Sugerøret Skrevet 15. april 2013 #181 Skrevet 15. april 2013 adoptivforeldrene (spes.moren) burde aldri blitt godkjent for adopsjon. Mener at barna burde sendes til biologiske foreldre eller andre adoptivforeldre.Jenta bor på barnehjem fordi adoptivmor er syk i hodet.Det er så feil så feil! 1
Uglen Skrevet 15. april 2013 #182 Skrevet 15. april 2013 (endret) Den dokumentaren var rett og slett så vond å se at jeg skulle ønske jeg aldri hadde sett den. Den adoptivmoren kunne godt blitt foruten å adoptere. Man må da være klar over at adoptivbarn kommer med bagasje på godt og vondt.... Nettopp! Det er akkurat det som er så sjokkerende; det virker som om adoptivforeldrene ikke hadde forestilt seg at dette kunne oppleves som traumatisk for barna! Tvert i mot; adoptivmor lurer på om noen har hjernevasket, eller til og med hyptnotisert lille Masho i Etiopia, for at hun skulle oppføre seg så vanskelig som mulig...! Unnskyld, men... hva? Hadde adoptivmor enda vist litt selvinnsikt; "Jeg skjønner jo nå at det må ha vært forferdelig opprivende for Masho, vi forstod nok ikke hvor traumatisk det var for henne - og denne situasjonen er grusom for oss alle, vi vet bare ikke hvordan vi skal forholde oss til dette...". Men neida; det var visst mer nærliggende å forestille seg at en eller annen heksedoktor var inne i bildet. Jeg blir opprørt bare av å tenke på det. Endret 15. april 2013 av Uglen 3
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2016 #183 Skrevet 9. juli 2016 Her er en interessant oppdatering, fra april i år. http://ekstrabladet.dk/112/husker-du-adoptionens-pris-domstol-annullerer-masho-og-amys-adoption/6027015 Den etiopiske domstolen har annullert adopsjonen av både Masho og Amy, ei 15 år gammel jente. Amy Steens bakgrunnshistorie kjenner jeg ikke til, men hun reiste ned til Etiopia selv om ikke fikk lov, og hun har til hensikt å bli der. Dansk domstol har ennå ikke bestemt seg for hvordan de skal forholde seg til den etiopiske avgjørelsen. Anonymkode: 5809e...135 1
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2016 #184 Skrevet 9. juli 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Her er en interessant oppdatering, fra april i år. http://ekstrabladet.dk/112/husker-du-adoptionens-pris-domstol-annullerer-masho-og-amys-adoption/6027015 Den etiopiske domstolen har annullert adopsjonen av både Masho og Amy, ei 15 år gammel jente. Amy Steens bakgrunnshistorie kjenner jeg ikke til, men hun reiste ned til Etiopia selv om ikke fikk lov, og hun har til hensikt å bli der. Dansk domstol har ennå ikke bestemt seg for hvordan de skal forholde seg til den etiopiske avgjørelsen. Anonymkode: 5809e...135 Betyr det at hun blir sendt tilbake til foreldrene da eller? Anonymkode: 4b5d8...147
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2016 #185 Skrevet 9. juli 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Betyr det at hun blir sendt tilbake til foreldrene da eller? Anonymkode: 4b5d8...147 Jeg har forsøkt å finne mer informasjon, men jeg har ikke funnet noe. Anonymkode: 5809e...135
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2016 #186 Skrevet 9. juli 2016 Som en tilleggsopplysning kan det føres på at Norge ikke samarbeider med Etiopia lenger. Lang og uoversiktlig (og til dels korrupt) saksbehandling og usikkerhet om barnas bakgrunn var blant grunnene til det. Etiopia ønsker også å finne innenlandsløsninger for sine barnehjemsbarn, noe som er en god intensjon, men antagelig ikke helt realistisk. Det finnes millioner av reelt foreldreløse barn i verden, men det forhindrer ikke at det har vært praksis i enkelte områder med noe som mistenkelig minner om kjøp og salg av barn. Eller at foreldre blir overtalt til å gi fra seg barna og blir lovet ting de ikke vil få innfridd, som i dette tilfellet. Eller andre uklarheter som gjør at et samarbeid med landet ikke lenger følger internasjonale krav, og da er det ikke etisk riktig å foreta adopsjoner derfra. Selv om det er fryktelig synd på de barna som kunne fått gode hjem (gode, foreberedte hjem, som hadde fått riktige opplysninger om barna og hadde forutsetninger til å takle et traumatisert barn...) Så Norge har trukket seg ut, og det har flere andre europeiske land også. Anonymkode: e9965...f2a
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2016 #187 Skrevet 9. juli 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Betyr det at hun blir sendt tilbake til foreldrene da eller? Anonymkode: 4b5d8...147 Savner mer informasjon i den artikkelen ja. Skjønt det er vel et åpent spørsmål om "hele verden" burde fått innblikk i jentas situasjon uansett. Enig med de som sier at det er en viktig, men ikke uproblematisk dokumentar med tanke på personvernet. Uansett hvordan det ender håper jeg hun får det bra. Men det er ikke sikkert at en tilbakeføring til Etiopia blir en happy ending heller, hun har tross alt tilbragt mesteparten av barndommen i Danmark. Det er ikke bare å dra tilbake og så blir alt automatisk bra, det som har skjedd har skjedd og Etiopia behøver ikke være "hjemme" etter så mange år. I verste fall vil hun for alltid være mellom to land, to identiteter og to kulturer. Jeg håper inderlig at hun får det godt i fremtiden og ikke må lide på grunn av en serie gale valg foretatt av voksne (hennes biologiske foreldre, barnehjemmet, adopsjonsbyrået, adoptivforeldrene og deres rådgivere). Viser bare hvor utrolig viktig det er å sile ut foreldre, forberede dem og ha riktige opplysninger om barna. Jeg fikk liten sympati for adoptivforeldrene da jeg så filmen, men de er jo på en måte prisgitt den informasjonen og hjelpen de har fått underveis, og så gikk det helt galt. Anonymkode: e9965...f2a 3
AnonymBruker Skrevet 29. august 2016 #188 Skrevet 29. august 2016 Noen som vet noe mer om hvordan det går? Anonymkode: 4c655...389
missLynch Skrevet 1. september 2016 #189 Skrevet 1. september 2016 Denne dokumentaren var hjerteskjærende å se. Hvordan kunne denne dama få lov til å bli adoptivmor? Hun er jo helt forstyrret. Totalt urealistiske forventninger til det å bli mor, og adoptivmor især. skremmende!
Masuka Skrevet 1. september 2016 #190 Skrevet 1. september 2016 Hvor kan jeg se denne dokumentaren? Fikk den ikke opp på NRKs side.
AnonymBruker Skrevet 1. september 2016 #191 Skrevet 1. september 2016 16 minutter siden, Masuka skrev: Hvor kan jeg se denne dokumentaren? Fikk den ikke opp på NRKs side. Jeg tror den vises på Netflix. Anonymkode: 26055...1c6
Silfen Skrevet 1. september 2016 #192 Skrevet 1. september 2016 Jepp, er på netflix, heter mercy mercy der.
Millelina Skrevet 2. september 2016 #193 Skrevet 2. september 2016 Så den på netflix, her adopsjonens pris (?) der også. Helt forferdelig. Syns så synd på den lille jenta som ikke ble tatt på alvor i det hele tatt. Irriterte meg godt over at hver gang Masho fikk beskjed om å svare, fikk hun så vidt sagt to ord før hun fikk beskjed om å svare. La nå jenta få svare da uten å bli avbrutt. Håper inderlig hun fink den hjelpen hun faktisk trenger og fortjener.
AnonymBruker Skrevet 3. september 2016 #194 Skrevet 3. september 2016 Den 26. februar 2013 at 18.56, Gjest Violetta skrev: Noen som så den? Jeg så den i går og den sitter i magen ennå. Hvorfor sendte de jenta på barnehjem? Det skjønte jeg ikke. Hun sørget jo over sitt tap... Syntes synd på de...😰😥 Anonymkode: 7af4d...8e2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå