Gå til innhold

Hva har nordmenn imot muslimer?


Gjest Nattengelen

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg har diskutert Islam på mange fora i min tid, men tror dette er første gang på KG.

Her var det enormt mye mer givende enn vanlig, takket være deg - det skal du ha sebastianen :)

Takker , og i like måte. Og jeg tror på ingen måte du har gitt fra deg så mye av ordforådet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke tall( gidder ikke lete) men det er ikke vanlig å ikke ha delt omsorg. Da er det som regel saker der den ene ikke er egnet som omsorgsperson.

Foreldreansvar. Hovedomsorg ligger hos den som har barna det meste av tiden.

Jeg tror ikke det vanligste er 50/50.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var bare litt erting med forklaringen, beklager.

Tankegangen med at kvinnen skal ha privilegier og være forsørget av mannen er meg fremmed. Hva med felles eiendeler ved skilsmisse?

Hva som står i boken jeg ikke tror på er meg fullstendig uvedkommende.

Jeg kan jo kun henvise til min manns hjemland, igjen..

Der er det slik at kvinnen eier så og si alt som er innenfor husets fire vegger, dette fordi kvinnen i mesteparten av ekteskapene tar vare på huset. Mannen er hovedforsørger, mange kvinner selger frukt, grønnsaker og ting på marked.

Ved skilsmisse kan altså kvinnen kreve å ta med seg alt som er inne i huset, dvs klær, ting, alt av kjøkkenutstyr osv, og etterlate kun det mannen MÅ ha for å greie seg selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke i min manns land, nei.

En kvinne "beholder" barna, men de ser helst at kvinnen bor i nærheten, slik at far kan tilbringe så mye tid som mulig med barnet. Det er også vanlig at barna bor i perioder hos far og hans familie.

Vi snakker ikke om din manns land, vi snakker om Islam.

Vi snakker ikke om hva muslimer gjør, vi snakker om hva Islam sier, og hva som er riktig ift. Islam.

Det er en vesentlig forskjell der. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreldreansvar. Hovedomsorg ligger hos den som har barna det meste av tiden.

Jeg tror ikke det vanligste er 50/50.

Litt digresjon, men om en bor sammen når barnet blir født har en begge foreldreansvar. Jeg har inntrykk av at det er vanlig med 50/50 delt bosted. . Men igjen jeg har ikke tall, bare erfaringer fra min omgangskrets.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi snakker ikke om din manns land, vi snakker om Islam.

Vi snakker ikke om hva muslimer gjør, vi snakker om hva Islam sier, og hva som er riktig ift. Islam.

Det er en vesentlig forskjell der. :)

Og min mann er en muslim, fra ett muslimsk land. Så joda, jeg føler det er relativt.

Det er ikke sånn at alle muslimer gjør slik og slik, og da er det gjerne greit å få fram nyanser i det hele.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt digresjon, men om en bor sammen når barnet blir født har en begge foreldreansvar. Jeg har inntrykk av at det er vanlig med 50/50 delt bosted. . Men igjen jeg har ikke tall, bare erfaringer fra min omgangskrets.

Det stemmer. Derfor jeg nevnte det. Det vi snakket om var hovedomsorg. Den som har barna mest.

Jeg har ikke tall heller, bare et inntrykk - slik som deg. Så den kom vi vel ikke så langt med uansett. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan jo kun henvise til min manns hjemland, igjen..

Der er det slik at kvinnen eier så og si alt som er innenfor husets fire vegger, dette fordi kvinnen i mesteparten av ekteskapene tar vare på huset. Mannen er hovedforsørger, mange kvinner selger frukt, grønnsaker og ting på marked.

Ved skilsmisse kan altså kvinnen kreve å ta med seg alt som er inne i huset, dvs klær, ting, alt av kjøkkenutstyr osv, og etterlate kun det mannen MÅ ha for å greie seg selv.

Men ikke huset? I norge er det ganske greit at verdier deles. Det jeg tenker på er om dette blir skjevt i forhold til det som blir sagt om at mannen betaler lån osv. Mens kvinnen kan " gjøre som hun vil med pengene" . Har han hus fra før og betaler lånet under hele ekteskapet risikerer hun å sitte igjen uten verdier ved skilsmisse. Så muslimske kvinner, sett opp ekteskapskontrakt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og min mann er en muslim, fra ett muslimsk land. Så joda, jeg føler det er relativt.

Det er ikke sånn at alle muslimer gjør slik og slik, og da er det gjerne greit å få fram nyanser i det hele.

Jo, på en måte har du rett. Trådens tema var muslimer. Det var vi som fikk den over på Islam.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må bare komme med et kompliment. Dersom Binta Ba og Dakia er representative for muslimske kvinner, hvorfor undervurdere disse resursene?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må bare komme med et kompliment. Dersom Binta Ba og Dakia er representative for muslimske kvinner, hvorfor undervurdere disse resursene?

:rodmer:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men ikke huset? I norge er det ganske greit at verdier deles. Det jeg tenker på er om dette blir skjevt i forhold til det som blir sagt om at mannen betaler lån osv. Mens kvinnen kan " gjøre som hun vil med pengene" . Har han hus fra før og betaler lånet under hele ekteskapet risikerer hun å sitte igjen uten verdier ved skilsmisse. Så muslimske kvinner, sett opp ekteskapskontrakt.

Det er jeg veldig enig i..

Huset er forøvrig gjerne bygd av mannen, før ekteskapet, gjerne på et område hvor det er flere hus på en tomt, med samlingsplass i midten, med HANS familie.

Men, nå blir det mer og mer vanlig i byene å kjøpe/leie egne hus, og dermed dele mer på utgifter o.l. Det blir også mer og mer vanlig at kvinnene jobber, alt fra på marked til statsansatt, så ting forandrer seg jo der også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg må bare komme med et kompliment. Dersom Binta Ba og Dakia er representative for muslimske kvinner, hvorfor undervurdere disse resursene?

Jeg er nok ikke muslimsk selv, vel og merke;)

Men en represant for mange? Joda, det vil jeg påstå.

( Og Dakia, det er mye med Islam som tiltaler meg. Mer enn kristendommen, faktisk, men jeg blir neppe noen konvertitt. Aldri si aldri, vel og merke! )

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som kjenner til møtepunktet mellom afrikanske matriarkalske kulturer og islam? Hvordan praktiseres islam i de landene? Hmmm.. Det må jeg finne ut.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som kjenner til møtepunktet mellom afrikanske matriarkalske kulturer og islam? Hvordan praktiseres islam i de landene? Hmmm.. Det må jeg finne ut.

Ja, ikkje sjå på meg. :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg er nok ikke muslimsk selv, vel og merke;)

Men en represant for mange? Joda, det vil jeg påstå.

( Og Dakia, det er mye med Islam som tiltaler meg. Mer enn kristendommen, faktisk, men jeg blir neppe noen konvertitt. Aldri si aldri, vel og merke! )

Åja, jeg trodde du var muslimsk, da tok jeg feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som kjenner til møtepunktet mellom afrikanske matriarkalske kulturer og islam? Hvordan praktiseres islam i de landene? Hmmm.. Det må jeg finne ut.

Hvilke land tenkte du på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan noen forklare meg forskjellen på muslimer og Islam?

(sorry for dumt spørsmål)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...