AnonymBruker Skrevet 28. februar 2013 #101 Skrevet 28. februar 2013 Så du det samme programmet som jeg så? De ble forespeilet at de skulle få ha kontakt med barna, barna skulle komme tilbake og hjelpe landet... Kontakt med barna kunne de hatt i massevis om slekt/menighet hadde tatt seg av barna. Noe som ikke hadde vært nødvendig før de ble syke. Anonym poster: 9d9c20202afe5215c89b6a1d9087baa8 1
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2013 #102 Skrevet 28. februar 2013 De SOLGTE barna sine, uten at det var ABSOLUTT siste utvei! Anonym poster: 9d9c20202afe5215c89b6a1d9087baa8 1
Anglofil Skrevet 28. februar 2013 #103 Skrevet 28. februar 2013 (endret) Kontakt med barna kunne de hatt i massevis om slekt/menighet hadde tatt seg av barna. Noe som ikke hadde vært nødvendig før de ble syke. Anonym poster: 9d9c20202afe5215c89b6a1d9087baa8 Dette blir for enkelt slik jeg oppfatter det. De kommer fra Etiopia. Antagelig er de fleste der like fattige som dem selv. Tviler på at de kunne ha hjulpet dem stort, og hadde jeg vært barnas foreldre ville jeg nok følt at jeg gav slekta/menigheten ekstra byrde ved å la dem bli forsørget/hjulpet av dem. Poenget er vel også at disse foreldrene antagelig så på adopsjon som en bedre mulighet for barna, der barna kunne få skolegang, rikelig tilgang til mat, drikke og klær, samt en fremtid med jobb og videre utdannelse, noe de antagelig aldri ville kunne gi dem selv. Slik jeg ser det tror jeg faktisk disse foreldrene aller mest tenkte på sine barn. Jeg tror ikke foreldrene fant noen glede i å gi bort sine barn i seg selv, men de gledet seg over at deres barn kunne få en bedre fremtid enn dem selv. Mvh Yvonne Endret 28. februar 2013 av Yvonne 6
Sugerøret Skrevet 28. februar 2013 #104 Skrevet 28. februar 2013 De SOLGTE barna sine, uten at det var ABSOLUTT siste utvei! Anonym poster: 9d9c20202afe5215c89b6a1d9087baa8 Jøss,hvilken dokumentar så du? For det var ikke i dette programmet i alle fall 1
Djungelvrål Skrevet 1. mars 2013 #105 Skrevet 1. mars 2013 Syns det er helt utrolig hva dere greier å tolke etter en 1 times dokumentar om så mange skjebner?? Vi vet jo egentlig ingenting. Prøv f.eks å sett dere i adoptivmors situasjon i 5 minutter uten å dømme. Prøv å se for dere 4-5 år med en fremmedspråklig, uttagerende, sint og såret 7 åring. Tror det hadde gjort kål på de fleste av dere.... Det er så lett for dere å sitte der på deres høye hest når dere selv aldri har opplevd eller vil kunne oppleve noe lignende. 3
Gjest gjest Skrevet 1. mars 2013 #106 Skrevet 1. mars 2013 Greit nok at vi ikke har alle fakta på bordet etter en times dokumentar, men vi får et såpass godt inblikk i familie dynamikken over tid at iallefall jeg trekker enkelte konklusjoner ....tenker at enten er disse hendelsene vi får se enkelt episoder..som ville vært gale nok i seg selv eller vi ser toppen av et isfjell når det kommer til behandlingen av adoptivbarna og da særlig Masho. problemet ligger i at adoptivforeldrenes forventninger ikke blir infridd... de klarer heller ikke reagere riktig i samspill med en fortvilt liten jente som savner mamma og blir i stedet tvangs kost av en fremmed mann..eller seinere straffet med avvisning og reservert holdning. selv avlastnings famillien skal ikke være kjekt for Masho, dette kommer tydelig frem når adoptivmor blir irritert over gaver og kjekke ting som har skjedd hos avlastnings famillien. for i deres øyne skal ikke det å være borte fra dem på noen måte føles som en belønning ....adoptivmor å far snakker om når hun er tilbake fra avlastning å de synes ikke hun ser bra ut, altså sliten...og dette oppfatter de som bra... på en måte virker det som om de vil knekke Masho . ifølge adoptivmor har Masho begynnt å gjøre noen nesten usynlige bevegelser med kjeven. ticks...å dette mener adoptivmor hun gjør kun for å demonstrere og være vrang...etter to dager uten å ha spist....ingen grunn blir gitt hvorfor jentungen ikke har spist..men ved første spor av ticks blir hun sendt på rommet..uten mat..dette uansett om det var en enkelthendelse eller hvor enn mye Masho har vært vrang i adoptivmor sine øyne burde ikke skjedd... som voksen burde adoptivforeldrene ha sett situasjonen utenifra og gjort ting anderledes. igjen sitter en apatisk jentunge på rommet sitt tom i blikket , en jente som var livsglad å blid. adoptivforeldrene ville ha sinn kjerne familie med harmonisk samspill kos å hygge. de var ikke forberet på at savn av biologiske foreldre . alle parter tapte . 2
Gjest Marmot Skrevet 1. mars 2013 #107 Skrevet 1. mars 2013 (endret) Kontakt med barna kunne de hatt i massevis om slekt/menighet hadde tatt seg av barna. Noe som ikke hadde vært nødvendig før de ble syke. Anonym poster: 9d9c20202afe5215c89b6a1d9087baa8 Hvis du måtte gi vekk barna dine, fordi alternativet var at du døde mens de var små og de ble overgitt til en veldig usikker skjebne; ville du da valgt a) noen som var i nærheten, men som ikke kunne tilby ungene noen særlig mer sikker fremtid enn du selv kunne, med fattigdom og ingen utdanning, eller b) noen som bodde langt unna, men som kunne gi barna en stabil og rik oppvekst, med utdannelse og sosial og økonomisk trygghet resten av livet? Jeg hadde valgt det siste, og det hadde de fleste andre også. Disse foreldrene ble fortalt at ungene deres skulle komme tilbake til Etiopia som voksne, med en solid utdannelse, som lege eller president, hvem ønsker ikke det for ungene sine når alt man kan tilby selv er fattigdom og slum? Endret 1. mars 2013 av Marmot 2
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2013 #108 Skrevet 1. mars 2013 Hvis du måtte gi vekk barna dine, fordi alternativet var at du døde mens de var små og de ble overgitt til en veldig usikker skjebne; ville du da valgt a) noen som var i nærheten, men som ikke kunne tilby ungene noen særlig mer sikker fremtid enn du selv kunne, med fattigdom og ingen utdanning, eller b) noen som bodde langt unna, men som kunne gi barna en stabil og rik oppvekst, med utdannelse og sosial og økonomisk trygghet resten av livet? Jeg hadde valgt det siste, og det hadde de fleste andre også. Disse foreldrene ble fortalt at ungene deres skulle komme tilbake til Etiopia som voksne, med en solid utdannelse, som lege eller president, hvem ønsker ikke det for ungene sine når alt man kan tilby selv er fattigdom og slum? De var ikke SÅ fattige. Dessuten hadde de ikke begynt å bli syke enda. Adopsjon skulle vært SISTE utvei. Det var det ikke hos dem. De hadde ikke tenkt tanken engang før de fikk tilbudet. De ville ha penger. Anonym poster: 9d9c20202afe5215c89b6a1d9087baa8 1
Ike Skrevet 1. mars 2013 #109 Skrevet 1. mars 2013 Denne dokumentaren gjorde meg kvalm, bokstavelig talt. I tillegg ble jeg både provosert og fly forbanna. Hvorfor ville egentlig adoptivfamilien la seg filme? Visste de hvordan de ville framstilles? Kunne vært interessant å få innblikk i deres tanker i etterkant av dokumentaren, og ikke minst deres bevissthet (eller mangel av) i.f.t egen framstilling på skjermen.
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2013 #110 Skrevet 1. mars 2013 Kunne vært interessant å få innblikk i deres tanker i etterkant av dokumentaren, og ikke minst deres bevissthet (eller mangel av) i.f.t egen framstilling på skjermen. De står frem her, må vel egentlig si at det var modig gjort av dem http://www.bt.dk/danmark/foraeldrene-fra-tv-dokumentaren-derfor-staar-vi-frem Anonym poster: 5809ec179ef7aff93c5f2df6c60c6135
Aphrodite Skrevet 1. mars 2013 #111 Skrevet 1. mars 2013 Jeg ser på den nå. Den er helt grusom å se på.
Ike Skrevet 1. mars 2013 #112 Skrevet 1. mars 2013 De står frem her, må vel egentlig si at det var modig gjort av dem http://www.bt.dk/danmark/foraeldrene-fra-tv-dokumentaren-derfor-staar-vi-frem Anonym poster: 5809ec179ef7aff93c5f2df6c60c6135 Takk!
kathen Skrevet 1. mars 2013 #113 Skrevet 1. mars 2013 jeg fatter ikke at de barna ikke kan bli sendt hjem til foreldrene sine så de kan ha det godt,stakkars jenta må jo føle at ingen liker henne at alt hun gjør er galt
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2013 #114 Skrevet 1. mars 2013 Takk! Værsågod, snublet over en til her http://www.bt.dk/danmark/henriette-broed-sammen-i-gomorgen-danmark-jeg-graemmes-naar-jeg-ser-mig-selv Anonym poster: 5809ec179ef7aff93c5f2df6c60c6135
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2013 #115 Skrevet 1. mars 2013 Det ville ha vært langt lettere for Masho å omstille seg om ikke foreldrene hadde løyet på alderen. DanAdopt hadde mistanker, men gjorde ikke noe med det, de bare lot ting gå sin gang. Anonym poster: 5809ec179ef7aff93c5f2df6c60c6135
Gjest Violetta Skrevet 1. mars 2013 #116 Skrevet 1. mars 2013 Det ville ha vært langt lettere for Masho å omstille seg om ikke foreldrene hadde løyet på alderen. DanAdopt hadde mistanker, men gjorde ikke noe med det, de bare lot ting gå sin gang. Anonym poster: 5809ec179ef7aff93c5f2df6c60c6135 Helt enig, men jeg tviler på at de har hatt den fjerneste ide om konsekvensene.
Gjest Tekola Skrevet 1. mars 2013 #117 Skrevet 1. mars 2013 Tråden er ryddet for innlegg skrevet av utestengt bruker og svar til dette. Tekola, mod.
nuggets Skrevet 1. mars 2013 #118 Skrevet 1. mars 2013 Har vondt helt inne i hjerterota. Syntes virkelig synd på barna ..
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2013 #119 Skrevet 1. mars 2013 Ser at noen kritiserer at faren klemte og holdt henne fast når hun utagerte på hotellet. Hva mener dere foreldrene burde gjort i den situasjonen? De lot henne kaste diverste ting på gulvet en god stund, men hun jenta ble stadig villere og kastet stadig større ting rundt på hotellrommet. Hvordan mener dere foreldrene skulle reagert? Skulle ikke faren ha "tvangskost" henne for å holde henne fast? Anonym poster: 291973346bf9a172bfa57b51674f9807
ceca Skrevet 1. mars 2013 #120 Skrevet 1. mars 2013 Har sett på programmet nå. grusomt, gjør vondt langt inn i hjerterota. Moren sjokkerer meg utrolig, og stakkars, stakkars lille jente. Har selv noen i familien som adopterte større barn, rundt alderen til jenta i dette programmet, så vet om de forskjellige konfliktene/problemene som kan oppstå. Men aldri, aldri om man brukte de virkemidler som denne familien gjør. Kjærlighet, omsorg og masse kjærlighet er stikkordet. Og ikke minst lære seg noen få ord på deres språk så man forstår dem i starten (noen ord) og de kan forklare enkelt. Uansett - er rystet over hvordan de behandler jenta. Og hva gjorde hun galt ved bordet? Hun så på adoptivmoren hele tiden, og virket nesten redd for å tygge. Fikk så vondt av henne, de ødela henne helt, stakkars lille jente. 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå