Gå til innhold

DET HETER IKKE DET!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Adobyen
AnonymBruker skrev (På 5.10.2022 den 21.08):

Men hvorfor sier dere ikke Æ, når det står skrevet Æ? 

Anonymkode: 19b7a...38b

Det kommer an på dialekten det. Grimstad på sørlandet har veldig utpreget bruk av e-uttale. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 5.10.2022 den 21.08):

Men hvorfor sier dere ikke Æ, når det står skrevet Æ? 

Anonymkode: 19b7a...38b

Det er noe av det dummeste jeg har lest på lenge. Skriftspråk og talespråk er ikke det samme! Dessverre alt for mange som mener det i for stor grad.

"Men jeg sier ikke d i stod, hvorfor skal jeg skrive det?".... er det mulig?

Anonymkode: 41cbc...8fa

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg vet jo ikke at du heter Sætre. Og selv om du skriver Sætre betyr det ikke at du utaler det likt som kjeksfabrikanten

Anonymkode: afe99...408

Vet du at jeg ikke heter Sætre? Javell.

Anonymkode: 19b7a...38b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne typen feil bør man ikke gjøre når man skriver som yrke.

Screenshot_20221014-070358_Chrome.thumb.jpg.5174811209a291a936a44cd4820d56d6.jpg

Anonymkode: 70428...8d2

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 5.10.2022 den 21.55):

Det eksisterer helt sikkert noen dialektale forskjeller, men det er også mye "ungdomsspråk". Sæd er eksempel på et ord som ikke er annerledes på noen dialekt, men mange har enten lært ordet ved å lese det eller ved å høre andre uttale det galt, og tror dermed at sÆd er korrekt uttale.

Anonymkode: 70428...8d2

Sæd uttales med æ i størstedelen av Nord-Norge, det gjør også væske og veske. Du kan ikke si at alle andre gjør feil bare fordi du selv uttaler et ord på en annen måte. 

Det er for øvrig både dialektale og sosiologiske faktorer som spiller inn når ord uttales på ulike måte, det er ikke bare din uttale som er riktig.

Anonymkode: 229e7...fbb

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, AnonymBruker said:

Sæd uttales med æ i størstedelen av Nord-Norge, det gjør også væske og veske. Du kan ikke si at alle andre gjør feil bare fordi du selv uttaler et ord på en annen måte. 

Det er for øvrig både dialektale og sosiologiske faktorer som spiller inn når ord uttales på ulike måte, det er ikke bare din uttale som er riktig.

Anonymkode: 229e7...fbb

Du har rett i at sæd med uttalt æ er vanlig, men det er et svært nytt fenomen, og sånn sett en talefeil, litt som sjole og sjino. Den skyldes at ordert sjelden blir uttalt (fordi det er litt tabu), og ungdommen tror det skal uttales med æ fordi de kun har sett det skrevet eller hørt det sagt av andre unge. På sikt kan det nok være denne formen det blir sidestilt eller erstatter den tidligere uttaleformen, men enn så lenge er det "feil".

Forskjellige uttale av veske og væske har jeg aldri i mitt liv hørt, verken i Nord-Norge eller andre steder. Kan du finne et eksempel på det f.eks. i media? Eller fortelle konkret hvilke byer eller sosiale lag som gjør forskjell på disse ordene?

Anonymkode: 8abcc...639

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ugh! 

Jeg leser det nesten daglig her inne på KG... forbausende mange personer skriver "invistere" og ikke "investere", som det faktisk heter!

  • Liker 6
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
AnonymBruker skrev (På 6.9.2022 den 19.11):

Hva mener du med hvem sin? Hvem sin ball er det? Er det feil? 

Anonymkode: 48ffe...f04

Klart det er feil. 

Anonymkode: 95e17...fa2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så akkurat ei dame i ei strikkegruppe som skriver at hun «blir vond i armene». Det heter ikke det!!!!

Anonymkode: 95e17...fa2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Jeg spiser femten kringler til dagen."

Til dagen? Hva er dette for preposisjonsbruk? Er det en dialekt der det er vanlig?

Anonymkode: 8abcc...639

  • Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 14.10.2022 den 11.33):

Du har rett i at sæd med uttalt æ er vanlig, men det er et svært nytt fenomen, og sånn sett en talefeil, litt som sjole og sjino. Den skyldes at ordert sjelden blir uttalt (fordi det er litt tabu), og ungdommen tror det skal uttales med æ fordi de kun har sett det skrevet eller hørt det sagt av andre unge. På sikt kan det nok være denne formen det blir sidestilt eller erstatter den tidligere uttaleformen, men enn så lenge er det "feil".

Forskjellige uttale av veske og væske har jeg aldri i mitt liv hørt, verken i Nord-Norge eller andre steder. Kan du finne et eksempel på det f.eks. i media? Eller fortelle konkret hvilke byer eller sosiale lag som gjør forskjell på disse ordene?

Anonymkode: 8abcc...639

Jeg er over 50 (litt i overkant å kalle meg ungdom, men takk skal du ha), fra Nord-Norge, og har aldri hørt noen fra mitt hjemsted uttale sæd med e. Når det gjelder væske og veske, tror jeg du misforsto, på mitt hjemsted uttaler vi begge med æ, men æ-en i væske er lengre enn æ-en i veske.

En liten digresjon, men jeg synes alltid det er fascinerende med folk som hevder å ha bedre lokal- og dialektkunnskap om et sted enn dem som faktisk er født og oppvokst der.

Anonymkode: 229e7...fbb

  • Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jeg er over 50 (litt i overkant å kalle meg ungdom, men takk skal du ha), fra Nord-Norge, og har aldri hørt noen fra mitt hjemsted uttale sæd med e. Når det gjelder væske og veske, tror jeg du misforsto, på mitt hjemsted uttaler vi begge med æ, men æ-en i væske er lengre enn æ-en i veske.

En liten digresjon, men jeg synes alltid det er fascinerende med folk som hevder å ha bedre lokal- og dialektkunnskap om et sted enn dem som faktisk er født og oppvokst der.

Anonymkode: 229e7...fbb

Jeg har heller ikke hørt noen uttale sæd med e, har bodd flere steder i Norge. 

Væske og veske uttales med æ, har aldri hørt noen uttale veske med e.  Forskjellen kommer frem i konteksten man bruker ordet i. 

Anonymkode: 5603e...b38

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg har aldri hørt noen uttale hverken sædvæske, bevæpne eller andre av disse ordene, med Æ-lyd. Hadde nok sperret opp øynene om en østlending uttalte slike ord med Æ-lyd. 

Anonymkode: a66e7...44f

  • Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

20 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg er over 50 (litt i overkant å kalle meg ungdom, men takk skal du ha), fra Nord-Norge, og har aldri hørt noen fra mitt hjemsted uttale sæd med e. Når det gjelder væske og veske, tror jeg du misforsto, på mitt hjemsted uttaler vi begge med æ, men æ-en i væske er lengre enn æ-en i veske.

En liten digresjon, men jeg synes alltid det er fascinerende med folk som hevder å ha bedre lokal- og dialektkunnskap om et sted enn dem som faktisk er født og oppvokst der.

Anonymkode: 229e7...fbb

Du er bare fascinert fordi du ikke skjønner noen ting. At en vokal uttales forskjellig i forskjellige dialekter er helt normal allofonisk variasjon. Ingen sier noe på det. Det folk sliter med å tro på, er at det eksisterer en fonemisk forskjell her, som ikke skyldes at folk tror ordet skal uttales slik det skrives.

Anonymkode: 8abcc...639

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 hours ago, AnonymBruker said:

Og jeg har aldri hørt noen uttale hverken sædvæske, bevæpne eller andre av disse ordene, med Æ-lyd. Hadde nok sperret opp øynene om en østlending uttalte slike ord med Æ-lyd. 

Anonymkode: a66e7...44f

Da får du komme til meg på skøyen. Jeg kan bruke Æ der

Anonymkode: afe99...408

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 6.10.2022 den 9.34):

Jeg er ganske sikker på at du troller, men altså: Væske og veske uttales helt likt, på alle dialekter.

Anonymkode: 8abcc...639

På min dialekt (trøndersk) sier vi væske, med Æ, Jeg fyller kjølevæske (med Æ) på bilen, og det gjør alle jeg har vokst opp med, og naboer, sjefen - alle trøndere jeg vet om. 

 

Veske er noe en trønder har over skuldra (evt. i hånden). Væske kan vi nok søle på oss, men den bæres sjeldent i snor over skuldra.

Anonymkode: 1b78c...203

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

På min dialekt (trøndersk) sier vi væske, med Æ, Jeg fyller kjølevæske (med Æ) på bilen, og det gjør alle jeg har vokst opp med, og naboer, sjefen - alle trøndere jeg vet om. 

 

Veske er noe en trønder har over skuldra (evt. i hånden). Væske kan vi nok søle på oss, men den bæres sjeldent i snor over skuldra.

Anonymkode: 1b78c...203

Begge uttales da væske på trøndersk

Anonymkode: 41cbc...8fa

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Begge uttales da væske på trøndersk

Anonymkode: 41cbc...8fa

Væsk mente jeg

Anonymkode: 41cbc...8fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Begge uttales da væske på trøndersk

Anonymkode: 41cbc...8fa

 

Sant nok, både "vesk" og "væsk" vil være trøndersk. Kommer litt an på hvor i Trøndelag man er fra, vil jeg tro. Men vi tømmer ikke kjøleveske på bilen.

Anonymkode: 1b78c...203

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...