Gå til innhold

Skal ikke amme denne gangen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Og du har ammet hvor mange barn som har dødd for tidlig?

Ta med deg kjeppen og finn noe annet å harselere med

Kan du lesa?

Kva meiner ein med venta levetid? Det er skilnad på om ein vert t.d. 70 eller 90.

Det her veit eg rett og slett ein heil del meir om enn deg.

Endret av Rskre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bare for å ha det på det rene: jeg snakker ikke om amming og dens forfeler. Jeg snakker bare om det å være syk. Alle unger skal være syke en gang i blant, amming eller ei.

Anonym poster: e71dd979f15073016545c93072147cb3

Nei. Alle barn bør eksponeres for bakterier og virus for å bygge bra immunsystem. Alle barn blir ikke syke av hvert virus som flyver forbi, teorien er at antistoffene fra morsmelken beskytter dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da planla du enten veldig dårlig, eller så hadde du får få flasker

Anonym poster: 67b85e792263617004096e761435cb87

Jeg hadde nyfødte tvillinger, planlegging var rimelig vanskelig for å si det mildt! Jeg har en venninne som også var flaskemamma som klarte å smelte en hel gryte med flasker en gang (og jeg takker bare for elektrisk sterilisator for ellers hadde jeg muligens brent ned huset). Når du skal være frekk så synes jeg egentlig du kan være åpen med nick jeg da...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Alle barn bør eksponeres for bakterier og virus for å bygge bra immunsystem. Alle barn blir ikke syke av hvert virus som flyver forbi, teorien er at antistoffene fra morsmelken beskytter dem.

Jenta mi fikk ikke morsmelk, og har aldri vært syk, så hunmå ha ett jævlig bra imunforsvar ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde nyfødte tvillinger, planlegging var rimelig vanskelig for å si det mildt! Jeg har en venninne som også var flaskemamma som klarte å smelte en hel gryte med flasker en gang (og jeg takker bare for elektrisk sterilisator for ellers hadde jeg muligens brent ned huset). Når du skal være frekk så synes jeg egentlig du kan være åpen med nick jeg da...

Hva var frekt med ABs kommentar?

Jeg holdt også på å brenne ned huset, så jeg også er veldig glad i sterilisatorenmin :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde nyfødte tvillinger, planlegging var rimelig vanskelig for å si det mildt! Jeg har en venninne som også var flaskemamma som klarte å smelte en hel gryte med flasker en gang (og jeg takker bare for elektrisk sterilisator for ellers hadde jeg muligens brent ned huset). Når du skal være frekk så synes jeg egentlig du kan være åpen med nick jeg da...

Jeg klarer ikke helt å se hva som var frekt med AB sin kommentar. Enten så må du jo ha hatt for få flasker eller så må du har planlagt for dårlig.

Jeg skjønner godt at det ikke er enkelt å planlegge alt med to nybakte tvillinger i hus, men da må jo løsningen være å ha mer enn nok flasker i hus slik at man ikke trenger å tenke på om man har rene flasker til enhver tid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jenta mi fikk ikke morsmelk, og har aldri vært syk, så hunmå ha ett jævlig bra imunforsvar ;)

Noen har bedre immunsystem enn andre. Kan være det, kan være at hun ikke eksponeres for bakterier og virus. Hvis hun går i barnehage burde den biten være dekket opp.

Samtidig tror jeg ikke noe på at en unge på 2 år? aldri har vært snørrete.

Endret av ViljaH
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mi verd er ikkje snørrete sjuk. Sjuk er feber eller oppkast/ diaré til dømes. Snørrete er ikkje grunn for å vere heime frå skule, jobb og barnehage i seg sjølv, dersom det ikkje er andre symptom som feber td.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mi verd er ikkje snørrete sjuk. Sjuk er feber eller oppkast/ diaré til dømes. Snørrete er ikkje grunn for å vere heime frå skule, jobb og barnehage i seg sjølv, dersom det ikkje er andre symptom som feber td.

Snørr kommer av forkjølelse som kommer av virus; som gjør at immunsystemet danner antistoffer og slik styrkes. Man må ikke ha feber for å booste immunsystemet. Det var ikke snakk om å være borte fra bhg/skole/jobb.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen har bedre immunsystem enn andre. Kan være det, kan være at hun ikke eksponeres for bakterier og virus. Hvis hun går i barnehage burde den biten være dekket opp.

Samtidig tror jeg ikke noe på at en unge på 2 år? aldri har vært snørrete.

Hun går i bhg. Gjort det siden hun var 11 mnd.

Du er ikke syk når du rer snørrete, du er syk når du er hjemme fra jobb/bhg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun går i bhg. Gjort det siden hun var 11 mnd.

Du er ikke syk når du rer snørrete, du er syk når du er hjemme fra jobb/bhg!

Jo man er syk når man er forkjølet. Man er ikke frisk, ergo er man syk. Men så finnes det mange nivåer av syk. ;) jeg er syk en del ganger i året, men sjeldent sånn at jeg må droppe skolen. Går for det meste da kun og hangler og er i skikkelig dårlig form. Da er jeg jo syk, selv om jeg ikke ligger flatt ut. Er bare det at jeg har et sterkt immunsystem slik at jeg ikke blir helt gåen.

Endret av Teriyaki
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo man er syk når man er forkjølet. Man er ikke frisk, ergo er man syk. Men så finnes det mange nivåer av syk. ;) jeg er syk en del ganger i året, men sjeldent sånn at jeg må droppe skolen. Går for det meste da kun og hangler og er i skikkelig dårlig form. Da er jeg jo syk, selv om jeg ikke ligger flatt ut. Er bare det at jeg har et sterkt immunsystem slik at jeg ikke blir helt gåen.

Jeg er hvertfall ikke syk når jeg er forkjøla. Da hadde venninnen min vært syk halve året, det hadde blitt litt av noen egenmeldinger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg klarer ikke helt å se hva som var frekt med AB sin kommentar. Enten så må du jo ha hatt for få flasker eller så må du har planlagt for dårlig.

Jeg skjønner godt at det ikke er enkelt å planlegge alt med to nybakte tvillinger i hus, men da må jo løsningen være å ha mer enn nok flasker i hus slik at man ikke trenger å tenke på om man har rene flasker til enhver tid?

Jeg synes det var frekt skrevet. Nedlatende. Jeg beskrev hvordan jeg opplevde flaskemating, min personlige erfaring slik mange har delt sin personlige erfaring med amming som ikke fungerte. Jeg mislikte mye av styret med rot, koking av vann, sterilisering av flasker, måling av pulver, alltid ha erstatning nok i hus osv (og jeg var nøye på å følge who sin anbefaling om at erstatning SKAL blandes på minimum 70c så da ble det litt ekstra makk, men det syntes jeg var viktig). Jeg mislikte også veldig å måtte stå opp om natten for å lage flaske, og mine sov ikke noe bedre med erstatning enn uten. Vi halverte mengden mme i kveldsflasken og barna mine våknet allikevel til nøyaktig samme tid.

Mine barn måtte ha mat veldig ofte da de var fullflaskede (de fikk ikke i seg særlig mye pr. måltid i begynnelsen og slet med å legge på seg nok til å ta igjen fødselsvekten, det gikk i 20ml hver andre time i noen uker før de skjønte greia), og jeg er ikke god på å organisere. Jeg syntes flaskemating krevde masse organisering som jeg ikke likte og ikke syntes var koselig. Det var bare mitt svar. Mine barn ble fullflasket i ca tre uker før vi fikk til ammingen og så delflasket til vi gikk over til fast føde. Jeg syntes flaskene var stress, stress og mer stress (selv om vi fikk inn greie rutiner etter hvert), og jeg var lykkelig da vi dumpet dem etter at vi gikk over til fast føde. Det er grenser for hvor mange flasker jeg kunne ta meg råd til (jeg brukte tomee tipee da de fungerte best i kombinasjon med ammingen, disse flaskene var ikke direkte billige, i tillegg tok jeg meg råd til to pumpesett til pumpen mens jeg pumpet, erstatning var også dyrt, og jeg var glad da jeg slapp den utgiften, sånn helt på siden).

Både amming og flasking har fordeler og ulemper, for meg var flasking både mer tungvindt og mer stressende enn ammingen var. Jeg misliker oppvask og jeg er ikke veldig bra på å planlegge, begge deler var det mye av i flaskematingsregimet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det var frekt skrevet. Nedlatende. Jeg beskrev hvordan jeg opplevde flaskemating, min personlige erfaring slik mange har delt sin personlige erfaring med amming som ikke fungerte. Jeg mislikte mye av styret med rot, koking av vann, sterilisering av flasker, måling av pulver, alltid ha erstatning nok i hus osv (og jeg var nøye på å følge who sin anbefaling om at erstatning SKAL blandes på minimum 70c så da ble det litt ekstra makk, men det syntes jeg var viktig). Jeg mislikte også veldig å måtte stå opp om natten for å lage flaske, og mine sov ikke noe bedre med erstatning enn uten. Vi halverte mengden mme i kveldsflasken og barna mine våknet allikevel til nøyaktig samme tid.

Mine barn måtte ha mat veldig ofte da de var fullflaskede (de fikk ikke i seg særlig mye pr. måltid i begynnelsen og slet med å legge på seg nok til å ta igjen fødselsvekten, det gikk i 20ml hver andre time i noen uker før de skjønte greia), og jeg er ikke god på å organisere. Jeg syntes flaskemating krevde masse organisering som jeg ikke likte og ikke syntes var koselig. Det var bare mitt svar. Mine barn ble fullflasket i ca tre uker før vi fikk til ammingen og så delflasket til vi gikk over til fast føde. Jeg syntes flaskene var stress, stress og mer stress (selv om vi fikk inn greie rutiner etter hvert), og jeg var lykkelig da vi dumpet dem etter at vi gikk over til fast føde. Det er grenser for hvor mange flasker jeg kunne ta meg råd til (jeg brukte tomee tipee da de fungerte best i kombinasjon med ammingen, disse flaskene var ikke direkte billige, i tillegg tok jeg meg råd til to pumpesett til pumpen mens jeg pumpet, erstatning var også dyrt, og jeg var glad da jeg slapp den utgiften, sånn helt på siden).

Både amming og flasking har fordeler og ulemper, for meg var flasking både mer tungvindt og mer stressende enn ammingen var. Jeg misliker oppvask og jeg er ikke veldig bra på å planlegge, begge deler var det mye av i flaskematingsregimet.

Hvorfor i all verden halvverte dere mengden mme i flaskene om kvelden??

Anonym poster: 67b85e792263617004096e761435cb87

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker som om mange her er så kroppsfikserte at de ikke vil amme.

De andre som har prøvd og ikke klart det, har jeg sympati med. Var i samme bås selv.

Anonym poster: 6f46c536783c237f232b3d3ff08c897b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg er hvertfall ikke syk når jeg er forkjøla. Da hadde venninnen min vært syk halve året, det hadde blitt litt av noen egenmeldinger!

Men her snakker vi ikke om egenmeldings-syk. Men immunsystem-styrkende-syk. Som er to helt forskjellige nivåer av syk. Influensa er første, forkjølet er andre. Det finnes også sykdommer som kan kategoriseres motsatt, altså kvalifisere til sykemelding uten at det involverer immunforsvaret, så som depresjon.

For barnehagebarn har de noen tall på hvor mye syk de fleste er første året, det inkluderer en lang rekke forkjølelser.

Venninna di synes jeg ikke er noe vektig argument for hva som er syk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men her snakker vi ikke om egenmeldings-syk. Men immunsystem-styrkende-syk. Som er to helt forskjellige nivåer av syk. Influensa er første, forkjølet er andre. Det finnes også sykdommer som kan kategoriseres motsatt, altså kvalifisere til sykemelding uten at det involverer immunforsvaret, så som depresjon.

For barnehagebarn har de noen tall på hvor mye syk de fleste er første året, det inkluderer en lang rekke forkjølelser.

Venninna di synes jeg ikke er noe vektig argument for hva som er syk.

Enig. Var dette jeg mente :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor syk man blir av influensa har lite å gjøre med hvor godt immunforsvar man har. Får du influensa får du høy feber og blir så syk at du er sengeliggende om viruset ikke ligner et du har blitt syk av før. Man oppnår forholdsvis god immunitet mot årets virus etter en omgang og derfor får man det som regel bare en gang per sesong. Neste sesong kommer et nytt virus.

Forkjølelse blir de færreste veldig syke av, men det er helt normalt å være forkjøla flere ganger i året. Jeg er ofte hjemme fra jobb om jeg er forkjøla fordi det renner snørr og tårer av meg. Jobber i helsevesenet og har ikke lyst til å smitte andre. Ser heller ikke så presentabel ut..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor i all verden halvverte dere mengden mme i flaskene om kvelden??

Anonym poster: 67b85e792263617004096e761435cb87

Fordi jeg ville amme mest mulig og gi minst mulig erstatning. Etter å ha hatt problemer med å legge på seg i begynnelsen la de etter hvert på seg veldig mye og fort, og da ønsket jeg ikke at de skulle få dærlig mye mme. Hvis de hadde vært veldig mette av erstatning så hadde de ikke etterspurt brystet og naturlig økt min melkemengde. Etter oppstarsproblemene ble mme bare et lite tillegg så jeg skulle få hvilt litt, jeg tilnærmet fullammet. Poenget mitt var at mer mme ikke gav bedre søvn hos mine barn, noe det å kutte mengden erstatning i kveldsflasken viste tydelig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...