Gå til innhold

Tråden for oss som søker jobb...


MissStiles

Anbefalte innlegg

13 timer siden, Okapi skrev:

Aye, her og. Har ikke vært på intervju siden arilds tid, får avslag på alt. Blir jo ganske oppgitt.

Du har i alle fall lært meg et nytt uttrykk. Siden arilds tid. Liker det :fnise:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Åh, jeg hater den vente-perioden etter å ha vært på intervju! Jeg var på et intervju onsdag denne uka, og får svar på mandag om jeg får jobben. Har også fått vite at jeg kommer videre til 2. runde i en annen prosess, men har fortsatt ikke fått noen dato for neste intervju (var på intervju i forrige uke, og fikk beskjed mandag ettermidag denne uka at jeg blir anbefalt av rekrutteringsbyrået som kandidat til neste runde). Og der er det dessuten en tredje runde også. Sukk. Krysser fingrene for at de følger anbefalingene fra rekruttererne og kaller meg inn til intervju snart! Og ikke minst for at minst en av de to prosessene mine fører frem til et jobbtilbud! :)

Lykke til til alle dere andre som er i intervjuprosesser og/eller venter på svar på søknader. Ikke gi opp, selv om det er utrolig frustrerende å bare få avslag etter avslag på e-post. Jeg hadde ikke et eneste intervju mellom juni og januar, men plutselig fikk jeg telefon om to intervjuer samme uke. Så nå har jeg et lite håp om at jeg kanskje slipper å finne en plan D. Plan B og C har begge vært å studere videre, men nå begynner jeg snart å gå tom for relevante fag jeg kan ta, og PPU frister svært lite. Dessuten synes jeg snart 7 år med studier får holde. Så håper det er min tur til å få en jobb nå! :)

Anonymkode: 2f917...50a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så utrolig bra! Krysser fingrene for deg :hoppe:

Jeg er helt enig, jeg fant ut at PPU ikke er noe for meg, så har konsentrert meg om andre emner som kan gi meg en liten fordel på jobbmarkedet, men 7 års studier er mer enn nok :fnise: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Nikee skrev:

Så utrolig bra! Krysser fingrene for deg :hoppe:

Jeg er helt enig, jeg fant ut at PPU ikke er noe for meg, så har konsentrert meg om andre emner som kan gi meg en liten fordel på jobbmarkedet, men 7 års studier er mer enn nok :fnise: 

Tusen takk! :) Lykke til til deg også! :)

Anonymkode: 2f917...50a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, debattanten skrev:

At jeg ikke burde søke på stillingen med litt høye krav sa saksbehandler, selv om de i timesmøtet før sa at det burde man absolutt gjøre. At jeg skal bli søkt inn på et 3 mnd langt kurs for å skaffe seg jobb, når jeg knapt har gått ledig i en mnd. Var ikke interessert i å finne ut hvem jeg er og hvordan jeg ser på det å finne meg ny jobb.

Jeg er faktisk ganske flink til å kartlegge egen kompetanse, søke forskjellige jobber og bransjer. Jeg trenger ikke et 3 mnd langt kurs som skal lære meg å banke på dører for å finne jobb. Bedre om jeg kam fokusere på å finne jobb, for det burde jo være målet. Ikke kaste bort 3 mnd på noe som ikke passer meg i det hele tatt. Hadde forstått det om jeg var langtidsledig og ressurssvak.

Bare for å nevne noe. 

Jeg jobber med et sånt tiltak det nok var snakk om at du skulle søkes inn på (eksternt, ikke på NAV), og jeg ville ikke likt å få deg søkt inn. Kan du hjelpe deg selv så er det selvsagt det beste. Noe helt annet om du blir arbeidsledig over land tid. Vi har gjerne et nettverk hvor vi kan trekke i tråder og har fått folk ut i gode jobber, så ikke alltid vi er helt borte i natta når det kommer til å hjelpe, også de ressurssterke.

NAV har ny ledelse og nye retningslinjer. Nå skal folk kjapt tilbake i jobb, så det er nok derfor du er blitt kalt inn på møtet og det ble snakk om tiltak. Selv om du ikke har behov etter fire uker så er det nok mange som har det. (Slike tiltak kan forøvrig avsluttes så fort du får deg en jobb).

Anonymkode: c254a...b72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg jobber med et sånt tiltak det nok var snakk om at du skulle søkes inn på (eksternt, ikke på NAV), og jeg ville ikke likt å få deg søkt inn. Kan du hjelpe deg selv så er det selvsagt det beste. Noe helt annet om du blir arbeidsledig over land tid. Vi har gjerne et nettverk hvor vi kan trekke i tråder og har fått folk ut i gode jobber, så ikke alltid vi er helt borte i natta når det kommer til å hjelpe, også de ressurssterke.

NAV har ny ledelse og nye retningslinjer. Nå skal folk kjapt tilbake i jobb, så det er nok derfor du er blitt kalt inn på møtet og det ble snakk om tiltak. Selv om du ikke har behov etter fire uker så er det nok mange som har det. (Slike tiltak kan forøvrig avsluttes så fort du får deg en jobb).

Anonymkode: c254a...b72

Det som var mest bommert for meg var NAV sin saksbehandler totale mangel på å forstå meg som bruker. Det å forstå min oppfatning av å skaffe seg jobb og hvordan jeg jobber med det var ikke noe tema. Fikk ingen mulighet til å si noe om kurset da jeg fikk informasjonen i et skriv i det jeg ble dyttet ut døren i all hast. Saksbehandleren kan nå sikkert vise til sin leder at hun har "iverksatt tiltak" for meg som er flott for henne, men for meg er nok ikke det den beste løsningen akkurat nå. 
Kurset er sikkert fint for mange, jeg kunne sikkert lært en ting eller to selv, men 3 mnd var noe lenge. Ekstra kjipt at det er 4 mil til kurssenteret og kostnaden med å kjøre bil er ikke ønskelig når jeg er på dagpenger da vår økonomi ikke er like romslig. Arbeidsgiveren min har hatt karrieretrening pga nedbemanning i flere måneder før jeg sluttet og jeg har selv brukt utallige timer på å lese meg opp på intervjusituasjonen, markedsføre seg selv, sosiale medier, nettverk osv osv. I tillegg har jeg etterhvert god trening på intervjuer naturligvis. Alt dette var det liksom ikke rom for å snakke om. Kurset i seg selv er sikkert helt topp! 

Det positive var jo at jeg fikk ekstra motivasjon for å skaffe meg jobb. Også håper jeg at jeg ikke får kurset, så et av kravene var at man var langtidsledig, noe jeg ikke er. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg driver å søker jobb nå, har kun hadd 1 jobb før og den fikk jeg via bekjent. Jeg har utenlands etternavn pga at jeg er halvt norsk og halvt utenlandsk. Jeg har lenge vurdert å endre etternavn, men nå har fristene på de fleste jobbene gått ut. Slik at jeg rekker med andre ord ikke å bytte etternavn. er det noen med erfaring med bytte fra utenlandsk til norsk etternavn? Flere svar på jobbsøknader? Burde jeg likevel gjøre det, med tanke på jobbsøking senere i livet osv? Jeg er student nå forresten.

Anonymkode: 496c5...893

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg driver å søker jobb nå, har kun hadd 1 jobb før og den fikk jeg via bekjent. Jeg har utenlands etternavn pga at jeg er halvt norsk og halvt utenlandsk. Jeg har lenge vurdert å endre etternavn, men nå har fristene på de fleste jobbene gått ut. Slik at jeg rekker med andre ord ikke å bytte etternavn. er det noen med erfaring med bytte fra utenlandsk til norsk etternavn? Flere svar på jobbsøknader? Burde jeg likevel gjøre det, med tanke på jobbsøking senere i livet osv? Jeg er student nå forresten.

Anonymkode: 496c5...893

Hvis jeg var i din situasjon tror jeg at jeg ville ha tatt et norsk etternavn i tillegg til det du har. Det utenlandske etternavnet ville jeg ha brukt på søknader til offentlige stillinger og andre steder der de er opptatte av å ansatte folk med ulik bakgrunn. Det norske etternavnet ville jeg ha brukt i søknader til mer trauste og trangsynte bedrifter. Ingen grunn til at du må velge en av delene. 

Anonymkode: 5aac8...820

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis jeg var i din situasjon tror jeg at jeg ville ha tatt et norsk etternavn i tillegg til det du har. Det utenlandske etternavnet ville jeg ha brukt på søknader til offentlige stillinger og andre steder der de er opptatte av å ansatte folk med ulik bakgrunn. Det norske etternavnet ville jeg ha brukt i søknader til mer trauste og trangsynte bedrifter. Ingen grunn til at du må velge en av delene. 

Anonymkode: 5aac8...820

Takk for svar :) jeg vil jo gjerne beholde det utenlandske navnet, men var usikker på om jeg da må bruke begge etternavn. Men hvis jeg kan velge hvilket jeg skriver på søknaden så passer jo det bra. Irriterer meg over slike diskriminerende mennesker, men man kommer vell ikke foruten dem..

Anonymkode: 496c5...893

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva sier dere når dere får spørsmål om en konflikt dere har vært i? Mine jobber har vært ganske greie sånn sett, ingen konflikter med sjefer eller kolleger. Men jeg føler at hvis jeg sier det så viser jeg så lite selvinnsikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 29. januar 2016 at 9.56, debattanten skrev:

Hvordan jobbet du mot bemanningsbyråene? Tok du aktivt kontakt og fortalte litt om ønsker du hadde og purret om det var noe ledig for deg? Eller bare registrerte du deg og var passiv i påvent av at de tok kontakt med deg. 

Ikke meg Anonym du skriver til meg, men bare forteller uansett, mannen min har brukt bemanningsbyråer flere ganger, hadde en person han forholdt seg til, han ringte og var veldig aktiv, registrerte seg faktisk ikke. :) De fant noe til han med en gang. 

Anonymkode: ed370...8c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utslitt etter dobbelt opp med jobb/pluss litt mobbing på arbeidsplass. Vurderer derfor å sykemeld meg ( har fått varsel om permitering )blir anbefalt å søke nye jobber, skal få god referanse da-men er utslitt, vet ikke om eg orker nytt arb forhold nå, trenger sårt å komme til hektene igjen etter tøffe år-er redd jeg mister referansen da, og er vel avhengig av den. Noen som har råd?

 

Anonymkode: 07f33...905

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Florence skrev:

Hva sier dere når dere får spørsmål om en konflikt dere har vært i? Mine jobber har vært ganske greie sånn sett, ingen konflikter med sjefer eller kolleger. Men jeg føler at hvis jeg sier det så viser jeg så lite selvinnsikt.

Jeg har bare vært ærlig og sagt at jeg ikke har vært i noen personlige konflikter med kollegaer eller pasienter/brukere. At dersom noe har oppstått så har jeg ikke hatt noe problem med å ta en prat med vedkommende. Det har da aldri utartet seg til noen konflikt, men en normal samtale.

De har nå i alle fall virket fornøyd med svaret jeg har gitt. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er så lei av å søke og søke på jobber, og for det meste ikke få en "takk for søknaden"-mail engang... Ene jobben jeg har søkt på har siste frist i dag. Sist jeg sjekka var det 28 søkere. Håper jeg er litt bedre enn de andre 27 :ler:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, missdior skrev:

Jeg er så lei av å søke og søke på jobber, og for det meste ikke få en "takk for søknaden"-mail engang... Ene jobben jeg har søkt på har siste frist i dag. Sist jeg sjekka var det 28 søkere. Håper jeg er litt bedre enn de andre 27 :ler:

Hvordan sjekker man hvor mange søkere det er på stillingen?

Anonymkode: 561c7...e0c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan sjekker man hvor mange søkere det er på stillingen?

Anonymkode: 561c7...e0c

Det står under. Er som regel kun i kommunen dette er mulig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Teriyaki skrev:

Jeg har bare vært ærlig og sagt at jeg ikke har vært i noen personlige konflikter med kollegaer eller pasienter/brukere. At dersom noe har oppstått så har jeg ikke hatt noe problem med å ta en prat med vedkommende. Det har da aldri utartet seg til noen konflikt, men en normal samtale.

De har nå i alle fall virket fornøyd med svaret jeg har gitt. :)

Okei, takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Edain skrev:

Fy flate altså, det tar på å få avslag, på avslag, på avslag... 

:hug::hug::hug: Vet hvordan det er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...