Gå til innhold

Sigrid-saken


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Hva mener du hjelper da?

For et par uker siden var jeg på besøk hos en som jobber på Veum (dit sendes de tyngste innen psykiatrien). Han fortalte meg at mange som har tunge psykoser, som virkelig er helt fordreide i hodet, som er voldelig og kan slå ut helt plutselig, bare trenger søvn og næring. Mange av disse menneskene har tatt overdoser av ting over lang tid og ikke spist skikkelig mat så kroppen og hjernen har ikke næring å ta av så blir det som det blir der oppe.

Mange blir et helt annet menneske etter dager (plural, ja faktisk!) med søvn og litt mat i magen.

Anonym poster: 0a43c997c20346d26a51d7540103575f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

waco: jeg har fått fornyet respekt for deg i kveld. Jeg synes det er tøft av deg at du ikke har gitt etter og blitt en del av mobben men i stedet våger å stå i mot. Selv om det gjør at du ikke blir populær.

Og du har veldig gode poeng. Det er en sak som alltid virker så veldig rar for meg, for det er sjelden at ofrene ønsker gjerningsmannen så veldig vondt. Men mange som ikke selv er direkte berørt prater ofte høyt og lavt om hvor fæl straff gjerningsmannen fortjener. Selv om det ikke er det som gjerningsmannen har gjort ondt. Et merkelig fenomen.

Anonym poster: 0a43c997c20346d26a51d7540103575f

Ja, jeg har jo stusset over fenomenet i mange år..?

Det jeg tror er at gode samfunnsborgere føler at desto bedre borgere de er, desto strengere straffer for unønsket atferd ønsker de. De forstår ikke at det kanskje er straffene i utgangspunktet som igangsatte galskapen hos visse menensker, den type tankegang blir altfor avansert for folk flest..!

Derfor ønsker de at mennesker som gjør andre handlinger enn dem selv blir straffet strengest mulig, det fritar en for skyldfølsen, for det er vel ingen som vil innrømme at i dette samfunnet så er vi alle deltagere og derfor har lik skyld/uskyld for alle handlinger som skjer oss alle. Ingen ba om og bli født til denne planeten her, allikevel har mennesker funnet det formålstjenelig og håne de utstøtte for og bevise for gode mennesker de er...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For et par uker siden var jeg på besøk hos en som jobber på Veum (dit sendes de tyngste innen psykiatrien). Han fortalte meg at mange som har tunge psykoser, som virkelig er helt fordreide i hodet, som er voldelig og kan slå ut helt plutselig, bare trenger søvn og næring. Mange av disse menneskene har tatt overdoser av ting over lang tid og ikke spist skikkelig mat så kroppen og hjernen har ikke næring å ta av så blir det som det blir der oppe.

Mange blir et helt annet menneske etter dager (plural, ja faktisk!) med søvn og litt mat i magen.

Anonym poster: 0a43c997c20346d26a51d7540103575f

Mennesker er straffelystne skjønner du. Det forklarer ønsket om og fordrive ondt med ondt. Med loven i hånd kan man håne mennesker som allerede fra før har problemer.

Mannen er stygg.

Mannen er uføretrygdet.

Mannen har sonet tidligere.

Mannen er ensom.

Mannen føler seg alene her i verden.

Mannen har ingen fremtidisutsikter.

Derfor skal vi selvfølglig håne! At vi har skapt et samfunn som selv skaper pariakaster gjør jo selvsagt til at vi kan tråkke de utstøtte enda mer! Folks følelser er det farligst av alt her i verden, folks hevntrang, menneskers behov for og vise at de er gode mennesker med og ønske andre straff.

Å tro på straffen som at det skulle vært en naturlov, - man tror at fengsel hjelper, men man vet at man selv hadde blitt sinnsyk av innelåsning fordi man var en fare for samfunnet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så, hvor er alle de synske som "så" dette?

Verre er det vel med venner han har på FB som har sett notatene. Ingen som har meldt i fra....?

Anonym poster: a9e2c08e0fe0bbc6dfae1817c90a3135

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for linker, spekulasjoner og noen innlegg har blitt fjernet som et ledd i ryddingen.

ninuska_, mod

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, jeg har jo stusset over fenomenet i mange år..?

Det jeg tror er at gode samfunnsborgere føler at desto bedre borgere de er, desto strengere straffer for unønsket atferd ønsker de. De forstår ikke at det kanskje er straffene i utgangspunktet som igangsatte galskapen hos visse menensker, den type tankegang blir altfor avansert for folk flest..!

Du misforstår kapitalt.

Han fyren her virker å være beyond redning. Når man slår ned noen totalt uprovosert med en jernstang, fortsetter å slå mens jenta skriker for livet sitt, og ikke gir seg før personen mister bevisstheten, da bør man kanskje begynne å tenke på å beskytte samfunnet mot denne gjerningsmannen. Skal man "redde" ett slikt menneske fra diverse lidelser, må man begynne mye tidligere, og er en helt annen diskusjon. Med andre ord: det er altfor sent å snakke om hva "som igangsatte galskapen hos visse menensker" når skaden er skjedd. Men man kan håpe på at man oppdager andre tikkende bomber tidligere.

Man må fokusere mer på å beskytte samfunnet bedre mot "rabiate galninger" for å si det folkelig. Man må begynne å innse at noen mennesker rett og slett aldri kommer til å fungere i samfunnet i det hele, og faktisk representerer en konstant fare for allmenheten. Kan man sperre inne Toska og co, og isolere dem ut av samfunnet, kan man også gjøre det her.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan man sperre inne Toska og co, og isolere dem ut av samfunnet, kan man også gjøre det her.

Ja, for det var ikke i fengslet toska og co møttes!

Dersom du tror at strengere straffer hjelper så tro gjerne det. Jeg vet at det ikke hjelper.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, for det var ikke i fengslet toska og co møttes!

Dersom du tror at strengere straffer hjelper så tro gjerne det. Jeg vet at det ikke hjelper.

Så alternativet blir å holde dem ute, for det hjelper?

Anonym poster: a9e2c08e0fe0bbc6dfae1817c90a3135

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det flere som reagerer på at liket måtte obduseres for å bestemme kjønn og alder? Politiet sa jo de ikke visste. Hadde de visst det hadde de jo sagt at de ikke ønsket å gå ut med informasjonen på det tidspunktet.

Så da tenkte jeg at det må ha ligget der lenge og råtnet. Men når det ikke er tilfelle, så må jo liket ha vært ille tilredt. Most til det ugjenkjennelige el.l. Huff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det flere som reagerer på at liket måtte obduseres for å bestemme kjønn og alder? Politiet sa jo de ikke visste. Hadde de visst det hadde de jo sagt at de ikke ønsket å gå ut med informasjonen på det tidspunktet.

Så da tenkte jeg at det må ha ligget der lenge og råtnet. Men når det ikke er tilfelle, så må jo liket ha vært ille tilredt. Most til det ugjenkjennelige el.l. Huff.

Evt. at det var ganske åpenbart hvem det var, og at pårørende skulle bli varslet først.

Anonym poster: a9e2c08e0fe0bbc6dfae1817c90a3135

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så alternativet blir å holde dem ute, for det hjelper?

Anonym poster: a9e2c08e0fe0bbc6dfae1817c90a3135

Fengslet var det aller mest gunstige redet og skape kriminelle bander som toska og co. Hvor ellers skal man finne likesinnete som kun har forakt mot samfunnsoppbygningen?

Tror du det er tilfeldig at mein kamf ble skrevet i fengselet?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Herr Heftig

Ja, for det var ikke i fengslet toska og co møttes!

Dersom du tror at strengere straffer hjelper så tro gjerne det. Jeg vet at det ikke hjelper.

Ikke vær latterlig Waco. Økning i straffer vil alltid hjelpe forutsatt at oppjlaringsprosenten er større enn 0, både fordi man holder kriminelle unna samfunnet lengre og pga. den almenpreventive og egenprevanitve effekten. Derimot reduseres effekten mereffekten desto strengere straffen er i utgangspunktet.

Endret av Herr Heftig
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, for det var ikke i fengslet toska og co møttes!

Hadde det vært lettere eller vanskeligere for dem å møtes i det fri?

Dersom du tror at strengere straffer hjelper så tro gjerne det. Jeg vet at det ikke hjelper.

Da tror jeg vi får la alle kriminelle bo hos waco. Det har ihvertfall ikke vært prøvd ut før. (Tror jeg?)

Endret av Lutetium 71
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fengslet var det aller mest gunstige redet og skape kriminelle bander som toska og co. Hvor ellers skal man finne likesinnete som kun har forakt mot samfunnsoppbygningen?

Tror du det er tilfeldig at mein kamf ble skrevet i fengselet?

Hva de gjør i fengselet er en annen sak. Jeg spurte om det hjelper å holde dem ute?

Anonym poster: a9e2c08e0fe0bbc6dfae1817c90a3135

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke vær latterlig Waco. Økning i straffer vil alltid hjelpe forutsatt at oppjlaringsprosenten er større enn 0, både fordi man holder kriminelle unna samfunnet lengre og pga. den almenpreventive og egenprevanitve effekten. Derimot reduseres effekten mereffekten desto strengere straffen er i utgangspunktet.

Og ifølge nils cristies kriminalitetskontroll som industi finnes det ingen pasende mengde for kriminalitet. Visste du at i usa har de ti ganger flere fengslete i forhold til innbyggertallet, - og tror du amerikanere går rundt og føler seg ti ganger mindre redde enn oss?

Strengere straffer har aldri hjulpet mot noe som helst.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hadde det vært lettere eller vanskeligere for dem å møtes i det fri?

De møttes i fengslet og ble en kriminell bande der. Mest sannsynlig ville toska aldri klart og gjennomført nokasranet dersom det ikke var for kontaktene toska fikk seg etter sitt fengselsopphold.

Fengslet verken forebygger eller forhindrer kriminalitet. Tvert om skaper fengsler mer kriminalitet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Herr Heftig

Og ifølge nils cristies kriminalitetskontroll som industi finnes det ingen pasende mengde for kriminalitet. Visste du at i usa har de ti ganger flere fengslete i forhold til innbyggertallet, - og tror du amerikanere går rundt og føler seg ti ganger mindre redde enn oss?

Strengere straffer har aldri hjulpet mot noe som helst.

Waco da, hele den grunnleggende tankegangen din er feil, noe som kan bevises indirekte ved at dersom man reduserer straffen til 0 ville det blitt langt mer kriminalitet, dersom man da øker straffene 8til for eksempel dagens nivå) vil det bli mindre kriminalitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men i USA har man en helt annen samfunnsproblematikk og historie enn det man har i Norge, så det hjelper lite å forklare effekten av straff her i Norge ved å se til USA. Om Sigrid ble drept av siktede vil jeg mene at en strengere og lengere straff ville ha vært svært så nyttig i dette tilfellet, da hadde hun jo aldri møtt morderen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Waco da, hele den grunnleggende tankegangen din er feil, noe som kan bevises indirekte ved at dersom man reduserer straffen til 0 ville det blitt langt mer kriminalitet, dersom man da øker straffene 8til for eksempel dagens nivå) vil det bli mindre kriminalitet.

Og i nepal ble det ifjor NULL dømte i narkotikasaker, og det betyr ifølge din logikk, massevis av kriminalitet eller liten kriminalitet? Altså ingen ble straffet for narkotikakriminalitet og straffen var 0 og ingen sonte.

Et farlig samfunn under fullstendig anarki, eller et harmonisk og trygt samfunn hvor man ikke straffedømmer folk unødvendig?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...