Gå til innhold

DET HETER IKKE DET!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Zeitgeist

En bekjent av meg skriver konsekvent "oppdattering", "spesiellt", "ett" (der det skal være "et"), osv., samt en meget tilfeldig bruk av og/å-regelen.

Hun er blitt korrigert flere ganger på dette, men unnskylder seg alltid med at hun lider av dysleksi. Hvilket hun selvsagt ikke har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har en bekjent som alltid snakker om å spørre et spørsmål. Og som om ikke det er nok, har hun ikke forstått forskjellen på ordet spørsmål og ordet spørsmålstegn. Det ender ofte i setninger som dette:

"Ja, men spørsmålstegnet er om vi kan gjøre det" og "jeg har mange spørsmålstegn til det".

Ganske irriterende, men jeg prøver å ikke rette på henne.

Anonymous poster hash: c3fb0...ad7

Så slem du er mot henne... Hvorfor denne ondskapen i å fortsette la henne tro det heter "Spørsmålstegn" ...?

Det å rette noen handler om en eneste ting. Medmennesklighet.. Man ønsker at vedkommende skal bli så god osm de kanvære..

Er ingenting negativt med å rette noen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En bekjent av meg skriver konsekvent "oppdattering", "spesiellt", "ett" (der det skal være "et"), osv., samt en meget tilfeldig bruk av og/å-regelen.

Hun er blitt korrigert flere ganger på dette, men unnskylder seg alltid med at hun lider av dysleksi. Hvilket hun selvsagt ikke har.

Hvordan vet du det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zeitgeist

Hvordan vet du det?

At hun ikke har dysleksi?

a) Skrivefeilene hhv. skrivemønsteret er ikke typisk for dyslektikere

b) Hun har selv hevdet at hun ble diagnostisert med dysleksi da hun var fjorten år. Noe hun ikke ble da det ikke forelå mistanke om dysleksi hverken da eller senere.

c) og/å-feilene er typiske feil som oppstår når man legger uttale til grunn (som i: "Randi Å jeg gikk til butikken Å kjøpte mat Å drikke).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit nok. Men det kan jo hende at hun er lei av å få kommentarer på det da, om du kommenterer det ofte. Noen sliter jo mer med rettskrivinga enn andre.

Endret av sol87
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Zeitgeist

Greit nok. Men det kan jo hende at hun er lei av å få kommentarer på det da, om du kommenterer det ofte. Noen sliter jo mer med rettskrivinga enn andre.

Hun sliter på ingen måte med rettskrivning ellers. Jeg har heller ikke sagt at jeg kommenterer disse feilene ofte.

Når man driver en blogg og hevder at man er journalist, så kan man vel som leser forvente et visst nivå. Å unnskylde seg med å påstå at man har dysleksi - mest sannsynlig selvdiagnostisert - vitner bare om en manglende evne til å ta til seg konstruktiv og velmenende kritikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånne folk gjør det også vanskeligere for de som faktisk har dysleksi. Jo flere som påberoper seg en diagnose de ikke har for å unnslippe kritikk, jo vanskeligere blir det å ta folk på alvor når de sier de har den. Hvis du mistenker noe sånt (eller ADHD, aspergers, depresjon, ME eller stoffskifteproblemer), gå til en spesialist og få det undersøkt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Strandet

Spørsmål blandes ikke sammen. De som eventuelt måtte komme å påstå at du har gjort noe slikt har nok tenkt å servere deg svada.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest brusmaskin

At hun ikke har dysleksi?

a) Skrivefeilene hhv. skrivemønsteret er ikke typisk for dyslektikere

b) Hun har selv hevdet at hun ble diagnostisert med dysleksi da hun var fjorten år. Noe hun ikke ble da det ikke forelå mistanke om dysleksi hverken da eller senere.

c) og/å-feilene er typiske feil som oppstår når man legger uttale til grunn (som i: "Randi Å jeg gikk til butikken Å kjøpte mat Å drikke).

A) hva er det med feilene som ikke er typisk dyslektisk? Hvilke feil er typisk dyslektisk?

B) hvordan i alle dager vet du dette?

C) det kan kun gjelde den ene veien (skrive å for og) men ikke den andre (skrive og for å). Og/å er mer sammensatt enn det å legge uttale til grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun sliter på ingen måte med rettskrivning ellers. Jeg har heller ikke sagt at jeg kommenterer disse feilene ofte.

Når man driver en blogg og hevder at man er journalist, så kan man vel som leser forvente et visst nivå. Å unnskylde seg med å påstå at man har dysleksi - mest sannsynlig selvdiagnostisert - vitner bare om en manglende evne til å ta til seg konstruktiv og velmenende kritikk.

Ja, det er jeg forsåvidt enig i. Når man mener at man er journalist bør man strekke seg langt for å mestre skriving.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ser stadig fler som skriver "å ønske å være", eller liknende feil.

Anonymous poster hash: 0cb38...674

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg ser stadig fler som skriver "å ønske å være", eller liknende feil.

Anonymous poster hash: 0cb38...674

Det er ikke feil.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke feil.

Hehe Dette var pinlig, men sånn går det når jeg skriver sent på kvelden. Dere skjønte jo hva jeg mener selv med et fryktelig dårlig eksempel.

Anonymous poster hash: 0cb38...674

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser stadig fler som skriver "å ønske å være", eller liknende feil.

Anonymous poster hash: 0cb38...674

Det heter flere ikke fler, lignende ikke liknende :)

Anonymous poster hash: cde7c...27d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe Dette var pinlig, men sånn går det når jeg skriver sent på kvelden. Dere skjønte jo hva jeg mener selv med et fryktelig dårlig eksempel.

Anonymous poster hash: 0cb38...674

Mange som sliter med det der. Jeg har venner som er lærere som spør meg om det. Det er jo ingen som lærer syntaks skikkelig lenger, så det er jammen ikke så rart. At det er homonymi akkurat der på norsk er nesten litt tragisk, men jeg ser ingen gode løsninger på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...