Gjest Cosmopolitan_ Skrevet 1. mars 2013 #121 Skrevet 1. mars 2013 (endret) . Endret 1. mars 2013 av Cosmopolitan_
Gjest uAnonymbruker Skrevet 1. mars 2013 #122 Skrevet 1. mars 2013 Jeg er fortsatt helt i sjokk over at hun kalte ungen en nitte, hadde mamma sagt noe sånt til meg så hadde hun aldri klart å leve med seg selv. Det er bare ikke noe man sier om et barn man liksom skal være glad i, uansett.
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2013 #123 Skrevet 1. mars 2013 Jeg er fortsatt helt i sjokk over at hun kalte ungen en nitte, hadde mamma sagt noe sånt til meg så hadde hun aldri klart å leve med seg selv. Det er bare ikke noe man sier om et barn man liksom skal være glad i, uansett. Hva er egentlig en nitte? Hun angret heldigvis noe helt fryktelig etterpå Anonym poster: 5809ec179ef7aff93c5f2df6c60c6135
Gjest Violetta Skrevet 1. mars 2013 #124 Skrevet 1. mars 2013 Jeg lurer på hvordan de adoptivforeldrene hadde taklet å ha biologiske barn med atferdsproblemer. 3
Gjest uAnonymbruker Skrevet 1. mars 2013 #125 Skrevet 1. mars 2013 Hva er egentlig en nitte? Hun angret heldigvis noe helt fryktelig etterpå Anonym poster: 5809ec179ef7aff93c5f2df6c60c6135 En nitte er når du ikke får det du har betalt for. Eller f.eks som de også oversetter det med i dokumentaren, et lodd uten gevinst.
Gjest O___o Skrevet 1. mars 2013 #126 Skrevet 1. mars 2013 Jeg kan forstå at de valgte å plassere henne, men ikke begrunnelsen deres og jeg kan ikke forstå at de, som terapeuter, lot det gå så langt. Jeg synes at jenta hadde en veldig logisk måte å reagere på under veis. Kos og kjærtegn ble gitt på adoptivmorens premisser. Barnet blir fremstilt som det sorte fåret, foreldrene fremstiller det som om hun er problemet, terapeuten/psykologen til foreldrene fremstiller det som om hun er problemet. Foreldrene setter ikke logiske grenser / forklarer ikke hvorfor ting er lov / ikke lov. Og når adoptivmoren forteller at barnet skal flytte, reagerer barnet som om ingenting har skjedd. Hadde hun hatt et normalt forhold til famililen / en normal tilknytning / normalt forhold til følelsene sine, ville hun ikke ha reagert slik. Et normalt barn vil reagere, kanskje bli trist, sint, lei seg, føle seg lurt, dersom noen tar i fra dem / forsyner seg av / stjeler deres sukkertøy / slikkepinner. Det er få barn som vil reagere som om ingen ting har skjedd og knapt heve et brynn. Å ta fra barnet / at barnet mister omsorgspersonen / foreldrene sine, ville gjøre et normalt barn sønderknust, fortvilet og lei seg. 1
Gjest Doh Skrevet 1. mars 2013 #127 Skrevet 1. mars 2013 Helt grusom dokumentar. Reagerte veldig på en del ting adoptivmoren sa, som f.eks at hun trodde Masho hadde blitt hypnotisert i Etiopia for å gjære sånne irriterende ting (jeg så iiiiiiingen ting som kunne være irriterende hos den jenta). Og at de ble sure for at avlastingsfamilien ga henne en del av kjøkkenhagen som hennes egen, for hun skulle ikke få noe der. Og en haug med andre ting. Hadde lyst å reise ned til Danmark og adoptere henne selv 3
Gjest Violetta Skrevet 1. mars 2013 #128 Skrevet 1. mars 2013 Jeg opplevde det ikke som om hun reagerte som om ingenting hadde skjedd. Jeg tolket det heller slik at hun ikke visste hvordan hun skulle reagere for å få anerkjennelse av sine adoptivforeldre. Hun stirrer tomt fremfor seg : Hva er det denne fremmede kvinnen vil? Jeg skjønner ikke språket, kroppsspråket, forventningene de har til meg. Hun utagerer i ren frustrasjon over ikke å forstå og ikke bli forstått. Det at hun ikkje spiser på to dager : en kjent grunn til anoreksi er at den det gjelder prøver å gjenvinne kontroll over i hvert fall noe i livet sitt. I dette tilfellet maten. 7
vanskapning Skrevet 1. mars 2013 #129 Skrevet 1. mars 2013 For en forferdelig trist dokumentar! Helt sjokkert over at jenta ikke fikk mat, til tross for at hun ikke hadde spist på to dager, fordi hun "gjorde noen bevegelser"! 1
Merete76 Skrevet 1. mars 2013 #130 Skrevet 1. mars 2013 Jeg ble også helt satt ut etter dokumentaren. Men jeg skjønner ikke hvordan dokumentarfilmmakeren klarte å filme alt dette uten å gripe inn! Hun skjønte jo tidlig at dette ikke var noen grei adopsjonssak, skjønte at de biologiske foreldrene ikke helt forstod hva de hadde gått med på, og at DanAdopt ikke var ærlige med dem. Hun kunne forhindret dette - og likevel fortalt omverden om hva som skjer med adopsjoner i Etiopia - men valgte heller å dokumentere det fra en avstand. En ting når man er naturfotograf, at man ikke skal gripe inn i naturens orden og redde et lam fra ørna, men dette er jo mennesker! Anonym poster: 959cff3a8c457e09f58b079307559b11 hun kontaktede kommunen/barnevernet underveis. 1
Gjest LanaLane Skrevet 1. mars 2013 #131 Skrevet 1. mars 2013 (endret) Dette må være noe av det mest forferdelige jeg har sett. At foreldrene er psykologer er ikke til å forstå. "Et barn må ikke få altfor mye kjærlighet." "Jeg føler ikke at jeg har fått gevinst?" Seriøst, hvis det er noe et barn trenger er det å bli elsket, også når er "slemt." At dette paret fikk adoptere er helt skandaløst, og jeg synes så utrolig synd på barna og familien deres. Foreldrene har tydeligvis blitt truet i etterkant av programmet...: http://www.bt.dk/danmark/efter-tv2-dokumentar-adoptivforaeldre-har-soegt-hjaelp-hos-politiet Endret 1. mars 2013 av LanaLane 1
Gjest Cosmopolitan_ Skrevet 1. mars 2013 #132 Skrevet 1. mars 2013 Jeg er adoptert selv, og fikk vondt i hele kroppen da jeg så dokumentaren. Mange her kritiserer adoptivforeldrene (og ja, de fortjener det absolutt), men jeg synes også adopsjonsforeningen fortjener et stort spark bak. Her har de tydeligvis lovet foreldrene mye som det viser seg at de går tilbake på? Og hva er greia med disse rapportene? Jeg er adoptert fra et land i Asia, og der er det veldig strenge regler, mine biologiske foreldre skal ikke vite noe om meg. Hvem er det som har lovet at de skal få lese rapportene? Og er det sånn det fungerer? Det jeg kanskje reagerer mest på er adoptivforeldrene. Hvis psykoterapeut er det samme i Danmark som her vil det si at disse to menneskene faktisk er psykologer? I så fall burde de kanskje ha litt kjennskap til barns utvikling? Bare det lille vi fikk se av måten foreldrene forlot barna på er jo helt hårreisende. De ble ikke fortalt at foreldrene skulle dra, og like etter (omtrent) kommer adoptivforeldrene inn i livet deres? Det er jo bare å tenke seg, om vi hadde mistet våre foreldre, selvfølgelig hadde vi sørget. Det går ikke over etter noen måneder, som disse foreldrene tydeligvis trodde. Og å la et barn gå uten mat i to dager fordi det gjør noen bevegelser... straffen passer overhodet ikke til det hun gjorde galt (om man i det hele tatt kan kalle det galt.) Ble også vanvittig provosert over at adoptivmoren trodde hun var kjærlig og ga så mye av seg selv, selv om det første hun sa da denne psykologen kom hjem til dem, var at hun ikke ville være sammen med datteren når hun var vanskelig. At de to fremdeles har foreldretten over jenta, og setter henne på instutisjon vil jo bare ødelegge henne mer. Hvis hun har problemer med tilknytning vil hun få enda større problemer av å ikke ha noen nære å forholde seg til. Jeg håper denne dokumentaren får så mye omtale at barnevernet vurderer å frata dem omsorgsretten. Jeg synes heller ikke jenta så trist hun når hun kom fra avlastningshjemmet - som moren påstod - hun løp jo rundt og sang. Og at en egen kjøkkenhage er en gave? Det kan jo virke som om hun faktisk hadde det bra der? 5
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2013 #133 Skrevet 1. mars 2013 Her er en lenke hvor foreldrene forklarer seg. http://www.bt.dk/danmark/foraeldrene-fra-tv-dokumentaren-derfor-staar-vi-frem Anonym poster: c0ab12da981d793223b69dd9e0a9cd10
Gjest Gjest Skrevet 1. mars 2013 #134 Skrevet 1. mars 2013 Så denne på nett-tv....uten teksting... så jeg gikk glipp av veldig mange detaljer, kan ikke et ord etiopisk og heller ingen reser i muntlig dansk! Men jeg forstod dog mer enn nok til at jeg skjønte hvor tragisk det var:-( stakkars, stakkars jente.. Noen som vet hvor jeg kunne fått sett denne dokumentar en MED norsk teksting?
Gjest Doh Skrevet 1. mars 2013 #135 Skrevet 1. mars 2013 Så denne på nett-tv....uten teksting... så jeg gikk glipp av veldig mange detaljer, kan ikke et ord etiopisk og heller ingen reser i muntlig dansk! Men jeg forstod dog mer enn nok til at jeg skjønte hvor tragisk det var:-( stakkars, stakkars jente.. Noen som vet hvor jeg kunne fått sett denne dokumentar en MED norsk teksting? Skal vel være på NRK tror jeg
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2013 #136 Skrevet 1. mars 2013 Så denne på nett-tv....uten teksting... så jeg gikk glipp av veldig mange detaljer, kan ikke et ord etiopisk og heller ingen reser i muntlig dansk! Men jeg forstod dog mer enn nok til at jeg skjønte hvor tragisk det var:-( stakkars, stakkars jente.. Noen som vet hvor jeg kunne fått sett denne dokumentar en MED norsk teksting? her http://tv.nrk.no/program/koid24009112/adopsjonens-pris Dette var jo en klippet versjon, originalen varer jo i halvannen time om jeg ikke har misforstått - er det noen som vet hvor man kan se den uklippet? Anonym poster: 5809ec179ef7aff93c5f2df6c60c6135
Gjest guest Skrevet 1. mars 2013 #137 Skrevet 1. mars 2013 Bare jeg som irriterer meg over de fæle bryna til adoptivmor? Ser ut som en mann uansett, men hadde ikke skadet å nappe de litt. Trist hjerteskjærende dokumentar ja, men de to tykke svarte buskene ødela konsentrasjonen min. 1
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2013 #138 Skrevet 1. mars 2013 Litt av en omtale fra en psykolog, gitt http://m.bt.dk/f/?article=23454910-Psykolog-om-adoptivforaeldre-Jeg-havde-mistanke-om-psykisk-misbrug Anonym poster: 139171ff11b055965f5f95e671862007
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2013 #139 Skrevet 1. mars 2013 Det virket som hun Henriette (moren) gikk til psykisk krigføring mot datteren. Det ble en kamp om hvem som skulle gi seg først. Jeg tror Masho har opplevd helt forferdelige forhold utenfor kamera også...sikkert mye verre enn det som kom frem i dokumentaren. Hun turte jo knapt åpne munnen når moren var i nærheten, hun så helt skadet ut. Anonym poster: 291973346bf9a172bfa57b51674f9807 2
missea Skrevet 1. mars 2013 #140 Skrevet 1. mars 2013 Det virket som hun Henriette (moren) gikk til psykisk krigføring mot datteren. Det ble en kamp om hvem som skulle gi seg først. Jeg tror Masho har opplevd helt forferdelige forhold utenfor kamera også...sikkert mye verre enn det som kom frem i dokumentaren. Hun turte jo knapt åpne munnen når moren var i nærheten, hun så helt skadet ut. Anonym poster: 291973346bf9a172bfa57b51674f9807 Helt enig i dette.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå