Gå til innhold

Amming av store barn

Fremhevede innlegg

Skrevet

Så du påstår at det er KUN amming som kan gi trygghet og kos? Da kan jo ikke fedre gi trygghet og kos de da. Ser ikke nødvendigheten av en brystvorte for å gi trygghet. Man kan gi det på tusen andre måter.

Betty, jeg har ikke påstått det i det hele tatt. Les hva jeg skriver.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Gjest BettyBoop
Skrevet

Da må jeg nesten spørre deg hvorfor det ligger i mannens natur å bli seksuelt opphisset av pupper?!

Er sjokkert over at du i det hele tatt må stille det spørsmålet.

• Liker 1
Gjest BettyBoop
Skrevet

Betty, jeg har ikke påstått det i det hele tatt. Les hva jeg skriver.

Jo men hvis det er andre måter å gi trygghet og kos på som er like bra som amming så er det jo ingen vits å amme store barn. Så da skjønner jeg ikke hvorfor du er så forkjemper av det for å gi trygghet og kos.

• Liker 1
Skrevet

Det er jo en grunn til at barn får tenner og en grunn til at de lærer seg å spise. Morsmelk får de jo fordi de ikke evner å få i seg mat selv. Du ser ikke andre dyr drive å amme ungene sine lenge etter de ikke trenger det mer. Ammebehovet er ikke noe en kan ha en subjektiv oppfatning om.

Sjimpanser, også kalt menneskets nærmeste slektning i dyreriket, ammer ungene til de er 4 år.

Jeg kommer ikke til å amme lenger enn et år selv, tror jeg, men synes fortsatt det er noe alvorlig galt et sted når amming blir sett på som galt og perverst.

Å amme lenger enn absolutt nødvendig, og å f.eks smake på sin egen morsmelk (jf en annen tråd her inne), er ekkelt, å drikke melk fra kuer et heeeelt flott og naturlig. Vi har et litt rart forhold til våre egne kropper.

• Liker 2
Gjest BettyBoop
Skrevet

Sjimpanser, også kalt menneskets nærmeste slektning i dyreriket, ammer ungene til de er 4 år.

Jeg kommer ikke til å amme lenger enn et år selv, tror jeg, men synes fortsatt det er noe alvorlig galt et sted når amming blir sett på som galt og perverst.

Å amme lenger enn absolutt nødvendig, og å f.eks smake på sin egen morsmelk (jf en annen tråd her inne), er ekkelt, å drikke melk fra kuer et heeeelt flott og naturlig. Vi har et litt rart forhold til våre egne kropper.

Det var ikke du som lagde tråden om å servere morsmelk i vafler vel?

Kumelka er behandla på meieriet, det er ikke morsmelka.

• Liker 2
Skrevet

Fikk følelsen ( mellom linjene) at det hele dreide seg mamman's ønsker og at det ikke handlet om barnets behov.

• Liker 1
Gjest BettyBoop
Skrevet

Fikk følelsen ( mellom linjene) at det hele dreide seg mamman's ønsker og at det ikke handlet om barnets behov.

Jeg ser ikke bort fra at moras ønsker står sterkt her. er mange som har bestemt seg på forhånd før ungen er blitt så stor at de skal amme så så lenge, og da er det jo fordi de ønsker å gjøre det da.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det ligger ikke i mannens natur, det er i høy grad kulturelt betinget. At pupper er det store er ett vestlig fenomen. I andre kulturer er det andre kroppsdeler som er ansett som toppen av lykke seksuelt sett :)

Jaha, så hvorfor må ikke-vestlige kvinner dekke seg til med niqab eller burka da? Hvis mannen ikke blir tiltrukket av en kvinnes kropp, så hvorfor skjule den?

Gjest BettyBoop
Skrevet (endret)

Jaha, så hvorfor må ikke-vestlige kvinner dekke seg til med niqab eller burka da? Hvis mannen ikke blir tiltrukket av en kvinnes kropp, så hvorfor skjule den?

Eh fordi at man ikke trenger å kaste seg over noen bare fordi man finner de tiltrekkende... Vlle heller brukt som eksempel: hvorfor har folk i alle kulturer sex dersom de ikke tenner på hverandres kropper?

Endret av BettyBoop
Gjest Vettel
Skrevet

Det er bra å amme barna lenge, for de unngår mange sykdommer og eksem og hudproblem og dritt. Morsmelken inneholder mye næringsstoffer og holder immunforsvaret til barnet oppe.

Barn som blir ammet lenger er mer friske og sterke i psyken.

Mamma ammet meg og broren min til vi var 1 år, og vi hadde hudproblem hele livet, og vi var litt svake i psyken.

Min andre bror ammet hun til han var 2-3 år, fordi han var mer sta, og han fikk ingen hudpoblem.

Min lillesøster ble amme til hun var 3-4 år, fordi mamma visste at det var bra. Hun var redd for hudproblemer.

Hun har ingen hudproblemer og er en sterk og frisk tenåring.

La de nå få amme barna sine i fred. Jeg blir forbanna på voksne som må blande seg i sånne ting. Ikke rart barn med sånne foreldre mobber andre barn som har foreldre som gjør ting annerledes.

Ifølge DIN teori (ja din) så burde da merparten av alle barn ha eksem og være svake i psyken (hva nå det betyr..).

Barn i vesten behøver IKKE morsmelk for næringen sin skyld, ei heller imunforsvaret. Finnes da de som aldri ammer og har like så friske unger de også.

Men enig at folk får gjøre hva de vil, så lenge det ikke skader noen.

Forøvrig så tror jeg at de som bevist ammer lenge (over 1,5år) også har en annen holdning til annen mat, hygiene, kjemiske produkter, etc. På en positiv måte altså.

mvh

Jeg som sluttet å amme da barnet var 9 mnd pgs to faktorer: Barnet ville ikke ha pupp. Og det ble påvist alvorlig allergi ved 6 mnd alder. Fullammet forøvrig til 6 mnd. alder.

• Liker 2
Skrevet

Det var ikke du som lagde tråden om å servere morsmelk i vafler vel?

Kumelka er behandla på meieriet, det er ikke morsmelka.

Nei det var ikke meg :P

Er ikke SÅ opptatt av morsmelk, og har ingen ønske om å verken drikke den selv eller bruke den i matlaging, synes bare det er rart at det liksom er så ekkelt med menneskemelk kontra annen melk. Men nå fikk jeg svar på det, det er fordi kumelka er behandla :P

• Liker 1
Gjest BettyBoop
Skrevet

Nei det var ikke meg :P

Er ikke SÅ opptatt av morsmelk, og har ingen ønske om å verken drikke den selv eller bruke den i matlaging, synes bare det er rart at det liksom er så ekkelt med menneskemelk kontra annen melk. Men nå fikk jeg svar på det, det er fordi kumelka er behandla :P

Det er fordi at andre menneskers kroppsvæsker er ansett som ekkelt. Du ville ikke spist menneskekjøtt heller.

• Liker 1
Skrevet

Da må jeg nesten spørre deg hvorfor det ligger i mannens natur å bli seksuelt opphisset av pupper?!

Om det ligg i mannens natur eller kultur stridest vel dei lærde. Men uansett - sekundært kjønnsorgan? Kjønnsorgan = forplantingsorgan. Eg ser ikkje heilt korleis ein skal få forplanta seg med eit par kvinnebryst.

Klart ein mann vert tiltrukke av ein kvinnekropp. Men kva delar han vert tiltrukke av, er i stor grad kulturelt. I muslimske land er det jo vanleg å dekke til håret sitt - kvinner skal ikkje vise håret sitt til andre menn enn ektemannen (noko som for øvrig var vanleg i vestlege land og før i tida), fordi det å sjå håret til ei kvinne visstnok kan gjera ein mann seksuelt opphissa. I resten av verda er det nok få som tenkjer slik.

• Liker 1
Gjest BettyBoop
Skrevet

Om det ligg i mannens natur eller kultur stridest vel dei lærde. Men uansett - sekundært kjønnsorgan? Kjønnsorgan = forplantingsorgan. Eg ser ikkje heilt korleis ein skal få forplanta seg med eit par kvinnebryst.

Klart ein mann vert tiltrukke av ein kvinnekropp. Men kva delar han vert tiltrukke av, er i stor grad kulturelt. I muslimske land er det jo vanleg å dekke til håret sitt - kvinner skal ikkje vise håret sitt til andre menn enn ektemannen (noko som for øvrig var vanleg i vestlege land og før i tida), fordi det å sjå håret til ei kvinne visstnok kan gjera ein mann seksuelt opphissa. I resten av verda er det nok få som tenkjer slik.

Forskere har påvist at menn av alle kulturer tenner på kvinnelige former. grunnen til at pupper er et sekundært kjønnsorgan er ikke fordi man forplanter seg med de det er fordi de skaper tenning og fordi det bare er noe kvinner får.

I muslimske land dekker de til hele kroppen, ikke bare håret. De dekker ikke til håret fordi menn kun tenner på hår.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Forskere har påvist at menn av alle kulturer tenner på kvinnelige former. grunnen til at pupper er et sekundært kjønnsorgan er ikke fordi man forplanter seg med de det er fordi de skaper tenning og fordi det bare er noe kvinner får.

I muslimske land dekker de til hele kroppen, ikke bare håret. De dekker ikke til håret fordi menn kun tenner på hår.

Eg er usamd i omgrepet fordi det er misvisande, men greitt nok.

Eg vil tru at folk i dei fleste land dekker til kroppen sin - dei fleste går ikke nakne rundt ;) Men jo, kvinner som går med hijab gjer det mellom anna for ikkje å freiste menn. Desse kvinnene har jo lov til å gå utan når dei berre er saman med andre kvinner. Klart muslimske menn ikkje berre tenner på hår, men det er ein del av "pakka" dei ikkje får sjå hjå kvinner pga dei religiøse hovudplagga.

Endret av imli
Gjest BettyBoop
Skrevet (endret)

Eg er usamd i omgrepet fordi det er misvisande, men greitt nok.

Eg vil tru at folk i dei fleste land dekker til kroppen sin - dei fleste går ikke nakne rundt ;) Men jo, kvinner som går med hijab gjer det mellom anna for ikkje å freiste menn. Desse kvinnene har jo lov til å gå utan når dei berre er saman med andre kvinner.

Ja jeg vet det er derfor de dekker til håret, men de dekker ikke BAARE til håret. Du ser ikke at de går rundt med puppene bar og hijab samtidig for at i pakistan så ser menn på hår som seksuelt men ikke pupper. Menn har evne til å tenne på flere ting om gangen kjære deg.

Og hvis alle i alle land dekker til pupper og rumpe så er det fordi man ser på pupper og rumpe som noe seksuelt i de aller aller fleste kulturer.

Endret av BettyBoop
  • Liker 1
Skrevet

Ja jeg vet det er derfor de dekker til håret, men de dekker ikke BAARE til håret. Du ser ikke at de går rundt med puppene bar og hijab samtidig for at i pakistan så ser menn på hår som seksuelt men ikke pupper. Menn har evne til å tenne på flere ting om gangen kjære deg.

Og hvis alle i alle land dekker til pupper og rumpe så er det fordi man ser på pupper og rumpe som noe seksuelt i de aller aller fleste kulturer.

Nei, dei dekker ikkje til berre håret. Derimot dekker dei og til, som dei fleste andre her i verda, det meste av kroppen.

Gjest BettyBoop
Skrevet

Nei, dei dekker ikkje til berre håret. Derimot dekker dei og til, som dei fleste andre her i verda, det meste av kroppen.

Ja nettopp, for nakenhet blir sett på som noe seksuelt...

• Liker 1
Skrevet

Vet du Betty du kommer med så mange ut på landet sammenligninger at jeg blir helt svett.. :gjeiper: Menneskekjøtt?? Jaja..

Du får det til å høres mye værre ut enn hva det er. Det er snakk om amming, ikke antasting av barna sine.

__

Jeg må innrømme at det blir helt feil for meg å se et så stort barn amme, og jeg hadde ikke satt pris på et sånt syn på kafe for eksempel. Hva de gjør i hjemmet får være opp til dem, men for min del så faller det seg ikke naturlig å amme et så stort barn. Ikke noe jeg kommer til å gjøre, det er sikkert og visst.

• Liker 1
Gjest BettyBoop
Skrevet

Vet du Betty du kommer med så mange ut på landet sammenligninger at jeg blir helt svett.. :gjeiper: Menneskekjøtt?? Jaja..

Du får det til å høres mye værre ut enn hva det er. Det er snakk om amming, ikke antasting av barna sine.

__

Jeg må innrømme at det blir helt feil for meg å se et så stort barn amme, og jeg hadde ikke satt pris på et sånt syn på kafe for eksempel. Hva de gjør i hjemmet får være opp til dem, men for min del så faller det seg ikke naturlig å amme et så stort barn. Ikke noe jeg kommer til å gjøre, det er sikkert og visst.

Du får mene at jeg er så ute på jordet som du bare vil, men jeg vet at jeg ikke er alene om å mene at amming av store barn er upassende og at det ser tvilsomt ut.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...