Gå til innhold

Adopsjonens pris - dokumentar på NRK

Fremhevede innlegg

Skrevet

Uff, har sett halve dokumentaren nå og vet ikke om jeg orker å se resten. Nei og nei!! Får vondt bare av å se hvordan lille jenta prøver å protestere på hotellrommet. :grine: Håper ikke dette er representativt for adopsjonsbyråene.

Jeg vil tro det er ganske vanlig for eldre adoptivbarn å reagere. At det er normalen. Poenget blir vel mer hvordan det håndteres ...

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Den psykologen de hadde hjemme sa det jo og. At det beste var at mor var reservert og ikke viste betingelsesløs kjærlighet ... sånn cirka iallfall.

Og ... begge foreldrene var psykoterapeuter, hva nå det er.

Syns han psykologen de hadde hjemme virka veldig useriøs.

• Liker 4
Skrevet

Jeg reagerte også på dette programmet. At jenta ble skilt fra broren sin var helt forferdelig og ikke nødvendig. Virker som om adoptivforeldrene ble litt sjokkerte da ting ikke gikk som de hadde planlagt og valgte å fokusere på å rydde "problemet" av veien slik at de kunne sitte der som den lykkelige familien de ønsket med et lydig lite barn (broren).

• Liker 6
Skrevet

Lurer på om dette har ført til noen konsekvenser for adopsjonsbyrået, DanAdopt? Det er de som bør ta mye av kritikken, synes jeg.

Jeg synes i utgangspunktet at det er en ekstremt dårlig ide å fjerne såpass store barn fra sine friske, levende foreldre til andre siden av jordkloden. Det er jo ikke rart at de sliter med å knytte seg følelsesmessig til noen! Stakkars, stakkars barn, og stakkars foreldre. Det er utrolig mye som har sviktet i denne prosessen, og de største forventningene ville jeg faktisk hatt til det danske adopsjonsbyrået. Men neida...

Men det er jo mulig det har kommet mer frem i danske medier i etterkant? Noen som vet?

Skrevet (endret)

Måtte google litt for å vite mer om saken... Nå viser det seg at hun mosha var eldre enn først antatt, at hun var nærmere 6 år og ikke 4 når hun ble adoptert.... her er linker for de som er interessert...

http://www.bt.dk/dan...ore-hemmelighed

http://www.bt.dk/dan...masho-det-i-dag

http://go.tv2.dk/art...-på-masho.html

http://nyhederne.tv2...-adopteret.html

Herregud, og "mora" er miljøterapeutmedarbeider for psykiske sårbare barn/unge :sjokkert: Hun burde ha vel visst bedre....

Endret av Kooko
  • Liker 2
Skrevet

Tror staten er nøyaktig like interessert i enkeltskjebner, med mindre massemedia lager sirkus da selvfølgelig.

Ja, og her ble det jo laget mye sirkus. Denne saken har vært i dansk media før, sammen med en annen sak av lik karakter.

Skrevet

Jeg reagerte også på dette programmet. At jenta ble skilt fra broren sin var helt forferdelig og ikke nødvendig. Virker som om adoptivforeldrene ble litt sjokkerte da ting ikke gikk som de hadde planlagt og valgte å fokusere på å rydde "problemet" av veien slik at de kunne sitte der som den lykkelige familien de ønsket med et lydig lite barn (broren).

Husk nå at denne dokumentaren går over flere år, så det er MYE vi ikke får med oss, av hva de har forsøkt og ikke forsøkt. Og det kan godt hende at avgjørelsen om å sende jenta vekk var tatt etter råd fra folk med peiling. Hvis denne jenta hadde det vondt i dette hjemmet, hvorfor skulle hun bli? Det er jo bedre at jenta drar et sted der hun får det bedre, enn å bli tvunget til å bli boende hos noen hun mistrives med fordi hun var så uheldig å bli adoptert. Alt i alt, så kan det hende at det å sende henne vekk igjen var det lureste de gjorde.

Synes vi skal være forsiktige med å dømme foreldrene for kraftig utifra 50 minutter med film...

Skrevet

Husk nå at denne dokumentaren går over flere år, så det er MYE vi ikke får med oss, av hva de har forsøkt og ikke forsøkt. Og det kan godt hende at avgjørelsen om å sende jenta vekk var tatt etter råd fra folk med peiling. Hvis denne jenta hadde det vondt i dette hjemmet, hvorfor skulle hun bli? Det er jo bedre at jenta drar et sted der hun får det bedre, enn å bli tvunget til å bli boende hos noen hun mistrives med fordi hun var så uheldig å bli adoptert. Alt i alt, så kan det hende at det å sende henne vekk igjen var det lureste de gjorde.

Synes vi skal være forsiktige med å dømme foreldrene for kraftig utifra 50 minutter med film...

Ja, det er sikkert mye vi ikke har fått med oss, jeg dømmer ingen. Men jeg syns fortsatt ikke det var nødvendig å skille henne fra broren.

Skrevet

Her er en link til til Adopsjonsforum sin uttalelse om saken: http://www.adopsjonsforum.no//index.aspx?article=4409224. Det er Adopsjonsforum som formidler adopsjon fra Etiopia i Norge.

Jeg er mamma til en jente som er adoptert, og denne filmen er så vond at jeg angrer på at jeg så den.

Jeg kjenner mange adoptivforeldre og deres barn, og vet heldigvis at dette ikke er representativt for gjennomføring av adopsjoner eller for foreldre som adopterer. Dette er en sak med bare tapere, og skjærer dypt i et mammahjerte.

Skrevet

Ja, det er sikkert mye vi ikke har fått med oss, jeg dømmer ingen. Men jeg syns fortsatt ikke det var nødvendig å skille henne fra broren.

Hvis hun mistrives noe forferdelig i sin "nye" familie, skal hun bli tvunget til å bli værende for brorens del? Eller skal broren sendes med henne?

Gjest uAnonymbruker
Skrevet

Har så vondt av de biologiske foreldrene...

Gjest Violetta
Skrevet

En annen ting er om dokumentaren i det hele tatt burde vært laget. Dette er jentas liv, brettet ut for alle som vil se. Hun kommer alltid til å være kjent for dette, og det har aldri vært hennes valg.

• Liker 5
Skrevet

Hvis hun mistrives noe forferdelig i sin "nye" familie, skal hun bli tvunget til å bli værende for brorens del? Eller skal broren sendes med henne?

Så klart skal hun ikke bli i en familie hun ikke trives i. En løsning kunne være å sende barna til en familie som takler begge barna, ikke bare ett av dem, på tross av at jenta er gammel og har problemer med tilknytning. Jeg sier ikke at dette ER løsningen, men jeg mener fortsatt at barna burde kunne vokse opp sammen hvis det er mulighet for det.

• Liker 2
Gjest uAnonymbruker
Skrevet

En annen ting er om dokumentaren i det hele tatt burde vært laget. Dette er jentas liv, brettet ut for alle som vil se. Hun kommer alltid til å være kjent for dette, og det har aldri vært hennes valg.

hadde det vært bedre at ingen fikk vite hva som faktisk foregår? Det er jo det som ville blitt resultatet.

• Liker 4
Gjest Violetta
Skrevet

hadde det vært bedre at ingen fikk vite hva som faktisk foregår? Det er jo det som ville blitt resultatet.

Mener du at det er riktig å ofre jentas privatliv for denne saken?

De kunne laget dokumentaren på en annen måte.

• Liker 3
Gjest uAnonymbruker
Skrevet

Mener du at det er riktig å ofre jentas privatliv for denne saken?

De kunne laget dokumentaren på en annen måte.

Jeg mener det er riktig og veldig viktig å vise verden hva som skjer på en så virkelig måte at det rører sjeler og får opp øynene til mennesker. Både med denne dokumentaren, og andre viktige dokumentarer.

Hvordan mener du dokumentaren ville hatt slagkraft uten at forholdene faktisk ble vist? Og ikke bare denne, men også andre dokumentarer?

• Liker 5
Skrevet

Dokumentaren er etisk betenkelig, men likevel viktig. Tror ikke jenta har glemt sine foreldre, som noen lenger opp her sa, hun er så gammel at hun aldri kommer til å glemme dem. Hun roper jo på mamma gjennom hele dokumentaren, jo! Fælt for henne å miste broren også, og fælt for han. Begge barna har fått ødelagt livene sine.

Grusomt å kjøpe og selge barn på denne måten. Blir kvalm.

• Liker 2
Skrevet

Så klart skal hun ikke bli i en familie hun ikke trives i. En løsning kunne være å sende barna til en familie som takler begge barna, ikke bare ett av dem, på tross av at jenta er gammel og har problemer med tilknytning. Jeg sier ikke at dette ER løsningen, men jeg mener fortsatt at barna burde kunne vokse opp sammen hvis det er mulighet for det.

Men for gutten kunne jo det vært svært traumatisk, å bli sendt til en ny familie igjen, etter 5 år hos denne nye familien som han nå har tilpasset seg.

Jeg bare prøver å si at når nå saken utviklet seg slik i en stygg retning er det ikke sikkert at det finnes noen bedre løsning enn det de kom fram til - da var det gjerne allerede for sent til å kunne holde søsknene sammen uten at det skulle få større konsekvenser enn det som ble løsninga.

Jenta havnet jo på barnehjem fordi (ble det påstått) at det var best for henne, så en familie som kunne tatt i mot begge barna hadde kanskje vært en verre løsning for begge.

• Liker 1
Gjest Violetta
Skrevet

Jeg mener det er riktig og veldig viktig å vise verden hva som skjer på en så virkelig måte at det rører sjeler og får opp øynene til mennesker. Både med denne dokumentaren, og andre viktige dokumentarer.

Hvordan mener du dokumentaren ville hatt slagkraft uten at forholdene faktisk ble vist? Og ikke bare denne, men også andre dokumentarer?

Jeg aner ikke. Jeg lager ikke dokumentarer, men jeg ser det etiske dilemmaet ved denne filmen.

Jeg hadde ikke taklet å være en offentlig person som mange skulle mene noe om. Jeg hadde aldri valgt et slikt liv. Og denne jenta har aldri fått noe valg.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...