Gå til innhold

Er dette voldtekt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det heter forholdsregler.

Anonym poster: 82f5dd81263030a079a727d0c6089884

Haha herregud, jeg har i alle år trodd at det heter forhåndsregler, vet ikke hvor det kommer fra. Men takk for opplysningen :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest "gjest"

Forhåndsregler ja, det vil si regler du blir enig om på forhånd. Forholdsregler blir noe helt annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Katten.

Noe lovverket av i dag allerede dekker...

Igjen, det er ikke lovene det er noe i veien med. Det er de som bruker dem! Pluss et lass med manglende holdningsskapende arbeid.

Waco sitt spørsmål er akk så presist. For loven kommer aldri til å forhindre en eneste voldtekt.

waco har uttrykt at han vil at slike filleting som voldtekter skal håndteres av de involverte partene, uten å involvere slikt snusk som rettsvesenet.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forhåndsregler ja, det vil si regler du blir enig om på forhånd. Forholdsregler blir noe helt annet.

Forhåndsregler er ikke et ord.

Anonym poster: 82f5dd81263030a079a727d0c6089884

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

waco har uttrykt at han vil at slike filleting som voldtekter skal håndteres av de involverte partene, uten å involvere slikt snusk som rettsvesenet.

Kanskje i form av en omkamp? Dama får stille med balltre og strapon, mens gutten får den ene armen bundet bak ryggen, og 2 i promille.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest "gjest"

Kanskje i form av en omkamp? Dama får stille med balltre og strapon, mens gutten får den ene armen bundet bak ryggen, og 2 i promille.

Perverst egentlig. :skratte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

waco har uttrykt at han vil at slike filleting som voldtekter skal håndteres av de involverte partene, uten å involvere slikt snusk som rettsvesenet.

Nei, det var ikke det jeg sa. Jeg sa at dersom det er misforståelser så kanskje det hjelper litt mer og snakke med de involverte i stedetfor og dra inn hele rettsvesenet? I rettsvesenet sitter det masse ukjente folk som ikke har noe som helst med saken og gjøre, og allikevel på en eller annen mystisk måte så mener dere at det er formålstjenelig for saken deres og blande inn flest mulige fremmedfolk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det var ikke det jeg sa. Jeg sa at dersom det er misforståelser så kanskje det hjelper litt mer og snakke med de involverte i stedetfor og dra inn hele rettsvesenet? I rettsvesenet sitter det masse ukjente folk som ikke har noe som helst med saken og gjøre, og allikevel på en eller annen mystisk måte så mener dere at det er formålstjenelig for saken deres og blande inn flest mulige fremmedfolk?

Hva om det ikke er skjedd noe misforståelse da?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hermoine hvis du og jeg har en opplevelse sammen bare du og jeg. Er det sånn at desto flere vi involverer så vil få ett sannere bilde av hva som skjedde? Sånn at for eksempel en etterforsker, dommer eller advokat som ikke var tilstede vet bedre enn oss hva som har hendt?

Er det det du mener?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Katten.

hermoine hvis du og jeg har en opplevelse sammen bare du og jeg. Er det sånn at desto flere vi involverer så vil få ett sannere bilde av hva som skjedde? Sånn at for eksempel en etterforsker, dommer eller advokat som ikke var tilstede vet bedre enn oss hva som har hendt?

Er det det du mener?

Hvis du voldtar ei dame (slik som i filmen), så vil du altså at ikke rettsvesenet skal bli involvert?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hermoine hvis du og jeg har en opplevelse sammen bare du og jeg. Er det sånn at desto flere vi involverer så vil få ett sannere bilde av hva som skjedde? Sånn at for eksempel en etterforsker, dommer eller advokat som ikke var tilstede vet bedre enn oss hva som har hendt?

Er det det du mener?

Hvis du voldtar noen, så selvfølgelig burde rettsvesenet involveres.

Det er ikke alle som har kontakt med hverandre etter en one night stand heller. Noen gjør seg ferdig og går. Hva du ville gjort sier ingenting om hva som ville skjedd i en situasjon der det faktisk foregår voldekt.

Endret av hermoine
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Det er mye vondt her i verden, sa gutten, han skulle lære å lese :snurt:

Den planlagte konfliktråd-ordningen i voldtektssaker er et prøveprosjekt ved St. Olavs Hospital i Trondheim. Prosjektet er ett av 35 tiltak i regjeringens handlingsplan mot voldtekt, som ble lagt frem i dag.

Ordningen med samtaler mellom offer og gjerningsmann, skal være fullstendig frivillig for begge parter. Det skal ikke være noe krav at overgrepet er politianmeldt.

Regjeringen understreker at man har gode erfaringer med ordningen i Danmark. Hensikten er å gi voldtektsutsatte kvinner mulighet til å tre ut av en passiv offerrolle og ta til motmæle ved å gi uttrykk for følelser, reaksjoner og konsekvenser.

Regjeringen vurderer også å endre voldtektsbestemmelsen, slik at det ikke er et krav om bruk av trussel eller makt for å bli dømt for voldtekt. Kvinnediskrimineringskomiteen mener manglende samtykke må være det avgjørende, slik regelen er i enkelte andre europeiske land.

http://www.bt.no/nyheter/innenriks/Konfliktrad-i-voldtektssaker-2728553.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

gjest, gjest, - jøye meg, forsoning i stedet for straff og den tilsiktede pine? Jammen vil fulle folk lære noe av det da? Er det ikke sånn at det eneste som hjelper mot fulle menneskers atferd er og straffe dem for handlinger som at de skulle vært edru?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Tja waco, når en tenker på at kvinner som anmelder voldtekt, har ofte problemer fra før (som jeg sa i innlegg #413 så vet jeg ikke helt annet man kan komme med når en ser hva som sies i tråden om at alt er sort/ hvitt.

Jeg kan gjenta og igjen linke til den danske undersøkelsen, men håpet er som sagt lysegrønt.

Kvinner i vanskeligstilte grupper blir oftere utsatt for voldtekt enn andre, ifølge en undersøkelse. Av dem som anmeldte voldtekter i Oslo i 2010, var nesten 70 prosent utenfor arbeidslivet. Av kvinner som anmeldte voldtekt, var halvparten siktet eller mistenkte i straffesaker, 25 prosent hadde psykiske problemer og 25 prosent var blitt voldtatt før.

Samme konklusjon kunne en også trekke ut i fra en ganske så omfattende dansk undersøkelse av alle meldte voldtekter mellom 2000 og 2003.

Forøvrig så kanskje du vil ha interesse over del II i den undersøkelsen waco.. falsk anmældelse av voldtægt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Gjest

Altså for å gjøre det klinkende klart for de andre deltakerene i tråden, vi snakker ut i fra tallene først og fremst om et sosialt problem.

Om Amnesty fikk det som de ville her, er jeg redd det rett og slett vil føre til enda mindre ressurser og muligheter til å oppklare voldtektene som skjer nettopp med vold. Sannsynligvis skjer dette bedre med andre midler enn de rettslige, dette prøver som sagt ut ved St. Olavs Hospital i Trondheim.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Om Amnesty fikk det som de ville her, er jeg redd det rett og slett vil føre til enda mindre ressurser og muligheter til å oppklare voldtektene som skjer nettopp med vold. Sannsynligvis skjer dette bedre med andre midler enn de rettslige, dette prøver som sagt ut ved St. Olavs Hospital i Trondheim.

Samtaleinitiativet ved St. Olavs Hospital er da på ingen måte en erstatning for rettslig forføyning mot overgriperen. Samtalene er kun et frivillig tilbud som vil kunne hjelpe offeret til å komme videre. Det kan aldri understrekes godt nok hvor viktig det er at alle voldtekter anmeldes.

Så lenge kvinnediskrimineringskomiteen er enige med Amnesty om at mangel på oppriktig og upresset samtykke skal være tilstrekkelig for å bli domfelt for voldtekt, samtidig som dette vil være i tråd med andre vestlige lands lover, må dette vedtas som lov i Stortinget hurtigst mulig, i det minste i løpet av høstsesjonen. Dette bør medføre mangedobling av antall voldtektsanmeldelser, og dette må politiet få øremerkede ressurser til å etterforske og rettsforfølge. Spesielt blir det viktig å drive holdningskampanjer for å få alle kvinner i faste forhold til å innse at de aldri har plikt til å tilfredsstille sine partnere, og at et hvert uønsket samleie er voldtekt. Kvinners vegring mot å anmelde sine partnere må bekjempes!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Ser man statistisk på det, er sjansen for at en førtidspensjonist blir utpekt som gjerningsmann i en voldtektssak 20 ganger større enn hva tilfellet er for en lønnsmottaker med lang eller mellomlang utdannelse.

Andelen med videregående utdannelse blant voldtektsofre er nesten tre ganger så lav som tilsvarende andel i befolkningen ellers.

Hvis vi sammenstiller resultatene blant kvinner og menn, ser vi at vi har å gjøre med en sosial gruppe der voldtekt oftere forekommer. Det kan være fordi det er vanskelig å takle livets problemer når man ikke har ressurser til det.

Dette må legges til grunn i det forebyggende arbeidet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Ser man statistisk på det, er sjansen for at en førtidspensjonist blir utpekt som gjerningsmann i en voldtektssak 20 ganger større enn hva tilfellet er for en lønnsmottaker med lang eller mellomlang utdannelse.

Andelen med videregående utdannelse blant voldtektsofre er nesten tre ganger så lav som tilsvarende andel i befolkningen ellers.

Hvis vi sammenstiller resultatene blant kvinner og menn, ser vi at vi har å gjøre med en sosial gruppe der voldtekt oftere forekommer. Det kan være fordi det er vanskelig å takle livets problemer når man ikke har ressurser til det.

Dette må legges til grunn i det forebyggende arbeidet..

Det som er vist, er kun at voldtekter oftere oppdages når overgriperen eller offeret har liten utdannelse eller sosiale problemer. Dette sier intet om at tilsvarende ikke forekommer like hyppig blant høyt utdannede. Muligens er terskelen for å anmelde høyere hos dem med god utdannelse. Dette er i så fall meget uheldig. Vel så sannsynlig årsak til den tilsynelatende forskjellen er at overgrepene som lønnsmottakere med lang eller mellomlangutdannelse begår, er overgrep mot ektefelle eller samboer. Det er velkjent at overgrep mellom ektefeller og samboere sjelden anmeldes. Det må derfor være en prioritert oppgave å stimulere til anmeldelse av slike overgrep og pådømme alle de overgrep som skjer bak tilsynelatende vellykkede fasader. Det er sannsynlig at mangel på oppriktig samtykke er alminnelig blant faste partnere. Alle kvinner som lever i faste forhold, må læres opp til å innse når de er blitt voldtatt av sin partner og aldri la ham slippe unna straff i slike tilfeller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...