Gå til innhold

DET HETER IKKE DET!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

11 hours ago, AnonymBruker said:

Sier sauen be? Og ber til bær? Med tro og ere? Berer du en handlepose? Svarer du erlig? 

Anonymkode: 19b7a...38b

Nei? Det er ikke et 1:1-forhold mellom stavemåte og uttale. Hvis du insisterer på det høres ut fort ganske dum ut.

Anonymkode: 8abcc...639

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Nei? Det er ikke et 1:1-forhold mellom stavemåte og uttale. Hvis du insisterer på det høres ut fort ganske dum ut.

Anonymkode: 8abcc...639

Men hvorfor sier dere ikke Æ, når det står skrevet Æ? 

Anonymkode: 19b7a...38b

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men hvorfor sier dere ikke Æ, når det står skrevet Æ? 

Anonymkode: 19b7a...38b

Fordi ordene ikke skal uttales med æ. Det er svært mange ord vi ikke uttaler slik de skrives. Ta ordet hvorfor som du bruker over her, for eksempel. Hvis du skulle skrevet det slik det uttales, måtte du skrevet vorfår. Vi gjør det også motsatt hele tiden (altså uttaler e som æ). Tenk på ordene er, her, derverre; jeg vil tro du uttaler alle disse med æ-lyd?

Når det gjelder akkurat det å uttale æ som e, så er det sånn at æ historisk sett er en såkalt i-omlyd av å. Derfor bruker vi i rettskriving ofte æ i ord som har sammenheng med ord med å . Sæd (som vi har diskutert her) har sammenheng med verbet (å) så. Andre eksempler: 

  • ås (gud) heter i flertall æser (uttales eser)
  • væte og væske (uttales vete og veske) har sammenheng med adjektivet våt
  • væpne (uttales vepne) kommer av våpen

 

Anonymkode: 70428...8d2

  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Fordi ordene ikke skal uttales med æ. Det er svært mange ord vi ikke uttaler slik de skrives. Ta ordet hvorfor som du bruker over her, for eksempel. Hvis du skulle skrevet det slik det uttales, måtte du skrevet vorfår. Vi gjør det også motsatt hele tiden (altså uttaler e som æ). Tenk på ordene er, her, derverre; jeg vil tro du uttaler alle disse med æ-lyd?

Når det gjelder akkurat det å uttale æ som e, så er det sånn at æ historisk sett er en såkalt i-omlyd av å. Derfor bruker vi i rettskriving ofte æ i ord som har sammenheng med ord med å . Sæd (som vi har diskutert her) har sammenheng med verbet (å) så. Andre eksempler: 

  • ås (gud) heter i flertall æser (uttales eser)
  • væte og væske (uttales vete og veske) har sammenheng med adjektivet våt
  • væpne (uttales vepne) kommer av våpen

 

Anonymkode: 70428...8d2

Uttaler ingen av de sistnevnte slik du skriver at man uttaler dem. Men ok, dere om det.

Anonymkode: 19b7a...38b

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 hours ago, Million said:

Tidligere i dag leste jeg et innlegg der noen skrev at noe "ble gjort på veiene av barnet"....

Det heter selvfølgelig "på vegne av barnet". 

Argh! Sitter på hendene mine når jeg leser sånt. Må ta meg sammen for å ikke fortelle hva det faktisk heter.

'vegne' er faktisk genitiv pluralis av 'vei'..

Anonymkode: aad39...764

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Fordi ordene ikke skal uttales med æ. Det er svært mange ord vi ikke uttaler slik de skrives. Ta ordet hvorfor som du bruker over her, for eksempel. Hvis du skulle skrevet det slik det uttales, måtte du skrevet vorfår. Vi gjør det også motsatt hele tiden (altså uttaler e som æ). Tenk på ordene er, her, derverre; jeg vil tro du uttaler alle disse med æ-lyd?

Når det gjelder akkurat det å uttale æ som e, så er det sånn at æ historisk sett er en såkalt i-omlyd av å. Derfor bruker vi i rettskriving ofte æ i ord som har sammenheng med ord med å . Sæd (som vi har diskutert her) har sammenheng med verbet (å) så. Andre eksempler: 

  • ås (gud) heter i flertall æser (uttales eser)
  • væte og væske (uttales vete og veske) har sammenheng med adjektivet våt
  • væpne (uttales vepne) kommer av våpen

 

Anonymkode: 70428...8d2

Det kommer an på dialekten. Det er mange som uttaler æ i de ordene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

19 minutter siden, AnonymBruker said:

Uttaler ingen av de sistnevnte slik du skriver at man uttaler dem. Men ok, dere om det.

Anonymkode: 19b7a...38b

Du uttaler væske med æ-lyd? 

Anonymkode: 8abcc...639

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ti10 skrev (21 minutter siden):

Det kommer an på dialekten. Det er mange som uttaler æ i de ordene.

Det eksisterer helt sikkert noen dialektale forskjeller, men det er også mye "ungdomsspråk". Sæd er eksempel på et ord som ikke er annerledes på noen dialekt, men mange har enten lært ordet ved å lese det eller ved å høre andre uttale det galt, og tror dermed at sÆd er korrekt uttale.

Anonymkode: 70428...8d2

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Uttaler ingen av de sistnevnte slik du skriver at man uttaler dem. Men ok, dere om det.

Anonymkode: 19b7a...38b

Du fyller vel ikke kjølevÆske på bilen?

Anonymkode: 70428...8d2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Du fyller vel ikke kjølevÆske på bilen?

Anonymkode: 70428...8d2

Jo?

Anonymkode: 8f94a...c84

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skiller jo mellom æ og e. Og è, som er en mellomting. Mange uttaler è når man skriver kort e.

Men alt det kommer an på dialekten, så ta det med en klype salt.

Anonymkode: 41cbc...8fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, AnonymBruker said:

Jo?

Anonymkode: 8f94a...c84

Jeg er ganske sikker på at du troller, men altså: Væske og veske uttales helt likt, på alle dialekter.

Anonymkode: 8abcc...639

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg er ganske sikker på at du troller, men altså: Væske og veske uttales helt likt, på alle dialekter.

Anonymkode: 8abcc...639

Nei, det gjør ikke det. Hva som er korrekt uttale på bokmål blir noe annet enn hva som kan finnes i dialekter.

Anonymkode: 9d584...4e5

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On 3/23/2013 at 6:03 PM, Skjønningen said:

 

Slenger meg på den, gitt. :fnise: Har også fått med meg at mange skrive "i overigår". Overigår er jo i dag! :vetikke: Det heter "i overmorgen" eller "i forigårs"!

Enig, jeg blir gaaaal av at folk sier overigår :ler: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei, det gjør ikke det. Hva som er korrekt uttale på bokmål blir noe annet enn hva som kan finnes i dialekter.

Anonymkode: 9d584...4e5

Bokmål er et skriftspråk, og har ingen uttale, korrekt eller ei. Og jo, veske og væske uttales likt, uansett hvor du kommer fra. Om du personlig uttaler dem forskjellig gjør det ikke til en dialekt.

Anonymkode: 8abcc...639

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Du uttaler væske med æ-lyd? 

Anonymkode: 8abcc...639

Jo?

Anonymkode: 19b7a...38b

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Bokmål er et skriftspråk, og har ingen uttale, korrekt eller ei. Og jo, veske og væske uttales likt, uansett hvor du kommer fra. Om du personlig uttaler dem forskjellig gjør det ikke til en dialekt.

Anonymkode: 8abcc...639

Noen steder sier de veiske om veske tror jeg. Jeg tror noen dialekter har fått en slags ei/ej uttale av tidligere e.

På sunnmøre uttaler de eg (jeg) som ej, og det er ikke g-en som har blitt en j, g-en er stum! De sier også a-bej-sej for bokstavene i alfabetet f.eks. Ganske trang e der, så det blir vel é. Eller hm... er trang e det samme som åpen i?

 

Og så har du dialekter som uttaler æ som æ eller è, mens e blir vanligvis e eller é (kanskje ikke foran r, n og/eller m, da blir det æ eller è)

 

Tror jeg. Jeg har ikke orket å sjekke detaljene. Så ta alt dette med en klype salt

 

 

Anonymkode: 41cbc...8fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, AnonymBruker said:

Bokmål er et skriftspråk, og har ingen uttale, korrekt eller ei. Og jo, veske og væske uttales likt, uansett hvor du kommer fra. Om du personlig uttaler dem forskjellig gjør det ikke til en dialekt.

Anonymkode: 8abcc...639

Bokmål kan også brukes som en standard for tale for å ha et felles og forståelig grunnlag. Det var slik før i hvert fall, at NRK-ansatte skulle snakke bokmål eller nynorsk.

Når det gjelder min dialekt, så er den ikke noe jeg bruker alene. Samtlige jeg kjenner fra samme distrikt - eldre såvel som yngre - har forskjellig uttale på "veske" og "væske"; utenforstående hører kanskje ikke forskjell, men det gjør vi. Jeg er gammel nok til å ha møtt folk som var født og vokst opp på 1800-tallet, og husker hvordan de snakket. Og det er virkelig ingen som sier "sed", bortsett fra i ord/uttrykk som "sedvanlig", "sed og skikk" o.l. Det som kommer ut av en penis i visse situasjoner kalles "sæd" og uttales konsekvent med -æ.

Dette minner meg litt om mange av ordene vi bruker og som ikke er å finne i noe oppslagsverk: jeg har hørt folk påstå at disse ordene ikke kan eksistere i.o.m. at de ikke står i en bok. Hvorfor ikke bare akseptere at det kan finnes noen ord og nyanser som ikke er blitt oppfattet og registrert av språkforskere?

Anonymkode: 9d584...4e5

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 10/4/2022 at 10:55 PM, AnonymBruker said:

Jeg vet da selv hvordan etternavnet mitt uttales.

Anonymkode: 19b7a...38b

Jeg vet jo ikke at du heter Sætre. Og selv om du skriver Sætre betyr det ikke at du utaler det likt som kjeksfabrikanten

Anonymkode: afe99...408

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 10/4/2022 at 9:46 AM, AnonymBruker said:

Mange sliter med det der. Hører stadig folk uttale sæd med en æ-lyd.

Anonymkode: 8abcc...639

Jeg gjør det. SEd forbinner jeg med sedelighet og ikke sperm 

Anonymkode: afe99...408

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...