Gå til innhold

DET HETER IKKE DET!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vell jeg bryr meg ikke egentlig :) Du er sikkert mye eldre enn meg så du levde på den tiden de kalte det advent men det er deg

nei mamma var nøye på at det het advent :P
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I butikken står det "adventskalender". Det HETER adventskalender. Om dere vil kalle det julekalender må dere gjerne gjøre det, men det er faktisk feil! Selv om det ikke er feil for dere betyr det ikke at det er korrekt.

Anonymous poster hash: d9491...681
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zeitgeist

Advent betyr ankomst - av en nevneverdig hendelse, gjenstand, eller person. I Norge brukes ordet "advent" fortrinnsvis i liturgisk betydning, dvs. tiden før jul og da som en nedtelling til Herrens ankomst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med deg. "Jeg vil gjøre en forskjell" er vel ikke mye annet enn bastard-oversettelsen av "I want to make a difference". Og det samme med "å stå opp for seg selv" - lånt fra engelsk, direkte oversatt, og en språklig vederstyggelighet. På sparket ville jeg heller tro "å sette seg (selv) i respekt", "å stå opp og kjempe/slåss for noe/seg selv" eller "å si klart ifra" er høvelige kandidater.

Og det heter ikke cookies, men KJEKS! (ikke myntet på deg, Niana)

Det heter ikke engang kjeks, det heter småkaker. Crackers er kjeks. :fnise:

Ja høres feil ut men det er rett. Pointet med kalenderen er jo å telle ned TIL jul. Og ventetiden fram til jul heter advent. Kaller du det julekalender høres det jo ut som at jula varer helt fra 1 desember. :)

Tja, ifølge handelstanden varer jo jula fra september. :sukk:

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slenger meg på den, gitt. :fnise: Har også fått med meg at mange skrive "i overigår". Overigår er jo i dag! :vetikke: Det heter "i overmorgen" eller "i forigårs"!

HAHA <3!! Endelig en som er enig med meg at overigår er idag! : D <3<3

(Ja, jeg henger litt etter.. PROBLEM? : >)

Endret av AndreasBR
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaggu.. Jeg har alltid tenkt på det som ... Kjeks.

Men samtidig har jeg også alltid omtalt småkaker som kjeks.

MEN! Hverken småkaker eller kjeks er cookies ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kreves mye arbeid å skal oversette alt dem sier i utenlandske serier til norsk tekst så da er dem dømt til å gjøre noen skrivefeil

Anonymous poster hash: cde7c...27d

Er det bare meg, eller oversetter dem ofte skikkelig feil? Mange ganger helt på bææærtur...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zeitgeist

Jaggu.. Jeg har alltid tenkt på det som ... Kjeks.

Men samtidig har jeg også alltid omtalt småkaker som kjeks.

MEN! Hverken småkaker eller kjeks er cookies ;)

Crackers og cookies er amerikansk engelsk og oversettes begge med kjeks på norsk. Crackers er den (ofte salte og) mettende type kjeks, som Kapteinkjeks, Ritz-kjeks, Sætrekjeks - altså kjeks man ofte vil bruke til ost. Cookies derimot, er søt kjeks som Mariekjeks, Ballerina, Tom og Jerry-kjeks, Gjende, osv.

På britisk engelsk heter kjeks biscuits, og man skiller mellom savoury biscuits (=crackers) og sweet biscuits (cookies).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Crackers og cookies er amerikansk engelsk og oversettes begge med kjeks på norsk. Crackers er den (ofte salte og) mettende type kjeks, som Kapteinkjeks, Ritz-kjeks, Sætrekjeks - altså kjeks man ofte vil bruke til ost. Cookies derimot, er søt kjeks som Mariekjeks, Ballerina, Tom og Jerry-kjeks, Gjende, osv.

På britisk engelsk heter kjeks biscuits, og man skiller mellom savoury biscuits (=crackers) og sweet biscuits (cookies).

Tom & Jerry kjeks er IKKE cookies...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Adventskalender er det man kjøper/lager selv med luker, julekalender er det som går på TV har jeg lest en eller annen plass. Vi har alltid kalt det vi åpner daglig for Adventskalender i hvert fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ooh! Jeg kom på et par ting som irriterer meg..

Når folk sier "Hvordan bil/mc har du?" Mener du "Hva slags" ??

Når folk sier "Overigår".. Det er strengt tatt idag om du ser logisk på det.

Når folk sier "Hær" og mener "her" ... Snakker vi napoleon eller Hitler sin hær liksom?

Når folk sier "Vert" og mener "vært" .

Soleklare feil på bruk av og/å.

Men... Kaste stein i glasshus er også fint, jeg tror nemlig jeg ikke er veldig flink med orddeling.

Men det som irriterer meg noe mer enn alt ovenfor, er når folk tror jeg prøver å være slem fordi jeg sier ifra om at de har skrevet feil!

Det er jo så langt fra sannheten som mulig, selv om det kan oppfattes som spydighet når man retter noen.

Jeg forventer selv å bli rettet om jeg skriver noe feil.

Når det er sant så er det helt greit å bruke enkelte ord, selv om det egentlig er feil.

For eksempel: "Det der var noe dritt ass".. Jeg er ikke så nazi at jeg mener at folk SKAL skrive "altså".

Endret av AndreasBR
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Adventskalender er det man kjøper/lager selv med luker, julekalender er det som går på TV har jeg lest en eller annen plass. Vi har alltid kalt det vi åpner daglig for Adventskalender i hvert fall.

Sjokoladen i adventskalenderen... mmmm.. Beste sjokoladen..

En adventskalender for dagen - CHECK!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg synes ikke flodsvin ligner noe særlig på struts. Mener du å si at begge er dyr?

Hva er flodsvin?

Ta å søk på "Cookies" på nettet du..

Endret av AndreasBR
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er flodsvin?

Ta å søk på "Cookies" på nettet du..

Svære gnagere. Ta å søk på dem på nettet du.

Mener du virkelig å si at for å tilhøre samme kategori, må tingene være visuelt like? Hvorfor er ikke søt/salt greie kriterier? Jeg tror du sitter litt fast i "cookies" brukt av nordmenn, på seminorsk, der definisjonen er ekstremt mye snevrere. Det er litt som å insistere på at ordet "mail" kun kan bety epost.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når folk sier "Hær" og mener "her" ... Snakker vi napoleon eller Hitler sin hær liksom?

Når folk sier "Vert" og mener "vært" .

Det burde ikke irritere deg at folk sier det. Du hører jo ikke hvordan de staver det. Men hvis de skriver det, er det en annen sak.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det burde ikke irritere deg at folk sier det. Du hører jo ikke hvordan de staver det. Men hvis de skriver det, er det en annen sak.

Få deg ett liv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...