egentlig SMAKER....

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 bøker til, virker som om dette er temmelig satt i stein ifra Martin sin side.....men en skal aldri

si aldri selvfølgelig.

Ikke at jeg har noe imot mer, om han makter å holde en like høy standard på alle utgivelsene,

denne serien er seriøst den beste jeg noensinne har lest, og tro meg jeg har lest MASSE.

Nå har jeg bare sett serien, men planlegger å lese bøkene når jeg får tid (selv om jeg ikke klarer å holde meg unna alle spoilerne). Men serier som slår an har en tendens til å bi trukket ut i evigheten, og det er grenser for hvor lenge en klarer å holde interessen oppe ift. sentrale poenger som hvem er moren til Jon Snow, hvem ender opp på jerntronen til slutt osv. Samtidig er det jo masse forhistorie serieskaperne heller kunne laget spinoff-serier ut ifra, Eddard Starks yngre dager, Targaryen og dragene etc, det kunne vært gøy.

Anonym poster: e7523423fddb14b5c72db5b35e4410d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Belle Gunnes

Hahaha Mann42. Jeg skulle gjerne hatt en kokebok men da uten hund. Foretrekker nok Westeros-mat.

Men jeg kjenner jeg er kjempefrustrert over ikke å vite. Refererer til mitt innlegg på forrige side med uavklarte spørsmål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da ikke utenkelig at serien blir forlenget med en bok eller to. Det kommer vel litt an på hvordan skriveprosessen går. Martin selv sier jo at "A Feast for Crows" og "A Dance with Dragons" egentlig var ment som en bok, men etter hvert som han kom lenger ut i det, så så han at han ble nødt til å dele det opp i to.

Jepp, virker som om det er enno en del som trenger å skje handlingsmessig før vi aner enden

på visa....når skal Daenerys lette på rompa og innvadere Westeros foreks.

Eller nøyaktig hva er det som foregår der oppe i isødet? (opphavet til white walkers)

Kunne personlig godt tenkt meg litt mer innsikt i fascinerende plasser som Valyria,

nøyaktig hvordan er det der nede disse dager (førstepersonsperspektiv) og litt mer innføring

i det gamle imperiet Ghis (som hersket med en jernhånd før Valyria hele tatt var påtenkt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg bare sett serien, men planlegger å lese bøkene når jeg får tid (selv om jeg ikke klarer å holde meg unna alle spoilerne). Men serier som slår an har en tendens til å bi trukket ut i evigheten, og det er grenser for hvor lenge en klarer å holde interessen oppe ift. sentrale poenger som hvem er moren til Jon Snow, hvem ender opp på jerntronen til slutt osv. Samtidig er det jo masse forhistorie serieskaperne heller kunne laget spinoff-serier ut ifra, Eddard Starks yngre dager, Targaryen og dragene etc, det kunne vært gøy.

Anonym poster: e7523423fddb14b5c72db5b35e4410d9

Hvorfor er det så innmari interessant hvem mora til Jon Snow er? Ikke ta det galt opp, men jeg forstår ikke helt betydningen. Hvem Jon Snow er og hva Jon Snow gjør, blir i løpet av de bøkene som pt eksisterer, langt viktigere enn hvem som lå med hvem da Jon Snow ble til. Og ikke for å spoile noe her, men Jon blir så til de grader sin egen mann, at få ting kunne være mindre interessant enn hans kjødelige opphav.

Endret av Mann 42
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor er det så innmari interessant hvem mora til Jon Snow er? Ikke ta det galt opp, men jeg forstår ikke helt betydningen. Hvem Jon Snow er og hva Jon Snow gjør, blir i løpet av de bøkene som pt eksisterer, langt viktigere enn hvem som lå med hvem da Jon Snow ble til. Og ikke for å spoile noe her, men Jon blir så til de grader sin egen mann, at få ting kunne være mindre interessant enn hans kjødelige opphav.

Joda, bare lurer å hvem han er, om han egentlig er en Targaryen el. Liker å ha en visshet om at man får et svar på ting på et eller annet tidspunkt. Er ikke redd for spoilers, synes i grunn det er interessant å lese litt spoilers underveis, ellers er det nok mye jeg ikke hadde fått med meg. Skjønner at det blir spennende fremover :)

Anonym poster: e7523423fddb14b5c72db5b35e4410d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Belle Gunnes

Og jeg inser at jeg får flere svar fremover. Begynte på siste del av femte, og foreløpige siste bok, nå og jeg får følge de jeg vil følge. Yeay. Men boka er for liten for å fylle alle mine spørsmål og jeg vil vel bare ende opp med nye spørsmål også :P Allikevel elsker jeg bøkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som har lest bøkene, leser dere dem på engelsk eller norsk? Noen anbefalinger her? Er oversettelsen bra?

Anonym poster: e7523423fddb14b5c72db5b35e4410d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Har lest dem på engelsk. De er meget godt skrevet, så vil jo absolutt anbefale å lese dem på orginalspråket, men det kommer jo selvfølgelig an på hvor gode engelskkunnskaper man har. Det er en del gammeldagse ord og uttrykk som blir brukt, men har du ikke problemer med det burde de ikke være så tungleste.

Men har hørt bra ting om den norske oversettelsen da!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Naria

Jeg har også lest de på engelsk. For meg velger jeg alltid å lese på orginalspråket så fremt det er mulig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Belle Gunnes

Leser på engelsk. Er ingen lett jobb å oversette disse bøkene, så jeg tviler på at de norske er bra nok.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foretrekker også å lese bøkene på engelsk. Det gjelder i grunnen de fleste bøkene jeg leser for tiden (og mesteparten er i sjangeren Fantasy).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...