Gå til innhold

DET HETER IKKE DET!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

å og og finnes det strenge bestemmelser for. de kan ikke brukes om hverandre.

De enkleste reglene er de vi serveres, og vi får inntrykk av at det er strenge bestemmelser, men under overflaten lurer det kompliserte grammatiske forhold som faktisk skaper tvilstilfeller (for eks. Hun sitter og leser). Dette kalles pseudokoordinering og det er ikke åpenbart at det skal være å eller og.

Bruker av og/ å er heller ikke normert i norsk.

Anonymous poster hash: 9529b...f06

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De enkleste reglene er de vi serveres, og vi får inntrykk av at det er strenge bestemmelser, men under overflaten lurer det kompliserte grammatiske forhold som faktisk skaper tvilstilfeller (for eks. Hun sitter og leser). Dette kalles pseudokoordinering og det er ikke åpenbart at det skal være å eller og.

Bruker av og/ å er heller ikke normert i norsk.

Anonymous poster hash: 9529b...f06

Dette er overhodet ikke noe tvilstilfelle. "Leser" er ikke engang infinitiv, så å bruke infinitivsmerke er fullstendig galt.

Edit: tastefeil.

Endret av Pawn Hearts
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er fraser relevant her?

Og/å er vanskelig, og ikke alltid et spørsmål om å ikke forstå syntaks. Det fins til og med tilfeller der selv språkviterne er i tvil om hva som er det rette ordet, og eller å.;-)

Anonymous poster hash: 9529b...f06

Mitt tips er å prøve å endre setningen til fortid. Det gjør det enklere å se hva som er riktig. Reddet mitt forhold til 'å' og 'og' ;)

Her "jeg prøvde å endre", ergo skal begge ha infinitivsmerke siden de ikke har noen sammenheng.

Anonymous poster hash: 27173...a26

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

å er jo noe du bruker i forhold til verbet, å gjøre, å lese, å skrive.

mens og er når du beskriver en ting i forhold til en annen. er jo så stor forskjell som det er mulig å få det til. skjønner ikke at dere mener de kan brukes om hverandre. enten er det noe jeg har misforstått på grunnskole eller så er norsken deres utrolig liberal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

å er jo noe du bruker i forhold til verbet, å gjøre, å lese, å skrive.

mens og er når du beskriver en ting i forhold til en annen. er jo så stor forskjell som det er mulig å få det til. skjønner ikke at dere mener de kan brukes om hverandre. enten er det noe jeg har misforstått på grunnskole eller så er norsken deres utrolig liberal.

Men det er ikke alltid det er like enkelt å vurdere om det er noen sammenheng mellom verbene, og dermed om begge skal ha infinitivsmerke eller om man skal bruke "og" ;)

Og forøvrig, jeg er neppe særlig liberal, for jeg grøsser fortsatt når jeg ser "i forhold til" slik du bruker det her. Jeg skjønner det er utbredt, men i mine øyne (og øre) betyr det fortsatt sammenlignet med. Og i tillegg grøsser jeg når jeg ser manglende stor forbokstav etter punktum.

Anonymous poster hash: 27173...a26

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er overhodet ikke noe tvilstilfelle. "Leser" er ikke engang infinitiv, så å bruke infinitivsmerke er fullstendig falt.

Ja! Beklager jeg skrev feil i forbifarten. Takk for at du så det:)

"Hun kan sitte og lese" skulle det stå

Et annet alternativ er : Hun ble sittende og lese

Anonymous poster hash: 9529b...f06

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er ikke alltid det er like enkelt å vurdere om det er noen sammenheng mellom verbene, og dermed om begge skal ha infinitivsmerke eller om man skal bruke "og" ;)

Og forøvrig, jeg er neppe særlig liberal, for jeg grøsser fortsatt når jeg ser "i forhold til" slik du bruker det her. Jeg skjønner det er utbredt, men i mine øyne (og øre) betyr det fortsatt sammenlignet med. Og i tillegg grøsser jeg når jeg ser manglende stor forbokstav etter punktum.

Anonymous poster hash: 27173...a26

Uansett ser jeg altfor mange bruke disse utrykkene feil om hverandre. Og skal dessuten som regel ikke brukes til å starte en setning så kanskje du burde se på din egen syntaks før du begynner å rette på andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er fraser relevant her?

Og/å er vanskelig, og ikke alltid et spørsmål om å ikke forstå syntaks. Det fins til og med tilfeller der selv språkviterne er i tvil om hva som er det rette ordet, og eller å.;-)

Anonymous poster hash: 9529b...f06

Gikk kanskje litt fort her. Innen syntaks er fraser konstruksjoner som er mindre enn setninger men større enn ord, typisk et substantiv eller verb med tilhørende modifiserende ord. "Den nye bilen hans" og "katten som likte ost" er eksempler på substantivfraser (eller nomenfraser), mens "løp fort" er en verbfrase.

Ellers stiller jeg meg tvilende til disse tvilstilfellene dine (no pun intended). Eksemplene du har vist til er ikke. "Hun ble sittende og lese" er beint frem feil.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett ser jeg altfor mange bruke disse utrykkene feil om hverandre. Og skal dessuten som regel ikke brukes til å starte en setning så kanskje du burde se på din egen syntaks før du begynner å rette på andre.

Du putter inn punktum midt i en leddsetning, og snakker om å se på egen syntaks? ;) Akkurat dette er et litt interessant fenomen jeg stort sett bare ser på nett. Jeg lurer litt på om det ikke skyldes at IM, forum og lignende er nærmere genuin (og dermed grammatisk rotete) språk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest brusmaskin

Og skal dessuten som regel ikke brukes til å starte en setning så kanskje du burde se på din egen syntaks før du begynner å rette på andre.

Fins det virkelig en lov om at man skal være perfekt sjøl før en retter på andre? Det er noe av det dummeste jeg har hørt, men lykke til, du:-)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fins det virkelig en lov om at man skal være perfekt sjøl før en retter på andre? Det er noe av det dummeste jeg har hørt, men lykke til, du:-)

Det var det du som sa, ikke jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gikk kanskje litt fort her. Innen syntaks er fraser konstruksjoner som er mindre enn setninger men større enn ord, typisk et substantiv eller verb med tilhørende modifiserende ord. "Den nye bilen hans" og "katten som likte ost" er eksempler på substantivfraser (eller nomenfraser), mens "løp fort" er en verbfrase.

Ellers stiller jeg meg tvilende til disse tvilstilfellene dine (no pun intended). Eksemplene du har vist til er ikke. "Hun ble sittende og lese" er beint frem feil.

Jeg vet hva en fraser er, men hvorfor mener du det er relevant for bruk av og/å?

Du må gjerne tvile på tvilstilfellene, men du kan også velge å skaffe deg ny kunnskap. Det er alltid gøy å lære noe nytt. Jeg er ikke selv ekspert på pseudkoordinering, men har hørt et par foredrag om det. Spennende om en er mer enn gjennomsnittet interessert i grammatikk.

Anonymous poster hash: 9529b...f06

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du putter inn punktum midt i en leddsetning, og snakker om å se på egen syntaks? ;) Akkurat dette er et litt interessant fenomen jeg stort sett bare ser på nett. Jeg lurer litt på om det ikke skyldes at IM, forum og lignende er nærmere genuin (og dermed grammatisk rotete) språk.

Det står litt respekt av det men allikevel mener jeg det er feil å mene noe annet om og og å.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest brusmaskin

Det var det du som sa, ikke jeg.

Neida, men hele greia med at man ikke kan korrigere andre uten at folk skal hiver seg over og finne feil hos en selv, er så utrolig teit;-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det står litt respekt av det men allikevel mener jeg det er feil å mene noe annet om og og å.

En annen viktig regel: Alltid komma foran 'men'.

Anonymous poster hash: 27173...a26

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida, men hele greia med at man ikke kan korrigere andre uten at folk skal hiver seg over og finne feil hos en selv, er så utrolig teit;-)

Jeg har da aldri påstått noe annet? Hvor har jeg påstått det fortell meg det du.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet hva en fraser er, men hvorfor mener du det er relevant for bruk av og/å?

Du må gjerne tvile på tvilstilfellene, men du kan også velge å skaffe deg ny kunnskap. Det er alltid gøy å lære noe nytt. Jeg er ikke selv ekspert på pseudkoordinering, men har hørt et par foredrag om det. Spennende om en er mer enn gjennomsnittet interessert i grammatikk.

Anonymous poster hash: 9529b...f06

Fordi man i enkelte tilfeller er avhengig av å se på frasens struktur for å avgjøre om man skal bruke infinitivsmerke eller konjunksjon. Dette er det mange som ikke forstår, og ender dermed opp med å bruke feil ord.

Altså, om du mener det finnes tvilstilfeller må du gjerne demonstrere det. Eksemplene du har trukket frem er glassklare.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest brusmaskin

Uansett ser jeg altfor mange bruke disse utrykkene feil om hverandre. Og skal dessuten som regel ikke brukes til å starte en setning så kanskje du burde se på din egen syntaks før du begynner å rette på andre.

Her, flinkeceline, sier du det vel ganske tydelig. Du oppmoder noen om å se på egen syntaks før h*n retter på andre. Eller er du av en annen oppfatning?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...