Mann 42 Skrevet 5. juli 2012 #121 Skrevet 5. juli 2012 (endret) Å herregud Ja, det er et livssyn. Det handler om å ikke tro på guder og kan ofte bektraktes for å være en religionsparasitt. Anonym poster: 7bcdc1d78ce2b869d108e42d609ddf8b Og hva er de andre delene av dette livssynet? La oss ta det fra begynnelsen, det helt generelle: Hva er et livssyn, generelt? Hva kreves det for at man skal kunne kalle noe for et livssyn? Eksempler: Hvis jeg sier at "Vann er vått", er det da et livssyn? Eller "Himmelen er blå". Er det et livssyn? Nei, det er sk "påstander". Og en annen av disse "påstandene", er "det finnes ingen gud". Det er et enkelt, begrenset utsagn, og ikke noe mer enn det. Det er ingenting som med nødvendighet FØLGER av denne påstanden. Rulle med øya kan du gjøre et annet sted. Endret 5. juli 2012 av Mann 42 1
Mann 42 Skrevet 5. juli 2012 #122 Skrevet 5. juli 2012 man kan trekke mer ut av denne avisningen enn troen på guddomers eksistens. Jeg har ikke sagt at ateisme som livssyn er verre eller bedre, jeg gjør bare oppmerksom på at det bare er nok et livssyn (ikke akkurat et religiøst livssyn nei) og at mange massemordere er terrorister. Så, for å forklare terrorisme må man se dypere enn de livssynsmessige. Anonym poster: 7bcdc1d78ce2b869d108e42d609ddf8b Det var ingenting av det der som gav noen umiddelbar mening. Care to rephrase?
Mann 42 Skrevet 5. juli 2012 #123 Skrevet 5. juli 2012 Ateisme er et syn på menneskelivet/verden. Islam et annet. Anonym poster: 7bcdc1d78ce2b869d108e42d609ddf8b Islam er et syn på menneskelivet/verden. Det er ikke ateisme. Now, THERE`s your problem! You just had it bass awkwards! Og som alltid, bare hyggelig å hjelpe. Ikke rot det til igjen, nå.
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2012 #124 Skrevet 5. juli 2012 Så, kan folk som farger håret sitt også være muslimer eller er de frafalne? Og folk lurer på hvorfor livssynsfolk kaster stein. Det faktum et ateisme bare er nok et livssyn har visst provosert folk med dette livssynet. Kanskje ser de på seg selv som mer rettroende enn andre? Kom med noen kilder Definsjon på livssyn er lett å oppdrive. Avhandliger finnes sikker også. Google! Anonym poster: 7bcdc1d78ce2b869d108e42d609ddf8b
Yme Skrevet 5. juli 2012 #125 Skrevet 5. juli 2012 Kom med noen kilder Definsjon på livssyn er lett å oppdrive. Avhandliger finnes sikker også. Google! Anonym poster: 7bcdc1d78ce2b869d108e42d609ddf8b Kom med dem da... Ikke noe av det jeg kom over, er i tråd med det du skriver.
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2012 #126 Skrevet 5. juli 2012 Islam er et syn på menneskelivet/verden. Det er ikke ateisme. Ateisme er også et syn på menneskelivet/verden. Grovt sett tror man ikke på guder. Jeg skal seriøst begynne å kalle den ateismen du nører oppunder for reaksjoner religiøsitet :gjeiper: Anonym poster: 7bcdc1d78ce2b869d108e42d609ddf8b
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2012 #127 Skrevet 5. juli 2012 Jeg skal seriøst begynne å kalle den ateismen du nører oppunder for reaksjonær religiøsitet :gjeiper: fikset Anonym poster: 7bcdc1d78ce2b869d108e42d609ddf8b
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2012 #128 Skrevet 5. juli 2012 Kom med dem da... Ikke noe av det jeg kom over, er i tråd med det du skriver. Jeg har nylig gjort det, og de er helt i tråd med det jeg skriver. De fleste ordbøkene, definisjonene etc...dersom du er ateist er du forresten helt klart inhabil. Ateisme er liksom den rette tro og overlegen de religiøse eller abrahamittiske livssynene? Anonym poster: 7bcdc1d78ce2b869d108e42d609ddf8b
Yme Skrevet 5. juli 2012 #129 Skrevet 5. juli 2012 (endret) Ateisme er også et syn på menneskelivet/verden. Grovt sett tror man ikke på guder. Jeg skal seriøst begynne å kalle den ateismen du nører oppunder for reaksjoner religiøsitet :gjeiper: Anonym poster: 7bcdc1d78ce2b869d108e42d609ddf8b Livssyn er en overordnet og felles benevnelse om det et menneske tror på om livet og verden, om det fins noen høyere makt eller ikke, og hva slags etikk man bør leve etter. Et livssyn inneholder synsmåter innen tre områder: virkelighetsoppfatning, menneskesyn og verdioppfatning. Virkelighetsoppfatning er en oppfatning om hvordan man kan få kunnskaper om verden (en epistemologi). Livssyn omfatter også spørsmål om hvordan vi bør leve (for eksempel gjennom åpenbaring, fornuft eller erfaring), og et syn på mennesket og oppfatninger om hva som er riktig og galt, godt og ondt (en etikk). Her ser du at "om det fins noen høyere makt eller ikke" bare er ett punkt i det som defineres som livssyn. Jeg har nylig gjort det, Hvor da? og de er helt i tråd med det jeg skriver. De fleste ordbøkene, definisjonene etc...dersom du er ateist er du forresten helt klart inhabil. Ateisme er liksom den rette tro og overlegen de religiøse eller abrahamittiske livssynene? Anonym poster: 7bcdc1d78ce2b869d108e42d609ddf8b Jeg er ikke ateist. Endret 5. juli 2012 av Yme
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2012 #130 Skrevet 5. juli 2012 Ateister skal på død i liv tviholde på strenge tolkninger av islam e.l får å kunne heve seg over de med et annet livssyn enn dem selv. Å krange på at ateisme er et livssyn blir barsnlig. Det er et livssyn, det beskriver en gudeløs verdensanskuelse. Hedninger er også ansett for å være gudeløse. En som er ateist har et livssyn som ikke er religiøst, de fleste har et livssyn. Sånn, hadet! Anonym poster: 7bcdc1d78ce2b869d108e42d609ddf8b
Yme Skrevet 5. juli 2012 #131 Skrevet 5. juli 2012 Ateister skal på død i liv tviholde på strenge tolkninger av islam e.l får å kunne heve seg over de med et annet livssyn enn dem selv. Å krange på at ateisme er et livssyn blir barsnlig. Det er et livssyn, det beskriver en gudeløs verdensanskuelse. Hedninger er også ansett for å være gudeløse. En som er ateist har et livssyn som ikke er religiøst, de fleste har et livssyn. Sånn, hadet! Anonym poster: 7bcdc1d78ce2b869d108e42d609ddf8b Jeg har gitt deg definisjonen på hva livssyn er. Det er du som tviholder på noe her, ingen andre.
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2012 #132 Skrevet 5. juli 2012 Livssyn er en overordnet og felles benevnelse om det et menneske tror på om livet og verden, om det fins noen høyere makt eller ikke, og hva slags etikk man bør leve etter. Et livssyn inneholder synsmåter innen tre områder: virkelighetsoppfatning, menneskesyn og verdioppfatning. Virkelighetsoppfatning er en oppfatning om hvordan man kan få kunnskaper om verden (en epistemologi). Livssyn omfatter også spørsmål om hvordan vi bør leve (for eksempel gjennom åpenbaring, fornuft eller erfaring), og et syn på mennesket og oppfatninger om hva som er riktig og galt, godt og ondt (en etikk). Her ser du at "om det fins noen høyere makt eller ikke" bare er ett punkt i det som defineres som livssyn. Så, der ser du! Ateisme hører inn under dette. Tror man skal holde seg for god til å se ned på/diskreditere muslimske terrorister som villfarne mennesker. Anonym poster: 7bcdc1d78ce2b869d108e42d609ddf8b
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2012 #133 Skrevet 5. juli 2012 http://no.wikipedia.org/wiki/Ateisme http://no.wikipedia.org/wiki/Livssyn http://dictionary.reference.com/browse/atheism?s=t Jeg tror dere reagerer på at ateisme blir likestilt med religiøse livssyn. Det er vel den sanne tro? Ateisme har leeenge vært annerkjent som et sekulært livssyn, selv om påstanden om at det er et livssyn på lik linje med religiøse livssyn blir subjektiv så forandrer ikke det på at ateisme er et livssyn. Anonym poster: 7bcdc1d78ce2b869d108e42d609ddf8b
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2012 #134 Skrevet 5. juli 2012 Begrepet livssyn (i videste forstand) omfatter alle trossamfunn og alle organiserte religiøse og ikke-religiøse grupper. Mange bruker dog begrepet livssyn utelukkende om de sekulære livssyn. I Norge i dag er det tre organisasjoner som vanligvis forbindes med betegnelsen livssynssamfunn, nemlig Human-Etisk Forbund, Holistisk forbund og Sosialhumanistene. Anonym poster: 7bcdc1d78ce2b869d108e42d609ddf8b
Mann 42 Skrevet 5. juli 2012 #135 Skrevet 5. juli 2012 Det finnes ikke et eneste tilfelle av en kristen som ikke tror på gud. enkelt og greit. Det finnes heller ingen trossamfunn som kaller seg kristne og som har en trosvedkjennelse som utelater Gud. At mindre forskjeller i teologi opp gjennom tidene har ført til at vi har mange forskjellige kristne trossamfunn, er så sin sak, men tror man ikke på Gud, så er man per def ikke kristen, og det finnes ikke et eneste kristent trossamfunn der det er akseptabelt. At det finnes mange mennesker som SIER at de er kristne, men som innerst inne ikke tror på Gud, har jeg ingen tvil om. Faktisk så vet jeg at det finnes prester innen den kristne kirken som har mistet sin tro, og i det alt vesentlige er ateister. Men da er de ikke kristne lenger, de har bare unnlatt å fortelle noen om forandringen. Feil, det finnes millioner av tilfeller. Feil, det finnes. Ulike former for Satanisme er det mest ekstreme eksempelet. Og her tar du feil. Selv om man ikke tror på gud (eller at man tror på gud i en mer utradisjonell forstand) så kan man forsatt være kristen. Jo, det finnes. Det er dine meninger (som du deler med fanatiske livssynsfolk), ikke fakum eller noe som har grunnlag i annerkjente definisjoner. En samfunn som f.eks kalte seg haram-worshippers er muslimer de og vet du. Anonym poster: 7bcdc1d78ce2b869d108e42d609ddf8b Jeg pleier ikke å bruke multisitat, men siden du insisterer på å uttrykke deg med innskutte oneliners, så får jeg vel bare gjøre det. Det hadde vært fint om du kunne formulere noen tanker som står på egne ben uten å copy/paste halve tråden, forøvrig. Men altså: Skal jeg oppfatte deg dithen at du MENER at satanister kaller seg kristne? Satanister tror på Gud, og det er mye mulig at de tror at Jesus var Guds sønn også. Men de kaller seg ikke kristne, og det du "protesterer" på, er faktisk noe jeg aldri har sagt. Du kan gjerne gjenta til det kjedsommelige at man kan være kristen uten å dele de mest grunnleggende trosbetingelsene i religionen, men det blir bare tøv, uansett hvor mange ganger du gjentar det. Det å være kristen er ikke et spm om å være medlem i et trossamfunn formelt sett, eller å stå på en adresseliste, eller å dele mange av de andre oppfatningene som kristne har. Det er et spørsmål om å dele troen på en allmektig skapergud først og fremst, og dernest å tro at Jesus Kristus var gudens sønn, og frelser for alle menneskers synder. Tror man ikke på disse tingene, så er man, per def, ikke kristen, og det finnes ikke et eneste kristent trossamfunn som ikke tror på begge disse to tingene. Man kan gjerne kalle seg religiøs, og man kan gjerne tro på det meste av de andre tingene som kristne i ens kulturkrets også tror på. Men tror man ikke på Gud og Jesus, så er man, helt enkelt, ikke kristen. I verste fall faker man det. I beste fall tenker man ganske enkelt ikke over saken. Hvis du gjerne vil diskutere "Haram-worshippers", så får du nesten hoste opp noen linker. Google er blankt på temaet, og det samme gjelder wikipedia. Som en kuriositet kan jeg nevne at "Haram" er et ord med mange betydninger, og det KAN også bety "muslimsk hellig sted". Wiki-artikkelen nevner Mekka og Medina, som på arabisk også kalles al-haraman. Og Tempelhøyden i Jerusalem kalles også for Haram ash-Sharif. Så det er kanskje ikke så enestående likevel at folk som kan kalles "Haram-worshippers", er muslimer. Det finnes et motsetningspar av tillatt og forbudt, halal og haram. Men haram har altså flere betydninger, og kan også bety "hellig". For å øke forvirringen ytterligere, så finnes det TO ord "haram" som til forveksling høres like ut, og begge har BÅDE en generell dobbeltbetydning, BÅDE hellig OG forbudt, samt et eget sett av spesielle betydninger, som i henvisningen til forskjellige hellige steder innen Islam. Enkelt skal det ikke være. Jeg tror at du kanskje har hengt deg opp i haram i betydning "forbudt" og kanskje antatt at det innebærer at det finnes noen muslimer som dyrker det som er forbudt innen islam. En slags epikurèere, kanskje. Men jeg tipper at det ganske enkelt er en misforståelse. Hvis jeg tar feil på dette punktet, ville jeg synes at det var interessant med en link som kan gi mer informasjon.
Mann 42 Skrevet 5. juli 2012 #136 Skrevet 5. juli 2012 (endret) http://no.wikipedia.org/wiki/Ateisme http://no.wikipedia.org/wiki/Livssyn http://dictionary.reference.com/browse/atheism?s=t Jeg tror dere reagerer på at ateisme blir likestilt med religiøse livssyn. Det er vel den sanne tro? Ateisme har leeenge vært annerkjent som et sekulært livssyn, selv om påstanden om at det er et livssyn på lik linje med religiøse livssyn blir subjektiv så forandrer ikke det på at ateisme er et livssyn. Anonym poster: 7bcdc1d78ce2b869d108e42d609ddf8b Nei, jeg reagerer på at det påstås at ateisme er et livssyn, når det rent faktisk ikke er det. Og jeg tror du må tenke grundigere gjennom tingene. Det at det finnes livssyn som er ateistiske, dvs som inkorporerer ateisme, og har det som en sentral oppfatning, er ikke det samme som at ateisme i seg selv er et livssyn. Poenget er at et livssyn er en sammensatt pakke, mens ateisme er EN veldig spesifikk påstand om at det ikke finnes noen gud. Og akkurat som en svale ikke gjør noen sommer, så gjør ikke en enkelt påstand om verden noe livssyn. Så, jeg er ateist, og mitt livssyn er ateistisk, men min ateisme er ikke i seg selv et livssyn. Capiche? Endret 5. juli 2012 av Mann 42
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2012 #137 Skrevet 5. juli 2012 wtf, ateisme beskriver et ikke-religiøst livssyn i de fleste tilfellene. Å krangle på dette blir flisespikkeri da innlegget dette kom frem i hadde et helt annet budskap. Anonym poster: 7bcdc1d78ce2b869d108e42d609ddf8b
Mann 42 Skrevet 5. juli 2012 #138 Skrevet 5. juli 2012 wtf, ateisme beskriver et ikke-religiøst livssyn i de fleste tilfellene. Å krangle på dette blir flisespikkeri da innlegget dette kom frem i hadde et helt annet budskap. Anonym poster: 7bcdc1d78ce2b869d108e42d609ddf8b Det kan aldri være helt galt å poengtere det når folk sier ting som er totalt feilaktige. Det som er MERKELIG, er at de da ikke tenker seg om en gang, og sier "Åja, det har du selvsagt rett i. My bad.", i stedet for å begynne å krangle. Idioter.
Yme Skrevet 5. juli 2012 #139 Skrevet 5. juli 2012 Så, der ser du! Ateisme hører inn under dette. Tror man skal holde seg for god til å se ned på/diskreditere muslimske terrorister som villfarne mennesker. Anonym poster: 7bcdc1d78ce2b869d108e42d609ddf8b Hahaha, du er en rimelig snål type. Linken jeg ga, viser at du ikke har rett, så da bare ignorerer du det og skriver "der ser du!" akkurat som at det står noe helt annet der, enn det som faktisk er der. Det som står der, er jo at troen på gud er ett av flere kriterier... Det vil si at ateismen ikke fyller nok av kriteriene, og dermed ikke er et livssyn. Men du har bevist gang på gang at du ikke har reelle argumenter, og er helt lukka for fakta og bekreftende kilder, så jeg er ferdig med å diskutere dette med deg. Ha en fin dag!
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2012 #140 Skrevet 5. juli 2012 Skal jeg oppfatte deg dithen at du MENER at satanister kaller seg kristne? Nei, de kaller seg ofte for satanister. Mange annerkjenner at dette hører inn under kristendommen, kristen teologi og liturgi etc. Satanister tror på Gud, Feil, mange satanister tror på gud/satan. Satanister kjennetegnes ofte på at de helliger satan. Du kan gjerne gjenta til det kjedsommelige at man kan være kristen uten å dele de mest grunnleggende trosbetingelsene i religionen, men det blir bare tøv, uansett hvor mange ganger du gjentar det. Dette kunne like gjerne vert skrevet av en religiøs fanatiker. Innlegget ditt er blottet for saklig argumentasjon og annerkjennelse. Det er et spørsmål om å dele troen på en allmektig skapergud først og fremst, og dernest å tro at Jesus Kristus var gudens sønn, og frelser for alle menneskers synder. Her tar du feil. Dette hører inn under teologi og liturgi. Mange kristne grupper vektlegger ikke det du trekker fremme. Å diskreditere disse fra å være kristne er ofte starten på livssynskrig. Tror man ikke på disse tingene, så er man, per def, ikke kristen, Jo, man er forsatt per definisjon kristen. De fleste kristne tror på den bibelske guden/vetten i en eller annen forstand. Mange polyetikere tror på samme gud, men hører forsatt inn under et annet livssyn. Men tror man ikke på Gud og Jesus, så er man, helt enkelt, ikke kristen. Det er feil, akademisk ukorrekt. Hva mener du forresten med 'å tro på gud'? Om man velger å tilbe slangen i edens hage isteden for gudsønnen eller den allmektige tyrannen så er man forsatt kristen. I verste fall faker man det. Det er din mening og din spekulasjon, basert på et uopplyst syn på kristen-religiøse livssyn. Hvis du gjerne vil diskutere "Haram-worshippers", så får du nesten hoste opp noen linker. Google er blankt på temaet, og det samme gjelder wikipedia. Det var et fiktivt eksempel, men jeg ville ikke måtte hoste opp noen linker. PS/ Ateisme er forsatt bare nok et livssyn på haugen. Et ikke-religiøst livssyn. Anonym poster: 7bcdc1d78ce2b869d108e42d609ddf8b
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå