Gå til innhold

Tråden for oss som søker jobb...


MissStiles

Anbefalte innlegg

Jeg søker fortsatt. Er ikke så nøye om det er 100%. Bare det er fast stillingsprosent og inntekt så er jeg fornøyd. Jeg har søkt på mange stillinger, og enten hører jeg ikke mer, eller så er det avslag. Det er nesten 2,5 ganger så mange søkere for hver ledige stilling her. Arbeidsgivere kan velge og vrake i erfaring og kompetanse. 
Har hatt en del å gjøre i de to deltidsstillingene jeg har nå, men fra nå og til August blir det lite pga ferie. 

Var på møte hos NAV angående arbeidsmarkedet i fylket her. Fikk et par gode tips der som jeg skal ta i bruk. Og finne bedrifter som jeg skal tilby meg å jobbe gratis for (får aktivitetspenger fra NAV i så fall) sånn at jeg får noe erfaring, og kanskje blir ansatt også om jeg er heldig. 
Og for å være kreativ og skille meg ut så tenker jeg også å bruke diverse sosiale medier, men akkurat det er mer på tankestadiet. 

Fra nå av skal jeg gjøre alt 150% perfekt, for jeg er så lei av det her nå :(  For de som tror det er så enkelt å bli forsørget av NAV og hele tiden måtte bevise hva man har og ikke har på konto så kan jeg opplyse om det at det er ikke akkurat et selvtillitsboost, og definitivt ikke en god følelse å stå der med husleiesøknaden i hånda månedlig... 

Nei, fra tidlig høst skal alt bli bedre! For nå skal jeg gjøre mer enn å saumfare nettet, levere søknader personlig, og følge opp som har vært de bombesikre tipsene man fikk før. Nå skal albuene spisses. Ferdig snakka! 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

11 minutter siden, daemonia skrev:

Jeg søker fortsatt. Er ikke så nøye om det er 100%. Bare det er fast stillingsprosent og inntekt så er jeg fornøyd. Jeg har søkt på mange stillinger, og enten hører jeg ikke mer, eller så er det avslag. Det er nesten 2,5 ganger så mange søkere for hver ledige stilling her. Arbeidsgivere kan velge og vrake i erfaring og kompetanse. 
Har hatt en del å gjøre i de to deltidsstillingene jeg har nå, men fra nå og til August blir det lite pga ferie. 

Var på møte hos NAV angående arbeidsmarkedet i fylket her. Fikk et par gode tips der som jeg skal ta i bruk. Og finne bedrifter som jeg skal tilby meg å jobbe gratis for (får aktivitetspenger fra NAV i så fall) sånn at jeg får noe erfaring, og kanskje blir ansatt også om jeg er heldig. 
Og for å være kreativ og skille meg ut så tenker jeg også å bruke diverse sosiale medier, men akkurat det er mer på tankestadiet. 

Fra nå av skal jeg gjøre alt 150% perfekt, for jeg er så lei av det her nå :(  For de som tror det er så enkelt å bli forsørget av NAV og hele tiden måtte bevise hva man har og ikke har på konto så kan jeg opplyse om det at det er ikke akkurat et selvtillitsboost, og definitivt ikke en god følelse å stå der med husleiesøknaden i hånda månedlig... 

Nei, fra tidlig høst skal alt bli bedre! For nå skal jeg gjøre mer enn å saumfare nettet, levere søknader personlig, og følge opp som har vært de bombesikre tipsene man fikk før. Nå skal albuene spisses. Ferdig snakka! 

Skjønner helt klart hva du mener. Er såå mange andre som er med på konkurransen for jobb. Jeg er kjempe lei av å søke søke søke. Er jeg heldig og blir innkalt til intervju får jeg ikke jobb fordi de andre var mer kvalifiserte. Har søkt over 200 jobber nå. Når jeg får innkalling til intervju nå, så vet jeg nesten på forhånd at denne får jeg ikke, ganske deprimerende igrunn.

Anonymkode: 561c7...e0c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skjønner helt klart hva du mener. Er såå mange andre som er med på konkurransen for jobb. Jeg er kjempe lei av å søke søke søke. Er jeg heldig og blir innkalt til intervju får jeg ikke jobb fordi de andre var mer kvalifiserte. Har søkt over 200 jobber nå. Når jeg får innkalling til intervju nå, så vet jeg nesten på forhånd at denne får jeg ikke, ganske deprimerende igrunn.

Anonymkode: 561c7...e0c

Ja, det er alltid tett, men andre har mer erfaring, andre har kompetanse eller erfaring innen noe de trenger om et år... 
Sånn som det har vært det siste halvåret har det ikke vært særlig med jobber å søke på her. Det har vært mest tekniske stillinger som er blitt lyst ut, sykepleiere, lærere, pedagoger til barnehager... Altså alt det jeg ikke kan søke på. 

Er så lei... Men nå skal som sagt albuene fram. Fikk mer motivasjon etter jeg var på det møtet, og skal begynne å legge ENDA mer tid i hver enkelt søknad for å få den perfekt. Og så langt det lar seg gjøre skal jeg møte opp personlig og levere søknader. Eller bare ta en telefon og spørre om det er mulighet for å få jobbe litt gratis for dem slik at de får vurdert meg i situasjonen. Både i utlyste stillinger og hos utvalgte bedrifter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Hvis noen under jobb-intervjuet spør om hva slags fritidsinteresser dere har.

 Hva svarer dere da?

Anonymkode: cf37c...87e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

 Hvis noen under jobb-intervjuet spør om hva slags fritidsinteresser dere har.

 Hva svarer dere da?

Anonymkode: cf37c...87e

Sier sannheten, men toner ned litt. Feks sier jeg ikke at jeg liker å hoppe i fallskjerm og kjøre motorsykkel. Sier trening, svømming, reising, lesing ski på vinteren. Dette er da det enkleste spørsmålet av alle.

Anonymkode: 3fe39...c4a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Er skikkelig nedfor nå....

Fikk nettopp beskjed om at jeg ikke fikk annengangsintervju på en stilling jeg nylig har vært hos. Var på førstegangsintervju, og var en blant kun seks stykker. Har hatt flere intervjuer, men dette er en stilling jeg hadde ekstremt lyst på. I tillegg følte jeg at intervjuet gikk veldig bra. Vi hadde en god tone, jeg fikk stilt mange spørsmål og svarte godt på det han lurte på. 

Jeg har ikke mastergrad, og dette er en stilling der det antakelig er flere søker som har det. Så det er vel ikke veldig rart. Det føles bare så vondt å miste stillingen etter man har hatt intervju, da blir det liksom mer personlig. At det er MEG, ikke mine kvalifikasjoner. 

Søker nye stillinger idag, men sliter litt med motivasjonen...

Anonymkode: d00c2...189

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Denne jobbsøker prosessen tar veldig mye mer på psykisk enn jeg hadde trodd. Har nettopp fått en bachelorgrad og prøver å komme meg inn på jobbmarkedet nå. Har innstilt meg på mange intervjuer og søknader uten svar men nå som jeg faktisk står midt oppi det slår det meg hvor tungt hvert avslag føles. Spesielt etter intervju når jeg i tillegg føler jeg har blottlagt meg selv og stemningen har vært god men fremdeles er jeg ikke blitt valgt. Er vel bare å venne seg til. Kanskje noen har noen tips til hvordan dere holder motet oppe etter hvert avslag? Spesielt når det er jobber dere har hatt kjempe lyst på?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått flere avslag siden sist jeg oppdaterte her. Enten er jeg overkvalifisert, eller så mangler jeg erfaring. Same old, same old.... 

Men det positive er at jeg har fått et 3 måneders ferievikariat da. Så da er i hvert fall økonomien i August og September reddet :) Men jeg fortsetter å søke og lete etter fast og stabile arbeidstider gjennom sommeren. Man vet jo aldri hva som dukker opp selv om det er ferie. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, etram3 skrev:

Denne jobbsøker prosessen tar veldig mye mer på psykisk enn jeg hadde trodd. Har nettopp fått en bachelorgrad og prøver å komme meg inn på jobbmarkedet nå. Har innstilt meg på mange intervjuer og søknader uten svar men nå som jeg faktisk står midt oppi det slår det meg hvor tungt hvert avslag føles. Spesielt etter intervju når jeg i tillegg føler jeg har blottlagt meg selv og stemningen har vært god men fremdeles er jeg ikke blitt valgt. Er vel bare å venne seg til. Kanskje noen har noen tips til hvordan dere holder motet oppe etter hvert avslag? Spesielt når det er jobber dere har hatt kjempe lyst på?

Du bør vel minne deg på at du er interessant nok til at du blir innkalt til intervju, iallefall. Svært mange av oss blir ikke det engang.

Anonymkode: eca3f...8ea

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, etram3 skrev:

Denne jobbsøker prosessen tar veldig mye mer på psykisk enn jeg hadde trodd. Har nettopp fått en bachelorgrad og prøver å komme meg inn på jobbmarkedet nå. Har innstilt meg på mange intervjuer og søknader uten svar men nå som jeg faktisk står midt oppi det slår det meg hvor tungt hvert avslag føles. Spesielt etter intervju når jeg i tillegg føler jeg har blottlagt meg selv og stemningen har vært god men fremdeles er jeg ikke blitt valgt. Er vel bare å venne seg til. Kanskje noen har noen tips til hvordan dere holder motet oppe etter hvert avslag? Spesielt når det er jobber dere har hatt kjempe lyst på?

du er ikke alene kjenner til den. man må bare prøve å håpe på at en dag blir det en selv. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

søkte på en jobb dagen før jeg reiste på ferie. mens jeg var på ferie fikk jeg mail om at jeg var satt opp på intervju dagen etter (!). sto at jeg måtte svare på mailen og bekrefte at jeg kom. sendte derfor mail om at jeg var på ferie og ikke kunne komme, men at jeg gjerne kunne komme på intervju tre dager seinere da jeg var hjemme igjen. fikk ikke noe svar, men regner med at de har sett mailen siden de ba meg bekrefte via mail om jeg kom. jeg skrev i mailen at jeg var veldig interessert i å komme på intervju og dette er en jobb jeg virkelig kunne ha tenkt meg! da jeg ikke fikk noe svar sendte jeg en ny mail og skrev at det hadde vært fint med en bekreftelse på at beskjeden var mottatt, men fikk ikke noe svar da heller.. orket ikke å stresse mer med det da jeg var på ferie i utlandet og var ganske opptatt.... men synes det er utrolig dårlig og tror ikke jeg gidder å ringe de engang nå som jeg har kommet hjem, for har jo ikke lyst til å jobbe for slike useriøse arbedsgivere.. måtte bare få ut litt frustrasjon!

Anonymkode: a84f7...513

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

søkte på en jobb dagen før jeg reiste på ferie. mens jeg var på ferie fikk jeg mail om at jeg var satt opp på intervju dagen etter (!). sto at jeg måtte svare på mailen og bekrefte at jeg kom. sendte derfor mail om at jeg var på ferie og ikke kunne komme, men at jeg gjerne kunne komme på intervju tre dager seinere da jeg var hjemme igjen. fikk ikke noe svar, men regner med at de har sett mailen siden de ba meg bekrefte via mail om jeg kom. jeg skrev i mailen at jeg var veldig interessert i å komme på intervju og dette er en jobb jeg virkelig kunne ha tenkt meg! da jeg ikke fikk noe svar sendte jeg en ny mail og skrev at det hadde vært fint med en bekreftelse på at beskjeden var mottatt, men fikk ikke noe svar da heller.. orket ikke å stresse mer med det da jeg var på ferie i utlandet og var ganske opptatt.... men synes det er utrolig dårlig og tror ikke jeg gidder å ringe de engang nå som jeg har kommet hjem, for har jo ikke lyst til å jobbe for slike useriøse arbedsgivere.. måtte bare få ut litt frustrasjon!

Anonymkode: a84f7...513

jeg synes også det var merkelig å bare sende mail om at du skal på intervju kl 13 på mandag. er det ikke vanlig å være i dialog med søker først og avtale tid sammen? det er det jeg er vant med i hvertfall..

Anonymkode: a84f7...513

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 år siden jeg har skrevet en søknad og må få oppdatert cven min. Jeg har fått barn - tar med det med i cven? Eller hvorfor man var borte fra jobb i 1 år?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

22 timer siden, MissStiles skrev:

4 år siden jeg har skrevet en søknad og må få oppdatert cven min. Jeg har fått barn - tar med det med i cven? Eller hvorfor man var borte fra jobb i 1 år?

Var du uten jobb i perioden du var borte? Det utgjør jo en liten forskjell :)

Vet om folk som har vært uten jobb i den perioden som har skrevet det opp på sin CV. Dersom du var i jobb i permisjonen, så ville jeg ikke skrevet det.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nikee
Den 24.6.2016 at 12.41, etram3 skrev:

Denne jobbsøker prosessen tar veldig mye mer på psykisk enn jeg hadde trodd. Har nettopp fått en bachelorgrad og prøver å komme meg inn på jobbmarkedet nå. Har innstilt meg på mange intervjuer og søknader uten svar men nå som jeg faktisk står midt oppi det slår det meg hvor tungt hvert avslag føles. Spesielt etter intervju når jeg i tillegg føler jeg har blottlagt meg selv og stemningen har vært god men fremdeles er jeg ikke blitt valgt. Er vel bare å venne seg til. Kanskje noen har noen tips til hvordan dere holder motet oppe etter hvert avslag? Spesielt når det er jobber dere har hatt kjempe lyst på?

Personlig har jeg vært på kurs i regi av Studentsamskipnaden og det har hjulpet veldig med tanke på håndtere avslag, man må skape litt avstand. Litt vanskelig å gjøre, fordi jeg blir i alle fall veldig sånn: Åå denne jobben vil jeg virkelig ha! Og dermed blir avslaget enda tøffere. Der fikk jeg tips om at, vær engasjert der og da når du skriver søknaden så legger du det fra deg. Gjør andre ting, hold deg opptatt med venner, trening osv slik at tankene ikke bare dreier seg om jobben. Det hjelper litt på! 

Og det at man bør tenke at du er en ressurs for dem, om de ikke ser det, vel jaja. Det er utrolig vanskelig å tenke sånn, fordi hos meg ble bare selvtilliten lavere jo flere avslag jeg fikk, men nå tenker jeg litt sånn og det hjelper på. Har ikke så mange konkrete forslag dessverre :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carly-Chardonnay

Hadde et utrolig dårlig jobbintervju i dag :( Har vært et dødsfall i familien så jeg har ikke vært meg selv i dag. Vet ikke om jeg burde sagt fra om det før intervjuet begynte. Men uansett, jeg ble helt tom for ord. Jeg som vanligvis har vært veldig flink til å svare for meg. Har alltid fått tilbakemeldinger på at jeg gjør det bra på intervjuer. Så klarte jeg å fucke opp det her.

Jaja. Eneste jeg kan gjøre er å tenke at det kommer flere sjanser. Jeg har søkt en lignende stilling som kanskje til og med passer meg bedre. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jøsses. Var på intervju denne uka og intervjueren klarer å lire av seg at "dette er egentlig en ganske kjedelig jobb, så her må man være spesielt interessert for å jobbe". Merkeligste gjengen jeg har vært borti så langt, så jeg er egentlig glad jeg ikke fikk tilbud (ble innstilt som nr 4; den interne søkeren fikk tilbud).
 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo Jobbsøkertråden!
Nå kan jeg ikke sutre i mastertråden lenger, så nå får jeg vel klage litt her i stedet. Jeg er akkurat ferdig med masteren og har ikke kommet helt i gang enda med jobbsøkingen. Som utdannet humanist ser for meg at prosessen kommer til å ta litt tid! Heldigvis har jeg to relevante deltidsjobber som holder meg flytende mens jeg søker. Utlyste stillinger innenfor mitt område krever ofte mye erfaring, og derfor tror jeg at jeg også kommer til å prøve meg gjennom åpne søknader og ved å gjøre småjobber. Forhåpentlig får jeg litt større nettverk etterhvert som kan hjelpe meg videre. Det er også mulig jeg skal prøve meg litt som frilanser. Noen andre her i samme situasjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går fikk jeg svar på en søknad jeg sendte i april, de ville gjerne ha meg inn på intervju. Jadda, litt seint kan man si, jeg har allerede jobb. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 15. juni 2016 at 14.58, AnonymBruker skrev:

 Hvis noen under jobb-intervjuet spør om hva slags fritidsinteresser dere har.

 Hva svarer dere da?

Anonymkode: cf37c...87e

Så flott at du har skaffet deg jobb. Husker du slet litt. Glad på dine vegne. Er det er en jobb som du trives med :)

Anonymkode: 561c7...e0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...