Gå til innhold

Amming av store barn

Fremhevede innlegg

Skrevet

Ok kanskje det ikke er barnemishandling men kvalmt og ekkelt er det og når ungene er så store så må de jo kjenne at det ikke smaker godt.

Det er din egen sak om at du synes det er ekkelt, men de tar faktisk ikke skade av det! :)

Har ikke smakt men har lukta (ikke frivillig) ei jeg kjenne hadde akkurat pumpa på flaske så sa hun lukt. Det lukta fisk. Da må det følgelig smake fisk også..

Haha, det smaker ikke fisk. Det smaker ganske søtt, og langt i fra fisk. Veldig søt, fet melk. Og de liker det. ;)

Videoannonse
Annonse
Gjest BettyBoop
Skrevet

Det er din egen sak om at du synes det er ekkelt, men de tar faktisk ikke skade av det! :)

Haha, det smaker ikke fisk. Det smaker ganske søtt, og langt i fra fisk. Veldig søt, fet melk. Og de liker det. ;)

Har du smakt det selv? eller har du bare lest at det smaker søtt?

Skrevet

Jeg synes det er motbydelig å amme barn. Ikke spedbarn, ikke babyer, men barn.

Et barn som kan gå og spise selv (ikke svelge fast føde som blir puttet i munnen på det, men fysisk plukke opp maten og putte den i munnen med det formål å bli mett) er ikke en baby.

Mennesket fikk bryster fordi vi sluttet å gå på alle fire. Blandt primater er det en duvende bakende som gir hannen forplantningslyst, og da mennesket reiste seg opp, utviklet hunnen noe som minnet om en duvende rumpe på et hensiktsmessig sted - aka bryster.

Guttungen til ei venninne av meg ble ammet til han var godt over året, og har masse hudproblemer samt allergier.

Jeg sluttet å amme da vesla var 4 uker, og hun har ikke hudproblemer, ei heller mistanke om allergier.

I et normalt rent vestlig hjem, er det ikke behov for ekstra styrke til immunforsvaret, slik som det er f.eks på den afrikanske landsbygda.

Det finnes mange andre måter å være nær på, enn at den ene suger på den andres bryst.

Det finnes ingen biologiske, emosjonelle eller behovsrelaterte grunner til å amme en treåring i et vestlig land.

Når det er sagt, så får folk amme så lenge de vil - så lenge de respekterer at jeg ikke ammer, og heller ikke kommer til å amme eventuelt flere barn.

• Liker 3
Gjest BettyBoop
Skrevet

Jeg synes det er motbydelig å amme barn. Ikke spedbarn, ikke babyer, men barn.

Et barn som kan gå og spise selv (ikke svelge fast føde som blir puttet i munnen på det, men fysisk plukke opp maten og putte den i munnen med det formål å bli mett) er ikke en baby.

Mennesket fikk bryster fordi vi sluttet å gå på alle fire. Blandt primater er det en duvende bakende som gir hannen forplantningslyst, og da mennesket reiste seg opp, utviklet hunnen noe som minnet om en duvende rumpe på et hensiktsmessig sted - aka bryster.

Guttungen til ei venninne av meg ble ammet til han var godt over året, og har masse hudproblemer samt allergier.

Jeg sluttet å amme da vesla var 4 uker, og hun har ikke hudproblemer, ei heller mistanke om allergier.

I et normalt rent vestlig hjem, er det ikke behov for ekstra styrke til immunforsvaret, slik som det er f.eks på den afrikanske landsbygda.

Det finnes mange andre måter å være nær på, enn at den ene suger på den andres bryst.

Det finnes ingen biologiske, emosjonelle eller behovsrelaterte grunner til å amme en treåring i et vestlig land.

Når det er sagt, så får folk amme så lenge de vil - så lenge de respekterer at jeg ikke ammer, og heller ikke kommer til å amme eventuelt flere barn.

Er bedre å amme i kort tid enn å amme lengst mulig fordi man føler seg presset til det av bedrevitere.

AnonymBruker
Skrevet

Du snakker høyt om ting du overhodet ikke har peiling på...

Når jeg leser gjennom tråden så synes jeg bare synd på deg egentlig.

• Liker 1
Gjest BettyBoop
Skrevet (endret)

Du snakker høyt om ting du overhodet ikke har peiling på...

Når jeg leser gjennom tråden så synes jeg bare synd på deg egentlig.

Hva er det denne gangen jeg ikke har peiling på??? Prøver du å påstå at det er tull at mange norske kvinner idag føler seg pressa til å amme?

Endret av BettyBoop
Skrevet

At barnet vil det selv, er ikke noe godt argument. Det er ikke uvanlig at f.eks seksuellt misbrukte barn "vil det selv", fordi de har blitt hjernevasket til å tro at det de blir utsatt for er normalt. Det er alltid den voksnes ansvar uansett!

Men det er ikke noe seksuelt ved amming, overhodet.

Det er vel ingen tvil om at de gjør det for egen tilfredstillelse når ungen er så stor at den spiser fast føde.

Mener du og alle andre som er for amming av store barn at det er helt fint/greit hvis ungen sutter på puppen til far som kos?

Vås. Barn kan ha glede av ammingen selv om de spiser fast føde, for som sagt før, amming er ikke bare mat.

Og sutte på pappas "pupp"? Tror jeg aldri kommer til å skje, for pappa produserer ikke melk. Hadde det skjedd, hadde jeg nok synes det var noe snålt, men jeg hadde absolutt ikke tenkt at pappa var pedofil av den grunn.

Folk er så redde for ting de ikke har opplevd eller kan tenke seg å gjøre selv. Det betyr ikke at det er galt, bare at det ikke passer for deg.

Skrevet

Hva er det denne gangen jeg ikke har peiling på??? Prøver du å påstå at det er tull at mange norske kvinner idag føler seg pressa til å amme?

Men hva har dette med amming av "store" barn å gjøre? At det finnes ammepress, betyr ikke at det er galt å amme i mer enn et år, for å sette det på spissen.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Amming er en sak mellom mor og barn. Så lenge barnet ønsker å die og mor ønsker å amme så ser jeg virkelig ikke problemet.

Jeg synes at det er veldig koselig å amme gutten min på snart et år, og jeg har ingen planer om å slutte enda. Enn så lenge har han sine to faste melkemåltider for dagen og koser seg veldig med det. Samtidig vet jeg at han blir større, og en dag er det slutt. Men om den dagen kommer i morgen eller om et år er faktisk opp til gutten min å avgjøre.

M

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det er trist at det er så mange fordomsfulle mennesker her. Hvorfor skal alt på død og liv være så nødvendig? Kan man ikke gjøre ting som ikke er skadelig fordi barnet ønsker det selv, og den voksne ikke har noe i mot det? Bli voksne og slutt og tenk på alt dere ikke forstår som "ekkelt".

Det er virkelig skadelig for barnets utvikling å bli ammet til de har begynt på skolen og vel så det. Jeg vil kalle det en form for overgrep.

• Liker 4
Skrevet

Det er virkelig skadelig for barnets utvikling å bli ammet til de har begynt på skolen og vel så det. Jeg vil kalle det en form for overgrep.

Det er en viss forskjell på et skolebarn og en 2-3-åring ...

Har du forresten kilder til at det "virkelig er skadelig for barns utvikling"? Jeg kan ikke tenke meg å amme et skolebarn, bare så det er sagt, men jeg ser ingen grunn til slik kollektiv fordømmelse av de som gjør det.

• Liker 1
Skrevet

Folk dekker seg til der det er varmt også. Herregud så naiv du er. Om kropp ikke noen gang er noe seksuelt hvordan har folk sex da?

Ja, temperatur, som eg skreiv, altså kulde og varme.

Mange av oss greier faktisk å skille mellom kropp i ulike situasjonar. I ein god del "primitive" kulturar går jo folk nakne eller nesten nakne heile tida, og kvinnene dekker ikkje til brystene. Trur nok dei har sex, dei og ;)

Og denne diskusjonen gjeld barn, som ikkje har seksuell medvit i det heile tatt (i alle fall ikkje på den måten me vaksne tenkjer på), så om ein unge ser ein naken person, vera seg vaksen eller eit anna barn, vil han/ho ikkje tenkje på sex! Du har verkeleg anstrengt forhold til kropp.

Har ikke smakt men har lukta (ikke frivillig) ei jeg kjenne hadde akkurat pumpa på flaske så sa hun lukt. Det lukta fisk. Da må det følgelig smake fisk også..

Morsmjølk verken luktar eller smakar fisk, trur du må ha fått ei anna lukt i nesa. Det luktar i grunnen ingenting, og smakar heller ikkje så mykje... Som litt fett, søtt vatn nesten...

Skrevet (endret)

Har du smakt det selv? eller har du bare lest at det smaker søtt?

Ja det har jeg. Litt rart at du som ikke har ammet føler du har noen forutsetninger for å kunne si noe om hva det smaker.. :klo:

Blir som om jeg skulle mene noe om hvordan for eksempel snegler smaker, til tross for at jeg aldri har smakt det.

Forøvrig har jeg aldri opplevd at melken min har luktet fisk, så det var nok neppe melken til denne dama som luktet, må ha vært noe annet. Skitten flaske kanskje?

Endret av Teriyaki
Skrevet

Jeg synes ikke det noensinne kan kalles incest, så lenge moren ikke gjør det for sin egen tilfredsstillelse.

At man en eller annen gang bør slutte, har ikke noe med incest å gjøre.

Jeg forstår bare ikke argumentene som blir brukt.

Hvem andre enn mor er det som blir tilfredsstilt ved amming når det ikke lenger er nødvendig?

For kosens skyld er jo mors argumenter, ikke barnets.

Og når pupp er det som må til for kos, betyr det at barn som ikke ammes ikke får kos?

Nei, dette er rett og slett argumenter fordi mor ikke vil gi slipp på babyen sin.

Jeg går ikke så langt at jeg kaller amming av store barn for incest, men en dag har man tråkket over den grensen. For den grensen er der enten man vil eller ikke, men om den går ved 3,4,5,6,7,8,9,10,11,12,13,14 etc er ikke opp til meg å bestemme.

Men at du virkelig kan stå å si at det ikke har noe med incest å gjøre noensinne ( altså uansett alder) er mer enn jeg begriper.

• Liker 5
Skrevet

Jeg synes det er helt sprøtt at så mange har så mye imot at andre ammer en treåring! Å amme til tre år er ikke særlig lenge engang! Jeg kunne forstått at folk hadde stusset om det dreide seg om en åtteåring, men hva er greia med at folk hisser seg så veldig opp? :fnise: Jeg synes det er trist når folk slutter å amme når ungen bare er et år, men jeg hisser meg ikke opp over det, det er opp til hver enkelt, og jeg tenker at de kanskje har gode grunner til å slutte.

• Liker 1
Skrevet

Jeg forstår bare ikke argumentene som blir brukt.

Hvem andre enn mor er det som blir tilfredsstilt ved amming når det ikke lenger er nødvendig?

For kosens skyld er jo mors argumenter, ikke barnets.

Barnet, som sagt. Jeg vet veldig godt når datteren min koser seg og når hun ikke gjør det, selv om hun ikke sier "nå koser jeg meg".

Og når pupp er det som må til for kos, betyr det at barn som ikke ammes ikke får kos?

Nei, dette er det ingen som påstår, selv om enkelte prøver å ha det til at det er det jeg mener. Jeg mener bare at det ikke er noen grunn til å slutte å amme hvis barnet koser seg med det, selv om det finnes andre måter å kose seg på.

Nei, dette er rett og slett argumenter fordi mor ikke vil gi slipp på babyen sin.

Helt, helt feil. Les det jeg skriver, kanskje du forstår argumentene da.

Jeg går ikke så langt at jeg kaller amming av store barn for incest, men en dag har man tråkket over den grensen. For den grensen er der enten man vil eller ikke, men om den går ved 3,4,5,6,7,8,9,10,11,12,13,14 etc er ikke opp til meg å bestemme.

Men at du virkelig kan stå å si at det ikke har noe med incest å gjøre noensinne ( altså uansett alder) er mer enn jeg begriper.

Men det er greit det. Vi har forskjellige meninger, du trenger ikke begripe hva jeg mener.

Skrevet

:roll: Om de ikke hadde likt det hadde de ikke drukket det. Er det ikke innlysende at melk må være smakelig, siden alle pattedyr har det som sin naturlige næringskilde i begynnelsen?

For meg høres det ut som mange av meningene dine er fjernt fra virkeligheten.

• 4 måneder senere...
Skrevet

Tråden er ryddet for annonsering.

Mvh Sulosi, mod.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...