AnonymBruker Skrevet 30. juni 2012 #1 Skrevet 30. juni 2012 Islamister ødelegger minnesmerker i Timbuktu i Mali. Minnesmerkene står på UNESCOs verdensarvliste. http://www.nrk.no/nyheter/verden/1.8227847 Anonym poster: 7bcdc1d78ce2b869d108e42d609ddf8b
Gjest Gjest Skrevet 30. juni 2012 #2 Skrevet 30. juni 2012 So what - er det ikke det som islamister vanligvis driver med da? 4
Mann 42 Skrevet 30. juni 2012 #3 Skrevet 30. juni 2012 Å rasere skulpturer, minnesmerker og monumenter som ikke passer med egen teologi er en gammel, ærverdig tradisjon innen de abrahamittiske dødskultene, og islamistene er ikke noe verre enn de kristne. Jødene har aldri vært i maktposisjon utenfor sitt eget opprinnelsesområde, men det er ingenting som tyder på at de er mindre etnosentriske og sjåvinistiske enn de andre to. Franskmennene prøvde i sin tid å rive Kheops, men måtte gi seg etter å ha påført den mindre skader av kosmetisk natur. Alle de greske skulpturene som overlevde inn i kristenheten, ble kastrert av kristne som syntes statuer med korrekt anatomi var en fornærmelse mot guden som hadde skapt den. Etc, etc, etc. Problemet i denne sammenhengen er ikke først og fremst islamisme, men religion. 2
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2012 #4 Skrevet 30. juni 2012 Problemet i denne sammenhengen er ikke først og fremst islamisme, men religion. Herskerguden, den "guden" som som jøder, muslimer og kristen ofrer til er en fellesnevner her. Anonym poster: 7bcdc1d78ce2b869d108e42d609ddf8b
Mann 42 Skrevet 30. juni 2012 #5 Skrevet 30. juni 2012 Herskerguden, den "guden" som som jøder, muslimer og kristen ofrer til er en fellesnevner her. Anonym poster: 7bcdc1d78ce2b869d108e42d609ddf8b Skybert er fiktiv. Så problemet er ikke "Gud", "Jahve" eller "Allah". Problemet er religion, eller mer presist, religiøs sjåvinisme. 1
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2012 #6 Skrevet 30. juni 2012 Å rasere skulpturer, minnesmerker og monumenter som ikke passer med egen teologi er en gammel, ærverdig tradisjon innen de abrahamittiske dødskultene, og islamistene er ikke noe verre enn de kristne. Jødene har aldri vært i maktposisjon utenfor sitt eget opprinnelsesområde, men det er ingenting som tyder på at de er mindre etnosentriske og sjåvinistiske enn de andre to. Franskmennene prøvde i sin tid å rive Kheops, men måtte gi seg etter å ha påført den mindre skader av kosmetisk natur. Alle de greske skulpturene som overlevde inn i kristenheten, ble kastrert av kristne som syntes statuer med korrekt anatomi var en fornærmelse mot guden som hadde skapt den. Etc, etc, etc. Problemet i denne sammenhengen er ikke først og fremst islamisme, men religion. Nei, dette er et bevis på at islamske tradisjoner fremdeles henger igjen i middelalderen. At du forsøker å bagatellisere at dette skjer i 2012 er ikke overraskende. Islam har ikke kommet seg videre siden utviklingen fra en arabisk stammekultur i ørkenen på 600-tallet. Anonym poster: 730731eaaeab64b8227b9b23e3c02174 3
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2012 #7 Skrevet 30. juni 2012 Nei, dette er et bevis på at islamske tradisjoner fremdeles henger igjen i middelalderen. At du forsøker å bagatellisere at dette skjer i 2012 er ikke overraskende. Islam har ikke kommet seg videre siden utviklingen fra en arabisk stammekultur i ørkenen på 600-tallet. Anonym poster: 730731eaaeab64b8227b9b23e3c02174 Det har ingen av de før-åsatroiske religionene. Anonym poster: 7bcdc1d78ce2b869d108e42d609ddf8b
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2012 #8 Skrevet 30. juni 2012 Problemet er religion, eller mer presist, religiøs sjåvinisme. Ateisme er også nok et livssyn på samme linje som islam. Religion/livssyn går for det samme. Anonym poster: 7bcdc1d78ce2b869d108e42d609ddf8b
Yme Skrevet 30. juni 2012 #9 Skrevet 30. juni 2012 Ateisme er også nok et livssyn på samme linje som islam. Religion/livssyn går for det samme. Anonym poster: 7bcdc1d78ce2b869d108e42d609ddf8b Man kan ikke akkurat si at de er paa samme linje... Ateister har solide faktaer aa gaa etter. Religiose gjetter og synser.
Mann 42 Skrevet 30. juni 2012 #10 Skrevet 30. juni 2012 Ateisme er også nok et livssyn på samme linje som islam. Religion/livssyn går for det samme. Anonym poster: 7bcdc1d78ce2b869d108e42d609ddf8b Nei, det gjør det ikke. Ateisme er bare en presisering av at man ikke tror på noen gud. Og forøvrig ligger det ingen andre føringer i det. Religioner, derimot, er komplette pakker med kosmologi, dogmer og trosbaserte retningslinjer for hvordan man skal leve livet sitt, og hvordan samfunnet skal innrettes. Det er noe HELT annet og totalt forskjellig fra ateisme, som kan sammenfattes slik: "Jeg tror ikke på Skybert, og jeg driter i hva prestene og den "hellige" boken deres sier." 1
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2012 #11 Skrevet 30. juni 2012 å feire jul er en religiøs handling. Hva med agnostikere som kun vektlegger grunnverdier da? det er mange ekstreme ateister som får islamister til å fremstå som pusekatter. Anonym poster: 7bcdc1d78ce2b869d108e42d609ddf8b
Chocoholic Skrevet 30. juni 2012 #12 Skrevet 30. juni 2012 Problemet er ikke religion, men fanatisme uansett hvilken retning det går - islamister, fanatiske kristne eller jøder eller også fanatiske ateister som mener at alle religiøse bygg bør brennes fordi de følger gjeldende paradigmer, og litt OT, som forøvrig sannsynligvis vil bearbeides eller erstattes i fremtiden (jeg tror på vitenskap og såkalte fakta (ergo paradigmer) jeg også, men jeg er ikke hardbarka ateist som ikke tror på noe som helst - da er jeg heller mer på vingletreet)...Og jeg har ingenting til overs for fanatikere uansett hvilken religion/livssyn de følger eller hvilken politisk overbevisning de har. Folk må få av seg skylappene og fokuset på mittmittmitt og få respekt for andre kulturer, religioner og livsoppfattelser. 2
Mann 42 Skrevet 30. juni 2012 #13 Skrevet 30. juni 2012 å feire jul er en religiøs handling. Hva med agnostikere som kun vektlegger grunnverdier da? det er mange ekstreme ateister som får islamister til å fremstå som pusekatter. Anonym poster: 7bcdc1d78ce2b869d108e42d609ddf8b Nevn EN ateist som får islamister til å fremstå som pusekatter. Bare EN.
jabx Skrevet 30. juni 2012 #14 Skrevet 30. juni 2012 Ateisme er også nok et livssyn på samme linje som islam. Religion/livssyn går for det samme. Nei, ateisme er at man ikke har et religiøst livssyn. Det er altså ikke et livssyn i seg selv, men brukes om noen som ikke har et konkret livssyn (gudetro).
jabx Skrevet 30. juni 2012 #15 Skrevet 30. juni 2012 å feire jul er en religiøs handling. Hva med agnostikere som kun vektlegger grunnverdier da? det er mange ekstreme ateister som får islamister til å fremstå som pusekatter. Hva betyr "agnostikere vektlegger kun grunnverdier"? Agnostisisme sier noe om at man mener sikker viten om spørsmålet ikke er mulig. Det har ikke noe med ateisme eller teisme å gjøre.
Mann 42 Skrevet 30. juni 2012 #16 Skrevet 30. juni 2012 Hva betyr "agnostikere vektlegger kun grunnverdier"? Agnostisisme sier noe om at man mener sikker viten om spørsmålet ikke er mulig. Det har ikke noe med ateisme eller teisme å gjøre. La meg oversette: "Jeg vet ikke helt om jeg forstår hva ateisme og agnostisisme egentlig ER, men jeg tror den ene er mer ekstrem, på en måte, og så føler jeg at jeg er litt uenig, liksom." 2
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2012 #17 Skrevet 30. juni 2012 Nevn EN ateist som får islamister til å fremstå som pusekatter. Bare EN. Stalin, Hitler. Det var to. Og ateisme er et livssyn. Anonym poster: 7bcdc1d78ce2b869d108e42d609ddf8b
Mann 42 Skrevet 30. juni 2012 #18 Skrevet 30. juni 2012 Stalin, Hitler. Det var to. Og ateisme er et livssyn. Anonym poster: 7bcdc1d78ce2b869d108e42d609ddf8b Hitler var ikke ateist. Hitler var katolikk, og han sier gjentatte ganger i talene sine, og i Mein Kampf, at han mener at å bekjempe jødedommen og verdenssionismen, er å gjøre Guds arbeid, en hellig plikt, og bla, bla, bla. Stalin var KOMMUNIST, ikke primært ateist. Forøvrig presteutdannet i sin ungdum. Og det HAN gjorde, gjorde han i egenskap av å være diktator i en totalitær politistat basert på en av de største mysteriereligionene i det 20. år hundre, nemlig marxismen. Den postulerer jo blant annet at veien mot det ekte arbeiderparadiset, det klasseløse samfunnet, går gjennom revolusjon, og proletariatets diktatur før de gamle klasseskillene og klassekampen utslettes. I denne trosretningen er religion ansett for å være opium for folket (ordrett etter Marx), et middel for borgerskapets undertrykkelse av arbeiderklassen. Så nei, selv om Stalin sannsynligvis var ateist, så var det ikke hans manglende tro på Gud som gjorde ham til diktator. Det var hans tro på marxismen og sin egen fortreffelighet og rett til makt. Og det at han selv var Sovjetstatens fremste yppersteprest, selvsagt. Ateisme er i og for seg selv bare en avvisning av troen på Gud. 2
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2012 #19 Skrevet 30. juni 2012 Hitler var ikke ateist. Hitler var katolikk, og han sier gjentatte ganger i talene sine, og i Mein Kampf, at han mener at å bekjempe jødedommen og verdenssionismen, er å gjøre Guds arbeid, en hellig plikt, og bla, bla, bla. Hitler trodde ikke på gud eller guder på det private plan. Stalin var KOMMUNIST, ikke primært ateist. Osama var TERRORIST, ikke primært muslim. Ateisme er i og for seg selv bare en avvisning av troen på Gud. the doctrine or belief that there is no God. http://dictionary.reference.com/browse/atheism Så, det er bare nok et livssyn...og er regnet som et livssyn slik som kristendom og paganisme. Agnostikere er også "religiøse" selv om de ikke tror på gud. Ikke alle religiøse tror på overnaturlighet. Anonym poster: 7bcdc1d78ce2b869d108e42d609ddf8b
Larsern Skrevet 30. juni 2012 #20 Skrevet 30. juni 2012 Har aldri merket noe til islam-i-fise-ringen.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå