Gå til innhold

Sigrid-saken


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Har jeg noen grunn til å være konstruktiv med deg ? Har du noen påvirkningsmakt ?

Spiller vel ikke noen rolle hva verken du eller jeg sier på et forum.

Ikke? Hvis jeg er kald og kjølig mot deg gir det deg en god følelse da? Hvis jeg er god, forståelsesfull og har respekt for deg, gjør ikke det noe med deg? Har vi virkelig ingen makt når vi skriver her? Sier du sverdet har større makt enn pennen?

Anonym poster: 0a43c997c20346d26a51d7540103575f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nettopp! Argumentet, "vi må forsvare samfunnet mot borgerne", faller på sin egen urimelighet. Takk! :)

Jeg satte penger opp mot penger, ikke mot menneskeliv. Så det stikket tok jeg. ;)

Er man realist når man er så fanatisk at man bare ser alt fra en side? Når man ser på fengsel som en eller annen slags "kur", som skal kurere kriminelle?

"En menneskerett...å føle meg trygg". En subjektiv menneskerett med andre ord?

Anonym poster: 0a43c997c20346d26a51d7540103575f

Ja, så la oss kvitte oss med både politi og domstol. Vi skal selvsagt ikke beskytte samfunnet mot borgerne. :roll:

Selv om vi snakker om menneskeskjebner, har man et regnskap å følge. Det sier seg selv. Vi lever riktignok i et land som får sprøytet inn oljemilliarder, men allikevel er vi nødt til å ha et regnskap som går opp. Dersom denne mannen hadde vært sperret inne, hadde Sigrid levd i dag. Det må du være enig i. En livstidsdom koster mindre enn å fotfølge disse menneskene, i håp om at de skal bli friske, det kan du banne på. Og sprekker man skallen på et annet menneske med fullt overlegg, har man lite å gjøre ute i det fri. 2 år er absurd.

Man er realist når man klarer å se en mulig løsning. Ikke når man tror på julenissen. :)

Alle mennesker bør kunne føle seg trygge, synes du ikke?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke? Hvis jeg er kald og kjølig mot deg gir det deg en god følelse da? Hvis jeg er god, forståelsesfull og har respekt for deg, gjør ikke det noe med deg? Har vi virkelig ingen makt når vi skriver her? Sier du sverdet har større makt enn pennen?

Anonym poster: 0a43c997c20346d26a51d7540103575f

Hehehe, din måte å være forståelsesfull på er altså å tilegge meg dine meninger og mene at vi er enige ?

Det gjør ikke at jeg føler du har respekt for meg. Jeg har heller ikke behov for at du respekterer meg , du er en anonym debattant på et forum ( akkurat som meg)

Jeg sier at pennen og snakketøyet må brukes der det teller, dette teller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser du ikke et skille mellom vold og overgrep og andre forbrytelser ?

Det heter "malum in se" og "malum prohibitum" innen juristikken.

Ser du ikke forskjell på en person som er psykotisk, som skjærer opp magen til sin venn når han ligger og sover fordi han tror han slipper ut ondskapen som gjør vennen hans syk på den måten, og sitter der med vennen, livløs, i fanget og stryket han over kinnet og sier han kan våkne nå for nå er det ikke noe ondt der mer, og en person som stikker kniven i sin partner for å kassere penger på livsforsikringen? Ser du ikke at den ene trenger psykiatrisk hjelp, den andre trenger et trauma for å se og forstå andre verdier i livet enn penger? Sistnevnte kalles for øvrig "mens rea". "Ondt i sinn". Jo, jeg vet hva juristikk er?

Anonym poster: 0a43c997c20346d26a51d7540103575f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fengslene våre er overfulle at på til.

Hvis motivet ditt er å "forsvare samfunnet" så må en enten låse inn folk for selv små forseelser for å "forsvare samfunnet". Det krever enorme fengsler og det gjør at folk mister respekten for fengselet fordi så mange har sittet inne. Med det mister fengselet sin preventive effekt.

Eller også sende folk som er alvorlig psykisk lidende på lukket avdeling. Hvor de ikke slipper ut fra før de er så pass stabile at de ikke utgjør en fare for seg selv eller andre.

Anonym poster: 0a43c997c20346d26a51d7540103575f

For noe tull. Et fengsel mister preventiv effekt fordi så mange sitter inne fra før? Så det du sier er at vi faktisk burde bygge ned fengselsvesenet vårt, slik at fler av disse menneskene vil gå løs? Spesielt ettersom vi ikke har kompetanse, ressurser og penger til å takle dette.

Vi trenger helt klart flere fengsler her i Norge. Gjerne psykriatiske fengsler. Disse menneskene er for farlige til å kun være på lukket avdeling. Hvor ofte hører man ikke om folk som rømmer fra lukket avdeling og fortsetter å begå lovbrudd?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehehe, din måte å være forståelsesfull på er altså å tilegge meg dine meninger og mene at vi er enige ?

Det gjør ikke at jeg føler du har respekt for meg. Jeg har heller ikke behov for at du respekterer meg , du er en anonym debattant på et forum ( akkurat som meg)

Jeg sier at pennen og snakketøyet må brukes der det teller, dette teller ikke.

Nei, min måte å være forståelsesfull på er å se bort fra fordommene og prøve å se enighetene i stedet.

Jo, for meg "teller" enkeltindivider. Også du. :)

Anonym poster: 0a43c997c20346d26a51d7540103575f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det heter "malum in se" og "malum prohibitum" innen juristikken.

Ser du ikke forskjell på en person som er psykotisk, som skjærer opp magen til sin venn når han ligger og sover fordi han tror han slipper ut ondskapen som gjør vennen hans syk på den måten, og sitter der med vennen, livløs, i fanget og stryket han over kinnet og sier han kan våkne nå for nå er det ikke noe ondt der mer, og en person som stikker kniven i sin partner for å kassere penger på livsforsikringen? Ser du ikke at den ene trenger psykiatrisk hjelp, den andre trenger et trauma for å se og forstå andre verdier i livet enn penger? Sistnevnte kalles for øvrig "mens rea". "Ondt i sinn". Jo, jeg vet hva juristikk er?

Anonym poster: 0a43c997c20346d26a51d7540103575f

Nå mente jeg ikke jus men...

Jeg ville si at den gale her er farligere, det er større sjans for at han vil gjøre det samme en gang til.

Den andre ville jeg og satt inn for lang tid, etter en tid ville nok han og trengt behandling.

Den eneste grunnen til at vi kan ta oss råd til å være humane er at vi har middler til det. Når de forsvinner vil ikke lovlydige mennesker lenger fore på kriminelle. Ikke om det betyr at deres egne barn ikke får mat.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig nysgjerrig på hva det er politiet "har på" de to siktede bortsett fra at liket var funnet i nærheten av arbeidsadresse til eldstemann. Og så har jeg fått med at vitner mener de har observert bilen til 37 - åringen.

De må da ha mye mer enn det publikum vet for å kunne sikte dem? Det hele er en gåte.

Noen som har fått med seg hva slags forbindelse det er mellom de to siktede mennene, dersom det er noe. Hadde den eldste vært sjefen til den yngste?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, min måte å være forståelsesfull på er å se bort fra fordommene og prøve å se enighetene i stedet.

Jo, for meg "teller" enkeltindivider. Også du. :)

Anonym poster: 0a43c997c20346d26a51d7540103575f

Oh crap, jeg snubla i de rosa blomstene du strør om deg, grrrr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For noe tull. Et fengsel mister preventiv effekt fordi så mange sitter inne fra før?

Nei, det er ikke tull. I USA er det mange miljøer hvor det å sitte inne sees på som normalen. Folk ser ikke på det å sitte inne som noe skamfullt, som noe galt. Der av at drive-by-shootings og mord er en dagligdags foreteelse.

Ikke "fengsel med psykatrisk tilbud", lukket avdeling. Fengsel har ikke psykiatrisk tilbud. Fengsel er bare ment å sperre folk inne. Ingenting annet. Hvis folk klarer å rømme fra lukket avdeling så må man lære og forbedre rutinene.

Anonym poster: 0a43c997c20346d26a51d7540103575f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig nysgjerrig på hva det er politiet "har på" de to siktede bortsett fra at liket var funnet i nærheten av arbeidsadresse til eldstemann. Og så har jeg fått med at vitner mener de har observert bilen til 37 - åringen.

De må da ha mye mer enn det publikum vet for å kunne sikte dem? Det hele er en gåte.

Noen som har fått med seg hva slags forbindelse det er mellom de to siktede mennene, dersom det er noe. Hadde den eldste vært sjefen til den yngste?

Den eldre er huseier til der hvor 37-åringen leier. I tillegg bor han visstnok "i skogen" et lite stykke fra der liket ble funnet.

Politiet skal etter hva Dagbladet får opplyst ha benyttet seg av en såkalt «hvit åpning» for å pågripe de to mennene — altså å pågripe dem for en mindre forbrytelse, og dermed få hjemmel til videre etterforskningsskritt i drapssaken.

http://www.dagbladet.no/2012/09/05/nyheter/sigrid_giskegjerde_schjetne/innenriks/sigrid-saken/siktelse/23254341/

Anonym poster: 0a43c997c20346d26a51d7540103575f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er ikke tull. I USA er det mange miljøer hvor det å sitte inne sees på som normalen. Folk ser ikke på det å sitte inne som noe skamfullt, som noe galt. Der av at drive-by-shootings og mord er en dagligdags foreteelse.

Ikke "fengsel med psykatrisk tilbud", lukket avdeling. Fengsel har ikke psykiatrisk tilbud. Fengsel er bare ment å sperre folk inne. Ingenting annet. Hvis folk klarer å rømme fra lukket avdeling så må man lære og forbedre rutinene.

Anonym poster: 0a43c997c20346d26a51d7540103575f

Det er undergrunnsmiljøer, en kan da ikke legge opp samfunnet etter normene hos disse ?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig nysgjerrig på hva det er politiet "har på" de to siktede bortsett fra at liket var funnet i nærheten av arbeidsadresse til eldstemann. Og så har jeg fått med at vitner mener de har observert bilen til 37 - åringen.

De må da ha mye mer enn det publikum vet for å kunne sikte dem? Det hele er en gåte.

Noen som har fått med seg hva slags forbindelse det er mellom de to siktede mennene, dersom det er noe. Hadde den eldste vært sjefen til den yngste?

Begge jobbet som bilselgere. Tror den felles interessen for bil var grunnen til at de ble venner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå mente jeg ikke jus men...

Jeg ville si at den gale her er farligere, det er større sjans for at han vil gjøre det samme en gang til.

Den andre ville jeg og satt inn for lang tid, etter en tid ville nok han og trengt behandling.

Den eneste grunnen til at vi kan ta oss råd til å være humane er at vi har middler til det. Når de forsvinner vil ikke lovlydige mennesker lenger fore på kriminelle. Ikke om det betyr at deres egne barn ikke får mat.

Åh, okei, jeg skal forklare. :)

"Malum in se" betyr "ondt i seg selv". Det er handlinger som du nevnte som overgrep, å slå ned noen i blindt vold (uten å ha blitt provosert), å voldta, å stjele, og så videre. "Malum prohibitum", betyr "ondt fordi det er forbudt". Som det å telte i hagen til naboen, som det å gå mot rødt, som det å ja, bryte reglene her på forumet (som ikke er ulovlig men det er mot reglene, altså ondt fordi det er forbudt).

At du tror at en "gal" er farlig handler jo om fordommer. Skal du få brutt ned de fordommene må du selv møte mennesker som er "gale". Mennesker som er "gale" er sjelden, ytterst sjelden voldelige.

Nei, jeg er nok mer bekymret for den som er "normal" som har begått et drap men likevel nekter. Det er en person som gjerne gjør det samme igjen men neste gang har lært av sine "feil" og gjør derfor det vedkommende kan for å ikke legge igjen fingeravtrykk, hårrester, og så videre. En "gal" person kan tales til fornuft. En "normal" person som ønsker å drepe deg, vel...

Anonym poster: 0a43c997c20346d26a51d7540103575f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig nysgjerrig på hva det er politiet "har på" de to siktede bortsett fra at liket var funnet i nærheten av arbeidsadresse til eldstemann. Og så har jeg fått med at vitner mener de har observert bilen til 37 - åringen.

De må da ha mye mer enn det publikum vet for å kunne sikte dem? Det hele er en gåte.

Noen som har fått med seg hva slags forbindelse det er mellom de to siktede mennene, dersom det er noe. Hadde den eldste vært sjefen til den yngste?

Det jeg synes er interessant et at de først arresterte de siktede, SÅ fant de kroppen til S... Så det er åpenbart at det er mer enn liket som gjør at de er siktet!! Ellers er det litt av en tilfeldighet får man si...<br /><br /> Anonym poster: 665e11ac3798a0c71863d758be724587

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den eldre er huseier til der hvor 37-åringen leier. I tillegg bor han visstnok "i skogen" et lite stykke fra der liket ble funnet.

Politiet skal etter hva Dagbladet får opplyst ha benyttet seg av en såkalt «hvit åpning» for å pågripe de to mennene — altså å pågripe dem for en mindre forbrytelse, og dermed få hjemmel til videre etterforskningsskritt i drapssaken.

http://www.dagbladet...telse/23254341/

Anonym poster: 0a43c997c20346d26a51d7540103575f

OK Takk for svar. Men tror nok politiet må vite mer f.eks. mobilsporing på forsvinningsnatten etc.

Vi får i alle fall håpe at det blir oppklart. Unektelig mistenkelig at liket ble funnet i nærheten av der 37 - åringen oppholdt seg da han ble pågrepet etter at han hadde vært i søkelyset en uke allerede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er undergrunnsmiljøer, en kan da ikke legge opp samfunnet etter normene hos disse ?

Som er et godt eksempel på at når man arresterer mange mennesker og det blir vanlig og normalisert å ha sittet inne så har det ikke lenger den samme preventive effekt å true med fengsel. Da blir det nesten så ungdommer føler, "jess! endelig skal jeg få prøve hvordan det er!".

Du fikk med deg sammenhengen om at jeg advarte mot at hvis man arresterer mange for selv små forseelser så blir det konsekvensen? For da er fengsel normalisert, ikke lenger et unntak, noe man skremmes av bare ved tanken?

Anonym poster: 0a43c997c20346d26a51d7540103575f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg synes er interessant et at de først arresterte de siktede, SÅ fant de kroppen til S... Så det er åpenbart at det er mer enn liket som gjør at de er siktet!! Ellers er det litt av en tilfeldighet får man si...<br /><br /> Anonym poster: 665e11ac3798a0c71863d758be724587

Det kan man si, ja!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som er et godt eksempel på at når man arresterer mange mennesker og det blir vanlig og normalisert å ha sittet inne så har det ikke lenger den samme preventive effekt å true med fengsel. Da blir det nesten så ungdommer føler, "jess! endelig skal jeg få prøve hvordan det er!".

Du fikk med deg sammenhengen om at jeg advarte mot at hvis man arresterer mange for selv små forseelser så blir det konsekvensen? For da er fengsel normalisert, ikke lenger et unntak, noe man skremmes av bare ved tanken?

Anonym poster: 0a43c997c20346d26a51d7540103575f

Hva mener du med små forseelser ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK Takk for svar. Men tror nok politiet må vite mer f.eks. mobilsporing på forsvinningsnatten etc.

Vi får i alle fall håpe at det blir oppklart. Unektelig mistenkelig at liket ble funnet i nærheten av der 37 - åringen oppholdt seg da han ble pågrepet etter at han hadde vært i søkelyset en uke allerede.

Helt enig med deg i det. Håper indelig dette blir oppklart og at den/de som står bak ikke bare får sin straff men også erkjenner og til og med innser hva det er de har gjort.

Anonym poster: 0a43c997c20346d26a51d7540103575f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...