AnonymBruker Skrevet 11. januar 2016 #4681 Del Skrevet 11. januar 2016 Den 8.1.2016 at 12.53, debattanten skrev: Det kan skje, men det hender også at det går langt bedre enn man kanskje selv tror. Hører stadig historier om folk som får jobbtilbud, selv om de selv følte det gikk dårlig på intervju. Ikke nødvendigvis tilfellet for deg, men kanskje. Prøv å ta til deg erfaringen med å reflektere over intervjuet så du står sterkere til neste intervju. Hva gikk galt og hva kan du gjøre for at det ikke skal skje igjen osv Ofte kan man forbedre ting. Jeg har funnet ut at man i hvert fall ikke skal være beskjeden og undervurdere seg selv. Jeg har vært god på det tidligere, å ikke tro at jeg duger til noe og at jeg ikke ikke kan noe. Lett å tenke slik, men selv om man ikke mestrer alle ferdigheter kan man likevel være temmelig god på veldig mye. Lykke til videre Takk for tips. Tror det gikk bedre enn fryktet, for jeg har fått beskjed om at jeg er videre til intervjurunde 2. Denne gangen håper jeg å være mindre nervøs, men er selvfølgelig spent. Jeg er også god til å undervurdere meg selv, så jeg skal jobbe med å snu tankegangen frem til neste intervjurunde! Anonymkode: b83f3...d80 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nikee Skrevet 11. januar 2016 #4682 Del Skrevet 11. januar 2016 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Da burde du gjøre noe med søknadene dine for å skille deg bedre ut. Jeg vet ikke hvilken utdanning du har, men du har. Jo lederverv og universitetsutdanning tydeligvis, så noe må de jo kunne bruke deg til. Tar du fag som er relevante for tiden vi er i? Anonymkode: 0827f...7a6 Jeg har folk som leser gjennom dem, blant dem en tidligere professor av meg og en jeg har jobbet hos før. Får tilbakemeldinger fra dem pluss venner som allerede jobber. Jeg tar fag som kan kombineres med min utdannelse, og som kan være nyttige innenfor det feltet jeg ønsker å jobbe I tillegg har jeg hatt noen korte internships i høst og skal nå gjøre det samme i løpet av våren. Hvilke fag er det som er relevante da? Det er jo nedgangstider i alle sektorer omtrent, utenom helse så vidt jeg kan se. Og der har jeg ikke tenkt å starte, da måtte jeg ha begynt på en ny bachelor. Og da blir jeg jo overkvalifisert siden jeg allerede har master i noe helt annet. Hvilke emner er relevante? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nikee Skrevet 11. januar 2016 #4683 Del Skrevet 11. januar 2016 36 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for tips. Tror det gikk bedre enn fryktet, for jeg har fått beskjed om at jeg er videre til intervjurunde 2. Denne gangen håper jeg å være mindre nervøs, men er selvfølgelig spent. Jeg er også god til å undervurdere meg selv, så jeg skal jobbe med å snu tankegangen frem til neste intervjurunde! Anonymkode: b83f3...d80 Så bra! Håper det går fint for deg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2016 #4684 Del Skrevet 12. januar 2016 10 timer siden, Nikee skrev: Jeg har folk som leser gjennom dem, blant dem en tidligere professor av meg og en jeg har jobbet hos før. Får tilbakemeldinger fra dem pluss venner som allerede jobber. Jeg tar fag som kan kombineres med min utdannelse, og som kan være nyttige innenfor det feltet jeg ønsker å jobbe I tillegg har jeg hatt noen korte internships i høst og skal nå gjøre det samme i løpet av våren. Hvilke fag er det som er relevante da? Det er jo nedgangstider i alle sektorer omtrent, utenom helse så vidt jeg kan se. Og der har jeg ikke tenkt å starte, da måtte jeg ha begynt på en ny bachelor. Og da blir jeg jo overkvalifisert siden jeg allerede har master i noe helt annet. Hvilke emner er relevante? Ut ifra dette er det ganske utrolig at du ikke får jobb. Men som du sier, markedet er dårlig. Søker du i tillegg over hele landet, både små og store steder, og har master i noe annet enn typ "afrikastudier" burde du i det minste fått noen intervjuer. Kanskje de anser deg som overkvalifisert? Anonymkode: 0827f...7a6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nikee Skrevet 12. januar 2016 #4685 Del Skrevet 12. januar 2016 (endret) 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Ut ifra dette er det ganske utrolig at du ikke får jobb. Men som du sier, markedet er dårlig. Søker du i tillegg over hele landet, både små og store steder, og har master i noe annet enn typ "afrikastudier" burde du i det minste fått noen intervjuer. Kanskje de anser deg som overkvalifisert? Anonymkode: 0827f...7a6 Jeg har utdannelse innenfor humanoria Og der er jo det vanskelig å få jobb, selv om jeg søker overalt. Likevel, med tanke på CVen min synes jeg det er litt merkelig at jeg ikke en gang får intervju, en ting er utdannelsen min men jeg har masse å vise til og utdannelsen min kan fint brukes i mange ulike administrative jobber. Og jeg viser jo også i søknadene hva slags erfaring jeg har. På den runden hvor jeg kom så langt at det stod mellom meg og en annen fikk jeg beskjed om at de hadde valgt den andre pga erfaringen, og siden stillingen var et vikariat. Hadde det vært en fast stilling ville de ha valgt meg. Vet jo ikke om det er noe de bare sier for å være hyggelig i avvisningen men men. Markedet er ekstremt dårlig, og med oljebransjen og nå mediabransjen som også lider blir det enda flere med mer erfaring som konkurrerer med meg. Da havner jeg alltid nederst i bunken Jeg søker overalt, jeg har til og med søkt i Tromsø og små bygder rundt omkring, men der har jeg heller ikke hørt noe Jeg vet at oss med humanistiske utdannelser går arbeidsløse i ca ett år før noe endelig skjer, så jeg håper det gjelder meg også Endret 12. januar 2016 av Nikee Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ruccula Skrevet 12. januar 2016 #4686 Del Skrevet 12. januar 2016 1 time siden, Nikee skrev: Jeg har utdannelse innenfor humanoria Og der er jo det vanskelig å få jobb, selv om jeg søker overalt. Likevel, med tanke på CVen min synes jeg det er litt merkelig at jeg ikke en gang får intervju, en ting er utdannelsen min men jeg har masse å vise til og utdannelsen min kan fint brukes i mange ulike administrative jobber. Og jeg viser jo også i søknadene hva slags erfaring jeg har. På den runden hvor jeg kom så langt at det stod mellom meg og en annen fikk jeg beskjed om at de hadde valgt den andre pga erfaringen, og siden stillingen var et vikariat. Hadde det vært en fast stilling ville de ha valgt meg. Vet jo ikke om det er noe de bare sier for å være hyggelig i avvisningen men men. Markedet er ekstremt dårlig, og med oljebransjen og nå mediabransjen som også lider blir det enda flere med mer erfaring som konkurrerer med meg. Da havner jeg alltid nederst i bunken Jeg søker overalt, jeg har til og med søkt i Tromsø og små bygder rundt omkring, men der har jeg heller ikke hørt noe Jeg vet at oss med humanistiske utdannelser går arbeidsløse i ca ett år før noe endelig skjer, så jeg håper det gjelder meg også Får du dagpenger eller har du en liten ekstra jobb vedsiden av? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ruccula Skrevet 12. januar 2016 #4687 Del Skrevet 12. januar 2016 Søker alle her inne over hele landet? Jeg innrømmer at jeg ikke gjør det. Jeg søker alt i en time radius for hvor jeg bor. Når man har hus, hunder og mann som jobber et sted er det ikke bare bareå pakke sakene og dra sin vei heller akkurat . Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nikee Skrevet 12. januar 2016 #4688 Del Skrevet 12. januar 2016 17 minutter siden, Snublefella skrev: Får du dagpenger eller har du en liten ekstra jobb vedsiden av? Nei jeg var jo student før så vi får ikke noe så vidt jeg forstod fra NAV når jeg snakket med dem sist. Men jeg beholdt jobben min ved siden av studiene, og nå tar jeg enkelt emner ved universitetet for å ha noe å bygge på utdannelsen min Så jeg holder det gående. Har prøvd å få en ekstra deltidsjobb men der er jo det om mulig enda verre! Jeg søker overalt ja, men så er jeg singel og har ikke noe i mot å flytte på meg om jeg får en fast stilling et sted Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ruccula Skrevet 12. januar 2016 #4689 Del Skrevet 12. januar 2016 55 minutter siden, Nikee skrev: Nei jeg var jo student før så vi får ikke noe så vidt jeg forstod fra NAV når jeg snakket med dem sist. Men jeg beholdt jobben min ved siden av studiene, og nå tar jeg enkelt emner ved universitetet for å ha noe å bygge på utdannelsen min Så jeg holder det gående. Har prøvd å få en ekstra deltidsjobb men der er jo det om mulig enda verre! Jeg søker overalt ja, men så er jeg singel og har ikke noe i mot å flytte på meg om jeg får en fast stilling et sted der jeg bor er det nok ekstra vanskelig med jobb til meg, hadde sikkert hatt større sjangs innover mot Oslo. Men er ikke veldig fristende å bo på hybel vekk fra mannen min heller akkurat. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2016 #4690 Del Skrevet 12. januar 2016 2 timer siden, Snublefella skrev: Søker alle her inne over hele landet? Jeg innrømmer at jeg ikke gjør det. Jeg søker alt i en time radius for hvor jeg bor. Når man har hus, hunder og mann som jobber et sted er det ikke bare bareå pakke sakene og dra sin vei heller akkurat . Nei, har mann, barn og enebolig-pakken, så søker kun innenfor by/kommune. Anonymkode: b83f3...d80 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AnonGangerTo Skrevet 12. januar 2016 #4691 Del Skrevet 12. januar 2016 I dag fikk jeg årets første avslag på en jobbsøknad. Crap! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Edain Skrevet 12. januar 2016 #4692 Del Skrevet 12. januar 2016 13 minutter siden, AnonGangerTo skrev: I dag fikk jeg årets første avslag på en jobbsøknad. Crap! "Heldig" du er! Jeg får ikke engang svar... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ruccula Skrevet 12. januar 2016 #4693 Del Skrevet 12. januar 2016 1 time siden, Edain skrev: "Heldig" du er! Jeg får ikke engang svar... Ikke jeg heller Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Edain Skrevet 12. januar 2016 #4694 Del Skrevet 12. januar 2016 1 minutt siden, Snublefella skrev: Ikke jeg heller Blir spennende å se hvordan de skal trylle fram arbeidsplasser til alle asylsøkerne. Jeg søker hovedsakelig på butikkjobber, hcor det er rundt 600 søkere.. Har utvidet radiusen min til 3timer en vei, men fortsatt ikke napp. Juhu... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ruccula Skrevet 12. januar 2016 #4695 Del Skrevet 12. januar 2016 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Nei, har mann, barn og enebolig-pakken, så søker kun innenfor by/kommune. Anonymkode: b83f3...d80 Jeg søker alt innenfor mitt fylke og nabo fylkene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AnonGangerTo Skrevet 12. januar 2016 #4696 Del Skrevet 12. januar 2016 2 timer siden, Edain skrev: "Heldig" du er! Jeg får ikke engang svar... Ja, jeg vet. Eposten kom allerede 2 dager etter fristen gikk ut. Sikkert den eneste med doktorgrad som søkte på den jobben. Dumt av deg å ha for mye utdannelse og dumt av deg å ha for lite utdannelse. Nå må samfunnet bestemme seg hva man må gjøre for å få seg en vanlig jobb i disse dager. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Edain Skrevet 12. januar 2016 #4697 Del Skrevet 12. januar 2016 9 minutter siden, AnonGangerTo skrev: Ja, jeg vet. Eposten kom allerede 2 dager etter fristen gikk ut. Sikkert den eneste med doktorgrad som søkte på den jobben. Dumt av deg å ha for mye utdannelse og dumt av deg å ha for lite utdannelse. Nå må samfunnet bestemme seg hva man må gjøre for å få seg en vanlig jobb i disse dager. Jeg er en av de uten utdannelse.. Er 19 år og skulle ta noen år fri etter vgs for å tjene penger. Nå må jeg bruke av bufferkontoen min for å betale regningene, hurra... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Faith- Skrevet 12. januar 2016 #4698 Del Skrevet 12. januar 2016 (endret) Ferdig siving. til sommeren og driver å søker jobber nå, men syns alle har krav til x antall år erfaring innen bransjen eller krav om "meget god kjennskap til det ene og det andre". Er noen veldig få som skriver at de oppfordrer nyutdannede til å søke, men det er ikke mange. Noen som har fått napp på stillingsannonser hvor de hadde utdanningen de var ute etter men ikke erfaring eller kunnskap om det de har listet opp som krav? Er jo en ting når de skriver ting som "det er en fordel med noen års erfaring fra bransjen", men når de skriver ting som "søker må ha minimum 5 års erfaring fra bransjen" så vet jeg ikke om det i det hele tatt er noe poeng å søke, hva tenker dere? Jeg syns det er så demotiverende å søke, for jeg vet jo at det er tusenvis av ingeniører som kommer fra oljen og som har flere års erfaring og de vil jo så og si alltid komme før meg i køen hos bedrifter som ansetter. Føler nesten jeg bare kan sette meg pent ned å vente til alle som kom fra oljen har fått seg jobber, og da kan jeg begynne å håpe at det er noen som vil ansette meg, men det er jo sikkert et par år til. Jeg er til og med åpen for å flytte hvor som helst i landet, selv om jeg helst ikke vil langt opp i nord (da jeg ikke kjenner noen der og det blir lang reise og dyre flybilletter for å treffe familie og venner), men selv dit er jeg villig til å flytte om noen vil ansette meg i en noen lunde relevant jobb. Lurer også på hva som er erfaringene deres angående åpne søknader? Foreldrene mine driver å maser på meg om at jeg skal bare sende ut masse åpne søknader til alle akutelle bedrifter, men når jeg var på jobbsøkerkurs så sa kursholder at det ikke var noe poeng å gjøre med mindre man hadde spesifikke kontakter i bedriften. Endret 12. januar 2016 av Faith- Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2016 #4699 Del Skrevet 12. januar 2016 Det er så demotiverende å søke når man vet at man ikke blir valgt. Er oppi 145 søknader nå, jepp jeg fører logg på det. Har hatt en liten vikariat på en måned, men thats it. Føles nesten som om jeg skriver søknade på autopilot, sender i vei og vet at det ikke vil komme noen tlf...blææææh Anonymkode: 561c7...e0c 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2016 #4700 Del Skrevet 13. januar 2016 Blir gal av å vente! Jeg skulle få svar på om jeg får jobben jeg var på intervju for i starten av denne uken, men nå er det utsatt til i morgen. Sjekker mobilen min konstant. Ble kontaktet av et bemanningsbyrå i går som kanskje hadde en annen jobb. Ikke drømmejobben og det er en time kjøring unna, men alt er bedre enn å gå hjemme. Den siste jobben er i et firma som også har kontor her jeg bor, så hvis jeg får den kan jeg vel søke om å flytte over etter en stund. Anonymkode: b0914...22d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå