Gå til innhold

ME syke

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

De som er så kalte ME syke, gjør de seg selv sykere? Hva er deres mening om dette?

Liker de å få penger fra staten, ved å bare ligge på sofaen, eller i senga? Er de virkelig så syke som de skal ha det til?

Anonym poster: 72c72ac9cd5a718f05791d03acdd6b7c

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

ME syke har overbelastning i nervesystemet. Det kan de ikke kontrollere selv på noe som helst måte.

Hvis du har overbelastning i et kne over lang tid, så vil andre deler av kroppen din kompensere for feilen. Inntil skaden er så stor at det ikke lar seg gjøre å reparere helt igjen. Du har ingen problemer med å se dette eller skjønne sammenhengen. Men for ME så er det liksom fritt frem for mistenkeliggjøring og hatske utfall.

Det finnes mange BARN med denne tilstanden/sykdommen i landet. Er de bare late trygdesnyltere og...?

Skrevet

Hva med alle ME-syke som ikke får noe som helst fra staten? Hva med alle ME-syke som sliter seg gjennom skole og jobb fordi slike som deg, trådstarter, mistenkeliggjør de og sykdommen deres?

Hvordan skal de gjøre seg sykere?

AnonymBruker
Skrevet

Nawww, så provoserende du skulle være :kgbaby:

Anonym poster: 696c9a3400b6bd168066dfa96431ac3a

• Liker 6
Gjest Gjest
Skrevet

"så kalte"? For det første tror jeg du mener "såkalte", og hva skal det bety? De er ikke såkalt ME-syk, de ER syke!

Gjest Gjest
Skrevet

De som er så kalte ME syke, gjør de seg selv sykere? Hva er deres mening om dette?

Liker de å få penger fra staten, ved å bare ligge på sofaen, eller i senga? Er de virkelig så syke som de skal ha det til?

Som ME "syk" selv følte jeg for å svare på denne.

Jeg liker å kunne ha råd til å spise mat og ha ett sted å bo mens jeg er syk, ja. Men personlig ville jeg mye heller dødd enn å ha det på denne måten!

I dag f.eks, skulle jeg mye heller ha nytt en dag ute i solskinnet istendefor å ligge på sofaen i mørket uten energi til å bevege meg annet enn å gå på do når det virkelig er nødvendig.

Det går ikke en dag uten at jeg skulle ønske jeg var i jobb eller var i gang med en utdanning.

Å klare seg selv og tjene sine egne penger er noe jeg alltid har satt veldig høyt.. det var ett stort nederlag for meg å måtte "gå på nav".

Før var jeg hardtarbeidende, hadde ett sosialt liv og trente. Jeg så også bittelitt ned på de som ikke "orket å gjøre noenting".. så dette kan man vel si at er sjebnens onde ironi på en måte.

Moralen er... be careful, it could happen to you some day! Så kom deg ned fra den høye hesten din.

Skrevet

Hva med de som saakalt har kreft, gjoer de seg selv syke og slapper av? De som ligger med ME paa pleiehjem og fores intravenoest, later de seg? Som innlegget over meg sier, pass deg, plutselig ligger du der en dag selv ute av stand til noe som helst.

Du er en uvitende tosk.

• Liker 4
Skrevet

TS er bare ute etter å provosere fordi vedkommende er uviten. ME er like mye en diagnose som kreft, det er ikke en diagnose for latskap. Veldig bra innlegg Gjest_gjest* kl 17.59. :klemmer:

• Liker 1
Skrevet

Nei tror så absolutt ikke ME-syke gjørs på og gjør seg selv sykere. Ei i nærmiljøet mitt døde faktisk nylig etter mange år med ME, så man skal være forsiktig med slike påstander som du TS kommer med.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Live Landmark som har vært ledene i Norge på LP, og hun sier at de som har me gjør seg selv syke.

Hun har jo selv hatt ME, og det var etter det jeg begynte å tenke.

AnonymBruker
Skrevet

Men hadde hun egentlig ME? Hvilke kriterier tillfredsstilte Landmark?<br /><br /> Anonym poster: 986b74e3c23f563946a99002330726bc

AnonymBruker
Skrevet

hvis man kan tenke seg frisk sånn som de Lightening Process-folka mener, da er det neppe ME man har hatt. Eller noen annen alvorlig sykdom. Herregud, de minner meg om en sekt

Anonym poster: db944f3eea1ece4b5d09e73b67b162da

• Liker 2
Skrevet

Live Landmark som har vært ledene i Norge på LP, og hun sier at de som har me gjør seg selv syke.

Hun har jo selv hatt ME, og det var etter det jeg begynte å tenke.

Jeg syns det er interessant dette med LP og ME, for utelukkende ingen jeg kjenner som har ME som ble diagnosert etter Canada-kriteriene, har hatt positiv effekt av LP. De som opplevde effekt opplevde aa bli enda verre senere. Jeg snakket med Brubakk paa Ullevaall om LP da jeg selv fikk diagnosen, han sa at de var veldig interessert i aa forske paa metoden, helt til pasientene kom med tilbakemeldinger om tilbakefall og forverring. Jeg sier ikke at LP ikke har noe godt for seg, men jeg liker ikke paastanden om at ME-syke sykeliggjoer seg. Det blir det samme som aa si at en med kreft gjoer seg selv syk.

hvis man kan tenke seg frisk sånn som de Lightening Process-folka mener, da er det neppe ME man har hatt. Eller noen annen alvorlig sykdom. Herregud, de minner meg om en sekt

Det kan vaere at de har hatt en veldig mild form for ME, eller som du sier kanskje blitt feildiagnosert. Brubakk paa Ullevaal sa at det tidligere ikke var saa strenge kriterier for diagnosen, og at det nok var mange som blir gaaende syke fordi de har faatt feil diagnose. Istedet for LP kan man jo like gjerne gaa til en tankefeltterapeut eller kognitiv terapi, langt billigere, og samme prinsippene.

Naar det er sagt, jeg er saa godt som frisk etter flere aar med ME. Jeg var veldig hardt rammet, og ble bra med alternativ behandling. Jeg har ogsaa faatt slengt i fleisen "da hadde du ikke ME", og det er en irriterende paastand, saerlig mtp at jeg ble diagnosert 2 ganger og etter canada kriteriene. Naa var dette hardt og tidkrevende arbeid, ingen kjapp fiks.

Jeg kan garantere at jeg ikke i et eneste sekund gjorde meg selv syk.

AnonymBruker
Skrevet

Hei.

Dere skriver og lurer på om jeg kan noe om ME. Jeg har jo selvfølgelig ikke ME selv, men en venninne av meg. Og jeg bare lurer, for hun får det ene hjelpemiddelet etter det andre, hun ligger på sofaen hele dagene, og huset hennes er det mannen som rydder i. Og jeg forstår ikke at hun gidder. For jeg er sikker på at hun ikke har ME, jeg mener hun har hund, og hun er ute i hagen en del, og hun er tjukk, det vil si hun er 175 og veier 110 kg sikkert. Og jeg tror ikke at hun er noe annet enn lat. Det var slik at jeg inviterte henne på hyttetur sammen med meg, men hun orket ikke, og sånn er det alltid hun orker ikke. Så jeg sa at jeg hadde snakket med noen og den sa at de ME syke gjorde seg selv syke.

Nå har hun blokket meg på facebook fordi jeg hadde sagt til noen, og jeg brukte jo ikke etternavnet hennes at jeg er sikker på at hun " :*********** er lat og liker oppmerksomheten hun får fra folk, som at hun stakkars er syk hele tiden.

Jeg forstår ikke denne sykdommen, og jeg tenker også på det denne psykiateren under breivik saken sa at med ME og Asberger er en motesykdom og et hysteri. Og jeg mener at han er jo professor.

Skrevet

Hei.

Dere skriver og lurer på om jeg kan noe om ME. Jeg har jo selvfølgelig ikke ME selv, men en venninne av meg. Og jeg bare lurer, for hun får det ene hjelpemiddelet etter det andre, hun ligger på sofaen hele dagene, og huset hennes er det mannen som rydder i. Og jeg forstår ikke at hun gidder. For jeg er sikker på at hun ikke har ME, jeg mener hun har hund, og hun er ute i hagen en del, og hun er tjukk, det vil si hun er 175 og veier 110 kg sikkert. Og jeg tror ikke at hun er noe annet enn lat. Det var slik at jeg inviterte henne på hyttetur sammen med meg, men hun orket ikke, og sånn er det alltid hun orker ikke. Så jeg sa at jeg hadde snakket med noen og den sa at de ME syke gjorde seg selv syke.

Nå har hun blokket meg på facebook fordi jeg hadde sagt til noen, og jeg brukte jo ikke etternavnet hennes at jeg er sikker på at hun " :*********** er lat og liker oppmerksomheten hun får fra folk, som at hun stakkars er syk hele tiden.

Jeg forstår ikke denne sykdommen, og jeg tenker også på det denne psykiateren under breivik saken sa at med ME og Asberger er en motesykdom og et hysteri. Og jeg mener at han er jo professor.

... Synes du det er rart at hun blokkerte deg? Hadde du vært min venninne så hadde jeg nok vært litt mer tydelig i dumpinga, men dumpa hadde du blitt. At hun er ute i hagen betyr at hun ikke kan være syk, altså? Og at hun veier over hundre kilo? Hvis hun hadde hatt 60kg fordelt på 175cm, hadde det ikke vært nærliggende å tro at det bare var latskap da?

"Og jeg forstår ikke at hun gidder." :klaske: :klaske:

Æsj. Enkelt og greit.

• Liker 9
Skrevet

Hei.

Her var det mye jeg synes var så utrolig dumt at jeg lurer på hvordan jeg skal klare å svare på dette uten å være helt usaklig og idiot.

Du forstår ikke at hun gidder? Gidder? Sett deg litt inn i sykdommen. For de som har dette er det veldig tungt og vanskelig, og selv om denne venninnen din er overvektig (og kanskje latere enn andre) betyr det ikke at hun har valgt denne sykdommen.

Er du irritert fordi hun aldri orker? Tenk hvordan det er for denne stakkars kvinnen som faktisk ikke orker å bli med på ting. Tenk hvor utrolig trist det er når du gang på gang må si nei til artige og kjekke ting sammen med vennene dine. Tenk hvordan det føles at du nesten aldri har energi eller overskudd til å tilbringe tid med de personene du er glad i. Tenk deg hvor tungt alt dette allerede er, om så ikke vennene dine skal begynne å anklage deg for at du gjør deg selv syk og at du bare er lat. Tenk deg om!

Hvorfor kaller du henne i det hele tatt for venninnen din? Hvis jeg har en eneste venn som tenker på samme måte som deg, håper jeg de øyeblikkelig slutter å tro at vi er venner. Du er ingen god venn.

Det skulle bare mangle at hun blokkerte deg på facebook når du snakker på den måten! Hvor utrolig slitsomt er det ikke med mennesker som mistenkeliggjør sykdommen din og den vanskelige situasjonen man er kommet opp i!

"Og jeg mener at han er jo professor." Kan jeg spørre hvor gammel du er? Du virker utrolig lite medfølende og snill, og setninger formulert som denne siste vitner om heller lite intelligens.

Jeg håper du vokser opp en dag og forandrer tankesynet ditt! Jeg kunne nesten sagt at jeg håper du en dag får ME selv og opplever hvor forferdelig det er, men jeg unner ingen denne sykdommen - ikke engang deg.

AnonymBruker
Skrevet

men er ME blitt helt "hellig" slik at det ikke er lov å stille spørsmål ved sykdommen overhodet?

• Liker 3
Skrevet (endret)

men er ME blitt helt "hellig" slik at det ikke er lov å stille spørsmål ved sykdommen overhodet?

Nei, selvsagt ikke. Men det gjelder å kunne ordlegge seg, og å gjerne være respektfull. Det er liten, til ingen, tvil om at ME dessverre har blitt en "fellesbetegnelse" for selv midlertidig utmattelse, som har blitt altfor lett å mene at en har. Men faktum er at det er en helt ekte og reell sykdom - som andre, lettere påvist, fysiske sykdommer.

Hva er det du mener det bør stilles spørsmål om rundt det, da? Kan du f.eks tro på at det er en autoimmun sykdom i noen tilfeller? At det, i likhet med andre sykdommer, virkelig kan være reint fysisk?

Edit: Og at det mest sannsynlig er slik i de aller fleste tilfellene der det blir satt en sikker diagnose som fyller alle "kriteriene".

Endret av Ahava
AnonymBruker
Skrevet

Tydeligvis er dette blitt en slags hellig sykdom, fy og skam å stille spørsmål. Og jeg syntes det er enda mer morsomt å bli kalt uvitene, ja jeg er kanskje det, men hør her, for noen år tilbake flommet det over i media om alle kjendiser som var blitt Me syke.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...