Stinelin Skrevet 5. desember 2013 #781 Del Skrevet 5. desember 2013 Blir litt lite magetrening her også, men har tatt meg selv i nakken og vært flinkere i det siste. Han liker det ikke, så det blir til at jeg snur han igjen ganske fort. Han snur seg over til siden, men kommer nok ikke rundt på en stund enda. Ingen tegn til sjalusi her heldigvis, tror rett og slett storebror er for liten til å forstå det. Kan hende det kommer etterhvert, men håper det går greit. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stinelin Skrevet 5. desember 2013 #782 Del Skrevet 5. desember 2013 Hei, damer! Det ligger an til en sommer-2014-baby på meg, og sommerbaby har jeg null peiling på. Hva vil dere anbefale som babyteppegarn, silkeull eller bomull? Det klør så voldsomt i fingra mine etter å begynne strikkinga. Får ikke lov før etter uke 12, men får lov å planlegge/drømme Bor i Oslo, forøvrig. På forhånd takk for tips Jeg har hatt ulltepper til begge mine, strikket på pinne 6 så de er veldig luftige og hullete. Synes de er kjempebra hele året, men her vi bor blir det sjeldent veldig varmt. Har merinoull fra Nøstebarn og vanlig babyull (husker ikke merke), og er mest fornøyd med det siste. Absolutt mykest, mest slitesterk og kan vaskes i maskin. Kjekt for oss som har gulpebaby! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
siebaeo Skrevet 5. desember 2013 #783 Del Skrevet 5. desember 2013 Vi har ull/silke fra Nøstebarn. Er det Mor Signe-teppe tro..? Det er med over alt, hele tiden! Supert i sommer når dyne var for varmt. Til storebror fikk vi et i ull/silke og et i ull. Vi har likt ull/silke best. Det er best og mykest når man f eks har det rett på huden. Strikk stort! Storebror på 3 bruker fortsatt sitt! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Miss I.W. Skrevet 6. desember 2013 Forfatter #784 Del Skrevet 6. desember 2013 Hun har forresten laget lyder noen uker nå.. Men om det er 2 eller 7 tør jeg ikke gjette på Jeg har virkelig ikke noe tidsforståelse lenger! Samme her! Har et lite snev av dårlig samvittighet når jeg ikke greier å huske sånt… Men det skjer sååå mye med begge to og jeg har tydeligvis ikke kapasitet til å huske hver lille, vidunderlige ting. Får visst bare passe på å nyte det der og da! Morsomt med stemmetesting ja! Merker han lille her har litt temperament der han ligger å brøler om han ikke får til det han vil Han har også fått sine to første tenner, og mamma er super stolt Han er heldigvis glad i å pusse dem, så slipper store demonstrasjoner der. Skummelt hvor tiden ble av...! Tenner?? Wow! Moromt å se hvor forskjellig de utvikler seg. Godt å vite at "alt" er normalt! Hun har ledd ca de to siste ukene, kommer bare oftere og oftere. Herlig Hun har ingen planer om å rulle med det første, ser det ut som, men det kommer vel. Virka ikke som at helsesøster var så imponert over henne i mageleie, selv om hun holder hodet lenge og løfter en del av brystkassa. Jaja, hadde egentlig bestemt meg på forhånd for å ikke bry meg så altfor mye om sånt. Ting kommer etterhvert Hehe, ser vi har den største hittil. På 3 mnd-kontroll var hun 7,2 kg og 66 (!!!) cm lang! Helt vilt! Ikke bry deg så mye om hva HS sier! Som jeg skrev over, så er jo alle forskjellig og det går i rykk og napp. Så lenge du vet at dere øver litt, så må jo det være bra (nok). Ting kommer når det kommer! Hun var stor og fin ja! Nesten som min var på 4 mnd. kontrollen (66,5cm/7,5kg). Lille trollet er nå 6032gram, og 60 cm, så det går fremover. Hun ler av og til, spessielt hvis jeg kommer med "ond" latter, det er visst skikkelig festlig I dag oppdaget hun føttene sine, og hun har vært helt fasinert av dem hele dagen. Og, hun har vippet over på siden i dag, så hun er vel over på magen på egenhånd om ikke så lenge. Ellers så går det i mat hver andre time (!) her, men om det er det som må til frem til vi får henne til å spise større måltider, så får det bli flaske så ofte. Jeg holder på å miste melken helt, desverre, så nå er det bare flaske, hun vil uansett ikke ta bryst på dagtid. Det ser jo veldig bra ut, Nique! Godt å se at det går så fint framover og at det dere gjør er riktig! Synd med melken, men det er jo ingen krise. Hun høres jo ellers frisk og fin ut! Morsomt med den onde latteren da! Vi var på ferie i to uker og da ble det stort sett bare vognligging og fangsitting, så noe magetrening ble det utrolig lite av og helsesøster var på mandag rask fram med pekefingeren. Men jeg var på en liten kontroll hos fysioterapeut i går og hun sa at han var sterk og flink! Og poengterte at det meste går seg til på sikt. Men jeg har vært litt ekstra påpasselig med å legge han på magen (med speil foran sånn at han får speilet seg ) og har sett stor framgang på to uker. Han trenger ikke å ligge så lenge, f.eks. litt på stellebordet mens jeg pusser tennene. Men jeg må virkelig gå inn for å huske å legge han på magen… Vi har heldigvis sluppet unna søskensjalusien. Hun ville sitte opp på skulderne mine mens jeg ammet til å begynne med, men tok etterhvert til takke med armkroken. Men lillebror er utrolig rolig og lite krevende, så han har ikke tatt så veldig mye oppmerksomhet fra henne, så vi har vært heldige der. Hun er veldig kosete og snakker med lys stemme til han. Men hun blir veldig fort lei seg hvis han smiler til meg og ikke til henne, og vi har hatt perioder med en del tissing i trusa. Men det går vel seg til også! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mus-Katt Skrevet 6. desember 2013 #785 Del Skrevet 6. desember 2013 60 cm og 6,4 kg. Jaja, hun veier for mye fikk vi beskjed om, så de håpet at det snart skulle stabiliseres. Egentlig ikke gjøre noen forandringer i maten siden hun sover fra kveld til morgen uten mat og er blid og fornyd hele tiden. Den siste uka har hun spist mindre heldigvis, men hun har alltid fått i seg mye, og en teori var vel at hun ble født ved 41 uker men var 3 kg, og gjerne ville ta igjen vekta. Men men, bare 1 mnd til vi kan begynne med litt smaksprøver og sånne ting ,så det gleder jeg meg til. Jeg sa nå ifra at hvis hun er sulten så kan jeg ikke la henne like og skrike, om hun skriker etter mat så blir hun blå i ansiktet omtrent. Etter dette sa hun ikke så mye :/ Må si jeg ikke alltid gleder meg til helsestasjon-avtalene pga dette med vekten.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nica. Skrevet 6. desember 2013 #786 Del Skrevet 6. desember 2013 (endret) ... Endret 14. mars 2014 av Nica. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Miss I.W. Skrevet 6. desember 2013 Forfatter #787 Del Skrevet 6. desember 2013 Huff, de må jo få mat! Åh, disse helsesøstrene! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kokkos Skrevet 6. desember 2013 #788 Del Skrevet 6. desember 2013 Takker for babyteppegarntips! Noterer meg stemmer på både bomull, silke-ull og ull, og tenker helgardering kan være en god idé Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MockingJay Skrevet 6. desember 2013 #789 Del Skrevet 6. desember 2013 Så teit helsesøster! Skjønner godt at du reagerer.. Babyen din er jo helt normal Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MockingJay Skrevet 6. desember 2013 #790 Del Skrevet 6. desember 2013 Kan forresten oppdatere vårt knøtt! På 4 mnd kontroll veide hun 5538 og var ca 63 lang. Var mildt sagt super fornøyd med en vektoppgang på 530 fram siden 3 mnd kontrollen. Det er faktisk det største hun har lagt på seg på så kort tid :-) Lille jenta begynner å vokse seg litt til:) Ellers så ruller hun rundt over alt. Jeg tror det er fordi hun er så lett, og trenger ikke så mye krefter til å komme seg rundt:p Ser veldig rart ut når man må "springe" etter rullende baby. Det er jo hysterisk morsomt da, synes frøkna. Vi har ikke fått ordentlig latter, men et slags glad hyl har hun likevel:-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
finkel Skrevet 6. desember 2013 #791 Del Skrevet 6. desember 2013 Så gøy å lese oppdateringer! Her var tuppa 6,1 kg og 61cm ved fire mnd. Hun hae vokst masse, synes jeg! Var 46/47 og 2880 ved fødsel. Har prøvd å rulle nå i et par uker, så det er nok rett rundt hjørnet. Kaster seg over til begge sidene, og blir forbanna over at hun ikke får det til Men hun nærmer seg veldig! Har også begynt å le litt, spesielt om vi lager en type latter. Det har begynt å komme to klumper i munnen også, og tannkjøttet er såvidt litt lysere der de er. Så kanskje tenner etterhvert? Det klør i alle fall forferdelig, og det sikles masse -helst med begge hendene i munnen samtidig... Har begynt med litt grøt, øker 1 ts hver dag. Hun spiser og smatter, og svelger unna. Så langt ingen magevondt! Er oppe i 8 (små) ts nå, tror jeg.. Pumper meg og sper med, så det smaker litt kjent. En dag jeg bare brukte vann, var det derimot ikke noe særlig godt.. For noen grimaser et sånt lite menneske kan klare å lage!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MockingJay Skrevet 7. desember 2013 #792 Del Skrevet 7. desember 2013 Oi, så du hadde også en liten skapning ved fødsel! Våre har jo vært helt like, bortsett fra at frøkna her veide 10 gram mindre Din jentunge har jo vokst kjempe godt i forhold ja. Det er jo litt artig å se hvor store forskjeller det er på babyer til tross for at de var så like ved fødsel Hvorfor var din jente så liten? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
finkel Skrevet 7. desember 2013 #793 Del Skrevet 7. desember 2013 Oi, så du hadde også en liten skapning ved fødsel! Våre har jo vært helt like, bortsett fra at frøkna her veide 10 gram mindre Din jentunge har jo vokst kjempe godt i forhold ja. Det er jo litt artig å se hvor store forskjeller det er på babyer til tross for at de var så like ved fødsel Hvorfor var din jente så liten? Vet ikke helt. Mamma har bare fått små barn, så kanskje jeg har det derfra? Men så var jeg samtidig dårlig store deler av svangerskapet - kastet opp fra uke 5 til 7. mnd. Jeg levde vel på ristet brød og mandarinbåter! Ingen lege/jordmor som har stilt spm ved str hennes i alle fall. Hadde du/hun en spesiell grunn? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MockingJay Skrevet 7. desember 2013 #794 Del Skrevet 7. desember 2013 Vet ikke helt. Mamma har bare fått små barn, så kanskje jeg har det derfra? Men så var jeg samtidig dårlig store deler av svangerskapet - kastet opp fra uke 5 til 7. mnd. Jeg levde vel på ristet brød og mandarinbåter! Ingen lege/jordmor som har stilt spm ved str hennes i alle fall. Hadde du/hun en spesiell grunn? Så fint at de ikke har styrt noe med vekt hos henne da. Synes de er så paniske til vekt overalt. Babyer er jo så forskjellige:-) Vår jente hadde så travelt at hun kom 3 uker og 2 dager før termin. Kanskje det er derfor de passer på litt ekstra med vekt? Har også tenkt at det kanskje er fordi både jeg og faren er skikkelig lyktestolpe høy, så de synes kanskje det er rart med liten baby da? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
siebaeo Skrevet 7. desember 2013 #795 Del Skrevet 7. desember 2013 Lillefrøkena her var jo også liten, 47 cm og 2665, født 6 dager før termin. Jeg fikk litt pes pga størrelsen! (hun gikk ned 300g da.. men opp 450 igjen før det hadde gått en uke fra fødsel!) Skikkelig teit synes jeg.. en jm sa hun var dysmatur, mens flere andre ble skikkelig sure når de hørte hva hun hadde sagt, det var bare tull sa de. På helsestasjonen ble jeg jo "sendt på kontoret" en gang når hun "bare" hadde lagt på seg 180 g på 6 dager. Hysteri spør du meg! Jeg får tydeligvis små barn og var liten selv, 49 cm og 2940. Synes de kan forhøre seg litt før de lager drama i det minste.. Som nybakt mamma kan man faktisk bli mer bekymret enn hva godt er, spesielt som førstegangsmamma. Glad jeg hadde en liten baby på rullebladet fra før av.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
finkel Skrevet 7. desember 2013 #796 Del Skrevet 7. desember 2013 Nå skjønner jeg at jeg har vært heldig med hs! Hun ser kun på vektøkning, følging av egen kurve samt vekt i forhold til lengde. Alt det er fint, så da får hun bare være så lita som hun er. Som førstegangs er jeg glad for at jeg ikke har møtt noen som har stresset meg opp og kalt henne dysmatur! :o Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Synne-Marie Skrevet 7. desember 2013 #797 Del Skrevet 7. desember 2013 Min jente var også liten ved fødsel. 47 cm og 2730 gram. Men det var ingenting ved henne som tydet på prematuritet eller dysmaturitet. Noen barn bare er små. Broren var også liten ved fødsel. Hun er ikke liten nå lenger da Vi har visst ikke fire mnd kontroll, men ved tre mnd var hun 56 cm og 6560. Alle barn er forskjellige, og snittet er jo bare et gjennomsnitt. Husk at HS er der som en ressurs og et hjelpetiltak, ikke som kontrollenhet og "babypoliti". Hun vil gi deg råd basert på sin egen erfaring, men du står fritt til å følge dem. Selv om HS har mye kompetanse på barn, finns det bare en ekspert på din baby, nemlig deg selv Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stinelin Skrevet 7. desember 2013 #798 Del Skrevet 7. desember 2013 Jeg er også lei av hs, og synes ikke det er så moro å gå på kontroll lenger. Hun må liksom alltid "ta meg på noe" føler jeg. Har absolutt ingen problemer med minstemann, men det virker som om hun leter etter noe å sette fingeren på. Sist var det at jeg fullammer (nesten), men gir av og til ei flaske mme om jeg føler han ikke blir mett. Har lett for å miste melka så fort jeg blir litt stresset eller spiser lite, så da får han ei flaske for å sovne godt på kvelden. Det var ikke heldig, og helt unødvendig så lenge han går fint opp i vekt. Jeg prøvde å forklare at jeg lar ikke babyen skrike av sult så lenge jeg kan gi tillegg, og at det ikke er så viktig å gi 100% morsmelk for min del. Blæh... Dessuten var hun veldig brå og skremte storebror skikkelig, veldig unødvendig å gi han negative opplevelser på helsestasjonen synes jeg. Lillebror sover så lite om dagen, er det andre som er slik? I dag har han sovet tilsammen ca 1 time, og slik er det vanligvis. På natta sover han fra ca kl.21-8, avbrutt av et par-tre amminger. På dagen sover han korte dupper, eller jeg får han ikke til å sove fordi jeg må ta meg av begge barna. Han hadde jo sovet om jeg kunne trillet en lang tur f.eks, men jeg har ikke anledning til å skreddersy dagene for minsten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nica. Skrevet 7. desember 2013 #799 Del Skrevet 7. desember 2013 (endret) ... Endret 14. mars 2014 av Nica. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kvakk Skrevet 8. desember 2013 #800 Del Skrevet 8. desember 2013 De vokser så fort! Min gutt f. 22/8 3,3 kg 51 cm var 62 cm og 7,4 på 3 mnd kontroll. Han er så god, men tung å holde... Og holdes må det, han gråter mye og someregel er det fordi han er overtrøtt, soving på dagen er et mareritt. Også har vi funnet en tann, litt på siden oppe, så det hjelper ikke på. Ekstra vanskelig med tann når han ikke får holdt noe selv av bite-ting. Ammingen... Han er for stor for meg å holde stabil, og litt for liten til å hjelpe til net selv, så det er kun liggende i senga... Sier vel nok om hvor sosial man får vært... Han streiker flaske. Er også for dårlig til å legge han på magen, men han harsnudd seg rundt fra mage til rygg i noen uker, Venter spent på første latter! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå