Gå til innhold

Adopsjonens pris - dokumentar på NRK

Fremhevede innlegg

Skrevet

hadde det vært bedre at ingen fikk vite hva som faktisk foregår? Det er jo det som ville blitt resultatet.

Å sende en dokumentar på landsdekkende TV er ikke eneste måte å oppdage dette på. Det har tydeligvis skjedd mange forbedringer allerede, og jeg tror ikke dokumentaren kan takkes for alle forbedringene. At danske, norske etc adopsjonsbyrå tar affære er langt viktigere, og det kan de gjøre uten at det blir sendt på TV. Norske adopsjonsforum mener at dokumentaren aldri burde blitt sendt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Men for gutten kunne jo det vært svært traumatisk, å bli sendt til en ny familie igjen, etter 5 år hos denne nye familien som han nå har tilpasset seg.

Jeg bare prøver å si at når nå saken utviklet seg slik i en stygg retning er det ikke sikkert at det finnes noen bedre løsning enn det de kom fram til - da var det gjerne allerede for sent til å kunne holde søsknene sammen uten at det skulle få større konsekvenser enn det som ble løsninga.

Jenta havnet jo på barnehjem fordi (ble det påstått) at det var best for henne, så en familie som kunne tatt i mot begge barna hadde kanskje vært en verre løsning for begge.

Det er ikke sikkert det hadde vært en verre løsning for begge.

Gjest uAnonymbruker
Skrevet

Jeg aner ikke. Jeg lager ikke dokumentarer, men jeg ser det etiske dilemmaet ved denne filmen.

Jeg hadde ikke taklet å være en offentlig person som mange skulle mene noe om. Jeg hadde aldri valgt et slikt liv. Og denne jenta har aldri fått noe valg.

Jeg ser selvfølgelig også ulempen med det, selvfølgelig. Men jeg mener det er viktigere å åpne øynene på mennesker sånn at mange mange barn kan få slippe å komme i samme situasjon som denne lille jenta og gutten. Dokumentarer som dette er med på å redde livene til andre små barn, og det mener jeg er viktigst.

• Liker 1
Skrevet

Det er ikke sikkert det hadde vært en verre løsning for begge.

Men det er ikke sikkert det hadde vært en bedre løsning heller. Poenget er at man som utenforstående uten innsikt i saken skal være forsiktige med å dømme og kritisere de valg som ble gjort til sist, fordi det kan hende at det var best for alle. Eller ikke. Det vet vi ikke, og får mest sannsynlig aldri vite.

Gjest uAnonymbruker
Skrevet (endret)

Å sende en dokumentar på landsdekkende TV er ikke eneste måte å oppdage dette på. Det har tydeligvis skjedd mange forbedringer allerede, og jeg tror ikke dokumentaren kan takkes for alle forbedringene. At danske, norske etc adopsjonsbyrå tar affære er langt viktigere, og det kan de gjøre uten at det blir sendt på TV. Norske adopsjonsforum mener at dokumentaren aldri burde blitt sendt.

Uten denne dokumentaren, og dokumentarer som den, så ville f.eks jeg ikke fått vite hva som foregikk. Jeg fikk vite om den her og nå fordi jeg ikke har TV, og ikke har noe med adopsjoner å gjøre, så jeg ville mest sansynlig heller ikke tatt initiativ selv til å gå i dybden på adopsjonssaker som denne, rett og slett fordi jeg ikke var klar over at det var et problem.

Selvfølgelig kan ikke denne ene dokumentaren takkes for alle forbedringene, men den er med på det, på samme måte som alle andre liknende dokumentarer og mediasaker har vært med på det.

Endret av uAnonymbruker
  • Liker 2
Gjest uAnonymbruker
Skrevet

Jeg får vondt i hjernen av adoptivmoren...

• Liker 1
Skrevet

Men det er ikke sikkert det hadde vært en bedre løsning heller. Poenget er at man som utenforstående uten innsikt i saken skal være forsiktige med å dømme og kritisere de valg som ble gjort til sist, fordi det kan hende at det var best for alle. Eller ikke. Det vet vi ikke, og får mest sannsynlig aldri vite.

Jeg sier ikke at jeg VET noe, jeg bare synser. Ingen kan vite.

Skrevet

Jeg klarer ikke se på dette, har bare kommet til første kvelden på hotellrommet. Hvorfor i all verden adopterer de to ganske store barn rett fra foreldrene sine? De må da finne noen fra et barnehjem, helst babyer.. Klart ungene gråter og vil ha mamma, de føler seg jo kidnappet, og skjønner ikke hvorfor de ikke får hjem fra de rare folkene...

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor kan ikke Masho få lov til å komme hjem igjen til de egentlige foreldrene sine? Lurer på om hun i det hele tatt har blitt spurt om hvor hun vil bo. :(

Skrevet

Fy faen........har nettopp sett denne dokumentaren. Stakkars den jenta....for en forferdelig mor hun endte opp med. Hvordan er det mulig å være så kald overfor et barn. Hun jenta har nok blitt skadet for livet.

Anonym poster: 291973346bf9a172bfa57b51674f9807

• Liker 1
Skrevet

Skulle egentlig legge meg, men ble sittende og se på denne dokumentaren. Rett og slett forjævlig. Får vondt av det stakkars barnet som blir behandlet på en slik måte. Hvor er omsorgen? Empatien? Jeg får bare lyst til å adoptere det stakkars barnet selv og knusekose henne til hun føler seg elsket. Adoptivforeldrene virker jo helt på bærtur, de virker så ufattelig kyniske og ubarmhjertige.

Mvh Yvonne :heiajente:

• Liker 2
Skrevet

Jeg så dokumentaren rett før jeg la meg i går kveld, og det var bare helt forferdelig. Jeg måtte virkelig gråte når jeg så den dypt ulykkelige jenta sitte inne på rommet sitt alene. Jeg tenker bare, hvorfor er det ingen som holder rundt henne? Hvorfor er det ingen som spør henne hva hun føler?

Vondt i hjertet. Virkelig.

• Liker 1
Skrevet

Vi må ikke glemme at vi så en time av noe som foregikk over mange år. Det gir et vagt inntrykk og sjelden hele sannheten. Det blir som å lese to linjer av et to siders brev. Syns synd på både både de biologiske foreldrene, adoptivforeldrene og jenta jeg.

• Liker 1
Skrevet

Grusom - men viktig - dokumentar. Tror faktisk adoptivmor gjorde det hun hadde kapasitet til, men hennes kapasitet var dessverre begrenset. Og hun holdt tilbake kjærlighet - etter råd fra fagfolk! Hva er det for noe?!

Jenta hadde antagelig fått problemer, uansett hvem adoptivforeldrene var, hun var kanskje for stor til adopsjon. Men hun kunne definitivt kommet til adopt.foreldre som hadde taklet det bedre.

Jeg er fostermor, og mitt fosterbarn følges opp på alle tenkelige måter for at barnet skal ha det bra. Jevnlig kommer BV innom for å se at ting er som de skal. Hvorfor er det ikke slik med adoptivbarn? Blir de overlatt til skjebnen. Noe må gjøres.

Gjest Yellow Taxi
Skrevet

Hvorfor er det ikke slik med adoptivbarn? Blir de overlatt til skjebnen. Noe må gjøres.

Som regel er det jo spedbarn og da ser jeg ingen grunn til at adoptivforeldre skal få sterkere oppfølging enn "vanlige" foreldre.

Gjest Magdalene
Skrevet

Jeg syns så ufattelig synd på denne jenta.

-møkkakjærring!

• Liker 2
Skrevet

Yellow Taxi: Som du så i dokumentaren; det er jo ikke bare spedbarn som adopteres. Iallfall så burde de som har adoptert større barn, bli fulgt opp. Ikke minst fordi terskelen til å be om hjelp, ofte vil være høy. Man vil jo klare seg selv, det kan føles som et nederlag å be om hjelp. Adoptivforeldrene var antagelig utslitt på det tidspunktet de ba om hjelp.

Gjest Magdalene
Skrevet

Når jeg tenker meg om var det jo godt de ga henne fra seg, men synd at hun ikke fikk komme til en kjærlig og god familie.

Lurer på hva de hadde gjort om dette var et biologisk barn, med utfordringer. Hadde de bare gitt henne bort da?

Skrevet

Lurer på om hun jenta var autist eller noe. Virker som hun kanskje hadde et eller annet syndrom. Hun klarte ikke å gi uttrykk for følelsene sine på en normal måte. Hun virket også ganske følelseskald eller sint. Når hun ble fortalt at hun måtte flytte ut fra familien så var det ikke noen normal reaksjon. Synes det så autistisk ut.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...