Gå til innhold

Adopsjonens pris - dokumentar på NRK

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg ble anonym. En første gang for meg. Beklager det.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ble jo en stor debatt i DK etter at denne ble sendt. De sendte den faktisk to kvelder på rad så alle fikk sett den.

Dansk TV reiste også tilbake og oppsøkte foreldrene til barna. Noe av dette ligger ute på danske nettaviser.

Er en stund siden jeg så dokumentaren, og jeg tenker ennå på den lille jenta. Så ja, denne dokumentaren kan føre til søvnløshet:/

Anonym poster: b292c20e67129a6659fcbfcda8b5a8a1

Skrevet

Kan ikke begripe at de ikke vurderte sende henne hjem, når det er tydelig der hun hører til.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Så den akkurat nå, og jeg sliter litt med å forstå.

Hvorfor i all verden reagerer moren så kraftig på at hun gjør en irriterende bevegelse på hodet? Ærlig talt, det kan da umulig være en grunn til å bli sendt fra bordet. Ikke så jeg noen bevegelse heller, men det er uansett irrelevant.

Hvor lenge hadde hun bodd med familien når de velger å sende henne bort? Når hun presterer å si at det er som å ha kjøpt et lodd uten gevinst ble jeg rystet. Hva hvis hun fikk et biologisk barn med problemer, ville hun ha sendt bort det barnet også?

Stakkars stakkars jente. :(

Endret av Naria
  • Liker 3
Skrevet

Ja, den kommentaren var hjerteløs. Jeg håper og tror at de færreste adoptivforeldre er slike onde fitter, unnskyld uttrykket, men det er hva hun er. Ondeste askepottstemoren ever.

• Liker 3
Gjest Skjæra
Skrevet

Måtte sette meg å se den nå og jeg begynte å få tårer i øynene etter 5 min!

Skrevet

Jeg ble også helt satt ut etter dokumentaren.

Men jeg skjønner ikke hvordan dokumentarfilmmakeren klarte å filme alt dette uten å gripe inn! Hun skjønte jo tidlig at dette ikke var noen grei adopsjonssak, skjønte at de biologiske foreldrene ikke helt forstod hva de hadde gått med på, og at DanAdopt ikke var ærlige med dem. Hun kunne forhindret dette - og likevel fortalt omverden om hva som skjer med adopsjoner i Etiopia - men valgte heller å dokumentere det fra en avstand.

En ting når man er naturfotograf, at man ikke skal gripe inn i naturens orden og redde et lam fra ørna, men dette er jo mennesker!

Anonym poster: 959cff3a8c457e09f58b079307559b11

• Liker 5
Skrevet

Jeg reagerte veldig sterkt,adoptivmor burde aldri fått adoptere.Hun virker ikke stabil psykisk.Adoptivfar er vel ikke hakket bedre,holder fast og krever kroppkontakt med et barn som ikke kjenner dem.Så blir de sure og snurt fordi barnet ikke reagerer slik de vil.Forstod tydligvis ikke at barnet fikk sjokk og det er vel grunnen til oppførselen.

Jeg skjønte ikke hva dette maset var ,med at barnet gjorde noe ved matbordet.Så ble hun straffet (igjen!!) for det samme (som jeg ikke så)

Hjerte mitt gjør vondt ,ser det blikket jenta gir adoptivmoren ,hun trygler og ber om noe,som denne damen ikke har .. Herrigud så sinna og frustrert jeg blir!

Noe er alvorlig feil i systemet,det skal ikke være så lett å få adoptere.

Mine tanker går også til biologiske foreldre,de må jo ha blitt grundig lurt.Av adopsjonsfirma samt adoptivforeldrene.

Barna burde helt klart blitt tatt ut og sent tilbake.Heller fattig enn med slike gale folk. FyF!

• Liker 4
Gjest Yellow Taxi
Skrevet

Jeg ble også helt satt ut etter dokumentaren.

Men jeg skjønner ikke hvordan dokumentarfilmmakeren klarte å filme alt dette uten å gripe inn! Hun skjønte jo tidlig at dette ikke var noen grei adopsjonssak, skjønte at de biologiske foreldrene ikke helt forstod hva de hadde gått med på, og at DanAdopt ikke var ærlige med dem. Hun kunne forhindret dette - og likevel fortalt omverden om hva som skjer med adopsjoner i Etiopia - men valgte heller å dokumentere det fra en avstand.

En ting når man er naturfotograf, at man ikke skal gripe inn i naturens orden og redde et lam fra ørna, men dette er jo mennesker!

Anonym poster: 959cff3a8c457e09f58b079307559b11

Om dette var et unikt tilfelle har du rett, men poenget til produsenten er vel at dette er noe som skjer gjevnlig og da vil det være mye bedre og dokumentere det fult ut enn å bryte inn.

• Liker 3
Skrevet

Kan ikke begripe at de ikke vurderte sende henne hjem, når det er tydelig der hun hører til.

Det er ikke sånn det funker. Barnet er adoptert til DK og er dansk statsborger, hun har ikke lenger noe etiopisk statsborgerskap. Etiopia er et fattig land, man kan ikke forvente at staten der bryr seg om enkeltskjebner på samme måte som vi gjør i Norge, hadde et barn herfra opplevd det samme (om barn ble adoptert ut fra Norge altså), hadde vi nok sendt en minister for å ordne opp. Sånn funker det ikke mange andre steder i verden, dessverre.

Helt grusom dokumentar, helt forferdelig at et barn kan få beskjed om at hun må flytte fra familien sin og svare med "Jeg forstår det, mor." :(

• Liker 14
Gjest Yellow Taxi
Skrevet

hadde vi nok sendt en minister for å ordne opp.

:laugh: Beklager altså, men det var rimelig naivt. Om man bare er så uheldig at man føder i utlandet så får man et helvete med norsk byrokrati for å få norskt statsborgerskap til ungen. Det sitter flere titalls nordmenn i utenlandske fengsel uten at de har sett snurten av noe norsk bistand. Det er flere eksempler på at norske foreldre som har fått unger kidnappet og ulovlig ført ut av landet av den andre forelderen må betale private sikkerhetsfirmaer for å kidnappe dem tilbake selv. Norge, akkurat som Etiopia, har både liten makt og liten interesse av enkelt-saker langt utenfor riket.

• Liker 2
Skrevet

Håper iallfall at hun har fått det mye bedre. Stakkars jente. Snakk om å ødelegge liv.

• Liker 4
Skrevet

:laugh: Beklager altså, men det var rimelig naivt.

Ja, det var også temmelig satt på spissen. Poenget er at Norge nok hadde villet ordne opp, mens Etiopia er bare glad kvitt de de får sendt ut.

• Liker 1
Skrevet

Hvordan i all verden har denne moren blitt godkjent for adopsjon? Og spesielt av såpass store barn, det er jo åpenbart at det vil være betydelig vanskeligere for barnet jo eldre det er. Her blir en 4-åring tatt fra foreldrene, tatt med til et helt annet land med en helt annen kultur, språk, mat, klima ja alt er ulikt.

Adoptivforeldrene mener av en eller annen grunn at det beste for henne når hun sliter med å tilpasse seg er å ikke gi henne for mye kjærlighet, fordi det kan bli overveldende? Så viser det seg at ting ikke blir helt som forventet, og da bestemmes det at hun skal plasseres bort igjen?! Enda en mor som ikke vil ha henne, og i tillegg blir hun fjernet fra broren.

Jeg er redd hun er ødelagt for livet, jeg håper virkelig hun får et godt liv og at hun finner den kjærligheten hun fortjener og trenger.

• Liker 5
Gjest Yellow Taxi
Skrevet

Ja, det var også temmelig satt på spissen. Poenget er at Norge nok hadde villet ordne opp, mens Etiopia er bare glad kvitt de de får sendt ut.

Tror staten er nøyaktig like interessert i enkeltskjebner, med mindre massemedia lager sirkus da selvfølgelig.

Skrevet

Fyfaen! Jeg blir dårlig! Fatter virkelig ikke at det er mulig. Her har vi to mennesker i Etiopia som lider av HIV/AIDS som velger å adoptere bort barna sine som siste utvei. Du har et ikke-fungerende adopsjonsselskap som har godkjent verdens verste adoptivforeldre! Fra første stund tvang de seg på barna, og forventet kjærlighet og glede tilbake. Paret kan ikke ha hatt mye å gjøre med barn før, for relasjonen mellom voksne og barn er jo nesten mekanisk. Virker som om de har barna som objekter i hjemmet.

Det er klart at ei jente på fire år sliter med å tilpasse seg det nye livet i Danmark. Ikke bare ble hun revet bort fra foreldrene sine, men flyttet inn til ei sølvgrå, dritsur kjerring som forventet at hun skulle adaptere den nye tilværelsen på et blunk. Det virker ikke som om kvinnen i paret føler noe som helst ovenfor Masho.. Den stakkars jenta tør jo ikke å ha følelser, for hun blir "slått ned" med en gang av de nye "foreldrene" sine. Det er hjerteskjærende å se at ungen ikke får mat fordi hun BEVEGER HODET NÅR HUN TYGGER?!?! Fyfaen! Hvor hører dette hjemme hen?? De som har godkjent dette paret som adoptivforeldre burde hatt en skikkelig smekk over fingrene.

Det aller verste med hele dokumentaren er når de forteller Masho at hun skal flytte ut, fordi "det er svært for oss". Jenta er tom i blkket, stirrer ut i luften, lenge... Før hun sier til "moren" sin... "Jeg forstår det godt". Snakker om å ødelegge livet til ei nydelig lita jenta.

• Liker 12
Gjest Valiumsjunkie
Skrevet

Jeg skal se den nå, lurer på hvordan jeg kommer til å bli påvirket av den.

Skrevet

Uff, har sett halve dokumentaren nå og vet ikke om jeg orker å se resten. Nei og nei!! Får vondt bare av å se hvordan lille jenta prøver å protestere på hotellrommet. :grine: Håper ikke dette er representativt for adopsjonsbyråene.

Skrevet

Måtte se på dokumentaret og så utrolig trist det jenta har gjennomgått + stakkars bio foreldre som ble lurt... Stakkars stakkars barn som får livet snudd over hodet... Hva slags adoptive foreldre var det, lurer jeg på?? Visste de ikke hva det egentlig er å få adoptere barn, særlig barn som IKKE egentlig er foreldreløs, bahhhh.... Lurer på hvordan hun har det nå... Og det er ingen vits å sende jenta tilbake til foreldrene sine nå, hun husker dem nokså ikke og hun ville bli enda mer forstyrret at det... Stakkars jenta, håper hun får det hjelpen hun trenger, at hun har mennesker som bryr seg om henne... For et ødelagt liv... :-(

Skrevet

Hvordan i all verden har denne moren blitt godkjent for adopsjon? Og spesielt av såpass store barn, det er jo åpenbart at det vil være betydelig vanskeligere for barnet jo eldre det er. Her blir en 4-åring tatt fra foreldrene, tatt med til et helt annet land med en helt annen kultur, språk, mat, klima ja alt er ulikt.

Adoptivforeldrene mener av en eller annen grunn at det beste for henne når hun sliter med å tilpasse seg er å ikke gi henne for mye kjærlighet, fordi det kan bli overveldende? Så viser det seg at ting ikke blir helt som forventet, og da bestemmes det at hun skal plasseres bort igjen?! Enda en mor som ikke vil ha henne, og i tillegg blir hun fjernet fra broren.

Jeg er redd hun er ødelagt for livet, jeg håper virkelig hun får et godt liv og at hun finner den kjærligheten hun fortjener og trenger.

Den psykologen de hadde hjemme sa det jo og. At det beste var at mor var reservert og ikke viste betingelsesløs kjærlighet ... sånn cirka iallfall.

Og ... begge foreldrene var psykoterapeuter, hva nå det er.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...