Gå til innhold

DET HETER IKKE DET!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 5.10.2022 den 21.22):

Fordi ordene ikke skal uttales med æ. Det er svært mange ord vi ikke uttaler slik de skrives. Ta ordet hvorfor som du bruker over her, for eksempel. Hvis du skulle skrevet det slik det uttales, måtte du skrevet vorfår. Vi gjør det også motsatt hele tiden (altså uttaler e som æ). Tenk på ordene er, her, derverre; jeg vil tro du uttaler alle disse med æ-lyd?

Når det gjelder akkurat det å uttale æ som e, så er det sånn at æ historisk sett er en såkalt i-omlyd av å. Derfor bruker vi i rettskriving ofte æ i ord som har sammenheng med ord med å . Sæd (som vi har diskutert her) har sammenheng med verbet (å) så. Andre eksempler: 

  • ås (gud) heter i flertall æser (uttales eser)
  • væte og væske (uttales vete og veske) har sammenheng med adjektivet våt
  • væpne (uttales vepne) kommer av våpen

 

Anonymkode: 70428...8d2

Liker André Bjerke-verset jeg lærte da jeg var liten (siterer etter hukommelsen):

Sitat

Her ser du Erna, her er Sverre. Sverre er en vrien herre. Han er tverr, men hun er verre!

Det skjer i blant som du kan se, vi sier æ, men skriver e.

 

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 5.10.2022 den 21.29):

'vegne' er faktisk genitiv pluralis av 'vei'..

Anonymkode: aad39...764

Mulig. Men det heter fremdeles at man handler "på vegne av" noen... ikke "på veiene av".

Endret av Million
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Million skrev (4 timer siden):

Mulig. Men det heter fremdeles at man handler "på vegne av" noen... ikke "på veiene av".

Haha, er det seriøst noen som sier/skriver "på veiene av"? 🤣

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg irriterer meg over at folk skriver "bra skrevet" når de egentlig mener at de er enig med personen som har skrevet noe. Det er ikke bra skrevet hvis det er fullt av feil! Og hvis et menneske klarer å skrive hva de mener uten feil, er det heller ingen grunn til å rope hurra/bra skrevet.

Kan vi spare det uttrykket til vi ser en tekst som faktisk er bra skrevet?

Anonymkode: 229e7...fbb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg irriterer meg over at folk skriver "bra skrevet" når de egentlig mener at de er enig med personen som har skrevet noe. Det er ikke bra skrevet hvis det er fullt av feil! Og hvis et menneske klarer å skrive hva de mener uten feil, er det heller ingen grunn til å rope hurra/bra skrevet.

Kan vi spare det uttrykket til vi ser en tekst som faktisk er bra skrevet?

Anonymkode: 229e7...fbb

Bra skrevet!

Anonymkode: 41cbc...8fa

  • Liker 3
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Jeg irriterer meg over at folk skriver "bra skrevet" når de egentlig mener at de er enig med personen som har skrevet noe. Det er ikke bra skrevet hvis det er fullt av feil! Og hvis et menneske klarer å skrive hva de mener uten feil, er det heller ingen grunn til å rope hurra/bra skrevet.

Kan vi spare det uttrykket til vi ser en tekst som faktisk er bra skrevet?

Anonymkode: 229e7...fbb

 

*Godt skrevet

Anonymkode: 1b78c...203

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller at noen ble drept i en ulykke.

NRK er dessverre like ille som alle andre 😕

Og journalister som har hatt en dårlig oppvekst og ikke lært forskjell på: kjede og skjede

Enkelt å fikse, dytt tungen opp i ganen og kj blir kj og ikke skj

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

630557CF-AB31-40FA-B9E7-2DBDAFA0DCC4.thumb.jpeg.1119969641d158fc75c973bc1e1127a2.jpeg

SÅ lei garpegenitiv, men «forfedre»C808AC18-E8BA-44A4-8717-192E2C84880A.gif.eaf8b3adf4556f31e32bfe17469117e7.gif  

På engelsk er jo det «ancestors». Sier man det om sine foreldre eller besteforeldre? Jeg trodde det var for enda lenger tilbake jeg <_<

 

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Peanut skrev (8 minutter siden):

630557CF-AB31-40FA-B9E7-2DBDAFA0DCC4.thumb.jpeg.1119969641d158fc75c973bc1e1127a2.jpeg

SÅ lei garpegenitiv, men «forfedre»C808AC18-E8BA-44A4-8717-192E2C84880A.gif.eaf8b3adf4556f31e32bfe17469117e7.gif  

På engelsk er jo det «ancestors». Sier man det om sine foreldre eller besteforeldre? Jeg trodde det var for enda lenger tilbake jeg <_<

 

Blir det riktige her å sette en apostrof bak s-en navnet, slik: Lars'? Siden navnet slutter på s, kan man ikke sette en s til der for å informere om at det er Lars sine forfedre/Lars' forfedre.

Er det riktig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Million said:

Blir det riktige her å sette en apostrof bak s-en navnet, slik: Lars'? Siden navnet slutter på s, kan man ikke sette en s til der for å informere om at det er Lars sine forfedre/Lars' forfedre.

Er det riktig?

Mener det er noe sånn opprinnelig ja <_< 

Men «forfedre»? O_o  Sier man det om far/farfar? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Peanut skrev (1 minutt siden):

Mener det er noe sånn opprinnelig ja <_< 

Men «forfedre»? O_o  Sier man det om far/farfar? 

Det høres litt rart ut i mine ører også, å kalle far og farfar for "forfedre". Jeg er liksom vant til at det er lenger bak i slekten man kaller det for forfedre. Vet ikke hva som er mest riktig, men på norsk TROR jeg det ordet (forfedre) er mest brukt om personer langt tilbake i slekten.

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjengangeren jeg irriterer meg mest over er det som skriver «i Fjord», når de mener i fjor. «Jeg kjøpte meg ny bil i fjord». Ser det ordet blir brukt feil ofte!

Endret av Skyblue7
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Ramona1970
Einus skrev (På 10.11.2022 den 22.59):

Eller at noen ble drept i en ulykke.

NRK er dessverre like ille som alle andre 😕

Og journalister som har hatt en dårlig oppvekst og ikke lært forskjell på: kjede og skjede

Enkelt å fikse, dytt tungen opp i ganen og kj blir kj og ikke skj

Er det feil? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Peanut skrev (8 timer siden):

630557CF-AB31-40FA-B9E7-2DBDAFA0DCC4.thumb.jpeg.1119969641d158fc75c973bc1e1127a2.jpeg

SÅ lei garpegenitiv, men «forfedre»C808AC18-E8BA-44A4-8717-192E2C84880A.gif.eaf8b3adf4556f31e32bfe17469117e7.gif  

På engelsk er jo det «ancestors». Sier man det om sine foreldre eller besteforeldre? Jeg trodde det var for enda lenger tilbake jeg <_<

 

Det spørs i hvilken sammenheng det står i. I utgangspunktet er jeg enig, men er det et muntlig språk i en bok eller lignende, så går det an. Selv har jeg kalt mine foreldre "opphavet" flere ganger og dette kan jo høres merkelig ut for noen ører, men det er ikke direkte feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Just now, sofie777 said:

Det spørs i hvilken sammenheng det står i. I utgangspunktet er jeg enig, men er det et muntlig språk i en bok eller lignende, så går det an. Selv har jeg kalt mine foreldre "opphavet" flere ganger og dette kan jo høres merkelig ut for noen ører, men det er ikke direkte feil.

Det står litt ned i denne artikkelen:

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/O8oRo1/lars-ble-doemt-for-hagledrap-jeg-er-ikke-en-morder
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Peanut skrev (10 minutter siden):

Ja, i den sammenhengen er det rart. Hadde det vært sitat fra Lars, så ville jeg sagt det var greit, men ikke når det er en journalist som forteller

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle som skriver (og sier!) oldermor og olderfar… I alle dager, hvor kom den r’en fra?? 
 

Jeg irriterer meg også over alle som sier mandarin til klementin. Jeg kan bare ikke forstå at folk ikke er opplyst om denne feilen ennå🤣🙈🙈 

Anonymkode: 87acc...7a8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Alle som skriver (og sier!) oldermor og olderfar… I alle dager, hvor kom den r’en fra?? 
 

Jeg irriterer meg også over alle som sier mandarin til klementin. Jeg kan bare ikke forstå at folk ikke er opplyst om denne feilen ennå🤣🙈🙈 

Anonymkode: 87acc...7a8

Jeg har ikke hørt noen snakke til klementiner 🤭 Men jeg har hørt mange si mandarin om klementin.

Anonymkode: d166c...ce2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...