Gå til innhold

Islamister knuser verdensarv

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jo det går an, mange kristne tror ikke på gud.

Anonym poster: 7bcdc1d78ce2b869d108e42d609ddf8b

Hva er det de tror på da? At Jesus var en likandes hippie? At han var en god sosialdemokrat?

Jeez. Sier uttrykket logisk selvmotsigelse deg noe som helst?

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Feks skapelsesberettelsen. Vi veit jo nå at det ikke er noe gud som har skapt menneske, og at vi har utviklet oss fra tidligere dyrearter.

Mange naturreligioner forkynner dette. Ateisme er forsatt bare nok et livssyn på haugen.

Poenget et at det er underliggende årsaker, knyttet til mennesket, som forklarer terror. Sjeldent så er det livssyn alene. Det kan være moralsk overbevisning, lav IQ, samlivspreferanse etc...

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror vi gjorde oss ferdig med Stalin for noen poster siden. Hitler også, i tilfelle du hadde ham som backup. Mange religiøse fantaster som har en høne å plukke med ateismen, kjører jo gjerne frem ham også. Til tross for at han var romersk-katolsk.

Ja, stalin var ateist og hitler var ateist og bare offentlig kristen. Hitler trodde like mye på den jødiske guden som de innvandrerne som "konverterer" til kristendom for å få oppholdstillatelse på humanitært grunnlag. Sånn, nå er vi ferdig med stalin. Ateisme er nok et livssyn og stalin er en kjent ateistisk massemorder som får mange religiøse terroristet til å fremstå som pusekatter.

Skrevet

Mange naturreligioner forkynner dette. Ateisme er forsatt bare nok et livssyn på haugen.

Ateisme er jo ikke et livssyn. Det betyr bare at man ikke tror på noen gud, men man har ikke et generelt syn på livet som man følger, som med religioner.

Jeg forstår ikke helt hva naturreligioner har med dette å gjøre.

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan kan man være kristen, om man hopper over selve rota i troen?

Ved å være det.

AnonymBruker
Skrevet

Mange tror på masochistiske Jesus f.eks og bekjenner seg til det evangeliumet, eller grunnverdiene (slik som kirken sin bymisjon, det er en måte å praktisere tro/religion på) og mange med ateistisk livssyn vil sikkert ha sine egne begrep for dette.

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan kan man være kristen, om man hopper over selve rota i troen?

Det tror at åndskampen er inne i oss alle. Go figure :lete:

Men da skal jeg gå å leke litt med Frøya da :ler:

Skrevet

Ved å være det.

Hvis man ikke tror på de helt grunnleggende tingene i kristendommen, så er man ikke kristen.

Og punkt 1 er troen på Gud.

Sitat: Den apostoliske trosbekjennelsen.

Jeg tror på Gud Fader, den allmektige, himmelens og jordens skaper. Jeg tror på Jesus Kristus, Guds enbårne Sønn, vår Herre, som ble unnfanget ved Den Hellige Ånd, født av jomfru Maria, pint under Pontius Pilatus, korsfestet, død og begravet, fór ned til dødsriket, stod opp fra de døde tredje dag, fór opp til himmelen, sitter ved Guds, den allmektige Faders høyre hånd, skal derfra komme igjen for å dømme levende og døde. Jeg tror på Den Hellige Ånd, en hellig, allmenn kirke, (en hellig, katolsk kirke) de helliges samfunn, syndenes forlatelse, legemets oppstandelse og det evige liv. Amen.

Hvis troen din avviker på vesentlige punkter fra ovenstående, så er du ikke kristen. Det finnes tre andre kristne trosvedkjennelser, men ingen av dem utelater at man må tro på Gud. Det er en dealbreaker. Og hvis du avviser den hellige ånd, så er du garantert å havne i helvete, uansett hva du ellers tror. Det er den eneste synden det ikke finnes tilgivelse for. Hvis du er religiøs, altså.

• Liker 1
Skrevet

Ved å være det.

Okei, da vil jeg være kristen, uten å tro på noe av det som står i bibelen, uten å følge noe av de kristene moralene, og uten å gjøre noe annet enn det jeg gjør idag, egentlig. Det er jo bare å gjøre det :gjeiper:

Det tror at åndskampen er inne i oss alle. Go figure :lete:

Men da skal jeg gå å leke litt med Frøya da :ler:

Jeg skjønner ikke hva denne åndskampen er en gang jeg :fnise:

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vist deg eksempler på tilfeller av viktige medisinske oppdagelser hvor gjennombruddene IKKE FORUTSETTER korrekt viten om evolusjonsteorien.

Mye medisinke oppdagelser og naturvitenskap har bakgrunn i Seid (fra germansk paganisme) og evolusjonsteorien er ikke noen sær-ateistisk viten. Evolusjonslæren er paganisme vil jeg påstå. Ofte så er folketroa en dramatisering av vitenskap sånn at det skal bli lettere å videreformidle dette. De må gjenfortelle kunnskap, bok-teknologien gjorde gjenfortellingen lettere, men åpnet også for en ny forståelse av religion.

Skrevet

Mye medisinke oppdagelser og naturvitenskap har bakgrunn i Seid (fra germansk paganisme) og evolusjonsteorien er ikke noen sær-ateistisk viten. Evolusjonslæren er paganisme vil jeg påstå. Ofte så er folketroa en dramatisering av vitenskap sånn at det skal bli lettere å videreformidle dette. De må gjenfortelle kunnskap, bok-teknologien gjorde gjenfortellingen lettere, men åpnet også for en ny forståelse av religion.

Medisinskapet er ikke noe leketøy, bare så du vet det altså.

AnonymBruker
Skrevet

Hva er det de tror på da? At Jesus var en likandes hippie?

ja, mange er sånn. Han kristne i turboneger f.eks. Nazistene hadde også sin egen spesielle variant av kristendom.

AnonymBruker
Skrevet

Ateisme er jo ikke et livssyn.

Ateisme er bare nok et livssyn (like kriminelt belastet som andre) og regnes for å være et livssyn. De som er ateister tror ikke på noen gud. Mange religiøse ser forresten på guder og vetter som metaforer for forskjellige sider ved mennesket og naturen.

Skrevet (endret)

Jeg var med deg helt til du trakk inn paganisme. Vennligst forklar. Evolusjonslæren starter med Wallace og Darwin, og har aldri vært noe annet enn vitenskap. Jeg kjenner ikke til noen forskere innen feltet som har definert seg som paganister, eller som har anvendt noe annet enn vitenskaplig metode for å komme til sine slutninger.

Om det skulle finnes trekk ved folketro som er kompatible med vitenskap, så er det selvsagt hyggelig, men det gir ingen mening å si at det gjør evolusjonsteori til paganisme. Vitenskap er en disiplin som anvender et sett av stringente regler og metoder for å komme frem til en mest mulig eksakt forståelse av den fysiske verden, i den grad den er observerbar. I det alt vesentlige handler vitenskap om å teste prediksjoner, og med mindre det også er et sentralt trekk ved paganisme, så er jeg uenig i påstanden din.

edit:Eller rettere sagt, jeg er uenig i påstanden din, uansett. Det jeg mener, er at jeg i så fall mener at påstanden din ikke kan begrunnes engang, med mindre hypotesetesting er en sentral del av paganismen.

Endret av Mann 42
Skrevet

Ateisme er bare nok et livssyn (like kriminelt belastet som andre) og regnes for å være et livssyn. De som er ateister tror ikke på noen gud. Mange religiøse ser forresten på guder og vetter som metaforer for forskjellige sider ved mennesket og naturen.

Det er ingen som regner ateisme for å være et livssyn, og det finnes ingen egentlig forenende trekk mellom forskjellige ateister mht hva de mener om ANDRE ting enn akkurat guds ikke-eksistens.

Så påstanden din kan ikke begrunnes. Og da hjelper det ikke å gjenta den til det kjedsommelige.

• Liker 1
Skrevet

Medisinskapet er ikke noe leketøy, bare så du vet det altså.

Nå syns jeg du gjør det veldig lett for deg selv, altså. Eller er det en replikk du har monopol på, din feite, late hyene?

Skrevet

Ateisme er ikke et livssyn, siden det eneste Ateister har til felles, er at man ikke er religiøs.

Det blir det samme som å si at skap er det samme som kopp, fordi begge har håndtak.

Skrevet

Nå syns jeg du gjør det veldig lett for deg selv, altså. Eller er det en replikk du har monopol på, din feite, late hyene?

Copycat, eh? DET er enkelt det. Finn på dine egne skjellsord du. Det er ikke jeg som er hyene, eller kvapsete, eller lat. Det var jo du, det. Har du glemt det allerede? Har du alzheimer også?

Men greit, jeg gjorde det enkelt for meg selv.

Skrevet

Ateisme er ikke et livssyn, siden det eneste Ateister har til felles, er at man ikke er religiøs.

Det blir det samme som å si at skap er det samme som kopp, fordi begge har håndtak.

For ikke å snakke om biler og tanks. And don`t get me started on the McDonnel Douglas F4 Phantom-II Air Defense Fighter Bomber!

AnonymBruker
Skrevet

Hvis man ikke tror på de helt grunnleggende tingene i kristendommen, så er man ikke kristen.

Jo man er faktisk det, og blir også annerkjent som kristen tross dette. At ulik teologi/liturgi har medført i diskreditering (kjetter-begrepet f.eks) gjør ikke nødvendigvis at ene er riktig kristen og den andre ikke-kristen.

Mange ateister gravlegges forresten på kristne gravlunder og dermed praktiserer kristne tradisjoner og ritual. Disse er nødvendgivs ikke kristne og kan forsatt være ateister, selv om mange yterligående ateister ikke liker det.

Og punkt 1 er troen på Gud.

Ja, det er sentralt. Men mange kristne tror ikke så mye på gud. Våkn opp!

Jeg tror på Gud Fader, den allmektige, himmelens og jordens skaper.

Jeg hater gud, ergo...jeg annerkjenner gud sin eksistens. Det du tar opp her er forresten teologiske spørsmål. Å tilbe slangen i adam og eva sin hage er også å være kristen. Scientologene er kristne...

Hvis troen din avviker på vesentlige punkter fra ovenstående, så er du ikke kristen.

Feil! Er du en livssyns-fanatiker siden du påstår dette? Du tar HELT feil her.

Det finnes tre andre kristne trosvedkjennelser, men ingen av dem utelater at man må tro på Gud. Det er en dealbreaker. Og hvis du avviser den hellige ånd, så er du garantert å havne i helvete, uansett hva du ellers tror.

Det handler om å bekjenne seg til den kristne tro. Jøder, Muslimer og kristne tror på nøyaktig samme gud, men de er forsatt annerkjent som 3 ulike grupper. Hvordan kan det ha seg? Ta å studer de kristne trossamfunnet, de forskjellige teologien etc før du uttaler deg. Ateisme er forsatt bare nok et livssyn og langt ifra bedre enn muslimske terrorister, ofte verre faktisk. Case in point; Stalin.

Det er den eneste synden det ikke finnes tilgivelse for. Hvis du er religiøs, altså.

Så du tror altså på dette? Da er du kristen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...