Gå til innhold

FruLilla og Vesleprinsen

FruLilla

Anbefalte innlegg

Det er jo definitivt mest praktisk med en gutt til ;) Men jeg har sagt at jeg bare vil ha to barn, og har litt lyst på en av hver... Hihi!

Middagen var koselig, vi var like slitne begge to, så Vesleprinsen og jeg dro hjem litt før sju, han holdt seg heldigvis våken i bilen, satt og sang hele veien! Han var så søt! De har øvd på lucia i barnehagen de siste dagene, så jeg spurte om det var den sangen han øvde på, "ja". Også begynte jeg å synge på den, og da sang han enda høyere. Meg: "så flink du er, du kan den sangen, du!" Han: "jaa!!" Og klappet i hendene. :D Det var jo ingenting med nynningen hans som egentlig kunne minne om den, eller noen som helst andre spesifikke sanger, men han var veldig stolt, og jeg synes det er veldig koselig å høre på!

Haha, jeg var virkelig graviditetshormoner på plass, forresten! Var sikker på at Vesleprinsen ikke hadde fått laget noen julegaver i bhg i år, for han var syk på første juleverksted, i syden på nr to, og pepperkakebaking på nr tre... Så jeg har vært ganske skuffet de siste to ukene etter at jeg fant ut at de ikke hadde flere juleverksteder, for jeg hadde gledet meg sånn til å se hva han hadde laget! I høst lagde de lyslykter i barnehagen av syltetøyglass som de decoupaget høstblader på, og Vesleprinsen var SÅ stolt når vi tok den med hjem, og han blir nesten like stolt nå når han ser på lykta og vi snakker om at han har laget den. Så jeg hadde gledet meg sånn til å se hvor stolt han var av julegavene. Og i går når jeg hentet han, var det en pose på plassen hans med to gaver oppi, og jeg holdt på å begynne å hylgrine inne i bhg av glede! Haha, tårene spretter ut bare jeg skriver om det :P Så nå gleder jeg meg ekstra mye til jul <3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Fortsetter under...

Gjest Tekola

Håper dere fikk en fin jule- og nyttårsfeiring! :)

Godt nytt år! Ikke lenge igjen før Vesleprinsen blir storebror! :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde fine feiringer, takk :) Håper dere også hadde det!

I dag var jeg hos jordmor, og hodet er godt festet (jeg ble ikke det minste overrasket, med tanke på at jeg har hatt nedpress fire eller fem netter i jula). Babyen vokser og har det fint, og når jeg skulle gå fortalte jeg jordmor at når jeg våknet i går ble jeg så glad for at det er januar, for da kan jeg endelig begynne å ordne litt med babytøyet, og kose meg gjennom mnd med det. Da bare så hun på meg, og sa "jeg synes du skal dra hjem og vaske babytøyet i dag, jeg". Så vi får se hvor lang tid det tar før Vesleprinsen blir storebror ;) Kjenner at jeg begynner å bli veldig klar for å føde! Gleder meg faktisk til fødselen...

Etter at jeg kom hjem fra jordmor i dag, har jeg funnet fram leandervuggen, bilposen og alle klærne i str 50 og 56, dyne og sengetøy, og nesten alt er ferdig vasket nå! I tillegg har jeg snart pakket ferdig fødebagen (venter på klesvasken). Neste post på programmet blir å få ryddet og vasket litt på soverommet vårt, og gjøre klar vogn og vugge. Bilstolen har blitt vasket og gjort i stand, men settes ikke inn i bilen før vi drar til føden.

Jeg har også hektet ferdig rosa og blå og grå roser som jeg skal pynte babyteppet med, det fikk jeg strikket ferdig bittelite julaften eller noe. Så at teppet er nesten likt de teppene som bugaboo selger til skyhøye priser, og da ble ikke ca 200 kr i garnforbruk så ille likevel ;) Blomstene tar jeg med på føden, og fester rosa på teppet hvis det blir jente, og blå og grå hvis det blir gutt. Blomstene er ikke med i oppskriften på teppet, men jeg syntes det trengte litt ekstra pynt, siden det er grått.

I går kjøpte vi forresten en tfk tvillingvogn, og hentet en gratis vogn som har blitt til sovevogn i bhg. Deilig å få det ut av verden! Nå mangler vi bare softabag til tfk-vognen, og selvfølgelig var det ikke noen ute på finn lenger... Skal forsøke om softbagen til en annen vogn som søstra mi har kan brukes i stedet, men har egentlig mine tvil. Men hadde jo vært kjekt å slippe å bruke mer penger på vogner og sånt nå, for vi må kjøpe ny bil til mannen, vår gamle clio har tatt kvelden. Skal ALDRI ha franske biler igjen! Er jo bare tull med dem...

Kjenner jeg har gjort litt mye i dag, det iler nedover begge lårene og i lysken. Satser på at jeg ikke har startet fødselen, selv om jeg er klar for å få ut babyen, vet jeg jo at det er best for den å være inne i magen to uker til...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tekola

Oi, såpass ja! Godt du har det meste i hus! :jepp:

Veldig spent på å følge med hvordan det går med to tette for dere, spesielt fordi det ser ut til at vi får ca samme forskjellen! :sjenert:

Vi er veldig fornøyde med vår TFK-vogn i hvert fall! :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Clafoutis

Godt nytt år, FruLilla :klem:

Oi, nå er det virkelig ikke lenge til lillebrøster popper ut, altså :sjokkert: Jeg fødte jo helt uventet på 37+2, så for alt du vet kan det jo være bare en drøy uke igjen! (Og man regnes som født til termin fra uke 37, så du behøver ikke knipe igjen så lenge som to hele uker, altså ;) ) Plutt har vært tidligere ute enn de andre barna på barselgruppa med alt faktisk, både motorikk og språk, og har bare vært syk én gang i sitt liv. Så jeg tror absolutt ikke det har noe å si for babyen om den blir født tre uker før.

Hørtes nydelig ut det babyteppet du har strikket, finnes oppskrift på nettet, eller? Jeg har lyst til å begynne å strikke et nytt babyteppet selv hvis alt ser ok ut på ultralyden i neste uke, er jo så koselig å strikke litt til bebis :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj, har ikke fått med meg at du er gravid Tekola! Gratulerer! :)

I går kveld fikk jeg sjokk når jeg så meg i speilet, for magen har sunket ganske mye! I natt og i dag har jeg hatt masse nedpress, og i tillegg er jeg skikkelig forkjøla og helt uten energi. Mannen opererte verketåa si i går, så han er ikke i funksjon heller :P Jeg orker ikke å føde nå, for han har så mye jobb nå i januar som han vil og må ta. Og jeg orker ikke en mann som er opptatt med jobb og irritert fordi det er dårlig timing på fødestue! Da drar jeg nesten heller aleine... Mannen kan uansett ikke kjøre pga tåa... ;)

Er spent på når babyen kommer! Fødebagen er nesten ferdig pakket nå, men må pakke for Vesleprinsen, og babyen. Nå har jeg en ganske sterk magefølelse på jente, kjøpte inn tre jentebodyer i går ;) alt er vasket og klart nå, vugga er redd opp og bilstolen er klar med dunpose oppi. Sånn bortsett fra at det er sinnsykt dårlig timing med jobbingen til Mannen, og at jeg er sylte forkjølet nå, så er jeg klar for å føde ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Godt nyttår, Fru Lilla!!

Tenk, nå er det virkelig ikke lenge til! :danse: Synes det var "igår" at du skrev at du hadde en til på vei :)

Håper uansett at forkjølelsen gir seg og at energien er på topp før fødestarten, må være slitsomt å være dårlig under en fødsel. Som om ikke det er energikrevende nok, lissom ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har mamma vært innom, og ho var enig i at jeg ser fødeklar ut, med magen som har sunket såpass mye. Men siden jeg ikke har veer, bare murring og nedpress, så ble jeg ikke med mot sykehuset i kveld ;) Ble enige om at fødebagen og tingene til Vesleprinsen skal pakkes klart i morra, for man går jo vanligvis ikke mange dager etter at magen har sunket. Periodevis kjennes det som om jeg har en ball mellom beina, og en skulder som gnir seg mot skambeinet mitt... Deilig (Not...)!

Passer perfekt at mannen har 2 uker sammenhengende jobbing framover nå, inkl helgen! Da skal han heldigvis jobbe der mamma og pappa bor, så vi sover hos dem hele gjengen, og sannsynligheten er stor for at jeg drar til dem tidligere i uken og for å få litt avlastning, spesielt hvis ikke formen min blir noe bedre nå.

Huff, kan ikke tenke meg noe verre enn å være syk under fødselen, hadde jo bestemt meg for at denne gangen skulle jeg være mer uthvilt enn forrige gang! Så nå skal jeg jakte søvnen på gjesterommet i 1. etg, med ørepropper, så får Mannen ta seg av Vesleprinsen i natt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du får knipe igjen noen dager til da veitu! Kjenner meg igjen i denne ballen, assa.. Gikk slik litt for lenge, synes jeg. Men så fødet jeg jo 12 dager på overtid, så..

Skal følge deg tett fremover nå, søta! Om det plutselig skulle skje noe, så ønsker jeg deg lykke til på fødselsferden! Åååh, nå fikk jeg et lite stikk av misunnelse, det er jo sååå spennende :hjerte::klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøver på én måte å knipe igjen, samtidig som at jeg bare vil få det overstått... ;) Hadde jo vært en fordel å få mannen kjørbar (les: uten bandasjert fot) før fødselen.

Nå er det meste pakket og klart. Hadde et par timer uten nedpress i stad der jeg fikk kost meg med Vesleprinsen, men nå er kynnerne og nedpresset på plass igjen, sterkere og vindene enn før. Tør nesten ikke si noe til Mannen, humøret hans er veldig varierende i dag og... Også vil jeg se an litt mer, men mistenker at jeg kanskje kjenner rier ned på innsiden av lårene denne gangen, og ikke så mye i ryggen, slik som sist.

Føler virkelig at kroppen forbereder seg på fødsel nå. Masse kynnere (som periodevis er ubehagelige), vondt nedpress, som gjør det vanskelig å stå på beina til tider, diaré i dag... Mangler bare jevne rier og at slimproppen/vannet går, så er det i gang! ;)

Fikk heldigvis sove litt mer i natt, så er ikke like utslitt i dag, selv om jeg virkelig ikke er i form. Har fått tatt ned julestjernene fra vinduene, men julegardinene får bare henge inntil videre ;) Orker ikke gjøre noe med de nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, så nå at den hersens autokorrekten hadde endret vondere til vindene, IGJEN!

Det ble en tur på føden i går kveld/natt. Mormunnen er moden, men jeg hadde bare 0-1 cm åpning, og ting roet seg når jeg kom på sykehuset (men det var jo den tida på døgnet der det har roet seg de andre dagene og). For babyen sin skyld er jeg vel glad, men for min skyld er jeg skuffa, Mannen sa det lyste lang vei i natt ;) Er så innmari klar for å finne ut hvem som er i magen, og er så lei av å gå med nedpress og kynnere som stjeler all energi og oppmerksomhet! Og i tillegg hadde det vært gøy om det satte igang, bare for å motbevise teoriene til min svigermor som har begynt å hevde at hun er synsk... (Hun er i hvertfall ikke så langt unna å være psykopat!)

Nei, hvis jeg ikke føder før uke 37 av meg selv, blir det definitivt slutt på sextørken... (Har ikke tørt etter de falske riene i uke 32) Da skal ungen UT! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oioi, det er jo action! :popcorn: Skjønner iiiiinnmari godt at du ble skuffa over å bli sendt hjem igjen!

Tipper du kun er et par dager unna å få møte det lille vidunderet ditt :hjerte: Det høres iallfall slik ut!

Hvordan tar Vesleprinsen det, når mamma er sliten og fødeklar? Skjønner han at du har baby i magen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Clafoutis

Oi, så spennende med litt action og tur på fødestua :jepp: Nå som du allerede har litt åpning kan det da umulig være så lenge igjen?

Heier på deg i innspurten :duskedame:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De sier det er vanlig å gårde 2-3cm åpning noen uker som annengangsfødende, jordmor var overrasket over at jeg ikke hadde minst det, men bare knappe 1 cm. I dag har magen vært veldig rolig. Det er godt fordi jeg da får samlet krefter, og har kunnet leke litt mer med Vesleprinsen. Når jeg dusjet i kveld sjekket jeg åpningen min igjen (burde vel ikke holde på sånn veldig ofte, med tanke på mulig infeksjonsfare?), og nå i dag skjønte jeg hvordan jeg skal sjekke det, for jeg fikk inn én finger ;) Er nok en fare for at jeg kommer til å følge med litt selv framover, så slipper jeg å reise flere bomturer til føden... Hehe

Vesleprinsen koser mye med magen min, og vi snakker ofte om at han skal bli storebror, men jeg tror ikke han egentlig skjønner konsekvensene og hva som egentlig foregår ;) Jeg er så utrolig fødeklar! Har ei venninne som er syv uker bak meg, og hun har fødselsangst. Hun ble helt stresset når jeg var sammen med henne i går, for hun er absolutt ikke klar for fødsel, og her er jeg med en blanding av utålmodighet og at jeg gleder meg :) Jeg er så utrolig klar til å finne ut hvem som gjemmer seg inni meg! Håper noe inderlig på at det blir ei jente... Mannen sa i går på føden at han håper at det blir en gutt, for da kan vi kanskje prøve å få ett barn til ;) Han fikk klar beskjed om at det skal være noen år i mellom i såfall, siden jeg er så dårlig under svangerskapene! Magefølelsen/ønskefølelsen blir sterkere og sterkere på jente... *sukk*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har magen vært mye hard igjen, og det har gjort ganske vondt i underlivet store perioder av dagen. Får bare håpe at det er til nytte og at det jobbes med å få større åpning ;)

Ellers har dagen gått med til helsestasjonsbesøk - 16 mnd kontroll for Vesleprinsen ( som er veldig opptatt av at han er STOR for tiden! Så han hadde helt sikkert ikke godkjent kallenavnet sitt her...). Han var 82 cm høy, og like under 11 kg :) Helsesøstra var imponert over hvor langt framme han er både notorisk og språklig, og selv om jeg veit det fra før, så blir jeg jo veldig stolt!

Etterpå ha levert i bhg dro jeg hjem, og strikket på babyjakken, ringte på en bil, og mannen dro og så på den, og kjøper den nok i morgen! Jeg skal bare sjekke servicehistorikk hos Toyota først. Men det skal bli godt å få ny bil til Mannen, etter at den gamle takket for seg like før jul. Han er jo avhengig av bil for Å komme til og fra jobb, i tillegg til pendling mellom hjemme og Oslo... Spesielt nå som fødselen nærmer seg er det greit å ikke måtte vente 1-2 timer på toget for å komme seg hjem/til sykehuset!

Ellers i dag har jeg båret en kommende fra Mannen var liten (tror faktisk at svigermor brukte den når hun var liten og), fra kjelleren og opp i 2. etg på soverommet vårt, vasket den og flyttet babytøyet fra leandervuggen og over i kommoden. I morgen er planen å handle mat, dra til manuellterapeuten (forhåpentligvis siste gang før fødselen), og enten på kafé med bestevenninnen min, eller hjem og begynne rundvasken av soverommet vårt, vis venninnen min er syk. Må prøve å ikke slite meg ut før jeg henter Vesleprinsen i barnehagen, men det er godt å få begynt på ting, i det minste!

Haha, Vesleprinsen er så god! I går kalte jeg han for "lille skatten min"' og fikk et klart "NEI!" Til svar.

Meg: "er du ikke den lille skatten min?"

V: "ja" (betyr at han er enig, dvs nei)

M: er du store skatten min, da?

V: JA!! :)

Man kan jo ikke annet enn å smelte :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, han er helskjønn ;) I dag gikk han selv ut fra barnehagen med sekken på ryggen og var så stolt, og bablet i vei... Skjønte lite av hva han forsøkte å si, men det var veldig koselig! :) Han kan definitivt å smelte mammahjertet mitt!! I dag har han også vært veldig kosete, også sier han "dej" eller noe lignende, som jeg tror betyr elsker deg. Jeg sier det veldig ofte til han, og da svarer han "JA!", og når jeg da spør "mener du at du elsker meg og?", så får jeg er tydelig ja tilbake <3 Og når Mannen og jeg sier elsker deg til hverandre, så kommer det et enig "ja" fra Vesleprinsen og :)

36 uker i morra! Én uke (og en time) igjen til babyen ikke er prematurt lenger. Jeg gleder meg såååå til å møte den lille skatten! Nå er jeg snart ferdig med strikkajakken jeg holder på med, det går overraskende fort å strikke den :) her er det link: http://garnstudio.com/lang/no/visoppskrift.php?d_nr=b19&d_id=2&lang=no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Puh, i kveld er jeg utslitt! Har rydda og pakka bort julepynten i dag, men ikke erstatta det med andre duker og pynt... Og julegardinene henger fremdeles ;) Men så har jeg rydda ferdig soverommet vårt, ommøblert den største boden for å få plass til ekstra møbler som var lagret på soverommet, ryddet gangen i 2. etg, og vasket tak og vegger på soverommet vårt, i tillegg til å støvsuger, tørke støv og vaske gulv i nesten hele 2.etg. Sov i over en time etterpå, men kjenner at jeg er dødsliiten nå allikevel.

Vesleprinsen har vært trøtt etter barnehagen i dag, og dermed en skikkelig pøbel. Og tålmodigheten min har vært lik null, så vi har hatt skikkelig klinsj her i kveld :( Nå har han heldigvis lagt seg, og jeg kjenner at jeg følger etter ganske snart! Hadde planer om å strikke videre på babyjakken, men jeg tror jeg må stå over i kveld... Og i morra får jeg ta det helt med ro, tror jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Clafoutis

Oi, som du har stått på i dag! Skikkelig imponert, jeg! Men du skal se dette kanskje før underverker for start på fødsel, da ;)

Endret av Clafoutis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...