Gå til innhold

ME syke

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hvis en sykdom som ME skulle gjelde alle, ville også sett en oppblomstring av den i land som Bolivia, Tyrkia, Kina, Pakistan, Taiwan, Tanzania osv. Det ser vi ikke.

Vi ser kun ME-syke i land hvor det finnes et velferdssystem

Anonym poster: fac0327c391ad991c6fbbc9eda58822f

Hvor har du dette fra, kilder?

Man hører sannsynligvis ikke noe fra disse da de ligger bortgjemt ute av stand til å få den behandling og hjelp de skulle hatt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, jeg vet det, jeg går på aap selv fordi jeg er utbrent, det var bare en underdrivelse, fordi det er enda verre i usa. Norge er vel et av landene der trygdede har det best, og likevel får folk lite å leve for (og beskjed om å ha skyldfølelse for det de får).

Jeg prøvde bare å argumentere med de folka som fortsatt tror folk faker fordi det er så hysterisk festlig å være bundet til sofaen.

Folk får nesten oppleve selv hvordan det er, det er vel eneste måten å forstå hvor flott det er å være syk :)

:ironi:

• Liker 1
Skrevet

Igjen blir jeg provosert av denne "vi har det så fælt at ingen av dere kan fatte eller forstå". Skjønner du ikke at lite skader deres sak mer enn dette? Det finnes nesten ingen som ikke har en eller annen lidelse. Folk er syke og slitne hele tiden. Å fokusere på det negative hele tiden er ris til egen bak. Mitt poeng ellers er at det er mange som er syke som fremdeles yter om enn i en begrenset forstand. Det finnes også mange som annser det som like greit å være 100 % syk som 70 %. Ergo finnes det tydeligvis mange som synes det er helt greit å leve på staten. Stråmannsargumentasjon holder ikke. Det eneste du kan si sikkert for din del er at DU ikke ser noen fordeler økonomisk av å være sykemeldt. De fleste kjenner eller vet av noen som har tatt imot ytelser urettmessig. Da blir det provoserende å høre deg påstå noe annet.

Fokuser på sak, legg ved relevante og gode referanser og kilder, ikke hevd fakta når du kun synser.

Skrevet

Igjen blir jeg provosert av denne "vi har det så fælt at ingen av dere kan fatte eller forstå". Skjønner du ikke at lite skader deres sak mer enn dette? Det finnes nesten ingen som ikke har en eller annen lidelse. Folk er syke og slitne hele tiden. Å fokusere på det negative hele tiden er ris til egen bak. Mitt poeng ellers er at det er mange som er syke som fremdeles yter om enn i en begrenset forstand. Det finnes også mange som annser det som like greit å være 100 % syk som 70 %. Ergo finnes det tydeligvis mange som synes det er helt greit å leve på staten. Stråmannsargumentasjon holder ikke. Det eneste du kan si sikkert for din del er at DU ikke ser noen fordeler økonomisk av å være sykemeldt. De fleste kjenner eller vet av noen som har tatt imot ytelser urettmessig. Da blir det provoserende å høre deg påstå noe annet.

Fokuser på sak, legg ved relevante og gode referanser og kilder, ikke hevd fakta når du kun synser.

Var denne myntet til meg? Isåfall, det var et utspill på at man ikke lever godt av å være syk i Norge. Det gjøres antakelser om at man lever godt på staten, for man lever aldri godt når man ikke jobber, uavhengig om man er arbeidsledig, eller syk (og også uavhengig av diagnoser). Det forundrer meg at noen syns det er OK å ikke ha inntekt med de høye levekostnadene vi har her i Norge, men for all del, noen har kanskje samboer som tjener nok for dem begge, eller har sjeldent lave levekostnader.

Selvsagt er det ris til egen bak å fokusere på det negative hele tiden, jeg hadde aldri klart å bli frisk hvis jeg hadde veltet meg i negativitet. Aldri.

• Liker 1
Skrevet

Mitt poeng ellers er at det er mange som er syke som fremdeles yter om enn i en begrenset forstand.

Det er også mange som er ME-syke som fremdeles yter om enn i en begrenset forstand.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Var denne myntet til meg? Isåfall, det var et utspill på at man ikke lever godt av å være syk i Norge. Det gjøres antakelser om at man lever godt på staten, for man lever aldri godt når man ikke jobber, uavhengig om man er arbeidsledig, eller syk (og også uavhengig av diagnoser). Det forundrer meg at noen syns det er OK å ikke ha inntekt med de høye levekostnadene vi har her i Norge, men for all del, noen har kanskje samboer som tjener nok for dem begge, eller har sjeldent lave levekostnader.

Selvsagt er det ris til egen bak å fokusere på det negative hele tiden, jeg hadde aldri klart å bli frisk hvis jeg hadde veltet meg i negativitet. Aldri.

Det er langt bedre å være syk i Norge enn i India, Pakistan, Afghanistan, Kina, Taiwan, div land i Afrika og Sør-Amerika, ++

Skrevet (endret)

Det er langt bedre å være syk i Norge enn i India, Pakistan, Afghanistan, Kina, Taiwan, div land i Afrika og Sør-Amerika, ++

Det er ingen som har påstått noe annet? Jeg sa veldig tydelig at vi er heldige som bor i et land som har et system som gjør at vi blir fanget opp (de fleste av oss ihvertfall), men det betyr ikke at det på noen måte er lett, for vi bor i et land med svært høye levekostnader, mange syke har forhøyede utgifter de ikke ellers ville hatt, og man har ikke mye utbetalt. Men selvsagt, jeg blir heller syk i Norge enn i Afrika, det sier seg selv.

Endret av 2shy
  • Liker 1
Skrevet

Jeg leste ikke alle innleggene her, men jeg tenker at man ikke skal moralisere over noen som har problemer med å komme seg ut døra om morgenen. Det ville ikke overasket meg om me blir overdiagnostisert av noen leger og underdiagnostisert av andre.

Om jeg hadde fått det ville jeg undersøkt alternative diagnoser, behandlingsmetoder og -strategier (først de konvensjonelle, så de ukonvensjonelle, men tatt de med en klype salt), deretter tenker jeg at det er mye å hente når det gjelder kosthold. Ville også undersøkt både konvensjonelle og ukonvensjonelle metoder. Jeg ville dessuten saumfart scholar.google.com etter studier ang. ting som evt. kunne forbedret diagnosen. Hadde prøvd diverse detox-kurer fullt ut.

Personlig ville jeg nok også pratet med en lege om bruk av stimulanter for en sånn diagnose og med legens viten(taushetsplikt) skaffet det ulovlig om hxn hadde sagt det var resultater å hente der, men ikke kunne/ville skrevet det ut. Ville sjekket med flere leger. Iom. at lidelsen har med overbelastning å gjøre ville jeg uansett vært veldig forsiktig og som sagt vært i tett dialog med en lege jeg stolte på evnene til.

I tillegg ville jeg tatt vare på meg selv så mye jeg kunne. Tatt vare på energien min, venner, etc.

Det tenker jeg i alle fall. Men har ikke tenkt tanken på at de snylter.

• Liker 1
Skrevet

Igjen Guybrush; Du sender bestillingen til helt feil plass.

Ingen kan sykemelde seg selv, det er det legen som avgjør.

I denne saken her virker du å ikke ha innsikt og forståelse i hvordan det er å tre ut av et legekontor med en beskjed om at du har en kronisk sykdom som gjør at man muligens ikke kan fungere normalt igjen i hverken arbeidsliv eller sosialt.

Og hva er det egentlig du ønsker noen skal dokumentere fremfor å bruke føleri?

Skal de dokumentere at det ikke finnes noen som overdriver eller snylter?

Du kan ikke sammenlikne vanlig sykdom og det å være sliten med ME. Det er to forskjellige verdener.

• Liker 4
Skrevet

I denne saken her virker du å ikke ha innsikt og forståelse i hvordan det er å tre ut av et legekontor med en beskjed om at du har en kronisk sykdom som gjør at man muligens ikke kan fungere normalt igjen i hverken arbeidsliv eller sosialt.

Du kan ikke sammenlikne vanlig sykdom og det å være sliten med ME. Det er to forskjellige verdener.

Like fullt er det andre som innser at en fastlege som har noen minutter å bruke på deg fra tid til annen og hvor kompetansen til denne kan være ekstremt varierende - og ikke gir opp av den grunn. Jeg forstår det dessuten slik at ME-pasienter er svært negative og sier legene er utrolig vanskelig å få med på å sykemelde dem. Altså at de blir mistenkeliggjort.

Mitt hovedpoeng var uansett at det finnes massevis av personer som går inn for å leve på trygd uten å bruke en kallori på å prøve å gjøre noe annet. Ikke flertallet - men likefullt mange. Ikke så rart når vi har snart 1 million som lever på trygd. Det neste poenget mitt er at om man uttaler seg på en måte som lar andre få inntrykk av at de ikke innser de plager og problemer andre også lever med - så virker det veldig negativt og provoserende.

Gjest _Blomsten_
Skrevet

Vel.. Føler jeg blir spurt om jeg trenger sykemelding hver gang jeg er hos legen, og jeg sier alltid nei. Å skaffe sykemelding er lett.

Skrevet

Noen som har idéer til tiltak man kunne gjort som ville redusert ant. sykmeldte og forhindret at de som trenger det ikke får hjelp da?

Ville forresten kuttet ned ventetiden på sykepenger fra seks uker til 3dager. Brakk beinet for en stund siden. Plutselig hadde jeg ikke penger.

Skrevet

Bare et lite innspill til de som fremdeles mener ME er psykisk:

Jeg fikk diagnosen for kort tid siden av en spesialist på ME, etter å ha hå hanglet å gått sykemeldt av og på i 2 år. Sammen med diagnosen fikk jeg streng beskjed om å bremse ned om jeg i det hele tatt skulle ha mulighet til å bli bedre eller i hvert fall ikke dårligere. Dette fordi jeg er av typen som absolutt ikke gir meg før jeg er tom og smertene og utmattelsen tar overhånd. Jeg vil ikke bli ufør i en alder av 32 år og har absolutt ikke til hensikt å bli en del av statistikken enda. Jeg elsker livet og jeg elsker jobben min.

En stor andel av de som blir rammet av ME er driftige mennesker, med karriere, familie osv. Det er også en "bivirkning" av f.eks kreftbehandling. Med andre ord så er ME gjerne en sykdom som kommer av store belastninger i form av stress i en eller annen form og det er sett en viss sammenheng med noen viruseinfeksjoner som tidligere nevnt (ikke nødvendigvis da).

Det kan komme av at kroppen overkompenserer for å komme seg etter belastninger.

Skrevet

Er ME en form for utbrenthet? Hvis det kommer av overbelastning kroppen ikke klarer å hente seg inn igjen fra, så høres det temmelig likt ut. Om enn litt mer fysisk. (Et virus har blitt assosiert med det, kreftbehandling, osv.)

Skrevet

Vel.. Føler jeg blir spurt om jeg trenger sykemelding hver gang jeg er hos legen, og jeg sier alltid nei. Å skaffe sykemelding er lett.

Hva slags sykemeldinger er det du blir spurt om du trenger da?

For ja, leger spør gjerne om pasienten om de trenger noen dager for det kan slå positivt ut dersom pasienten er litt forkjølet eller trenger å komme seg litt av andre grunner...å få langtidssykemeldinger er som regel litt vanskeligere

• Liker 1
Gjest _Blomsten_
Skrevet

Hva slags sykemeldinger er det du blir spurt om du trenger da?

For ja, leger spør gjerne om pasienten om de trenger noen dager for det kan slå positivt ut dersom pasienten er litt forkjølet eller trenger å komme seg litt av andre grunner...å få langtidssykemeldinger er som regel litt vanskeligere

Vet ikke hva slags sykemelding det er snakk om. Jeg har bare blitt spurt om jeg trenger sykemelding, og siden jeg har sagt nei, så har det ikke blitt diskutert noe mer rundt det.

Skrevet

Vet ikke hva slags sykemelding det er snakk om. Jeg har bare blitt spurt om jeg trenger sykemelding, og siden jeg har sagt nei, så har det ikke blitt diskutert noe mer rundt det.

Men du vet vel om det dreier seg om langttidssykemelding eller kortere sykemeldinger, for du blir vel ikke spurt om du vil ha en dersom du er frisk?

Altså, har du blitt spurt i forbindelse med influensa, ryggvondt, brukket bein eller hva?

Gjest _Blomsten_
Skrevet

Men du vet vel om det dreier seg om langttidssykemelding eller kortere sykemeldinger, for du blir vel ikke spurt om du vil ha en dersom du er frisk?

Altså, har du blitt spurt i forbindelse med influensa, ryggvondt, brukket bein eller hva?

Nei, jeg har blitt spurt i forbindelse med at jeg ikke trivdes på jobb.

Skrevet

Det neste poenget mitt er at om man uttaler seg på en måte som lar andre få inntrykk av at de ikke innser de plager og problemer andre også lever med - så virker det veldig negativt og provoserende.

Det er helt greit at andre også har plager og problemer og jeg ser ingen poeng i å sammenlikne kroniske sykdommer med hverandre for å finne ut hvem som har det verst, men ikke, IKKE sammenlign det med "sliten og syk sånn som alle blir". Er man sliten, går det over. Har man influensa, går det over. Til og med kyssesyken går over. Likevel klager de aller fleste (med all rett) når man på dag fire ligger rastløs i senga og er drittlei av å ha vondt. Tenk deg hvordan du hadde følt deg på dag hundreogfire.

On a side note: Jeg ble også symptomfri (og jeg sier symptomfri, fordi jeg faller rett tilbake om jeg ikke gjør de rette tingene) ved å være løsningsorientert og skulle ønske alle syke kunne gjøre det samme. MEN det er ikke min jobb og definitivt heller ikke din å dømme dem som blir motløse og dermed sitter fast i situasjonen sin.

• Liker 3
Skrevet

Nei, jeg har blitt spurt i forbindelse med at jeg ikke trivdes på jobb.

Og da vet legen at det er snakk om en kortere sykemelding fordi erfaringen tilsier at dersom en mistrives på jobb så er det mer lønnsomt med en kortere sykemelding slik at personen får hvilt ut og funnet en ny jobb, enn å la personen fortsette i jobben og ende opp som langtidssykemeldt.

Er ikke snakk om å slenge ut sykemeldinger i hytt og pine

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...