Gå til innhold

Hva har nordmenn imot muslimer?


Gjest Nattengelen

Anbefalte innlegg

Hvilke land tenkte du på?

Det er vel historisk sett nord og vest afrika som har hatt det, og områder i Indonesia ( som jeg vet ikke er afrika)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan noen forklare meg forskjellen på muslimer og Islam?

(sorry for dumt spørsmål)

Islam er en religion, som kristendom. Muslimer er de som bekjenner seg til islam, som kristne.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan noen forklare meg forskjellen på muslimer og Islam?

(sorry for dumt spørsmål)

Islam er en religion, som du selvfølgelig vet. Muslimene er de som bekjenner seg til denne religionen.

En muslim tror på Gud, englene, Profetene, bøkene, skjebnen og dommedag.

Islam er "regelverket", muslimer er de som skal følge dette.

Grunnen til at jeg så ofte nevner skillet mellom Islam som religion, og muslimer, er fordi Islam er konstnant - den forandrer seg ikke. Men muslimers levemåte, handlinger, og hvordan de forholder seg til sin religion varierer veldig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel historisk sett nord og vest afrika som har hatt det, og områder i Indonesia ( som jeg vet ikke er afrika)

Jeg kan en god del om Vest-Afrika, så spør gjerne:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Islam er en religion, som du selvfølgelig vet. Muslimene er de som bekjenner seg til denne religionen.

En muslim tror på Gud, englene, Profetene, bøkene, skjebnen og dommedag.

Islam er "regelverket", muslimer er de som skal følge dette.

Grunnen til at jeg så ofte nevner skillet mellom Islam som religion, og muslimer, er fordi Islam er konstnant - den forandrer seg ikke. Men muslimers levemåte, handlinger, og hvordan de forholder seg til sin religion varierer veldig.

OK. Så hvis jeg skjønner riktig.

Kristendom - Kristne

Islam - Muslimer

Syns religion er veldig interessant, men begir meg sjeldent ut på diskusjoner siden jeg vet så lite om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Islam er en religion, som du selvfølgelig vet. Muslimene er de som bekjenner seg til denne religionen.

En muslim tror på Gud, englene, Profetene, bøkene, skjebnen og dommedag.

Islam er "regelverket", muslimer er de som skal følge dette.

Grunnen til at jeg så ofte nevner skillet mellom Islam som religion, og muslimer, er fordi Islam er konstnant - den forandrer seg ikke. Men muslimers levemåte, handlinger, og hvordan de forholder seg til sin religion varierer veldig.

Blir det litt det samme som kristendom og kristne?

Kristendommen er jo en religion, mens kristne kan jo leve veldig forskjellige

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

OK. Så hvis jeg skjønner riktig.

Kristendom - Kristne

Islam - Muslimer

Syns religion er veldig interessant, men begir meg sjeldent ut på diskusjoner siden jeg vet så lite om det.

Helt riktig. :)

Du kan også si

Spillet fotball - fotballspillere.. :fnise:

Endret av Dakia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir det litt det samme som kristendom og kristne?

Kristendommen er jo en religion, mens kristne kan jo leve veldig forskjellige

Ja, det må jo bli nøyaktig det samme. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan en god del om Vest-Afrika, så spør gjerne:)

Vet du om din manns hjemland hadde matriarkalske kulturer tidligere og om de ble utslettet av islams inntog? Islam er jo ( etter min mening) sterkt patriarkalsk.

Jeg vet det eksisterer sterke matriarkalske tradisjoner fremdeles i afrika, bl.a dette med at kvinnene eier jorda og alle beitedyra.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du om din manns hjemland hadde matriarkalske kulturer tidligere og om de ble utslettet av islams inntog? Islam er jo ( etter min mening) sterkt patriarkalsk.

Jeg vet det eksisterer sterke matriarkalske tradisjoner fremdeles i afrika, bl.a dette med at kvinnene eier jorda og alle beitedyra.

Ikke direkte i en bokstavelig forstand, nei, men de er ennå veldig på opphøyningen av kvinnen som figur. En kvinne som er mor fortjener den absolutt høyeste respekt. ( Jeg måtte faktisk google litt her på ordet matriarkalsk, så si ifra om jeg misforsto ;) )

I huset har kvinnen alltid siste ord. Om kvinnen ønsker å kaste ut mannen for en periode, har i praksis mannen ikke mye han skulle sagt. En kvinne som er mor til ditt barn, styrer hele husholdningen, og tar alle sluttavgjørelsene, selv om det ofte ser ut som det er mannen som bestemmer. Det faktum at kvinnen bærer frem ett nytt liv, er noe de alltid har opphøyd, både før og etter Islams inntog, som startet rundt 16-1700 tallet, hovedsakelig fra arabiske land. Enkelte stammer bærer ennå preg av dette, da de er veldig lyse i huden, med tynnere neser og smalere lepper. ( Peul/Fulani )

Svarer det spørsmålet..?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler jeg også må legge til at en av grunnene til at jeg virkelig elsker min manns hjemland, er nettopp fordi de har beholdt mye av stammekulturen i tillegg til religionen. De har f.eks utallige sjamaner, selv om dette er ansett som haram innenfor Islam.

De er ikke bare muslimer. De er stammen de tilhører, OG muslimer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke direkte i en bokstavelig forstand, nei, men de er ennå veldig på opphøyningen av kvinnen som figur. En kvinne som er mor fortjener den absolutt høyeste respekt. ( Jeg måtte faktisk google litt her på ordet matriarkalsk, så si ifra om jeg misforsto ;) )

I huset har kvinnen alltid siste ord. Om kvinnen ønsker å kaste ut mannen for en periode, har i praksis mannen ikke mye han skulle sagt. En kvinne som er mor til ditt barn, styrer hele husholdningen, og tar alle sluttavgjørelsene, selv om det ofte ser ut som det er mannen som bestemmer. Det faktum at kvinnen bærer frem ett nytt liv, er noe de alltid har opphøyd, både før og etter Islams inntog, som startet rundt 16-1700 tallet, hovedsakelig fra arabiske land. Enkelte stammer bærer ennå preg av dette, da de er veldig lyse i huden, med tynnere neser og smalere lepper. ( Peul/Fulani )

Svarer det spørsmålet..?

Ja, endel, takker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler jeg også må legge til at en av grunnene til at jeg virkelig elsker min manns hjemland, er nettopp fordi de har beholdt mye av stammekulturen i tillegg til religionen. De har f.eks utallige sjamaner, selv om dette er ansett som haram innenfor Islam.

De er ikke bare muslimer. De er stammen de tilhører, OG muslimer.

Forøvrig en interessant side om fulani og islam

http://en.wikipedia.org/wiki/Fula_jihads

( jeg er litt historiegeek, det er ikke sikkert du finner det så interessant)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Forøvrig en interessant side om fulani og islam

http://en.wikipedia.org/wiki/Fula_jihads

( jeg er litt historiegeek, det er ikke sikkert du finner det så interessant)

Åhneida..mannen min er faktisk fula, så alt om fulaniene er interessant for meg..;) Har lest mye om hans stamme da jeg var yngre også, var uhyre fascinert over hva de annså som skjønnhet blant kvinner.

Det er også litt interessant, i forhold til Islam. Ifølge Islams lære skal man f.eks ikke tatovere seg..men de fleste stammene i Afrika gjør gjerne nettopp dette. De både tatoverer, og skjærer inn arr på kroppen. Det blir ansett som både tegn på skjønnhet, og styrkeprøve, alt ettersom.

( Jeg har forøvrig alltid vært historiegeek når det kommer til Afrika, og spesielt Vest-Afrika, og Etiopia og Eritrea.. )

Endret av Binta Ba
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, nå har vi visst beveget oss langt bort fra konfliktområdene, rene forbrødringen her, best vi kommer oss tilbake til skyttergravene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Lol, my bad.

Muslimer, as. De derrane.

Værsågod, nå kan folk komme med fordommer og spørsmål som vi kan besvare, Dakia!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lol, my bad.

Muslimer, as. De derrane.

Værsågod, nå kan folk komme med fordommer og spørsmål som vi kan besvare, Dakia!

Du glemte anklager, trusler og hatbrev i pm-boksen. :rodmer:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra alle har blitt venner :fnise: jeg er foresten anonymbruker, som var mye med i begynnelsen av diskusjonen ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...