waco Skrevet 17. oktober 2012 #61 Skrevet 17. oktober 2012 De mener svin er skittene dyr. derfor spiser de det ikke. Jo jeg forstår det her, det jeg mener er hvorfor muslimer da finner det regningsvarende å selge svin til andre? Det er jo det samme som å spre noe skittent? Jeg forstår også hvorfor muslimer har det forbudet mot å spise svin. Fordi at i gamle dager før vi hadde frysere så grisekjøtt veldig veldig fort bedervet, kontra annet kjøtt. Så derfor forstår jeg hensikten bak forbudet, da koranen ble skrevet så visste man ikke om bakterier så derfor var det like greit å be allah forby kjøttet. Men at muslimer idag ikke forstår dette her, og allikevel finner det beundringsverdig å selge svinekjøtt til mennesker som ikke tror på overtroen finner jeg underlig. Jeg tror for eksempel ikke på voodo, men jeg gidder ikke stikker i nåler i dokker for å plage folk for det.
Gjest BettyBoop Skrevet 17. oktober 2012 #62 Skrevet 17. oktober 2012 http://forum.kvinneg...howtopic=693731 I følge denne tråden er det mye mer enn gris vi ikke spiser her i landet!!Synes det blir for dumt å legge seg borti hva folk spiser og ikke spiser.Og muslimer spiser gris pga troen de har,og ikke pga en eller annen barnslig unnskylding om at det ikke smaker godt eller virker ekkelt. Anonym poster: ddf900a0d26df4381571fa8dc52fb8a1 nei jeg har ikke problemer med at folk ikke spiser ting fordi de ikke liker. Det er de religiøse grunnene jeg syns er teite. Folk må få lov å ikke spise svin, men ikke pga at det står i en bok at de ikke får lov.
Gjest Dream89 Skrevet 17. oktober 2012 #63 Skrevet 17. oktober 2012 Jo jeg forstår det her, det jeg mener er hvorfor muslimer da finner det regningsvarende å selge svin til andre? Det er jo det samme som å spre noe skittent? Jeg forstår også hvorfor muslimer har det forbudet mot å spise svin. Fordi at i gamle dager før vi hadde frysere så grisekjøtt veldig veldig fort bedervet, kontra annet kjøtt. Så derfor forstår jeg hensikten bak forbudet, da koranen ble skrevet så visste man ikke om bakterier så derfor var det like greit å be allah forby kjøttet. Men at muslimer idag ikke forstår dette her, og allikevel finner det beundringsverdig å selge svinekjøtt til mennesker som ikke tror på overtroen finner jeg underlig. Jeg tror for eksempel ikke på voodo, men jeg gidder ikke stikker i nåler i dokker for å plage folk for det. Vet ikke helt hvor du mener de selger det henne? Hvis de jobber på en butikk så er de jo pliktet til og selge det de skal. Uansett tro. Ekte muslimer tviler jeg på selger svin i det hele tatt. Og det kan være de respekterer at andre spiser svin og de kan spise det de vil.
Becka Skrevet 17. oktober 2012 #64 Skrevet 17. oktober 2012 Javel, men jeg er sterkt imot å date muslimske menn. Det er under min verdighet fordi deres religion står for alt det jeg personlig hater. Jeg ønsker å kunne utdanne meg, kle meg i det jeg ønsker, likestilling i ett forhold, kunne snakke med andre menn, ikke trenge anstand. Dette er selvsagt ett lite utvalg. Anser ikke meg selv som haram noe mange muslimer da ville hevdet. Har stort sett bare negative opplevelser med muslimske menn, så hvorfor skulle jeg trakte etter noe sånt? Dessuten så omhandler terminologien "rasisme" det at en tenker at en rase er bedre enn en annen. Dette har jeg aldri skrevet. Jeg har derimot skrevet at jeg ikke ønsker meg en muslim. Rasen deres har jeg ikke sagt noe om. Også muslimer har blitt "modernisert", og jo, det finnes forsatt land og muslimer som lever etter det du beskriver. Men det finnes også fanatikere av kristne. Jeg skjønner selvsagt tankegangen din.. Jeg har noen i min familie som er på samme måte. Og jeg forstår at noen av disse muslimske levereglene er vanskelig for oss å forstå. Men som allerede nevnt, så er det så utrolig mange muslimer som IKKE lever etter disse levereglene, om så, bare delvis.
Gjest Elissima Skrevet 17. oktober 2012 #65 Skrevet 17. oktober 2012 Greit nok at dere ikke skjønte den omskjærete penisen, men navnet??? Enten forsøker du bedra oss, eller er du bare selvbedratt selv. Haha waco, jeg ler så jeg griner her Jeg har angst for omskjærte peniser, syns det er kvalmt. Og hvertfall at det gjøres fordi det står i en bok, aka koranen. 1
Gjest imli Skrevet 17. oktober 2012 #66 Skrevet 17. oktober 2012 Koranen er ikkje veldig ulik bibelen, så trua handlar i stor grad om tolking og praktisering. Eg ser ikkje noko problem i at folk ikkje et svinekjøtt eller ikkje drikk alkohol. Det er då mange som ikkje drikk alkohol, uansett religion eller mangel på det. Buddistar drikk vel heller ikkje alkohol? Og mange ikkje-religiøse vel óg å vera fråhaldspersonar.
Steinar40 Skrevet 17. oktober 2012 #67 Skrevet 17. oktober 2012 Koranen er ikkje veldig ulik bibelen, så trua handlar i stor grad om tolking og praktisering. Eg ser ikkje noko problem i at folk ikkje et svinekjøtt eller ikkje drikk alkohol. Det er då mange som ikkje drikk alkohol, uansett religion eller mangel på det. Buddistar drikk vel heller ikkje alkohol? Og mange ikkje-religiøse vel óg å vera fråhaldspersonar. Arabere og jøder er samme ulla.
Gjest imli Skrevet 17. oktober 2012 #68 Skrevet 17. oktober 2012 Arabere og jøder er samme ulla. I så fall er kristne det au. Alle desse tre religionane er eigentleg veldig like. Monoteisme, frelse, misjonering, rettruande vs "resten", reglar for korleis ein skal leva livet for å kome til gud, førestilling om himmel/helvete. Og det er ikkje berre araberar som er muslimar (eller jødar).
Gjest Erm Skrevet 17. oktober 2012 #69 Skrevet 17. oktober 2012 Selv følger jeg de fleste av de 10 bud, unntatt de som har noe med gud å gjøre. Hehe, dette var jo litt søtt.
Jolene Skrevet 17. oktober 2012 #70 Skrevet 17. oktober 2012 Hehe, dette var jo litt søtt. Det vil si at jeg lever etter en religion, men grunnvollene mine ligger i flere av de budene der. Også muslimer har blitt "modernisert", og jo, det finnes forsatt land og muslimer som lever etter det du beskriver. Men det finnes også fanatikere av kristne. Jeg skjønner selvsagt tankegangen din.. Jeg har noen i min familie som er på samme måte. Og jeg forstår at noen av disse muslimske levereglene er vanskelig for oss å forstå. Men som allerede nevnt, så er det så utrolig mange muslimer som IKKE lever etter disse levereglene, om så, bare delvis. Og hadde en kar sagt han hadde vært muslim hadde jeg mistet interessen tvert. 1
Becka Skrevet 17. oktober 2012 #71 Skrevet 17. oktober 2012 Det vil si at jeg lever etter en religion, men grunnvollene mine ligger i flere av de budene der. Og hadde en kar sagt han hadde vært muslim hadde jeg mistet interessen tvert. Selv om du utad aldri merket at han var muslim? Men i det han fortalte dette, så hadde du mistet all interesse? Du har tydeligvis misset poenget jeg prøvde å få frem. Du dømmer jo alle under en kam. Og da syntes jeg forsatt det høres ut som du er nedlatende. 1
Gjest Erm Skrevet 17. oktober 2012 #72 Skrevet 17. oktober 2012 Du dømmer jo alle under en kam. Gullkornene florerer i denne tråden! 3
Jolene Skrevet 17. oktober 2012 #73 Skrevet 17. oktober 2012 Selv om du utad aldri merket at han var muslim? Men i det han fortalte dette, så hadde du mistet all interesse? Du har tydeligvis misset poenget jeg prøvde å få frem. Du dømmer jo alle under en kam. Og da syntes jeg forsatt det høres ut som du er nedlatende. Hvorfor skal det være så vanskelig å forstå at jeg ikke ønsker en muslim? På samme måte som at jeg følger de av de 10 bud som ikke omhandler gud vil jo en muslim følge en del av sin religion/kulturell arv. Derfor vil ikke jeg ha en muslim. 1
Becka Skrevet 17. oktober 2012 #74 Skrevet 17. oktober 2012 Gullkornene florerer i denne tråden! Uff da.. * drar alle *kremt* følte jeg ble tatt svært seriøst, nuh.. Syntes den var fin jeg da!
Becka Skrevet 17. oktober 2012 #75 Skrevet 17. oktober 2012 Hvorfor skal det være så vanskelig å forstå at jeg ikke ønsker en muslim? På samme måte som at jeg følger de av de 10 bud som ikke omhandler gud vil jo en muslim følge en del av sin religion/kulturell arv. Derfor vil ikke jeg ha en muslim. Det er vanskelig å forstå pga ditt argument! Jeg motsier deg, og du leser jo tydeligvis ikke. En født muslim, trenger ikke en gang tro på gud ( allah ). Det er uansett måten du skriver på jeg reagerer på...
Becka Skrevet 17. oktober 2012 #76 Skrevet 17. oktober 2012 På samme måte som at jeg følger de av de 10 bud som ikke omhandler gud vil jo en muslim følge en del av sin religion/kulturell arv. Derfor vil ikke jeg ha en muslim. Høres helt dumt ut å si du følger de 10 bud, men ikke de som omhandler gud. De 10 bud er fra bibelen. På den måten kan man si de alle er fra Gud.
Jolene Skrevet 17. oktober 2012 #77 Skrevet 17. oktober 2012 Høres helt dumt ut å si du følger de 10 bud, men ikke de som omhandler gud. De 10 bud er fra bibelen. På den måten kan man si de alle er fra Gud. Selvsagt, den er jeg enig i. Men jeg følger de som ikke omhandler gud fordi de er en ren selvfølge for meg, en kulturarv:Du skal ikke ha andre guder enn meg.Du skal ikke misbruke Guds navn.Du skal holde hviledagen hellig.Du skal hedre din far og din mor.Du skal ikke slå i hjel.Du skal ikke bryte ekteskapet.Du skal ikke stjele.Du skal ikke tale usant om din neste.Du skal ikke begjære din nestes eiendom.Du skal ikke begjære din nestes ektefelle, eller hans arbeidsfolk eller andre som hører til hos din neste Dette er altså de jeg følger, fordi de er en del av min kulturarv. På samme måte som en muslim følger en del fra sin kultur. Derfor vil ikke jeg ha en muslimsk mann.
TheHairyToothfairy Skrevet 17. oktober 2012 #78 Skrevet 17. oktober 2012 Selvsagt, den er jeg enig i. Men jeg følger de som ikke omhandler gud fordi de er en ren selvfølge for meg, en kulturarv:Du skal ikke ha andre guder enn meg.Du skal ikke misbruke Guds navn.Du skal holde hviledagen hellig.Du skal hedre din far og din mor.Du skal ikke slå i hjel.Du skal ikke bryte ekteskapet.Du skal ikke stjele.Du skal ikke tale usant om din neste.Du skal ikke begjære din nestes eiendom.Du skal ikke begjære din nestes ektefelle, eller hans arbeidsfolk eller andre som hører til hos din neste Dette er altså de jeg følger, fordi de er en del av min kulturarv. På samme måte som en muslim følger en del fra sin kultur. Derfor vil ikke jeg ha en muslimsk mann. Jævlig bra eksempel! Forresten, har du hørt om Sura, vers 19 til 131?
Jolene Skrevet 17. oktober 2012 #79 Skrevet 17. oktober 2012 (endret) Jævlig bra eksempel! Forresten, har du hørt om Sura, vers 19 til 131? Hvordan det? Sure om Maria mener du? Endret 17. oktober 2012 av Gitte89
TheHairyToothfairy Skrevet 17. oktober 2012 #80 Skrevet 17. oktober 2012 Hvordan det? Sure 19 går kun fra 1-98 så vidt jeg vet. Her bør du vite litt mer. Det kommer helt an på hva oversettelse du leser.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå